Felaktigt anslutna 12VHPWR-kontakter pekas ut som smältpunkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Problemet är att det är riktigt svårt att göra saker och ting "idiotsäkra", idioter är påhittiga filurer nämligen.
Du har samma problem på väldigt många elektriska kontaktdon, riskerna ökar med ökad effekt. Speciellt i klenvoltssystem med höga strömmar. Vi som jobbar professionellt med DC där man hanterar höga effekter vid relativt låga spänningar är medvetna om problemet.
Glada amatörer som bygger datorer, ibland inte så mycket. De får se det som läropengar.

hehe väldigt sant, jobbar också med sånt fast antagligen mkt mer extremt 😉👍
pendlar mkt i jobbet till Schweiz där jag arbetar med lite andra saker än satelliter etc 🙂
men är mest här i gbg dock på ruag beyond gravity (gamla ruag space, saab space)

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Folk sätter CPU 8Pin i grafikkortet o vice versa så vad vill du få sagt? Att folk inte trycker in kontakten 100% och läser instruktionerna om att inte böja den? Vad är problemet? Vad tycker du inte är okej? att nvidia inte gjort en kontakt som är 100000000% säker?

Det räcker med 100% och inte 50% som nu. Utifrån den samlade informationen jag tagit till mig så är kortet är stort, så stort att det knappt får plats i en vanligt ATX-låda. Kontaktens placering på grafikkortet och kabelns specifikation gör det hart när omöjligt att få in kortet enligt konstens alla regler utan att böja kablarna om man vill kunna stänga locket. Om detta är förutsättningarna så är kontakten felkonstruerad utifrån sitt användningsområde - ja! Det är min åsikt vilket jag tycker förstärks av att det ändå är så många som [miss]lyckas med att elda upp kontakterna. Alla kan väl inte vara födda igår?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Enligt herr Guru ska det vara lugnt så länge den haken som sitter på kontakten "klickar fast". Kan du inte dra ut den utan att trycka ned det fästet sitter kontakten med största sannolikhet okej, men det kan se ut som att den sitter trots att den inte klickat fast ordentligt.

Om det är samma hake som tidigare PCI-sladdar ... den sämsta haken genom tiderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Må så vara men hur f*n lyckas man få kortet att matas med 600W Tycker själv att jag sällan lyckas nå 400W (förutom i Benchmarks)

För 600W med ett RTX 4090 så behöver du flasha in ett XOC VBIOS, tror inte någon tillverkare har någon SKU av RTX 4090 med 600W från fabrik (än iaf). Kanske sparas för 4090 Ti. Kortet verkar ju gå relativt svalt, så det bör finnas prestanda att hämta enkelt där för Nvidia, utan att det brinner upp (pun not intended).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

För 600W med ett RTX 4090 så behöver du flasha in ett XOC VBIOS, tror inte någon tillverkare har någon SKU av RTX 4090 med 600W från fabrik (än iaf). Kanske sparas för 4090 Ti. Kortet verkar ju gå relativt svalt, så det bör finnas prestanda att hämta enkelt där för Nvidia, utan att det brinner upp (pun not intended).

ASUS TUF och STRIX ska ha 600W bios från fabrik
Mitt TUF har det iallafall.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

ASUS TUF och STRIX ska ha 600W bios från fabrik
Mitt TUF har det iallafall.

Sedär, det är något jag missat. Då jag redan maxar det mesta har behovet av nytt grafikkort inte varit så starkt (spelar ej i 4K), och jag har därför mest bara skummat igenom tester och artiklar.

Men tack, då vet jag inför framtiden!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Gör om gör rätt, som fractal design gjorde med sina chassin då dom trodde det fanns en brandrisk, drog dom tillbaka alla chassin för säkerhetens skull iom vi talar om BRANDRISK. nzxt fixade även dom tillslut sitt chassi som riskerade att börja brinna, chassit togs tom bort från försäljning hos återförsäljare! men när det kommer till nvidia så verkar det vara mer okej med att det kan börja brinna 🤯🙄🤷

Sarkasm?

Skrivet av Göteborgaren:

värsta scenariot är väl om det börjar brinna och någon dör, många som låter datorerna stå på och jobba över natten när folk sover...

Björnar är så himla gulliga, alltså måste de uppskatta den vänliga gesten av att få en kram..? Människans hybris. Vi överskattar många gånger vårt kunnande och vårt välbefinnande hamnar i kläm.

Om det nu stämmer att dessa problem med smältande kontakter beror på användaren, så visst är kontakten en del av problemet då designen är skör. Men då och då dyker det upp vardagsmat (bilder) där vanligt folk utfört ett gott försök att själva byta batteriet i sin bil, och har inte ens tagit bort polskydden när de klämmer fast skorna för polerna.

Det går alldeles utmärkt att pröva labba och lösa ett problem själv. Men stå inte och skrik dig varm så vapenfettet rinner från armhålorna då det går fel. Uppgiften verkade enkel (och är relativt enkel) men kräver en viss halt koncentration och sedermera ett försäkrande (från din sida) att jobbet blev korrekt utfört.

Just el är något ingen bör fibbla med utan att vara kompetent. Just på grund av brandrisken och möjligheten att det går så pass fel, att en människa får en zapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Om det är samma hake som tidigare PCI-sladdar ... den sämsta haken genom tiderna.

Jävligt jobbiga. Men bra feedback när de sitter som de ska. Hade nog tatt det om jag hade haft råd med ett graffe för 25 lökar.

Magsafe kanske med en led som indikerar korrekt kontakt? Kanske dålig idé, är ju ingen ingenjör, men någon slags tydlig feedback behöver man ju få och då menar jag inte att det börjar lukta bränt.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Sarkasm?
Björnar är så himla gulliga, alltså måste de uppskatta den vänliga gesten av att få en kram..? Människans hybris. Vi överskattar många gånger vårt kunnande och vårt välbefinnande hamnar i kläm.

Om det nu stämmer att dessa problem med smältande kontakter beror på användaren, så visst är kontakten en del av problemet då designen är skör. Men då och då dyker det upp vardagsmat (bilder) där vanligt folk utfört ett gott försök att själva byta batteriet i sin bil, och har inte ens tagit bort polskydden när de klämmer fast skorna för polerna.

Det går alldeles utmärkt att pröva labba och lösa ett problem själv. Men stå inte och skrik dig varm så vapenfettet rinner från armhålorna då det går fel. Uppgiften verkade enkel (och är relativt enkel) men kräver en viss halt koncentration och sedermera ett försäkrande (från din sida) att jobbet blev korrekt utfört.

Just el är något ingen bör fibbla med utan att vara kompetent. Just på grund av brandrisken och möjligheten att det går så pass fel, att en människa får en zapp.

är ju det som är poängen, folk ska inte behöva pilla å trixa för att det ska fungera. det ska fungera och vara enkelt för vanligt folk att kunna sätta in en kontakt utan att det ska riskera brandrisk å därmed basta.
har börjat dyka upp alldeles för många bilder och personer för att det inte ska bero på dålig design/undermålig kvalitet.
tur jag är från piteå så jag förstår vad du menar iaf 👍🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant å se hur det blir när det kommer psuer som har stöd för kontakten så man slipper adaptern 🤔

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Orkar inte spekulera men kan snabbt konstatera att Nvidia haft rejält med otur igen när de tänkte, förtroendet för Nvidia är raderat, aldrig att jag köper något med Nvidia som inte många andra köpt innan så kan man bilda sig en uppfattning där hur det funkar.

Fuskar Nvidia lika mycket med chip till bilar?
Vore ju spännande med smältande kablar i en självkörande bil, eller när ett barn springer ut i vägen och Nvidias chip smälter eller får strömbortfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Ska bli intressant å se hur det blir när det kommer psuer som har stöd för kontakten så man slipper adaptern 🤔

Problemet är dock att även dom har lite bekymmer:

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/ydh1mh/16_pins_adapt...

"[1] - User is using ATX 3.0 PSU and not using the supplied adapter. PSU is MSI MEG Ai1300P

[2] - User is using ATX 3.0 PSU and not using the supplied adapter. PSU is MSI MPG A1000G"

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Jävligt jobbiga. Men bra feedback när de sitter som de ska. Hade nog tatt det om jag hade haft råd med ett graffe för 25 lökar.

Magsafe kanske med en led som indikerar korrekt kontakt? Kanske dålig idé, är ju ingen ingenjör, men någon slags tydlig feedback behöver man ju få och då menar jag inte att det börjar lukta bränt.

Haken i sig är inte problematisk, men det finns ingenting att greppa när man behöver ta bort den. Skulle fungera om det fanns en ring med plats för ett finger att kunna dra ordentligt i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Ska bli intressant å se hur det blir när det kommer psuer som har stöd för kontakten så man slipper adaptern 🤔

Det har redan kommit och åter igen det är inget fel på adaptern. Det är kontakten som går varm av någon anledning, om det beror på feldesign eller nötter är högst oklart. Felet kan lika gärna vara på kortsidan.

Permalänk
Skrivet av Maximo:

Det har redan kommit och åter igen det är inget fel på adaptern. Det är kontakten som går varm av någon anledning, om det beror på feldesign eller nötter är högst oklart. Felet kan lika gärna vara på kortsidan.

Tror nog snarare felet är på långsidan, inte kortsidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Problemet är dock att även dom har lite bekymmer:

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/ydh1mh/16_pins_adapt...

"[1] - User is using ATX 3.0 PSU and not using the supplied adapter. PSU is MSI MEG Ai1300P

[2] - User is using ATX 3.0 PSU and not using the supplied adapter. PSU is MSI MPG A1000G"

asså trodde inte det var förän i januari atx 3.0 nätaggen kom :/

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

För 600W med ett RTX 4090 så behöver du flasha in ett XOC VBIOS, tror inte någon tillverkare har någon SKU av RTX 4090 med 600W från fabrik (än iaf). Kanske sparas för 4090 Ti. Kortet verkar ju gå relativt svalt, så det bör finnas prestanda att hämta enkelt där för Nvidia, utan att det brinner upp (pun not intended).

Mitt Gigabytekort har också 600W BIOS från fabrik Kan mao dra upp Power slidern till 133%.

Skrivet av Göteborgaren:

asså trodde inte det var förän i januari atx 3.0 nätaggen kom :/

...på bred front. Några få tillverkare ville väl vara tidiga på bollen Dock kostar det därefter.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Mitt Gigabytekort har också 600W BIOS från fabrik Kan mao dra upp Power slidern till 133%.

...på bred front. Några få tillverkare ville väl vara tidiga på bollen Dock kostar det därefter.

True true 🙂👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

True true 🙂👍

Funderat på ett? Själv skippar jag. 12VHPWR kontakt funkar fint och 850W räcker gott och väl

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Funderat på ett? Själv skippar jag. 12VHPWR kontakt funkar fint och 850W räcker gott och väl

ne mitt be quiet dark power 12 1200w 80+ titanium får allt leva ett tag till 😉👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Hur många miljarder kosta det att utveckla detta kort?

Bara positionen på kontakten får en att undra om utvecklingen gått framåt?

Någon partnertillverkare lyckades vinkla kontakten så sladdarna inte behövde böjas ens? Var det ingen som tänkte på detta? Ingen som tänkt att kontakten är något man vill gömma undan av estetiska skäl?

Ur ett slutanvändarperspektiv - kunde de placera dem i änden av kortet på undersidan? Eventuellt vinkla kontakten så man enkelt kan dra dem på baksidan av chassiet utan att böja dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Hur många miljarder kosta det att utveckla detta kort?

Bara positionen på kontakten får en att undra om utvecklingen gått framåt?

Någon partnertillverkare lyckades vinkla kontakten så sladdarna inte behövde böjas ens? Var det ingen som tänkte på detta? Ingen som tänkt att kontakten är något man vill gömma undan av estetiska skäl?

Ur ett slutanvändarperspektiv - kunde de placera dem i änden av kortet på undersidan? Eventuellt vinkla kontakten så man enkelt kan dra dem på baksidan av chassiet utan att böja dem?

Kan vara så att den övergripande pcb'n designats för icke-konsumentprodukter. Dvs server. Där är kraven annorlunda.
Då kan såklart 3:e part designa sitt eget, med ev nackdelar som kommer från att flytta vart strömmen går genom pcb'n - eller så kör man på som alla andra. Vinklade kontakter borde dock inte varit omöjligt att få till. Dock ny kontakt så antagligen inte så många som tillverkar = "dyrt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Kan vara så att den övergripande pcb'n designats för icke-konsumentprodukter. Dvs server. Där är kraven annorlunda.
Då kan såklart 3:e part designa sitt eget, med ev nackdelar som kommer från att flytta vart strömmen går genom pcb'n - eller så kör man på som alla andra. Vinklade kontakter borde dock inte varit omöjligt att få till. Dock ny kontakt så antagligen inte så många som tillverkar = "dyrt".

De återanvänder tidigare generations referens-pcb-design dessutom.

Permalänk
Medlem

Jaha, där dog teorin om felaktigt anslutna kablar också.
https://wccftech.com/fully-connected-16-pin-connector-on-the-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Jaha, där dog teorin om felaktigt anslutna kablar också.
https://wccftech.com/fully-connected-16-pin-connector-on-the-...

I ärlighetens namn så litar jag inte helt på den historien, klart killen säger att han "hörde ett klick" för att ha ryggen fri nu när hans adapter smälte, men jag skulle snarare tro att den inte satt i till 100% och att det är en efterhandskonstruktion.

Men vem vet, framtiden får avvisa. Adaptern är skit oavsett.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

@landmarks

Tydligen finns det 2 varianter av kontakten:

"By the way, I now only use the NTK adapters privately and have not had a single failure with them."

https://www.igorslab.de/en/good-or-bad-adapter-different-12vh...

https://videocardz.com/newz/nvidia-confirms-there-are-two-man...

"The Astron cables are said to have lower durability and higher resistance than NTK cables, which is reportedly measurable with proper equipment after 10 connection cycles. NVIDIA is conducting their tests to measure how connection cycles affect the resistance, which should not exceed 2 Ohms."

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Färsk uppdatering

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Summering av GNs video ovan:

I undantagsfall kan det finnas skit från tillverkningsprocessen inne i adaptorn som kan orsaka brand, men den klara majoriteten av fall beror på handhavandefel (med designfel som bidragande faktor) - kontakten har inte tryckts in till 100% så ökad resistans leder till värme som leder till brand i kontakten.

Designfelet är att det är ganska lätt att tro att man har tryckt in kontakten till 100% pga. avsaknad av feedback/"click", men i verkligheten så har man kanske tryckt in kontakten till 90% så den är inte hakad och "glider" sen sakta ur över tid/om man rör kablarna när man meckar inne i datorn, och når eventuellt en punkt där ökad resistans leder till värmeutveckling som leder till brand, etc.
Man kan "rucka" lite i kontakten och om den inte rör på sig så grattis, du lyckades trycka den hela vägen in.

Värt att notera är att även adaptrar från tredjepart, t.ex. Cablemods och Corsair också kan brinna om där inte är full kontakt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon