Samlingstråd LG OLED 2022 (A2/B2/C2/G2/...)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Thomas:

Hur är det med kalibrering direkt ur kartong? Är det meningsfullt, eftersom det brukar rekommenderas efter 100+ timmar?
Hur korrekt kan man räkna med att bilden är efter typ 500 timmar om man kalibrerar vid köp?

Man bör räkna med att stora fel är åtgärdade och att det driver med tiden. 500 timmar – då måste man mäta om och se hur mycket det har ändrats. Min erfarenhet är att det ändras på den tiden men är ganska liten ändring i förhållanden till hur det sitter som nytt. De typ C7 och C8 jag vet en gång har kalibrerats är ganska off efter 3-4 år.

Lite sugen på att köpa en egen C2 eller liknande och se själv. LX1:n kanske för att den är så smidig för mig som måste flytta runt på apparaterna hela tiden.

Permalänk
Medlem

Någon som har en LG 65 B2 och är nöjd med den? Funderar på att köpa den.

Permalänk
Medlem

har 55" modellen så bör väl vara ganska lika om man bortser från storleken, jag har mitt xbox series x, nvidia shield pro tv och appleTv inkopplad på den och den fungerar helt suveränt

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

har 55" modellen så bör väl vara ganska lika om man bortser från storleken, jag har mitt xbox series x, nvidia shield pro tv och appleTv inkopplad på den och den fungerar helt suveränt

Kul att höra! Hur är den dagtid? Upplevs den mörk på något sätt? Inte haft OLED innan därav lite frågor:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Kul att höra! Hur är den dagtid? Upplevs den mörk på något sätt? Inte haft OLED innan därav lite frågor:)

Där jag har TV'n så h rjag alltid gardinen fördragen då jag har en förskola precis utanför fönstret, men har inte upplevt några problem iofs hade jag dom uppdragna i helgen men upplevde inga problem. Sen kanske jag inte är jätte känslig då det var ett rejält lyft från min gamla Samsung från 2016.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Har ni märkt av denna auto dimming skit(TPC) som dom har i sina OLED apparater? Läste precis detta fenomen och är väl inte sådär jättesugen längre på en OLED. Lät riktigt drygt att tv'n skall bli mörk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Har ni märkt av denna auto dimming skit(TPC) som dom har i sina OLED apparater? Läste precis detta fenomen och är väl inte sådär jättesugen längre på en OLED. Lät riktigt drygt att tv'n skall bli mörk.

Använder min 77-tummare för datorbruk, och jag tycker inte att det stör mig. Visst märker jag att skärmen blir mörkare när jag har suttit i Word ett tag, men det är väldigt skönt för ögonen som slipper exponeras för den mängden ljus.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zyrien:

Någon som har en LG 65 B2 och är nöjd med den? Funderar på att köpa den.

Frågade i ett inlägg vad som skiljer sig mellan C2 och B2 samt C1. Inget svar så verkar inte vara någon som köpt B2 i tråden

Sägs vara sämre än C2, så kan vara värt att vänta på Blackweek/Friday och se om den går ner.

Risk att B serien inte får lika många firmware uppdateringar, HDTVtest nämner detta i en ny video.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XFTality:

Använder min 77-tummare för datorbruk, och jag tycker inte att det stör mig. Visst märker jag att skärmen blir mörkare när jag har suttit i Word ett tag, men det är väldigt skönt för ögonen som slipper exponeras för den mängden ljus.

Tror de menar autodimmingen som sker i mörka scener i HDR som i tex nya House of the Dragon där LGs OLED blir såpass mörka att de inte kan se något längre.

Gällande ljus så är ju inte en skärm mycket för ögonen, bara en mulen dag utomhus är ju över 3000 nits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Frågade i ett inlägg vad som skiljer sig mellan C2 och B2 samt C1. Inget svar så verkar inte vara någon som köpt B2 i tråden

Sägs vara sämre än C2, så kan vara värt att vänta på Blackweek/Friday och se om den går ner.

Risk att B serien inte får lika många firmware uppdateringar, HDTVtest nämner detta i en ny video.

Skiljer väldigt många småsaker mellan modellerna. Större saker är att B-serien har två portar som klarar 4K60Hz och två som klarar 4K120Hz medan C-serien har 4st portar med 4K120Hz

En annan sak är att C2 i 55” och uppåt vägen ungefär hälften så mycket som föregångaren

Bildkvalitet och mycket annat skiljer förvånansvärt lite

Permalänk
Skrivet av zyrien:

Har ni märkt av denna auto dimming skit(TPC) som dom har i sina OLED apparater? Läste precis detta fenomen och är väl inte sådär jättesugen längre på en OLED. Lät riktigt drygt att tv'n skall bli mörk.

bara stänga av via service menyn.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

bara stänga av via service menyn.

Då ryker väl garantin?

Permalänk
Skrivet av zyrien:

Då ryker väl garantin?

nä går aktivera igen, har dock inte haft problem utnyttja garantin en gång när ena HDMI porten la av på min förra OLED65CX.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

nä går aktivera igen, har dock inte haft problem utnyttja garantin en gång när ena HDMI porten la av på min förra OLED65CX.

Läst på Reddit att folk tappat sin garanti nämligen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zyrien:

Läst på Reddit att folk tappat sin garanti nämligen.

Risken verkar finnas, men det är oklart. Det tycks finnas en servicelogg som gör att de kan se om man varit in i menyerna och ändrat, men huruvida de kollar eller inte verkar slumpmässigt. Och vissa tekniker skulle säkert ignorera det också.

Slår man av TPC och får problem med en HDMI-ingång så bör de ju rimligtvis inse att det är orelaterat. De kanske rent tekniskt KAN säga ifrån, men kommer att de göra det?

Jag har hur som helst inte stött på problemet igen sedan House of the Dragon slutade, så jag kör på med det på än så länge.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

nä går aktivera igen, har dock inte haft problem utnyttja garantin en gång när ena HDMI porten la av på min förra OLED65CX.

Kan dock vara skillnad på nyare modeller. Ganska enkelt att de skulle kunna logga alla ändringar över tid så syns det att den varit ändrad

Jag skulle nog inte leka med det om jag inte hade problem ofta

Permalänk
Skrivet av medbor:

Kan dock vara skillnad på nyare modeller. Ganska enkelt att de skulle kunna logga alla ändringar över tid så syns det att den varit ändrad

Jag skulle nog inte leka med det om jag inte hade problem ofta

kanske det men det första jag gjorde på min 77C2 var att stänga av.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skiljer väldigt många småsaker mellan modellerna. Större saker är att B-serien har två portar som klarar 4K60Hz och två som klarar 4K120Hz medan C-serien har 4st portar med 4K120Hz

En annan sak är att C2 i 55” och uppåt vägen ungefär hälften så mycket som föregångaren

Bildkvalitet och mycket annat skiljer förvånansvärt lite

Viktigast av allt: C2an är ljusstarkare. Därför jag valde den som har altan och fönster precis bredvid TVn. Och jämfört med 55" CX som jag hade innan så är den avsevärt ljusare och klarar av att hantera HDR ännu bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

kanske det men det första jag gjorde på min 77C2 var att stänga av.

Samma här på min 42C2, mer eller mindre ett krav om den ska användas som skärm. Passade även på att stänga av på min 65C8 i samma veva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Viktigast av allt: C2an är ljusstarkare. Därför jag valde den som har altan och fönster precis bredvid TVn. Och jämfört med 55" CX som jag hade innan så är den avsevärt ljusare och klarar av att hantera HDR ännu bättre.

Funkar bra vid altan? Hur är reflektioner jämfört med tidigare? Stör sig fortfarande på dem men mindre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Funkar bra vid altan? Hur är reflektioner jämfört med tidigare? Stör sig fortfarande på dem men mindre?

Jag upplever inte att reflektionsbehandlingen är märkbart bättre sedan C8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Funkar bra vid altan? Hur är reflektioner jämfört med tidigare? Stör sig fortfarande på dem men mindre?

Det funkar mycket bättre! På riktigt soliga dagar är det fortfarande lite jobbigt, men jag kör numera med rejäla gardiner och persienner så den biten är mer eller mindre löst.
Så nu kan man njuta av full HDR även på dagen, den poppar verkligen när man kör från en bra source.

Permalänk
Medlem

Computersalg dumpade just priset på C2 55” till 14619:- tveksamt om det blir bättre till BF?
Jag slog till iaf

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6003060

Permalänk
Medlem
Skrivet av robzeta:

Computersalg dumpade just priset på C2 55” till 14619:- tveksamt om det blir bättre till BF?
Jag slog till iaf

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6003060

Ah väntar in C2 65”, slår till om den landar på 20000 och byter då ut min 7 år gamla Samsung curved QLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Ah väntar in C2 65”, slår till om den landar på 20000 och byter då ut min 7 år gamla Samsung curved QLED

Härligt Min vägg begränsar mig till 55” annars hade jag jagat en 65”. Har en Samsung UE49KS7005 från 2016, så taggad på att lämna det gråa och kliva in i svärtan. 22/11 är beräknad leverans. Ser att även Proshop har sänkt priset nu på 55”

Permalänk
Medlem

Någon som provat beställa via Trending Utopic? Tänkte avvakta BF men intressant/misstänksamt hur mkt billigare de är

https://cdon.se/hemelektronik/smart-tv-lg-65c24la-65-4k-ultra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Någon som provat beställa via Trending Utopic? Tänkte avvakta BF men intressant/misstänksamt hur mkt billigare de är

https://cdon.se/hemelektronik/smart-tv-lg-65c24la-65-4k-ultra...

Spanskt företag, jag hade nog inte chansat, bara frakten känns ju väldigt omständligt om det skickas från Spanien.
"Trending Utopic
Kontaktuppgifter
Nine New Investments, SL
B98019235
Calle Enguera 7,P01 2, Spain
info@trendingutopic.com
+34 961059566"

Permalänk
Medlem

Uppgraderade från en SM8500 till OLED B2, jävlar i mig vilken uppgradering! Sjukt nöjd!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av zyrien:

Uppgraderade från en SM8500 till OLED B2, jävlar i mig vilken uppgradering! Sjukt nöjd!

Ifall du fick välja mellan din gamla SM8500 (precis som den såg ut) fast i 86 tum eller din nya B2:a (som jag gissar är 65 tum), vilken skulle du ha valt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du fick välja mellan din gamla SM8500 (precis som den såg ut) fast i 86 tum eller din nya B2:a (som jag gissar är 65 tum), vilken skulle du ha valt?

OLED all day!