Skärmen blir svart när den kopplas till Grafikkortet

Permalänk

Skärmen blir svart när den kopplas till Grafikkortet

Jag har ett stort problem med min dator och dess skärm.

När jag kopplar in skärmen till mitt grafikkort som är ett Nvidia GeForce GTX 1660 så blir min skärm svart. Men när jag kopplar in den till moderkortet (tror jag att det är?) så fungerar skärmen som den ska, förutom det att den då använder det inbyggda grafikkortet vilket är långt ifrån lika bra.

Min skärm har en VGA-port men det har inte grafikkortet, utan den har HDMI. Därför har jag en VGA till HDMI-adapter för att jag ska kunna koppla in mig på grafikkortet. Till moderkortet behövs ingen adapter då det finns en VGA-port. Kan det vara något med portarna som är fel?

Något annat som är skumt är det faktum att datorn inte hittar mitt Nvidia-Grafikkort, utan bara det inbyggda. Efter att ha forskat lite mer hittar jag Nvidia-Grafikkortet på datorn fast inaktiverat. När jag försöker aktivera det så går det inte. Det finns ingen knapp till det till skillnad från alla andra enheter.
Jag kan inte heller uppdatera drivrutinerna på Nvidia-Grafikkortet eftersom datorn påstår att grafikkortet inte finns.
Dessa anledningar gör att jag misstänker att det är något fel på grafikkortet. Dock, när jag kollar in i datorn så ser jag att dess fläktar snurrar vilket då borde betyda att grafikkortet arbetar och därmed fungerar.

Värt att nämna är även att dessa fel dök upp efter en flytt med bil.

Jag har kört fast. Det känns som jag har testat allt. Finns det någon som vet vad mer jag kan göra för att råda bot på problemet?

Permalänk
Medlem

Flyttat på datorn säger du...

Öppna och kolla så att inte grafikkortet har lossnat från slotten på moderkortet under flytten, så det kan vara så enkelt att du bara behöver trycka fast det igen.

I värsta fall så kan slotten ha ryckt loss från moderkortet och då är det mycket värre.

Bara för att fläktarna snurrar betyder ju bara att det får ström inte mycket mer, vilket då det är ett grafikkort så har den ju extern matning, så inte så beroende på kontakten med moderkortet.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Flyttat på datorn säger du...

Öppna och kolla så att inte grafikkortet har lossnat från slotten på moderkortet under flytten, så det kan vara så enkelt att du bara behöver trycka fast det igen.

I värsta fall så kan slotten ha ryckt loss från moderkortet och då är det mycket värre.

Bara för att fläktarna snurrar betyder ju bara att det får ström inte mycket mer, vilket då det är ett grafikkort så har den ju extern matning, så inte så beroende på kontakten med moderkortet.

Grafikkortet sitter fast som det ska så jag tror inte det är problemet. :/

Permalänk
Medlem

Vilken aktiv HDMI till VGA adapter kör du med? Har du kopplat i den extra strömförsörjningen till den aktiva adaptern?

Att du ens lade pengar på det dock, en begagnad 144HZ 1080P IPS skärm med DP/HDMI kostar lika mycket som adaptrarna vanligtvis.

På vissa äldre moderkort kunde man stänga av grafikkort genom att välja inbyggd grafik som default. Kollat BIOS? CMOS batteriet kanske var slut så alla inställningar nollades i flytten.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Vilken aktiv HDMI till VGA adapter kör du med? Har du kopplat i den extra strömförsörjningen till den aktiva adaptern?

Att du ens lade pengar på det dock, en begagnad 144HZ 1080P IPS skärm med DP/HDMI kostar lika mycket som adaptrarna vanligtvis.

På vissa äldre moderkort kunde man stänga av grafikkort genom att välja inbyggd grafik som default. Kollat BIOS? CMOS batteriet kanske var slut så alla inställningar nollades i flytten.

Jag kör med den här adaptern: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/k...
Och ja CMOS-batteriet kan mycket väl vara dött. Har haft andra problem, så som att tid och datum inte ställs in automatiskt vid start, vilket tydligen har med CMOS-batteriet att göra. Skulle kunna byta det...

Permalänk
Medlem

Om jag tolkar det rätt fungerade datorn med Nvidiakortet innan flytt så då är det mest sannolika att kortet lossnat från porten, eller att porten lossnat från moderkortet. Dubbelkolla också att den extra strömförsörjningen till grafikkortet inte lossnat.

Har du fler portar i datorn att flytta kortet till?

Har du ett annat grafikkort att testa med?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av eliasjoensson:

Jag kör med den här adaptern: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/k...
Och ja CMOS-batteriet kan mycket väl vara dött. Har haft andra problem, så som att tid och datum inte ställs in automatiskt vid start, vilket tydligen har med CMOS-batteriet att göra. Skulle kunna byta det...

HDMI strömförsörjer inte externa enheter så den där typen av omvandlare förutsätter att källan levererar tillräckligt överskott på signalförbindelsen vilket inte alltid sker. Bättre HDMI-VGA-omvandlare (i den mån man nu måste använda dessa) har en separat strömförsörjning via en liten USB-kontakt. Denna verkar inte ha det.

Men vad har du för skärm? Det är ju väldigt vanligt på Swec att man går över fel å efter vatten och kör en onödig, krånligare omväg när lösningen finns framför en. Det händer rätt ofta att folk kör gamla enkla 60 Hz-skärmar på VGA-HDMI när skärmen istället har DVI och därför fungerar direkt med HDMI.