Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Bekväma bilar och väl lika lätt/svår mekade som andra bilar.
Som andra säger så försök få en -05 eller nyare, faceliften är rätt mycket snyggare.

I min mening är bilmodellen för dyr i drift. Femmorna är törstiga som bara den, och oljan motorn ska ha är dyrare än andra. Spana hellre in Saab 9-3 imo.

9-3orna har problem med ECUerna, så man får vara beredd på lägga 10-15k på en.

Annars är 9-3 helt klart bättre bil. Bättre motor, roligare väghållning, snyggare (enligt mig)

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Facelift ger också AUX (kan variera lite beroende på stereo) vilket är guld värt, om du inte tänkt byta stereon helt förstås.

Beroende på så kan stereon ha både CD och en kassettbandspelare som man kan stoppa adapter i om det kniper dock. Vi hade någon lite större i S80 som var av den typen.

Permalänk
Medlem

Jag håller med om de flesta ovanstående tipsen att kolla efter och jag lägger till att kontrollera att vevhusventilationen inte är igen täppt och fungerar som tänkt. Varken roligt eller enkelt om man har otur och tvungen ner med oljetråget för att rengöra.

Samt kan jag tipsa om denna bluetooth adapter till original stereon som lirar ihop med rattknappar etc för en spottstyver. Iallafall i min faceliftade -05a.
https://www.amazon.se/-/en/dp/B07VYTXR34/ref=sr_1_2?crid=CPESK99V11LK&keywords=bluetooth+volvo+v70&qid=1668092019&qu=eyJxc2MiOiIxLjQwIiwicXNhIjoiMC4wMCIsInFzcCI6IjAuMDAifQ%3D%3D&sprefix=bluetooth+volvo+v70%2Caps%2C109&sr=8-2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

9-3orna har problem med ECUerna, så man får vara beredd på lägga 10-15k på en.

Annars är 9-3 helt klart bättre bil. Bättre motor, roligare väghållning, snyggare (enligt mig)

Det är nog mer det vanliga SAAB eller Volvo snarare än ”bättre”. 9-3 är i vilket fall som helst en mindre bil. Ska man ha något liknande är det ju 9-5.

Permalänk
Medlem

Har en V70 från 2011 T4F.
Där har växellådan och AC raset.. bara reparera och se glad ut

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Beroende på så kan stereon ha både CD och en kassettbandspelare som man kan stoppa adapter i om det kniper dock. Vi hade någon lite större i S80 som var av den typen.

CD-adapter har jag inte sett, men kassettadapter har jag använt en del (jag var nära att köpa en mp3-spelare i form av en kassett som funkade direkt i kassettspelare men sen kom Spotify och en bil med AUX och ingen kassett), de funkar mycket bättre än FM-sändare eller liknande, men ljudkvaliteten är inte så bra ändå. Min förrförra bil var en Accord som hade AUX på samma ställe som Volvos (nyare) P2X-bilar, i facket under armstödet, och det var perfekt för en liten BT-mottagare med inbyggd mikrofon, knapparna koms åt enklare än de på stereon och det funkade bra med samtal i att alla i bilen hördes bra och så.

Har man en bra BT-mottagare som stöder två enheter kan man köra med en surfplatta för navigering och kanske musik och ändå ha samtal (och kanske musik) från telefonen. Så kör jag nu, om jag ska åka långt. Telefonen duger för navigering för det mesta men ska man åka några timmar speciellt på ställen man inte besöker så ofta, så är det trevligt med en stor karta man kan snegla lite kort på emellanåt. Jag hade gärna sett en surfplatta som kunde agera BT-headset samtidigt som den också skickade ut ljud via BT så kunde man sköta samtal på den också, men det verkar inte finnas.

Permalänk
Medlem

@snajk Inte heller avsåg jag en ”CD-adapter”…. De flesta stereoapparater hade vid den här tiden börjat ha enbart CD, men i dessa bilar förekom, som sagt, varianter med både CD och bandspelare samtidigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AxxT:

Har en V70 från 2011 T4F.
Där har växellådan och AC raset.. bara reparera och se glad ut

Kvaliteten gick som sagt ner i övergången mellan de gamla Volvo-konstruerade bilarna (P23, P26 och P28, S60, S80, V70N och XC90) och de "Ford-baserade" bilarna (Y-serien, V70 och S80 II, trots att de var tredje generationen av i alla fall V70). Det gäller även motorerna, så de gamla 2.4-2.5-motorerna men också 2.9/T6 och förstås Yamahas V8 är generellt mer hållbara än de Ford-utvecklade 3.2, 2.0 och 1.6 (som T4F är).

Permalänk
Medlem

Har en 2002 2.4t. Nu är det för många bilar som närmar sig byte av kamrem så kolla om det är gjort.
Fjäderben fram kommer nog vara väldigt nära slut om de inte bytts tidigare.
Även bromsok lär vara på gränsen om de inte redan bytts. Om du kan köra 5-10 min. Kolla så inte oken är "sticky", isåfall borde framfälgarna vara lite varma för att bromsarna ligger på lite lätt för att oken inte går tillbaka helt.
Finns även en 2dm bränsleslang från där man tankar ner i själva tanken som kostar skitmycket i arbete om den behöver bytas. Kräver att man lyfter ner subframe bak och tanken.....eller fuskar och borrar ett hål under baksätena för att byta denna slang. Vet inte hur lätt den är att kolla, men besiktningen kollar den.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

@snajk Inte heller avsåg jag en ”CD-adapter”…. De flesta stereoapparater hade vid den här tiden börjat ha enbart CD, men i dessa bilar förekom, som sagt, varianter med både CD och bandspelare samtidigt.

Jo jag läste nog lite fel.

Kassettadaptrar är bra, men det finns ett stort gap där bilarna generellt inte hade kassett längre och ännu inte fått AUX eller BT. Tyvärr är det de bilarna som nu är bra och billiga begagnatköp. Men Volvo är förstås stora i Sverige så det finns massvis av mer eller mindre dyra ersättningsstereos med alla möjliga kopplingsmöjligheter, inbyggd navigation och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

@snajk Inte heller avsåg jag en ”CD-adapter”…. De flesta stereoapparater hade vid den här tiden börjat ha enbart CD, men i dessa bilar förekom, som sagt, varianter med både CD och bandspelare samtidigt.

Du har inte fel dock, det finns till de här gamla stereorna som man pluggar in istället för cd-växlaren, typ: https://www.amazon.se/BlueMusic-Bluetooth-ljudadapter-kompati...

Jag hade själv en aux-adapter till min -01 S80 som gav väldigt bra ljud, och som inte var destruktiv att installera.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kvaliteten gick som sagt ner i övergången mellan de gamla Volvo-konstruerade bilarna (P23, P26 och P28, S60, S80, V70N och XC90) och de "Ford-baserade" bilarna (Y-serien, V70 och S80 II, trots att de var tredje generationen av i alla fall V70). Det gäller även motorerna, så de gamla 2.4-2.5-motorerna men också 2.9/T6 och förstås Yamahas V8 är generellt mer hållbara än de Ford-utvecklade 3.2, 2.0 och 1.6 (som T4F är).

Precis Ford... Jag som trodde när man köper Volvo så tex motorn Volvo. Men nej.
Mekonomen och Volvo verkstad blev tagna på sängen när dem inåg detta..

Svårt för mig att någon skulle vilja äga en Volvo. Kommer aldrig vilja ha en igen.

Hade tidigare en Ford ST220. Största problmenen med den var rosten.
Allt annat, motor AC etc. Gick hur som helst. Och hade gått lika många mil som min Volvo.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Ett tillägg: om du inte måste ha herrgårdsvagn(det är ju najs iofs), så kolla på en s80 annars. Mycket bekvämare säten, bättre utrymme för passagerare och generellt mycket billigare än v70n

För den generationen vi talar om här är framstolarna antingen helt identiska eller bra nära (beroende på årsmodell). Däremot är baksätena helt olika. Speciellt gäller det att se om de har integrerad bälteskudde eller inte. Har de det på V70 så är sittkomforten väsentligt sämre.

Tidiga S80 (nu snackar vi alltså årsmodell -99 och 2000) hade en hel del kvalitetsproblem, men det blev mycket bättre mot slutet. S60 och V70 kom senare när buggarna i plattformen var fixade, så risken är mindre där.

Skrivet av AxxT:

Har en V70 från 2011 T4F.
Där har växellådan och AC raset.. bara reparera och se glad ut

Det är dock en helt annan modell än den som efterfrågas här. Inte samma plattform heller, och även om det fanns modeller som hade varianter av den gamla motorn så år T4F inte en av dem. Det är en Ford-motor.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Returburk:

Varför är 140hk bäst? Motorn med 170hk är ju identisk

Det bästa med 140hk framför 170hk är billigare försäkring, samt om man är inne på att chippa så kostar det lika mkt samt man får lika mkt dvs 180-190hk med BSR

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AxxT:

Precis Ford... Jag som trodde när man köper Volvo så tex motorn Volvo. Men nej.
Mekonomen och Volvo verkstad blev tagna på sängen när dem inåg detta..

Svårt för mig att någon skulle vilja äga en Volvo. Kommer aldrig vilja ha en igen.

Hade tidigare en Ford ST220. Största problmenen med den var rosten.
Allt annat, motor AC etc. Gick hur som helst. Och hade gått lika många mil som min Volvo.

Jag minns att jag snackade med någon från Volvos motorfabrik i Skövde som hade varit i England och kollat på Fords motorfabrik där när de skulle börja använda deras motorer, han var helt förskräckt över både fabriken och motorerna. Gammal teknik och stora hål i processerna som möjliggjorde att fel kom med hela vägen till bilen som inte hade gått att göra på en Volvo-motor från första början.

Själv kommer jag aldrig att köpa en Ford igen efter min Focus som bara gick sönder och tappade över 90% av sitt värde på det året jag hade den. Hastighetsmätaren la av exempelvis för att någon givare i motorblocket gått sönder, den kostade typ inget men det tog en erfaren mekaniker ganska många timmar att få loss den gamla då konstruktionen var så kass att den fogade fast sig i motorblocket, så det blev dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kvaliteten gick som sagt ner i övergången mellan de gamla Volvo-konstruerade bilarna (P23, P26 och P28, S60, S80, V70N och XC90) och de "Ford-baserade" bilarna (Y-serien, V70 och S80 II, trots att de var tredje generationen av i alla fall V70). Det gäller även motorerna, så de gamla 2.4-2.5-motorerna men också 2.9/T6 och förstås Yamahas V8 är generellt mer hållbara än de Ford-utvecklade 3.2, 2.0 och 1.6 (som T4F är).

Du skall inte använda kodnamnen i offentliga forum…även om du har rätt i sak.

(Vad gäller motorerna så är sexorna (3.2 och 3.0) inte Ford-utvecklade, men väl påverkade av Ford-beslut. 3.2 är en rak sexa utan turbo, inte så bränsleekonomiskt direkt. Fyrorna (2.0, 1.8 och 1.6) är Fordmotorer rakt av.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

Du skall inte använda kodnamnen i offentliga forum…även om du har rätt i sak.

Kodnamn och kodnamn, det är de interna modellnamnen och borde vara välkända bland motorintresserade.

De passar rätt bra här för de har rört till det ganska kraftigt med de officiella namnen. Den första V70 var ju i princip en facelift av 850 (855 om man ska vara riktigt old school) och hade en systerbil i S70. Sen kom P23/S80, P26E/V70N, P26L/V70N XC (så småningom XC70) och P24/S60 följd av P28/XC90.

Citat:

(Vad gäller motorerna så är sexorna (3.2 och 3.0) inte Ford-utvecklade, men väl påverkade av Ford-beslut. 3.2 är en rak sexa utan turbo, inte så bränsleekonomiskt direkt. Fyrorna (2.0, 1.8 och 1.6) är Fordmotorer rakt av.)

Jo, de är en vidareutveckling av Volvos femcylindriga maskiner, men de vidareutvecklades mestadels av Ford och byggdes i Fords fabrik i England och inte Volvos i Skövde. Men absolut tar jag hellre en 3.2/T6 än en T4F eller liknande mer ren Ford-motor, av flera anledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V8Dragster:

Det bästa med 140hk framför 170hk är billigare försäkring, samt om man är inne på att chippa så kostar det lika mkt samt man får lika mkt dvs 180-190hk med BSR

På de två som jag testade på för mig själv blev det såhär med helförsäkring och 1000-1500 mil / år

WSJ029 (140): 368 / månad
WKE624 (170): 362 / månad

Jag har själv haft båda två och tycker helt klart bättre om 170 hk av de två jag hade.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Kvaliteten gick som sagt ner i övergången mellan de gamla Volvo-konstruerade bilarna (P23, P26 och P28, S60, S80, V70N och XC90) och de "Ford-baserade" bilarna (Y-serien, V70 och S80 II, trots att de var tredje generationen av i alla fall V70). Det gäller även motorerna, så de gamla 2.4-2.5-motorerna men också 2.9/T6 och förstås Yamahas V8 är generellt mer hållbara än de Ford-utvecklade 3.2, 2.0 och 1.6 (som T4F är).

V70N är väl ändå Ford det också? Framvagn t ex har jag fått för mig har den del gemensamt med en Mondeo.

Själv kör jag en V70 10v -97 som gått 38000 så gott som problemfria mil. Världens bästa bil enligt min mening.
Det som jag vet om och kan se har gjorts senaste 20 åren förutom normalt slitage är ny kylare, kupefläkt, avgassystem, krängningshämmare och en ABS-givare. Fördelarlock och tändkablar har jag också bytt men detta för att jag råkade klanta till det lite. Jag har även bytt fjäderben/dämpare och fjädrar runtom men detta var för att jag ville åka lite lägre än original.

Att bromsar skulle vara underdimensionerade som någon skrev är jag mycket skeptisk till att det ligger någon vetenskaplig grund bakom. Sen skulle jag personligen undvika automatväxellåda och turbo. Jag skulle framförallt undvika AWD som många får problem med.

Vad gäller motoralternativen så för tidiga årsmodeller första generationen V70 är det förhållandevis bra vrid på låga varv i 144hk 10-ventilarna jämfört med 170hk-varianten där högre effekten framförallt ligger i övre halvan av varvtalsregistret men osäker på om det gäller V70N fortfarande då det skiljer lite mellan motorerna. Att turbomotorerna skulle låta bättre vet jag inte heller om det är en självklarhet. Det är något visst med sugmotorer trots allt. Alla Volvo-femmor låter fantastiska dock.

Självklart är det individuellt men främsta skälet till att jag åker min Volvo är inte för körglädjens skulle även om jag tycker den är långt ifrån avsaknad. Huvudskälen är obefintlig värdeminskning, driftsäkerhet, bekväma säten, oslagbart lastutrymme i förhållande till storlek på bil, förhållandevis lättskruvad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

.
Jo, de är en vidareutveckling av Volvos femcylindriga maskiner, men de vidareutvecklades mestadels av Ford och byggdes i Fords fabrik i England och inte Volvos i Skövde. Men absolut tar jag hellre en 3.2/T6 än en T4F eller liknande mer ren Ford-motor, av flera anledningar.

Jag kan inte detaljerna om var de utvecklades, men de aldrig har använts i någon Ford. De har använts i Volvo samt en enda Landrover så vitt jag vet.

ObNitpick: den fabriken ligger i Wales och inte England. Var precis i Wales i veckan, och de är lite noggranna med det.

Skrivet av Jens-Ragnar:

V70N är väl ändå Ford det också? Framvagn t ex har jag fått för mig har den del gemensamt med en Mondeo.

V70 årsmodell -08 och framåt är samma plattform som Mondeo. V70 00-07 är Volvos gamla plattform innan Ford-inblandningen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

V70N är väl ändå Ford det också? Framvagn t ex har jag fått för mig har den del gemensamt med en Mondeo.

En inte alldeles ovanlig missuppfattning. Plattformen som V70N är byggd på utvecklades av Volvo först för S80 redan innan AB Volvo sålde Volvo PV till Ford. Däremot hade Ford hunnit köpa Volvo PV när V70N lanserades, men själva bilen har egentligen inget med Ford att göra.

Permalänk
Medlem

Många här verkar inte se 30 000 mil som ett problem, dock har jag aldrig sett någon Volvo som rullat mer än 30 000 utan att reparationen runt de miltalen kostar betydligt mer än bilen är värd. Jag har inte kört någon själv till 30k, men flera i kretsarna har skjutit packboxar, skurit eller what not. Hur väl de var servade låter jag vara osagt, men haveri eller dyra reparationer kan hända runt 28-30k mil. Gäller självklart Saab också.

Permalänk
Skrivet av mpat:

V70 årsmodell -08 och framåt är samma plattform som Mondeo. V70 00-07 är Volvos gamla plattform innan Ford-inblandningen.

Skrivet av ztenlund:

En inte alldeles ovanlig missuppfattning. Plattformen som V70N är byggd på utvecklades av Volvo först för S80 redan innan AB Volvo sålde Volvo PV till Ford. Däremot hade Ford hunnit köpa Volvo PV när V70N lanserades, men själva bilen har egentligen inget med Ford att göra.

Där hade jag uppenbarligen fel. Det händer ibland.
AB Volvo sålde tydligen PV till Ford 1999. Jag trodde det var tidigare. Rimligtvis borde således V70N vara 100% Volvo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Beroende på så kan stereon ha både CD och en kassettbandspelare som man kan stoppa adapter i om det kniper dock. Vi hade någon lite större i S80 som var av den typen.

Finns även kassett adapter med blåtand. Bästa som finns om man köper gammal bil med kassett spelare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Många här verkar inte se 30 000 mil som ett problem, dock har jag aldrig sett någon Volvo som rullat mer än 30 000 utan att reparationen runt de miltalen kostar betydligt mer än bilen är värd. Jag har inte kört någon själv till 30k, men flera i kretsarna har skjutit packboxar, skurit eller what not. Hur väl de var servade låter jag vara osagt, men haveri eller dyra reparationer kan hända runt 28-30k mil. Gäller självklart Saab också.

Min har gått 31
AC gick runt 18, sen växellådan vid 28.
Är dem stora sakerna, och tyvärr så är det dyrare att köpa nytt än att reparere. Hur du än vänder på det.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Många här verkar inte se 30 000 mil som ett problem, dock har jag aldrig sett någon Volvo som rullat mer än 30 000 utan att reparationen runt de miltalen kostar betydligt mer än bilen är värd. Jag har inte kört någon själv till 30k, men flera i kretsarna har skjutit packboxar, skurit eller what not. Hur väl de var servade låter jag vara osagt, men haveri eller dyra reparationer kan hända runt 28-30k mil. Gäller självklart Saab också.

Det är inte min empiriska erfarenhet. Både och Volvo och SAAB har jag själv ägt/vet många bilar som gått både 40-60k mil utan några egentliga reparationer.
Men det är klart om du är en gasglad motorburen ungdom och får fatt i en bil som gått 40k mil och börjar dra den till rödmarkeringen på varje växel, ALLTID, så får man problem.

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Många här verkar inte se 30 000 mil som ett problem, dock har jag aldrig sett någon Volvo som rullat mer än 30 000 utan att reparationen runt de miltalen kostar betydligt mer än bilen är värd. Jag har inte kört någon själv till 30k, men flera i kretsarna har skjutit packboxar, skurit eller what not. Hur väl de var servade låter jag vara osagt, men haveri eller dyra reparationer kan hända runt 28-30k mil. Gäller självklart Saab också.

En sån bil i min värld kanske är värd 15k-20kkr om den är i bra skick. Jag vet inte vad det är för något som ska fela för att reparationskostnaden skulle bli "betydligt mer än bilen är värd" utan att man skulle ha fått en föraning om felet innan haveri bortsätt från om kamremmen går av i förtid. Att packningar går är inte ovanligt dock men vet inte hur vanligt det är att akut åtgärd krävs. Men visst, ska man ha en firma till att göra normalt underhåll som att t ex byta bromsar på en 20 år gammal bil drar kostnaderna iväg. Men det gäller alla bilar. På denna bilen har man iaf möjlighet att lösa problemet själv om man så önskar, vilket inte är självklart på en nyare bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Där hade jag uppenbarligen fel. Det händer ibland.
AB Volvo sålde tydligen PV till Ford 1999. Jag trodde det var tidigare. Rimligtvis borde således V70N vara 100% Volvo.

Eventuellt så blandar du ihop det med SAAB (Automobile alltså) där GM köpte hälften redan 1989 (och resten 2000). Av detta följde att redan 900NG/9-3 baserades på Opel-chassi, i just det fallet kanske inte med det allra bästa resultatet. Andra generationen och 9-5:orna var ju mer lyckade.

Permalänk
Skrivet av MickeBoy:

På de två som jag testade på för mig själv blev det såhär med helförsäkring och 1000-1500 mil / år

WSJ029 (140): 368 / månad
WKE624 (170): 362 / månad

Jag har själv haft båda två och tycker helt klart bättre om 170 hk av de två jag hade.

Kollade precis på dem två bilarna på mig och det blir 360(140) och 373 per månad, är mindre skillnad än det var sist jag kollade(närmare 10år sedan) men vill minnas det var typ 50kr per månad som var skillnaden och visst det är inte mkt det heller men när det handlar om mer el mindre samma bil så är alla bäckar små alltid av värde, jo det är klart att ska man inte chippa så är ju 170hk piggare, men med BSR chippet som kostade ca 2500kr när jag kollade i samma veva så känns det mer "prisvärt" att gå från 140hk när man ändå får samma i slutändan men oavsett vilket så är skicket på bilen av högre prio.

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det är nog mer det vanliga SAAB eller Volvo snarare än ”bättre”. 9-3 är i vilket fall som helst en mindre bil. Ska man ha något liknande är det ju 9-5.

Mindre beskymmer med B207 motor, det är nog en av de bästa motorerna någonsin gjord och väldigt väldigt lättmekad. Mer nybörjarvänlig och billigare i drift:) Inte för volvos motorer är dåliga, de är bra

Rent mekaniskt så är motorn 9-5an en av de bäst flödande motorerna i världen

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1