Permalänk

Har haft min miller aeron i en vecka nu. Har svårt att ställa in den korrekt med mitt skrivbord. Om jag ska ha armbågen i 90 grader med skrivbordet så når jag inte ner med fötterna i golvet och behöver en fotpall och då är jag 184cm lång.

Har också domnande känsla i högra skinkan när jag sitter i stolen. Sitter och funderar på om det kommer gå "över" eller om jag ska helt enkelt skicka tillbaka den. Domnade känslan försvinner om jag ställer in stolen på läge 2 då man lutar bakåt.

Visa signatur

Intel Core i9 10850k @ 4.8GHz || Nvidia GeForce GTX 3080 || HyperX Fury RGB 32GB 3600MHZ || ASUS ROG STRIX Z490-H || Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe || Ducky One 2 Mini RGB || Steelseries QcK Heavy || Razer Naga

Permalänk
Medlem

Att ställa in skrivbord och stol är en hel vetenskap och är dessutom ett recept som måste anpassas till individen. För min del har jag mitt IKEA bord så långt ner det går , precis som armstöden på Aeron stolen. Detta ger mig en sitt ställning där fötterna når golvet bra och armarna kan vila på armstöden utan att skjuta upp axlarna samtidigt som armstöden är i samma höjd som bordet.

Tyvärr känns det svårt att ge dig några riktiga tips Kanske läge att gå till sjukgymnast eller något i stil med det för att rådfråga? Den Aeron jag har gåt att sätta i lite framåtlutande läge, det kanske kan vara något? Prova en dyna i stolen? Kan ju vara så att din förra stol var mjukare.

Kanske någon annan har bättre tips.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av frallan123:

Har haft min miller aeron i en vecka nu. Har svårt att ställa in den korrekt med mitt skrivbord. Om jag ska ha armbågen i 90 grader med skrivbordet så når jag inte ner med fötterna i golvet och behöver en fotpall och då är jag 184cm lång.

Har också domnande känsla i högra skinkan när jag sitter i stolen. Sitter och funderar på om det kommer gå "över" eller om jag ska helt enkelt skicka tillbaka den. Domnade känslan försvinner om jag ställer in stolen på läge 2 då man lutar bakåt.

En sak jag kom på, domnande ben är inte helt ovanligt och brukar tyda på att blodet stryps på undersidan av låren. Problemet brukar vara att stolen är för högt eller att man behöver en fotpall så att inte låren trycka lika hårt mot stolen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag var i kontakt med DPJ där de informerade mig att 14 dagar ångerrätten inte gäller om jag packat upp och provat deras stolar Herman Miller Aeron i hemmet. Går bra att packa upp och titta men inte mer. Vilket jag tyckte är otroligt märkligt hur ska jag kunna pröva om den är bra för mig om jag inte får montera ihop och sätta mig i den? De menar på att den räknas som använd då och kommer minst göra en värdeminskning för den går inte att sälja som ny då. minst 10k för en stol jag inte får provsitta i hemmet...

Har ni andra stött på något liknande från de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComeradJenko:

Jag var i kontakt med DPJ där de informerade mig att 14 dagar ångerrätten inte gäller om jag packat upp och provat deras stolar Herman Miller Aeron i hemmet. Går bra att packa upp och titta men inte mer. Vilket jag tyckte är otroligt märkligt hur ska jag kunna pröva om den är bra för mig om jag inte får montera ihop och sätta mig i den? De menar på att den räknas som använd då och kommer minst göra en värdeminskning för den går inte att sälja som ny då. minst 10k för en stol jag inte får provsitta i hemmet...

Har ni andra stött på något liknande från de?

Tack då vet man att man inte ska köra därifrån! Jag köper att produkten inte ska vara använd men att utvärdera funktionen i produkten ska man få göra. Att använda produkten merän vad som krävs för att säkerställa funktion kan jag dock förstå om man inte behöver.

Men ärligt, hur ska de kunna veta om du provsuttit stolen? De e bara till att göra ett öppetköp och säga att du bara inspekterat funktionen enligt köplagen.

Edit : Och nej, jag har inget emot att få en stol som någon testat lite kort för att säkerställa funktionen. Så länge som produkten i övrigt är i nyskick är jag nöjd.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComeradJenko:

Jag var i kontakt med DPJ där de informerade mig att 14 dagar ångerrätten inte gäller om jag packat upp och provat deras stolar Herman Miller Aeron i hemmet. Går bra att packa upp och titta men inte mer. Vilket jag tyckte är otroligt märkligt hur ska jag kunna pröva om den är bra för mig om jag inte får montera ihop och sätta mig i den? De menar på att den räknas som använd då och kommer minst göra en värdeminskning för den går inte att sälja som ny då. minst 10k för en stol jag inte får provsitta i hemmet...

Har ni andra stött på något liknande från de?

Den informationen fick inte jag, utan enbart att man ska skicka in i originalförpackning.

Hade problem först med domnande ben, berodde på att jag satt för högt vid min fixerade skrivbord. Skaffade en fotpall, detta rådde bot på det. Får nu träningsvärk i vaderna men börjar kännas mycket bättre nu efter drygt en vecka, kommer alltså behålla stolen. Kollar man på Herman Miller redditen är detta ett extremt vanligt problem som beror på att kroppen inte är van att sitta korrekt. Folk verkar ofta behöva 3 veckor+ i omställning.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Kom din stol hel eller i flera delar?

Jag tycker Mirra 2 är intressant den med. Embody har jag även den prövat men är utanför min budget. Redan vid 10k för en stol är det mycket pengar. Den kommer finnas med under många år så det känns ändå motiverat att köpa en dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComeradJenko:

Jag var i kontakt med DPJ där de informerade mig att 14 dagar ångerrätten inte gäller om jag packat upp och provat deras stolar Herman Miller Aeron i hemmet. Går bra att packa upp och titta men inte mer. Vilket jag tyckte är otroligt märkligt hur ska jag kunna pröva om den är bra för mig om jag inte får montera ihop och sätta mig i den? De menar på att den räknas som använd då och kommer minst göra en värdeminskning för den går inte att sälja som ny då. minst 10k för en stol jag inte får provsitta i hemmet...

Har ni andra stött på något liknande från de?

Bullshit Det vore ju som om man beställde hem ett par skor men inte fick prova om de passar.

Enligt konsumentverket:

Citat:

Konsumenten har rätt att undersöka varan för att se vad den har för egenskaper och funktion.

Du kan ha rätt till ersättning för värdeminskning om konsumenten använder eller hanterar varan på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den.

Att provsitta en stol måste ju rimligtvis räknas som nödvändigt för att undersöka den.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av frallan123:

Har haft min miller aeron i en vecka nu. Har svårt att ställa in den korrekt med mitt skrivbord. Om jag ska ha armbågen i 90 grader med skrivbordet så når jag inte ner med fötterna i golvet och behöver en fotpall och då är jag 184cm lång.

Låter som att bordet är för högt snarare än ett problem med stolen?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComeradJenko:

Kom din stol hel eller i flera delar?

Jag tycker Mirra 2 är intressant den med. Embody har jag även den prövat men är utanför min budget. Redan vid 10k för en stol är det mycket pengar. Den kommer finnas med under många år så det känns ändå motiverat att köpa en dyrare.

Den kom i 3 delar. Själva stolen, cylindern och basen/bottnen med hjulen om man kan kalla det så.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av Jimmy:

En sak jag kom på, domnande ben är inte helt ovanligt och brukar tyda på att blodet stryps på undersidan av låren. Problemet brukar vara att stolen är för högt eller att man behöver en fotpall så att inte låren trycka lika hårt mot stolen.

Jag har stolen ganska högt upp för att få 90 grader med armbågarna med skrivbordet. Använder också en fotpall för annars når jag inte ner till golvet som sagt.

Skrivet av Roger W:

Låter som att bordet är för högt snarare än ett problem med stolen?

Har Alexa drawers sen en bordsskiva karlby från ikea som skrivbord.

Visa signatur

Intel Core i9 10850k @ 4.8GHz || Nvidia GeForce GTX 3080 || HyperX Fury RGB 32GB 3600MHZ || ASUS ROG STRIX Z490-H || Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe || Ducky One 2 Mini RGB || Steelseries QcK Heavy || Razer Naga

Permalänk
Medlem
Skrivet av frallan123:

Jag har stolen ganska högt upp för att få 90 grader med armbågarna med skrivbordet. Använder också en fotpall för annars når jag inte ner till golvet som sagt.

Har Alexa drawers sen en bordsskiva karlby från ikea som skrivbord.

Jag tror helt enkelt att du sitter alldeles för högt, och att fotpallen inte räcker för att få rätt vinkel på låren. Tyngdpunkten när man sitter rakt upp ska vara ganska långt bak på stolsdynan, vilket man åstadkommer genom att sänka sätet.

Vill du testa ett alternativ till att sitta rakt kan du prova följande:

1. Höj stolen såpass högt att fötterna hänger i luften
2. Sätt stolen i friläge och luta försiktigt bakåt. Vrid upp motståndet tills dess att du är i balans, dvs du faller varken bakåt eller blir framtryckt av ryggstödet. Det ska kännas som att du svävar.
3. Sänk stolen igen tills du har fötterna på fotstödet.

Detta flytande sätt att sitta på tycker jag avlastar benen och ländryggen, så jag brukar varva det med rakt sittande ibland

Permalänk
Medlem

Ganska bra pris på den vita aeron nu på DPJ. Beställt en sådan. Tror inte man kommer hitta billigare ny på länge, tydligen har inköpspriserna gått upp en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Ganska bra pris på den vita aeron nu på DPJ. Beställt en sådan. Tror inte man kommer hitta billigare ny på länge, tydligen har inköpspriserna gått upp en hel del.

Vill man ha vit så är det bra pris. Annars finns den svarta gaming varianten ännu billigare, och då får man ställbar posturefit.
https://segaming.hermanmiller.com/collections/menu/products/a...

Permalänk
Medlem

Går i tankar att beställa nedan, då jag inte hittar en ny aeron för bättre pris.hur bra/dåligt är det fasta svankstödet på nedan modell? Och vad tror ni rent generellt om nedan? Något som har liknande stol och spec ? Är det något som saknas på denna stol som man kommer ångra att man inte tog?

https://www.dpj.se/ergonomiska-kontorsstolar/15534-herman-mil...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Ganska bra pris på den vita aeron nu på DPJ. Beställt en sådan. Tror inte man kommer hitta billigare ny på länge, tydligen har inköpspriserna gått upp en hel del.

Har du fått stolen, är du nöjd på stolen och dpj ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znau:

Har du fått stolen, är du nöjd på stolen och dpj ?

Jag är nöjd. Riktigt skön stol. DPJ är en bra butik, handlat skrivbord där innan och de levererar vanligen till dörren dagen efter, åtminstone i Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Jag är nöjd. Riktigt skön stol. DPJ är en bra butik, handlat skrivbord där innan och de levererar vanligen till dörren dagen efter, åtminstone i Stockholm.

Tack för svaret! Vart det denna stol du köpte? Saknar du inte framåt tilt? https://www.dpj.se/ergonomiska-kontorsstolar/15534-herman-mil...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znau:

Tack för svaret! Vart det denna stol du köpte? Saknar du inte framåt tilt? https://www.dpj.se/ergonomiska-kontorsstolar/15534-herman-mil...

Köpte den, saknar ingen funktion. Det enda jag kanske vill komplettera med senare är ett nackstöd de hade på stolen i butik. Ser original ut men är ngn annan tillverkare. Var så jäkla dyrt bara, 3000 någonting har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Köpte en refurbished Aeron Classic från https://aerons.se/ nu i sommar, tog ~3 veckor att få den men den kom fram och var i fint skick. Tänkte att det kunde vara bra att rapportera utifall någon annan funderar på att handla från dom.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 - Intel i5 12600K - ASUS GeForce RTX 4070 Dual 12GB - G.Skill TridentZ Neo DDR4-3600 C16 - Corsair RM750X V2 - Fractal Design Meshify 2 Compact - WD SN750 SE 1TB - Yamaha AG03 - Beyer Dynamic DT 770 Pro - LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz - Logitech PRO X Superlight - Wooting 60HE

Permalänk
Medlem

DPJ har slutat sälja Herman Miller som jag egentligen tänkt köpa den vanliga stolen ifrån så det fick därför bli en Gaming-version från https://segaming.hermanmiller.com.

Riktigt nöjd med stolen men som många andra i tråden diskuterat. Det här med armstöden och alltid tar om man vill sitta med magen mot skrivbordskanten. Men oj så skönt det är att kunna få stöd när man lutar sig framåt när man fokuserat skriver/arbetar på något.

Jag är dock mest orolig att min 14 veckor gamla hundvalp kommer äta upp meshen på sittytan.

Permalänk
Medlem

Nån som vet en butik det går att testa aeron i Malmö?

Har en sliten Kinnarps 6000 idag som inte funkar så bra för mig. Dålig svankstöd och stöd i bröstryggen har gett mig ishcias i bröstryggen som jag fått fastställt. Jag har lite svårt för att liksom hålla rumpan långt bak på sitsen och lutar mig framåt och kasar liksom framåt och då får jag dåligt stöd i ryggen. Fysioterpeutens stående rekommendation är Malmstolen. Och jag var förra veckan och testade Malmstolen i butik. Kändes bättre än min nuvarande men ändå ganska lik. Så jag tänker att jag kanske ska testa något helt annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nån som vet en butik det går att testa aeron i Malmö?

Har en sliten Kinnarps 6000 idag som inte funkar så bra för mig. Dålig svankstöd och stöd i bröstryggen har gett mig ishcias i bröstryggen som jag fått fastställt. Jag har lite svårt för att liksom hålla rumpan långt bak på sitsen och lutar mig framåt och kasar liksom framåt och då får jag dåligt stöd i ryggen. Fysioterpeutens stående rekommendation är Malmstolen. Och jag var förra veckan och testade Malmstolen i butik. Kändes bättre än min nuvarande men ändå ganska lik. Så jag tänker att jag kanske ska testa något helt annat?

Ingen? 🤓

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nån som vet en butik det går att testa aeron i Malmö?

Har en sliten Kinnarps 6000 idag som inte funkar så bra för mig. Dålig svankstöd och stöd i bröstryggen har gett mig ishcias i bröstryggen som jag fått fastställt. Jag har lite svårt för att liksom hålla rumpan långt bak på sitsen och lutar mig framåt och kasar liksom framåt och då får jag dåligt stöd i ryggen. Fysioterpeutens stående rekommendation är Malmstolen. Och jag var förra veckan och testade Malmstolen i butik. Kändes bättre än min nuvarande men ändå ganska lik. Så jag tänker att jag kanske ska testa något helt annat?

Nordiska galleriet ska precis ha öppnat i Malmö, och de säljer Herman Miller. Om de har stolen i butik att prova kan jag inte svara på, du kan kanske ringa och fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Nordiska galleriet ska precis ha öppnat i Malmö, och de säljer Herman Miller. Om de har stolen i butik att prova kan jag inte svara på, du kan kanske ringa och fråga.

Jag var häromveckan men de hade inga stolar där sa de. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nån som vet en butik det går att testa aeron i Malmö?

Har en sliten Kinnarps 6000 idag som inte funkar så bra för mig. Dålig svankstöd och stöd i bröstryggen har gett mig ishcias i bröstryggen som jag fått fastställt. Jag har lite svårt för att liksom hålla rumpan långt bak på sitsen och lutar mig framåt och kasar liksom framåt och då får jag dåligt stöd i ryggen. Fysioterpeutens stående rekommendation är Malmstolen. Och jag var förra veckan och testade Malmstolen i butik. Kändes bättre än min nuvarande men ändå ganska lik. Så jag tänker att jag kanske ska testa något helt annat?

Osäker på hur mycket det ger att prova den. Jag tyckte den kändes på sin höjd ok i butik, blev mest osäker på den av att prova. Sen hemma fick jag ont i ryggen av den, antagligen för man typ tvingas sitt rätt. Sen efter ett par veckor blev allt bra och nu skulle jag inte vilja byta ut den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Osäker på hur mycket det ger att prova den. Jag tyckte den kändes på sin höjd ok i butik, blev mest osäker på den av att prova. Sen hemma fick jag ont i ryggen av den, antagligen för man typ tvingas sitt rätt. Sen efter ett par veckor blev allt bra och nu skulle jag inte vilja byta ut den.

Kan mycket väl vara så. Har jobbat på kontor i ca 5 år som konsult på olika företag så man har ju testat sin beskärda del av "klassiska" kontorsstolar. Egentligen aldrig kommit överens särskilt bra med någon ärligt talat. Tror inte det finns någon perfekt stol egentligen, vår kropp är inte gjord för att sitta still flera timmar.

Tycker nypris känns lite mycket. Aeron.se har ju refurbs för ca 8000kr. Ändå mycket pengar, tänkte köpa via företaget så får ju ha den sen 🤣

Hur är det med svankstödet, behövs det? Skillnad på det enkla och mer avancerade? Sökte runt lite men verkar vara rätt dåliga båda två av en snabb sökning att dömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kan mycket väl vara så. Har jobbat på kontor i ca 5 år som konsult på olika företag så man har ju testat sin beskärda del av "klassiska" kontorsstolar. Egentligen aldrig kommit överens särskilt bra med någon ärligt talat. Tror inte det finns någon perfekt stol egentligen, vår kropp är inte gjord för att sitta still flera timmar.

Tycker nypris känns lite mycket. Aeron.se har ju refurbs för ca 8000kr. Ändå mycket pengar, tänkte köpa via företaget så får ju ha den sen 🤣

Hur är det med svankstödet, behövs det? Skillnad på det enkla och mer avancerade? Sökte runt lite men verkar vara rätt dåliga båda två av en snabb sökning att dömma.

Jag har icke ställbar posturefit. Testade ställbar men tyckte inte den var bättre. Hade nog inte velat vara utan så det blev rätt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Jag har icke ställbar posturefit. Testade ställbar men tyckte inte den var bättre. Hade nog inte velat vara utan så det blev rätt för mig.

Jaha, trodde alla posturefit var likadana?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jaha, trodde alla posturefit var likadana?

Osäker på vad den heter, det är den i länken jag har. Så det finns åtminstone två olika fasta.

https://www.dpj.se/ergonomiska-kontorsstolar/15534-herman-mil...