Permalänk
Medlem

Fel länkhastighet?

Jag har ett problem som jag inte blir klok på. Jag har 1000/1000 anslutning men jag får bara ut 96 mbps när jag gör mätningar med datorn kopplad direkt till fiberuttaget. När jag kontrollerar länkhastigheten så står den på 100mbps. Jag har speed/duplex inställd på auto negotiation om jag ändrar den till 1gbps full duplex så slutar mitt nätverk helt att fungera.

Det som är märkligt är att när jag istället kopplar in min router i fiberuttaget och sedan kopplar in datorn i routern så får jag ut ca 400 mbps i mätningar och länkhastigheten är 1000mbps. Jag använder samma nätverkskabel mellan dator och router som när jag testar mellan dator och nätverksuttag, en cat5e. Vart kan felet ligga?

Permalänk
Medlem

Om någon av de fyra paren i ditt uttag/kabel är trasigt så kommer det falla tillbaks på 100M eftersom 1G kräver alla paren.

Olika utrustning är också olika bra på hantera dassiga kablar/uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Om någon av de fyra paren i ditt uttag/kabel är trasigt så kommer det falla tillbaks på 100M eftersom 1G kräver alla paren.

Olika utrustning är också olika bra på hantera dassiga kablar/uttag.

Men hur får jag ut högre hastighet och att länkhastigheten stiger via routern än direkt via uttaget? Det är samma kabel som används hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serko:

Men hur får jag ut högre hastighet och att länkhastigheten stiger via routern än direkt via uttaget? Det är samma kabel som används hela tiden

Prova att byta kabel kanske?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Serko:

Men hur får jag ut högre hastighet och att länkhastigheten stiger via routern än direkt via uttaget? Det är samma kabel som används hela tiden

Han svarade på det, är någon av kablarna eller uttaget dåliga eller fel installerade kan du få problem som att det funkar med utrustning A men inte med utrustning B. Kan också vara din patchkabel som inte är helt hundra. Att testa all kabel ner till vad-det-nu-är ditt uttag går till med ett mätverktyg vore en bra ide.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan även vara honkontakterna som inte funkar om nu kabeln skulle vara hel, men för att veta behöver du mäta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att du löser det lättast om du felanmäler till din tjänsteleverantör.
Känns relevant eftersom det är WAN länken mellan din och deras utrustning som strular.
Då kan antingen tjänsteleverantören felsöka själv, eller eskalera ärendet vidare.

Felsökning måste alltid göras systematiskt, så ändra en grej, testa, notera skillnader, ändra en annan grej, testa, notera skillnader, osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av gurfin:

Jag skulle säga att du löser det lättast om du felanmäler till din tjänsteleverantör.
Känns relevant eftersom det är WAN länken mellan din och deras utrustning som strular.
Då kan antingen tjänsteleverantören felsöka själv, eller eskalera ärendet vidare.

Felsökning måste alltid göras systematiskt, så ändra en grej, testa, notera skillnader, ändra en annan grej, testa, notera skillnader, osv.

Hur tolkar du det till att det är leverantörens ansvar? Om det fungerar med en router men inte datorn är det ju knappast ISPs utrustning som är orsaken?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Avstängd

Kan vara glapp i något uttag, t.ex. i datorn. Något som är möjligt framförallt i äldre moderkort med nya cat6 kablar i min erfarenhet. Dom är mer kinkiga, så man får 100/100 om den inte sitter helt perfekt.

Permalänk
Medlem

Provat med en ny nätverkskabel nu och det är samma fel.

Bör också nämnas att förra veckan när jag bodde på annat ställe så hade jag inga problem att få ut 1000 mbit.

Förstår inte hur datorn kan direkt få högre hastighet när jag kopplar den till routern...

Permalänk

Testat att sätta kabel. Du testar med mellan dator och fiberbox mellan fiberbox och router?

Kan ju va sliten kontakt på kabeln och sliten kontakt på fiberdelaren som i kombo gör att den får för dålig kontakt med just den kabeln.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Hur tolkar du det till att det är leverantörens ansvar? Om det fungerar med en router men inte datorn är det ju knappast ISPs utrustning som är orsaken?

Anledningen att TS alls jonglerar med sin utrustning är antagligen att hen tycker att det inte funkar bra med routern heller. TS förväntar sig antagligen att komma närmre de utlovade 1000 Mbit/s än 400 Mbit/s som hen får med router + dator. Men ja, det känns absolut inte uteslutet att problemet finns i TS utrustning.

TS: Det finns garanterat minst två ethernetkablar i hushållet, såvida du inte dolt något väsentligt. Testat med båda/alla mellan dator och "fiberuttaget"? Vänt på dem ifall det är något fysiskt glapp? Om du utesluter kablarna som felkälla så får man ju börja misstänka datorn... Den beter sig uppenbarligen inte som förväntat med eller utan router? Är drivrutinerna för datorns nätverksmojäng uppdaterad? Finns det ingen annan dator med ethernet att testa med, en kompis laptop eller något?