Vilken vattenkokare ska man välja?

Permalänk
Medlem

Vilken vattenkokare ska man välja?

Är det någon större skillnad på olika vattenkokare?
Hehe skulle behöva köpa mig en ny. Tar gärna tips om det finns en vattenkokare-expert här

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Är det någon större skillnad på olika vattenkokare?
Hehe skulle behöva köpa mig en ny. Tar gärna tips om det finns en vattenkokare-expert här

Ju högre effekt ju snabbare går det 😊 oftast är elkostnaden den samma fast högre effekt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av draanexle:

Är det någon större skillnad på olika vattenkokare?
Hehe skulle behöva köpa mig en ny. Tar gärna tips om det finns en vattenkokare-expert här

Vad jag uppskattar med min är att den har olika temperaturer. Min har 40-80-90-95-100°C

Jag dricker en del te, då är det sjysst att det finns en inställning för 80°C för grönt te. 40°C för välling, andra tesorter mellan 90-100. Finns även funktion för att behålla tempen. Tar upp till en liter, kan vara bra att tänka på volym om man vill "förkoka" vattnet snabbare till en kastrull exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Är det någon större skillnad på olika vattenkokare?
Hehe skulle behöva köpa mig en ny. Tar gärna tips om det finns en vattenkokare-expert här

Köp en i plast och inte glas/metall, finns annars en viss risk att man bränner sig på vattenkokaren (jag har haft både glas och metall, och bränt mig på båda). Plast tenderar att vara billigare (och är enligt mig bättre). Sedan är det värt att dubbelkolla effekten (vissa har lägre effekt och då kommer det ta längre tid att koka vatten). Har du kalkrikt vatten så finns det risk att lock som 'trycks upp' kan bli svåröppnat över tid, lock som man vrider och lyfter av går alltid att öppna.

Sedan beror det väl på hur mycket vatten du kokar som minst / mest. Ska du bara koka vatten till en kopp te så vill du ha så liten minsta volym som möjligt. Ska du förkoka vatten till spisen, så vill du ha större volym.

Mina nuvarande Bosch har 0,25/0,3 l som minst, och 1,7 som max. Av de två jag har just nu så skulle jag. inte rekommendera Bosch ComfortLine 1,7L pga. problem med locket, medans jag tycker att Bosch CompactClass 1,7L är bättre och billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Är det någon större skillnad på olika vattenkokare?
Hehe skulle behöva köpa mig en ny. Tar gärna tips om det finns en vattenkokare-expert här

Det som spelar är antalet watt och om elementet är dolt eller inte. Ett icke-dolt element ska undvikas till varje pris, de allra billigaste modellerna har exponerade metallrör inuti vilka är mycket dåligt. I tredje/andra hand kan man oroa sig över om exteriören är av plast/metall eller inte. En exteriör i metall håller längre men men du kan bränna dig om du rör den.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Hedersmedlem

*Utbruten tråd'

@draanexle Frågan hör ej hemma i "Dagens fynd - Diskussionstråden" så jag bröt ut sidospåret till en egen tråd.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Rekordmedlem

Man ska kanske även tänka på att de med högst effekt kanske inte fungerar i praktiken för tex Lidl säljer vattenkokare som kräver 13A och det funkar antagligen om den är enda lasten på en säkring i ett modernt elsystem men den lär skjuta säkringarna i äldre elsystem eller om den inte är ensam på säkringen, man ska inte bara välja den med högst effekt utan man bör kolla efter nått som verkligen går att använda för den lär i praktiken vara mycket snabbare att koka vattnet än den som hela tiden löser ut säkringarna även om den har lägre effekt

Och det brukar nästan alltid finnas vattenkokare på secondhandbutikerna för nästan inga pengar alls även om de heller inte är så dyra nya.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Frågar du min fru, så ska den vara av märket SMEG för 1999kr, själv har jag en gammal plastig philips (köpte kombo: kaffekokare, vattenkokare och en brödrost för 299kr typ för 10 år sedan).
Funkar hur bra som helst!

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av draanexle:

Är det någon större skillnad på olika vattenkokare?
Hehe skulle behöva köpa mig en ny. Tar gärna tips om det finns en vattenkokare-expert här

Nej, det är ingen större skillnad. Köp en med rätt volym och hög effekt.
Däremot finns det ju specialare, typ för att hälla över kaffe/te eller med varmhållning/temperaturmål.

Ska du bara koka så funkar i princip allt med hyfsad effekt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Om du är tedrickare eller på annat sätt vill kunna välja temperatur på vattnet så rekommenderar jag denna varmt:
https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/koksap...

Har haft den i ett halvår och det är så sjukt nice att kunna be den koka den temperatur jag vill ha till mina teer som vill ha mindre än 100 grader. Kokar upp snabbt också!

Permalänk
Medlem

Kör med glas sedan jag läste Råd&Rön, i testet 2016 släppte många i plast ifrån sig PAH-ämnen.

Ser att de har ett test från 2021 uppe nu så det kanske har blivit bättre sedan dess.

Permalänk
Medlem

Vi har en Electrolux EEWA7700

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4462536

Relativt billig, gör sitt jobb och har temperaturinställning. Inte speciellt bevandrad i vattenkokardjungeln men den kokar vatten iaf.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Philips HD9350 1,7L

Fick den i present och den kokar en kopp vatten på 67 sekunder. Min gamla tog det dubbla.

Riktigt najs även när man behöver mycket vatten till spisen. Brukar köpa pris/prestanda och det var samma modell jag hade valt själv. Föredrar stål och saknar inget. Sparar min tid, vilket är det viktigaste, speciellt till morgonkaffet. Känns som den kommer hålla länge, stabilaste jag ägt.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Om du är tedrickare eller på annat sätt vill kunna välja temperatur på vattnet så rekommenderar jag denna varmt:
https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/koksap...

Har haft den i ett halvår och det är så sjukt nice att kunna be den koka den temperatur jag vill ha till mina teer som vill ha mindre än 100 grader. Kokar upp snabbt också!

Något problem med plast/silikonsmak i denna? Jag skaffade en Severin WK3479 just för att jag ville ha ställbar temperatur, men vattnet smakade apa även efter en massa kokande och tömmande.

Även de som ska vara helt i metall eller metall/glas har ju ofta några plastdetaljer eller silikondetaljer som kommer i kontakt med vattnet tyvärr

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Något problem med plast/silikonsmak i denna? Jag skaffade en Severin WK3479 just för att jag ville ha ställbar temperatur, men vattnet smakade apa även efter en massa kokande och tömmande.

Även de som ska vara helt i metall eller metall/glas har ju ofta några plastdetaljer eller silikondetaljer som kommer i kontakt med vattnet tyvärr

Nej, jag är rätt känslig för sånt och har en del teer där det skulle lyst igenom starkt men det är inget problem på mitt exemplar. Låter fruktansvärt med en vattenkokare som får vattnet att smaka plast 😡

Permalänk
Medlem

Jag har betat av några stycken genom mina år som te drickare, och det har slutat vid att jag valde en Emerio kokare.
Den funkar till det jag ska ha den till och det viktigaste är att det är glas och jag kan se igenom när det är dags att kalka av den.

Annars så funkar vilken som helst.

Permalänk
Medlem

Har man induktionshäll och vill ha 100 grader till sitt Earl Grey eller annat svartte så ska man inte bortse från vanlig kastrull!
Går supersnabbt med Power-läget, säg 10-20 sekunder och vattnet är kokande! Funkar förstås inte lika enkelt för lägre temperaturer.

Det är stor skillnad på kastruller. Jag har en i stål som är supereffektiv. Kokar man ris i den i powerläge för snabbt uppkok så får man röra hela tiden för annars riskerar riset brännas vid i botten!
Många kastruller numera är nog inte lika snabba tror jag då de blir för snabba och folk bränner vid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Har man induktionshäll och vill ha 100 grader till sitt Earl Grey eller annat svartte så ska man inte bortse från vanlig kastrull!
Går supersnabbt med Power-läget, säg 10-20 sekunder och vattnet är kokande! Funkar förstås inte lika enkelt för lägre temperaturer.

Det är stor skillnad på kastruller. Jag har en i stål som är supereffektiv. Kokar man ris i den i powerläge för snabbt uppkok så får man röra hela tiden för annars riskerar riset brännas vid i botten!
Många kastruller numera är nog inte lika snabba tror jag då de blir för snabba och folk bränner vid...

induktionshäll:

Permalänk
Medlem

Jag kan inte tipsa om någon specifik modell, men om jag skulle köpa en idag så skulle det helt klart bli en som man kan välja olika temperaturer på. Gärna med varmhållning också. Den jag har idag är en väldigt basic modell. Allt té ska ju egentligen inte bryggas med samma temperatur t.ex.

Permalänk
Hedersmedlem

Själv skulle jag inte välja att koka vatten i plast.

Har valt bort plast i köket i samband med uppvärmning hela vägen.
Vill helt enkelt hålla nere mängden gifter man får i sig.

Keramik, glas eller metall föredrar jag iaf.

https://www.svtplay.se/video/32986386/vetenskapens-varld/vete...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Reckie:

Kör med glas sedan jag läste Råd&Rön, i testet 2016 släppte många i plast ifrån sig PAH-ämnen.

Ser att de har ett test från 2021 uppe nu så det kanske har blivit bättre sedan dess.

Plast känns riktigt sunkigt av den anledningen. Noterat att vissa är rädda för att bränna sig. Jag har bränt mig lika många gånger på min vattenkokare som på kastruller på spisen, d.v.s. aldrig, gäller att ha huvudet med sig bara.

Mina tips:

Snygg
Metall
Hög effekt
ev. temperaturreglage

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Avstängd

Köpte en till farsan som han är väldigt nöjd med, typ denna men en något äldre modell. Olika temperaturer och varmhållningsfunktion och så. Har funkat bra i ett antal år nu.

Tjejen vile ha en snygg när vår gick sönder för några år sedan så det tog några månader innan rätt fanns i lager till rätt pris, men det blev denna i alla fall. Funkar bra men inga mer funktioner än att koka vatten. Samtidigt är det väl det man ska ha den till så jag vet inte om mer behövs.

Från mitt perspektiv så är en vattenkokare något som ska funka men som inte behöver vara så fancy med en massa funktioner eller så. Dock är det väl bra att köpa ett hyfsat välkänt märke för att inte få billig skit som går sönder direkt. När vi letade så läste både jag och tjejen en del tester och många verkar vara rätt dumma i sin konstruktion, med typ saker som blir väldigt varma, eller en skala som sitter bakom handtaget så man inte kan se den, men annars är det ju ganska mycket samma sak.

Skrivet av Söderbäck:

Själv skulle jag inte välja att koka vatten i plast.

Har valt bort plast i köket i samband med uppvärmning hela vägen.
Vill helt enkelt hålla nere mängden gifter man får i sig.

Keramik, glas eller metall föredrar jag iaf.

https://www.svtplay.se/video/32986386/vetenskapens-varld/vete...

Hur gick det med den där vattenkokaren i porslin du hade köpt? Den var riktigt trevlig.

Permalänk
Medlem

Köpte en Electrolux i rostfritt och den fungerar riktigt bra. Tror den tar 1,5 liter och med variabel temp, ifall du behöver värma till lägre temperaturer. Kostade runt 700kr.

Skulle inte köpa i plast med tanke på alla farliga ämnen som finns i plastprodukter!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Hur gick det med den där vattenkokaren i porslin du hade köpt? Den var riktigt trevlig.

Ja just det. Den står undanstoppad i ett skåp efter att ha gått sönder.
Metallmembranet för avstängning när vattnet är varmt har valt att ställa sig i position - avstängd. Alltid.

Det går att lösa med en katastrofal fix. Tryck in en träbit under "on"-knappen så kan den inte stängas av.
Precis så man inte ska göra haha. Så den kopplas inte in igen förrän den är fixad.

Det var @Holmfrid som ledde mig till den där kokaren när han hade problem med en likadan sådan.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1418528-vad-kan-det-va...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Ja just det. Den står undanstoppad i ett skåp efter att ha gått sönder.
Metallmembranet för avstängning när vattnet är varmt har valt att ställa sig i position - avstängd. Alltid.

Det går att lösa med en katastrofal fix. Tryck in en träbit under "on"-knappen så kan den inte stängas av.
Precis så man inte ska göra haha. Så den kopplas inte in igen förrän den är fixad.

Det var @Holmfrid som ledde mig till den där kokaren när han hade problem med en likadan sådan.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1418528-vad-kan-det-va...

<Uppladdad bildlänk>

Tråkigt. Snygg var den i alla fall.

Permalänk
Medlem

Det är ju slit och släng-grejer, en i rostfritt stål kostar några hundralappar. Det är bara att ta något från hyllan, det är inget annat än vatten och ett värmeelement.

Vill du vara lite egen kan du väl köpa en sovjetisk samovar på loppis eller Tradera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Har man induktionshäll och vill ha 100 grader till sitt Earl Grey eller annat svartte så ska man inte bortse från vanlig kastrull!
Går supersnabbt med Power-läget, säg 10-20 sekunder och vattnet är kokande! Funkar förstås inte lika enkelt för lägre temperaturer.

Det är stor skillnad på kastruller. Jag har en i stål som är supereffektiv. Kokar man ris i den i powerläge för snabbt uppkok så får man röra hela tiden för annars riskerar riset brännas vid i botten!
Många kastruller numera är nog inte lika snabba tror jag då de blir för snabba och folk bränner vid...

Om man har en induktionshäll så är vattenkokaren onödig. Har man det däremot inte så är den bra att ha, om man behöver koka upp vatten.

Permalänk
Medlem

Det är inte så noga vilken du väljer men om du kan prova så rekommenderar sådan där bottendelen är separat och fungerar som kontakt för själva kokaren, vidare att den delen är stabil och inte halkar runt och att du kan lätt ställa kokaren på den från vilket håll som helst (rund anslutning i mitten) vilket tillåter den att rotera på plattan. Dubbelkolla att kokaren har automatisk avstängning när vattnet kokar eller om man råkar torrkoka enheten (det finns budgetmodeller utan denna funktion fortfarande) och när det gäller material är väl mer till tycke och smak, min går i rostfritt och plast och funkat i typ 15år (AFK), bra byggd och dom funkar hur länge som helst så chansen är stor att du kommer ha den långt tid framöver så välj en du tycker känns robust och ser bra ut.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Sneglat lite själv på att införskaffa en vattenkokare/aeropress kombo då min förra kafferesa med en separat bryggare resulterade i att jag drack mindre kaffe hemma och gav till slut bort den till päronen, en wilfa highend bryggare. Fann mig dricka alltmer sällan, och vart alltid för mycket kaffe över, så kom fram till att bekvämligheten med en espressomaskin suited me better. Att få en kopp för kopp när suget kommer helt enkelt.

Hur som, det som skulle locka mig vore en kokare med ställbar temperatur. Känner man för att splurgea (på en vattenkokare länka det kanske mindre värt, jag vet inte 😁?) så finns ju ex varianter från HARIO V60 Buono som lockar rent estetiskt personligen. Dyra ja, och för dom riktigt inbitna kaffenördarna a'la James Hoffman.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja just det. Den står undanstoppad i ett skåp efter att ha gått sönder.
Metallmembranet för avstängning när vattnet är varmt har valt att ställa sig i position - avstängd. Alltid.

Det går att lösa med en katastrofal fix. Tryck in en träbit under "on"-knappen så kan den inte stängas av.
Precis så man inte ska göra haha. Så den kopplas inte in igen förrän den är fixad.

Det var @Holmfrid som ledde mig till den där kokaren när han hade problem med en likadan sådan.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1418528-vad-kan-det-va...

<Uppladdad bildlänk>

Otroligt att du kom ihåg min tråd från 2016!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg