Nvidias interpolering fungerar med konkurrerande XESS och FSR

Permalänk
Melding Plague

Nvidias interpolering fungerar med konkurrerande XESS och FSR

När AI-genererade bildrutor från DLSS 3 kombineras med uppskalning från Intel och AMD i Spider-Man Remastered skådas inga större prestandaförluster.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

" Användare har rapporterat att de lyckats aktivera funktionen för andra grafikkort"

Detta får ni gärna skriva mer om tack.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kanske dags för Nvidia att pudla nu, interpolera bildrutor är ju inget nytt direkt. Släpp tekniken fritt och samsas om en standard med de andra aktörerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kanske dags för Nvidia att pudla nu, interpolera bildrutor är ju inget nytt direkt. Släpp tekniken fritt och samsas om en standard med de andra aktörerna

Nvidia har 80% av marknaden. De behöver inte riktigt bry sig om att släppa olika lösningar fritt. Det bästa som kan hända är att AMD och Intel ökar sina marknadsandelar. Då kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kanske dags för Nvidia att pudla nu, interpolera bildrutor är ju inget nytt direkt. Släpp tekniken fritt och samsas om en standard med de andra aktörerna

Det står dock inget om att det fungerar på annan hårdvara, så jag vet inte om vi har anledning att tro att det nödvändigtvis går? Misstänker ju lite att detta kanske snarare blir en önskan att Nvidia skulle ha byggt något annat än det de faktiskt har gjort?

Som jag förstår det är Igors konstaterande att man kan komponera andra kombinationer av dessa funktioner än den som är paketerad som "DLSS3", och Nvidia verkar bekräfta att det avsiktligt är så ("got the confident answer that it was a feature and not an oversight").
Med detta kan man då på Nvidias 40-serie köra Nvidias interpoleringsdel av DLSS3 tillsammans med XeSS eller FSR.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

" Användare har rapporterat att de lyckats aktivera funktionen för andra grafikkort"

Detta får ni gärna skriva mer om tack.

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/y1gx4s/some_new_grap...

Permalänk
Medlem

Det är kul att FSR börjar synas mer och mer på konsolerna, kommer ge dem lite längre liv och kanske några fler 60FPS titlar framöver. Lite oroande dock att vi redan nu ser CPU-flaskhalsar i t.ex. Cyberpunk på PS5 och Series X. Lär nog hamna i 30-fps träskes igen på kommande titlar...trist.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Imponerande framsteg måste man ändå säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det står dock inget om att det fungerar på annan hårdvara, så jag vet inte om vi har anledning att tro att det nödvändigtvis går? Misstänker ju lite att detta kanske snarare blir en önskan att Nvidia skulle ha byggt något annat än det de faktiskt har gjort?

Som jag förstår det är Igors konstaterande att man kan komponera andra kombinationer av dessa funktioner än den som är paketerad som "DLSS3", och Nvidia verkar bekräfta att det avsiktligt är så ("got the confident answer that it was a feature and not an oversight").
Med detta kan man då på Nvidias 40-serie köra Nvidias interpoleringsdel av DLSS3 tillsammans med XeSS eller FSR.

Frame generation har väl pratats om för RTX3000 i alla fall, dock svårt att veta vad som stämmer

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av medbor:

Frame generation har väl pratats om för RTX3000 i alla fall, dock svårt att veta vad som stämmer

Så som jag tolkat Nvidias förklaringar GÅR det åtminstone i teorin att köra på RTX 3000-serien, men att de är för svaga för att du ska vinna någon direkt prestanda på det. Det är alltså inte nödvändigtvis strikt hårdvarulåst till just senaste generationens Tensor-kärnor, men det ger inte någon fördel utan dem.

Permalänk
Medlem

Den genererade bilden baseras väl på dem uppskalade bilderna som DLSS/FSR/XeSS skapar, så om t.ex FSR uppskalar en bild "sämre" än DLSS, så borde den genererade bilden också bli sämre. Igor verkade bara visa oss stillbilder, och de bilderna visade bara skillnaden mellan de olika uppskalningsteknikerna i en statisk scen, så det visade ingenting hur den genererade bilden påverkas.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Det är ju spännande, då kan se dom föredrar Intels "tearing masking" nyttja det samtidigt.!

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Så som jag tolkat Nvidias förklaringar GÅR det åtminstone i teorin att köra på RTX 3000-serien, men att de är för svaga för att du ska vinna någon direkt prestanda på det. Det är alltså inte nödvändigtvis strikt hårdvarulåst till just senaste generationens Tensor-kärnor, men det ger inte någon fördel utan dem.

Det har ju visats upp exempel på det och det blev artefakter och andra strul, precis som nvidia sade. Med lite tur kanske de förfinar tekniken och/eller det kommer en mildare variant till 2000/3000-serien.

Permalänk
Medlem

DLSS 3 är en gimmick och ett försäljningsknep för 4000-serien.

+ Högre fps!!!!!1111one

- Rejält högre latency (så där försvann mycket av fördelen med högre fps.)
- Artefakter, blurr och ghosting.
- Funkar ej ihop med fps-limiters.

HU's rekommendation är att ha på DLSS 3 om man får ~120 fps utan det och vill bumpa upp sin fps till ~200+ med det - om man har en 240 Hz-skärm.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Hoppas att FSR3's interpolering fungerar med äldre GPU:er. Inget har väl sagts om det än så länge såvitt jag vet (?) men, kan väl hoppas. DLSS's uppskalning och FSR3 för interpolering hade kunnat bli riktigt trevlig kombination och förlängt livet på många kort.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

DLSS 3 är en gimmick och ett försäljningsknep för 4000-serien.

+ Högre fps!!!!!1111one

- Rejält högre latency (så där försvann mycket av fördelen med högre fps.)
- Artefakter, blurr och ghosting.
- Funkar ej ihop med fps-limiters.

https://www.youtube.com/watch?v=GkUAGMYg5Lw

HU's rekommendation är att ha på DLSS 3 om man får ~120 fps utan det och vill bumpa upp sin fps till ~200+ med det - om man har en 240 Hz-skärm.

Fast han verkar dock utgå mycket från snabba spel och competitive FPS med stort fokus på latency, där han har bra poänger. Men det finns ju fler typer av spel där latency inte är lika viktigt.

T.ex. i LEGO-spel på PS har jag föredragit 60 FPS med frame interpolation på TVn och lite ökad latency, istället för småhackande native 30 FPS. I Battlefield vill jag dock inte köra med något sådant. Så, omständigheter och fördelar mot nackdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

HU's rekommendation är att ha på DLSS 3 om man får ~120 fps utan det och vill bumpa upp sin fps till ~200+ med det - om man har en 240 Hz-skärm.

Nu råkar jag ju ha en 240hz skärm och körde igenom Bright Memory Infinite 3 gånger i helgen (Det är ett kort spel) med DLSS3, full Raytracing och närmare 200 fps. Jag vet inte hur Tim hittar en massa artefakter. Jag ser artefakter från DLSS,FSR och XESS uppskalning, jag ser artefakter från vanlig TAA. Men jag kan inte hur mycket jag än letar se några speciella artefakter från frame generation. Kanske att jag inte lärt mig vad man skall leta efter, de spel jag spelat med FG har till viss del UI element som Tim säger ser för jävligt ut, subtiltles m.m. Men jag kan verkligen inte se det.

Spiderman är ett ännu bättre case för frame generation eftersom det kan ha riktigt låga lows på 50fps som blir 100fps med frame generation. Här är man ju sjukt CPU limited också. Man kan väl säga att i Spiderman funkar det mycket, mycket bra. Spelar med kontroller och känner ingen extra latency heller. Har även spelat Plague Tale Requiem och även där är det svårt att se några artefakter från FG.

Vi har även ett helt flight simulator community som till stor del verkar tycka att det är bra. Kollat en del youtubevideos och dom kanske inte alltid vet vad dom pratar om och använder fel termer osv, men dom är nöjda med resultatet.

Jag har tyvärr inte provat F1-22, där verkar ju Tim tycka att det fungerar riktigt, riktigt dåligt. Men jag tror det är bäst att prova själv innan jag beslutar mig för vad jag tycker för än har han inte haft många rätt sett från min synvinkel.

Förstå också att bara för att jag och en massa andra tycker det här fungerar så är det ju möjligt att Tim ser saker vi inte uppfattar, så han behöver inte ha automatiskt fel. Men det är inte rätt att säga att alla kommer uppfatta frame generation som Tim gör det för så är det uppenbarligen inte. Nu var det ett tag sedan jag tittade på HU videon, men det var rätt mycket slowmotion och zoom i den om jag inte minns fel, och då är det förståss lättare att uppfatta artefakter.

Det är riktigt dock att ännu fungerar FG inte med VSync eller frame limiters och det är ett problem som man hoppas Nvidia kan lösa. Därav behöver man nästan 240hz då 4090 är så snabbt som det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Så som jag tolkat Nvidias förklaringar GÅR det åtminstone i teorin att köra på RTX 3000-serien, men att de är för svaga för att du ska vinna någon direkt prestanda på det. Det är alltså inte nödvändigtvis strikt hårdvarulåst till just senaste generationens Tensor-kärnor, men det ger inte någon fördel utan dem.

FSR3 skulle väl ha något liknande också eller minns jag fel? Vi får se vad som händer på marknaden när teknikerna mognat lite. Själv är jag lite skeptisk till hur mycket Nvidias ’ai’-del av algoritmen tillför till på riktigt. Skulle varit intressant att se hur det sett ut med samma algoritmer utan detta steg eller om det är djupt rotat i hela flödet på riktigt.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av medbor:

FSR3 skulle väl ha något liknande också eller minns jag fel? Vi får se vad som händer på marknaden när teknikerna mognat lite. Själv är jag lite skeptisk till hur mycket Nvidias ’ai’-del av algoritmen tillför till på riktigt. Skulle varit intressant att se hur det sett ut med samma algoritmer utan detta steg eller om det är djupt rotat i hela flödet på riktigt.

Hittills är det rätt luddigt vad FSR3 blir och inte blir, tycker jag Ärligt talat får jag känslan av att AMD inte riktigt rätat ut frågetecknen mycket längre än namn och typ av teknik, men jag hoppas ha fel och bli motbevisad med råge nästa år.

Permalänk
Medlem

"Frame generation" kan nog vara kalas för interaktiv film som kan köras i 83ns latens med 24BPS (bildrutor per sekund).

För spel är det fullständigt förkastligt då den enda anledningen att jag vill ha många BPS är just för att sänka reaktionstiden.
Nu har visserligen människan en minimal reaktionstid på 6-17ns, vilket normalt motsvarar 60-144BPS, men man får ju då lägga på i värsta fall 83ns, vilket ger en fördröjning på en hel tiondels sekund.

Eller man hinner trycka 5 gånger på knappen innan den första knapptryckningen utspelas.

Kör man i 100BPS och får 200BPS med interpolering, så märks det såklart inte så mycket, då fördröjningen går från 16-27ns till 26-37ns, men snackar vi 30/60BPS så går det från 40-57ns till 73-83ns.

Det blir från 1-2 knapptryckningar till 3-4 för den sävlige och från 2-4 till 6-9 för den rappe.

Jag har då inte ens lagt på fördröjningen i skärm eller till en mus/gamepad.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

FSR3 skulle väl ha något liknande också eller minns jag fel? Vi får se vad som händer på marknaden när teknikerna mognat lite. Själv är jag lite skeptisk till hur mycket Nvidias ’ai’-del av algoritmen tillför till på riktigt. Skulle varit intressant att se hur det sett ut med samma algoritmer utan detta steg eller om det är djupt rotat i hela flödet på riktigt.

Kollar man på XESS ger den ju rätt bra bild när man kör på Intel-hårdvara. Medan den ger sämre på "generic" hårdvara. Skulle man då ta bort AI-biten helt skulle den med all sannolikhet se ännu sämre ut. Det kanske ger en fingervisning av vad DLSS minus AI skulle se ut som.

Med FSR2 har AMD ersatt AI-delen med andra algoritmer så det är inte riktigt jämförbart.

Jag förutsätter ju att dessa uppskalare i grund fungerar ungefär lika och det verkar dom ju göra när dom förklaras.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så säger den länken inget annat än att det är BS. Tråden är en månad gammal och det finns fortfarande inga presenterade bevis.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.