Priskoll: Geforce RTX 4080 vid lansering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

I en tråd som handlar om lansering av ett nvidiakort så känns det mer relevant att skriva om nvidia än matrox.

Du måste väl förstå att jag inte pratar om denna tråden utan om Sweclockers i allmänhet?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

ICA, WILLYS och alla andra i dagligvaruhandeln kommer vara supernöjda över att höra det

för övrigt blir det jävligt fel när man endast pratar om "pris och efterfrågan" snarare än "utbud och efterfrågan"

Tror du förstår vad jag menar ändå. Mitt svar handlar om Nvidias grafikkort som såldes idag och inte något generellt uttalande.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Priset just nu är det ju uppenbarligen inget fel på när korten går åt som smör.

Nja, smör vet jag väl inte. De få MSRP korten försvann snabbt, men resten verkar ingen vilja ha (sitter och refreshar lagerstatus). Ska bli intressant å se om Inet sålde slut på sina TUF som endast finns i butik.

Permalänk
Medlem

Är det inga här av de 25 som fick erbjudandet av komplett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vilseledd:

Bra prestanda per krona.

User name checks out...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

User name checks out...

Tack för dagens skratt

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur man kan köpa grafikkort till dessa priser. Helt orimliga summor, men ändå säljer de. Och så länge de säljer blir det ingen prispress.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adzer:

Det är inte ens roligt längre med nya grafikkortlanseringar. Tror jag tar och läser en ny bok istället.

Det vore en bra trend att stödja

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag är lite nyfiken på hur tillgången skulle se ut om näthandlarna skippade sin gratisfrakt på nysläppta kort, och istället lät det kosta en extra hundring i frakt plus att man tog en femhundring i pant eller nåt. Kommer kortet tillbaka inom ramen för ångerrätten, då brinner panten inne. Sen kan man få tillbaka den där femhundringen efter tre, fyra månader eller nåt, när den initiala köphysterin är över.

Den där nissen på Tradera har väl bara beställt ett kort, illustrerat annonsen med nån stockbild han hittade på Reddit och provar att köra en tredagarsauktion för att se om han tjänar på budgivningen. Gör han det inte, då låter han förmodligen kortet gå i retur bara och så har ingenting kostat någonting.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Att folk accepterar dessa priser för ett xx80 kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Nja, smör vet jag väl inte. De få MSRP korten försvann snabbt, men resten verkar ingen vilja ha (sitter och refreshar lagerstatus). Ska bli intressant å se om Inet sålde slut på sina TUF som endast finns i butik.

Japp, jag menar ju de kort som såldes. Om priserna är fel för marknaden framöver så visar det sig.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

User name checks out...

Ayyyyyyy

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av terun:

Var samma med 3080 serien.

Jag köpte en överklockad 3080 till introduktionspris. Den kostade 8400, dvs 400 kr mer än standardversionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Jag är lite nyfiken på hur tillgången skulle se ut om näthandlarna skippade sin gratisfrakt på nysläppta kort, och istället lät det kosta en extra hundring i frakt plus att man tog en femhundring i pant eller nåt. Kommer kortet tillbaka inom ramen för ångerrätten, då brinner panten inne. Sen kan man få tillbaka den där femhundringen efter tre, fyra månader eller nåt, när den initiala köphysterin är över.

Den där nissen på Tradera har väl bara beställt ett kort, illustrerat annonsen med nån stockbild han hittade på Reddit och provar att köra en tredagarsauktion för att se om han tjänar på budgivningen. Gör han det inte, då låter han förmodligen kortet gå i retur bara och så har ingenting kostat någonting.

Han har förmodligen köpt den i butik, Inet sålde ut dessa. Hann inte ut till bilen innan han fota o la ut.

Permalänk
Medlem

Och folk undrar hur Nvidia kan ta ut sådana priser.. haha
Vet inte om jag ska tycka illa om Nvidia för deras galet höga priser eller om jag skulle tycka illa om dem för att de inte passar på när det ändå fungerar för dem...

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av mame:

Ligger nu på Tradera...

*Skämtade bara/har inte kollat men säkert väldigt troligt.

Ge det några timmar så...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av qube_gbg:

Är det inga här av de 25 som fick erbjudandet av komplett?

Hur har du gjort kopplingen till Sweclockers på ditt Komplett-konto?

Vet att jag gjort den kopplingen hos Inet men jag har suttit en stund nu efter jag läste ditt inlägg och försökt göra detsamma på Komplett men hittar inget sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Tror du förstår vad jag menar ändå. Mitt svar handlar om Nvidias grafikkort som såldes idag och inte något generellt uttalande.

Därav mitt påpekande att det bör vara utbud och efterfrågan som ska styra på någon nivå, inte "pris mot efterfrågan".

Men men, grafikkort är i slutändan inget livsnödvändigt och Nvidia är ändå ett privat företag, så självklart har de rätt att prissätta exakt som de vill, det har du rätt i.

Det innebär inte att man kan inte får tycka att det är helt åt helvete fel att öka MSRP med dryga 50% bara för att man insett att man kan, när man redan har en ganska skön vinstmarginal som man sitter på. Precis som Nvidia har rätten att prissätta efter egen smak, så får vi tycka att deras prissättning är helt fel

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Om priserna är fel för marknaden framöver så visar det sig.

Lutar redan åt det. Komplett har sålt 3st strix senaste 45 minutrarna, inte direkt samma sug som vid 4090 lanseringen ;p

Stackars Inet sitter fortfarande med sina 39+9 Eagle som fanns i lager för nästan en timme sen med!

edit: ojoj där försvann ett strix till på komplett!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

ICA, WILLYS och alla andra i dagligvaruhandeln kommer vara supernöjda över att höra det

för övrigt blir det jävligt fel när man endast pratar om "pris och efterfrågan" snarare än "utbud och efterfrågan"

Det er egentlig spørsmål om kvantum (*) dvs hvor mange kort til et gitt pris der faktisk er mulig å få kjøpt. I flere å har det vært et problem at listede priser ofte ikke svarer til tilgjengelig kort (dersom en er villig å vente og da er risken at selgere vil heve kjøpet, hvilket tvinger kjøperen å akseptere et høyere pris eller avstå/velge en annen produkt).

En kan hurtig se dette når alt flere av disse kort til lavere prisnivå vil få "send melding status" i stedet for kjøp (altså ikke mulig å inngå en avtale om betaling og gjennomføre et kjøp).

(*) "Utbud" dekker over forholdet at det er mengden av en produkt til et gitt pris som eksisterer på markedet og tilsvarende antallet person ved et gitt pris punkt der er villig å gjøre et (eller flere) kjøp når det gjelder etterspørsel.

Permalänk
Medlem

Som många säger, sjukt att folk köper dessa kort för 16-20k. När 4090 finns för nästan samma pris.

DOCK måste jag ändå att folk ska förstå Svenska kronan är svag mot Dollarn som det är idag.

Hade detta varit för några år sen hade 1200 dollar varit ca 10k inte 16-20k. Så även om vi ser priserna helt galna ( som det faktiskt är ) så är kronan sjukt svag också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

4080 ska inte kosta en krona över 7000kr.
Sitter kvar på mitt redan överprisade kort tills det går köpa en uppgradering längre fram som kostar under 7000kr, än om det kommer ta tills de kommer heta RTX 6600GS.

Håller med dig helt och hållet! Folk är bara sjuka som stödjer denna prisutveckling...

Permalänk
Medlem

Dessa rövarpriser är här för att stanna, folk köper glatt ändå och säger åt Nvidia det här är okej, räkna med ännu dyrare kort för 5000serien

Permalänk
Medlem

Minst dubbelt så dyrt som det borde vara men säljer ändå. Folk är Nvidias nyttiga idioter.

Edit: Som jämförelse kostade 1080 7 699Kr vid lansering och Sweclockers skrev "Saftig prislapp". Nvidia är inte riktiga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qube_gbg:

Är det inga här av de 25 som fick erbjudandet av komplett?
<Uppladdad bildlänk>

Jo jag fick också. Hur ska du göra?

Permalänk
Medlem

Kollar jag newegg så ligger dom flesta modeller 200USD över MSRP, liksom riktpriserna är redan skyhöga, oavsett om det är Nvidia som har satt en MSRP tredjepartstillverkare inte tycker man kan tillverka kort för eller inte så måste det göras något åt det där. Antingen får Nvidia höja sina riktpriser eller så får dom styra vad tredjepartstillverkare sätter för priser när dom går utanför referensdesign. Lisom det var OK på den tiden vi pratade om några hundralappar för att få kort som inte hade en helt värdelös kylare, men vad fan motiverar ett prispåslag på liksom vad ett helt grafikkort har kostat från en design som redan är bra?

Vid det här laget hade jag ju nästan föredragit att dom tar bort mellanhandeln och faktiskt går all in på att sälja kort själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Det vore en bra trend att stödja

Så länge Nvidia inte startar ett tryckeri...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Folk lägger ju motsvarande summor på varje telefonsläpp så varför är ni förvånade? Det är hypen som säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Jag är lite nyfiken på hur tillgången skulle se ut om näthandlarna skippade sin gratisfrakt på nysläppta kort, och istället lät det kosta en extra hundring i frakt plus att man tog en femhundring i pant eller nåt. Kommer kortet tillbaka inom ramen för ångerrätten, då brinner panten inne. Sen kan man få tillbaka den där femhundringen efter tre, fyra månader eller nåt, när den initiala köphysterin är över.

Finns mycket fusk inom detta område. Sålde nyligen min AMD 5800x, nån tomte mejlar och frågar om streckkoden innan han köper den. Visar sig att han köpt en ny 5800x, ska stoppa in min begagnade CPU och lämna tillbaka allt i öppet köp. Finns andra som köper 10 ex testar allt och väljer ett returnerar resten etc. etc. Helt gratis borde det inte vara, bra tanke men folk missbrukar sånt...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Lutar redan åt det. Komplett har sålt 3st strix senaste 45 minutrarna, inte direkt samma sug som vid 4090 lanseringen ;p

Stackars Inet sitter fortfarande med sina 39+9 Eagle som fanns i lager för nästan en timme sen med!

edit: ojoj där försvann ett strix till på komplett!

Precis! Korten verkar trots allt inte sälja så värst bra...skönt att se!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF