Permalänk
Medlem

Som bryggare behöver man ofta något högre upplösning på sin mätning 🙂. Jag har själv kört med papper som visar mellan 4.8-5.8 typ. Detta då mäsken vanligtvis ska ligga mellan 5.2-5.6

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Det kan vara värt att införskaffa. Flädern började puttra lite försiktigt efter bara några timmar och kör på för fullt nu. Bara hoppas det blir något drickbart av det 🙂

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Är det inte potentiellt farligt att brygga sin egna öl? Att man kan tappa synen av metanol och eventuellt dö om en "batch" blev dålig under tillverkningen? Hur vet man att det är säkert att dricka?

Metanol uppstår vid Destillation, öl är en fermenterad dryck

Permalänk
Medlem

En tanke när det gäller göra cider, är att iaf för mig tar det väldigt mycket längre tid för cidern att bli bra, jämfört med en öl.
Brukar köpa mangrove jacks ciderkit åt frugan och det tar lätt 3 månader om inte längre för den att bli riktigt bra på flaska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wmorhan:

Metanol uppstår vid Destillation, öl är en fermenterad dryck

Nej, destillation separerar ut ämnen, det skapar inget. Metanol uppstår under jäsningen via hydrolys av pektin.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Nej, destillation separerar ut ämnen, det skapar inget. Metanol uppstår under jäsningen via hydrolys av pektin.

Man kan ju fråga sig vilken bryggare som skulle få för sig att jäsa pektin istället för malt 🤭.

Metanol framställdes tidigare genom upphettning av svavelsyrabehandlat trä i en syrefri miljö, så kallad torrdestillering. Tillverkningen av metanol sker numera vid en kemisk reaktion mellan gaserna väte och kolmonoxid (och ibland även koldioxid) över en metallkatalysator.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Kan rapportera att cidern tappades om idag, och jag känner mig lätt optimistisk.

Doften känns fräsch. Främst doftar det av äpple, men där finns också en antydan av fläder. Och jäst, förstås, konstigt vore det annars. Men den kraftiga stank av fotsvett som fjolårets cider drogs med finns inga spår av i år. Kan det vara så att vildjäsning och dålig hygien ställde till det senast? Förmodligen.

Smaken är torr och syrlig, inte helt olik ett mousserande vin. Kanske inte vad jag strävade efter, men det går att jobba med. Kanske spetsar slutprodukten med aningen mer aspartam, eller köper hem lite laktos. (Eller gör det enkelt för mig och har sockerlag i kylen när cidern ska serveras.)

Tillsatte en skvätt gelatin efter omtappningen. Hoppas att bottensatsen ska ha satt sig någorlunda till helgen, så att jag kan smaka av lite bättre och tillsätta eventuell sötning. Sedan återstår egentligen bara att tappa på flaska och låta det vila i källaren någon månad.

FG landar för övrigt på 1.002, vilket jag tycker är förvånande lågt. Att jag valde Ale-jäst (av det jag hade hemma) beror främst på att de tenderar att lämna kvar en del rest-sötma. Men inte mycket av den varan den här gången. Nästa gång får det bli riktig ciderjäst.

Hur går det för @Peking? Du satte din cider ungefär samtidigt som jag, tror jag.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Har lite ideer att jäsa cider med. Funderade på slutjäsa på flaska för att få kolsyra. Är det någon som provat att jäsa på flaska men avbryta jäsningen genom värma cidern? Dvs så man får lite mer sötma kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Har lite ideer att jäsa cider med. Funderade på slutjäsa på flaska för att få kolsyra. Är det någon som provat att jäsa på flaska men avbryta jäsningen genom värma cidern? Dvs så man får lite mer sötma kvar.

Inget som jag har prövat, men jag har läst om folk som stoppat flaskorna i diskmaskinen på varmaste/längsta programmet för att stoppa jäsningen. Kan säkert fungera. Med risk för flaskbomber, förstås.

Spontant tror jag att det finns lättare sätt;
a) Använda något annat sötningsmedel. Aspartam, stevia eller laktos, t.ex.
b) Avbryta jäsningen på mer traditionellt sätt och sedan kolsyra cidern på fat. Men då måste man förstås införskaffa ett fat. (Vilket jag gjort, men inte orkar lära mig att hantera ... varför jag kör alternativ a iställt )

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Hur går det för @Peking? Du satte din cider ungefär samtidigt som jag, tror jag.

I lördags satte jag första satsen, gjord på äppelmust och kanelstänger, på flaska. FG slutade på 1.004, så kring 6%. Tog bara en pyttesipp och det gav mig en förhoppning om att det kommer bli bra, men har lovat mig själv att inte prova förrän om en månad. Kanelsmaken blev alldeles lagom men det hade nog fungerat med 3 istället för 2 stänger.

I helgen blir det att ta flädern och sätta på flaska 🙂

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Går i tankarna att prova göra en mango IPA, tänkte göra någonting i stil med min vanliga IPA och sedan i slutet av jäsningen slänga i lite upptinad mango i fermzillan. Har dock tidigare haft dåliga erfarenheter med att torrhumla så tänkte kolla, om jag släpper på trycket, slänger in mangon och sedan öser in nytt CO2 bör det då bli rätt säkert vad gäller syre? Någon som har tankar på om det bör funka, alternativt hur jag annars kan lösa det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholdar:

Går i tankarna att prova göra en mango IPA, tänkte göra någonting i stil med min vanliga IPA och sedan i slutet av jäsningen slänga i lite upptinad mango i fermzillan. Har dock tidigare haft dåliga erfarenheter med att torrhumla så tänkte kolla, om jag släpper på trycket, slänger in mangon och sedan öser in nytt CO2 bör det då bli rätt säkert vad gäller syre? Någon som har tankar på om det bör funka, alternativt hur jag annars kan lösa det?

Jag gjorde en ananas ipa förut. Då köpte jag ananasjuice som jag hällde i jäskärlet. Fördelen med juicen var att den var pastöriserad men utan konserveringsmedel. Ska man köra i färsk frukt finns ju alltid en risk för kontamination. Har du dock värmt upp din mango till 70 °C lär ju risken vara liten dock. Torrhumling är inga problem så länge du gör det typ dag 3 när det fortfarande jäser. Då kommer det bildas ny kolsyra som blåser ut syret ur jäskärlet. Att dessutom purga fatet så är ju risken för oxidation minimal.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Bara som varning till er som funderar på att skaffa mer avancerat jäskärl...

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

https://photos.smugmug.com/Other/Junk3/n-B7RZSv/i-WpQbcnX/0/fe3d69de/X2/i-WpQbcnX-X2.jpg

Bara som varning till er som funderar på att skaffa mer avancerat jäskärl...

Jag är nöjd med min fermzilla 😉

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Idag bryggdes det en Helles exportbier. OG på 1.054, tror den landar runt 5,6 %. Lättdrucken bra vinteröl

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Min egen tüska pilsner under tiden man diskar gör livet lite roligare. Kommer definitivt göra lager på egen humle igen. Blev väldigt bra!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Nu börjar jag planera för vilken öl jag vill hälla i mig i solen på sommaren när det är 55+ i solen (jag har på riktigt spräckt en termometer på min uteplats som blir vidrigt varm, den sprack vid 55-60+). Mina tankar är just nu, en Italo pils för att ha en ljus lager med lite mer humlebett. Denna ska ju vara torrhumlad med Saphir om det ska vara en äkta italian pilsner. I koket kör man saaz som får koka i 60 min. IBU bör ligga runt 30, styrkan runt 5,5 %.

Sedan tänker jag att man även vill ha någon ale, vad kan då passa bättre än en lite svagare golden ale för att hålla vätskebalansen på rätt nivå. Jag tänker mig en golden ale runt 4,5 %, 25 IBU. Jag tänker mig att den här bäst jäses med S-04 eller liknande. Testa gärna O/O öl Hopback som finns på systemet. Här kan man ju leka lite med vilken humlesort man vill ha. O/O kör enbart citra i sin. Jag tänker mig att citra plus simcoe hade varit en fin kombo. Eller kanske citra plus mosaic? Vilka planer har ni för sommarens öl?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Efter två veckor i jäskärlet flyttade jag över den flytande glädjen. FG landade på 1.012 precis som planerat! 5,6 % vilket är precis som planerat.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Idag kom jag över följande.
En ny typ av lager jäst som ska producera lager på en vecka utan svavel eller bismaker. Dessutom i runt 18-20 °C. Jag beställde givetvis en påse. En till häftig grej som skiljer denna från exempelvis W34 är att denna ska vara bra för biotransformation vid torrhumling. Ska bli jättekul att testa den faktiskt. Får nog bli i min italian pilsner.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Idag kom jag över följande.
En ny typ av lager jäst som ska producera lager på en vecka utan svavel eller bismaker. Dessutom i runt 18-20 °C. Jag beställde givetvis en påse. En till häftig grej som skiljer denna från exempelvis W34 är att denna ska vara bra för biotransformation vid torrhumling. Ska bli jättekul att testa den faktiskt. Får nog bli i min italian pilsner.

Med vilken utrustning ska du köra och blir det en 50/50 batch med W34 för att jämföra?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Nu börjar jag planera för vilken öl jag vill hälla i mig i solen på sommaren när det är 55+ i solen (jag har på riktigt spräckt en termometer på min uteplats som blir vidrigt varm, den sprack vid 55-60+). Mina tankar är just nu, en Italo pils för att ha en ljus lager med lite mer humlebett. Denna ska ju vara torrhumlad med Saphir om det ska vara en äkta italian pilsner. I koket kör man saaz som får koka i 60 min. IBU bör ligga runt 30, styrkan runt 5,5 %.

Sedan tänker jag att man även vill ha någon ale, vad kan då passa bättre än en lite svagare golden ale för att hålla vätskebalansen på rätt nivå. Jag tänker mig en golden ale runt 4,5 %, 25 IBU. Jag tänker mig att den här bäst jäses med S-04 eller liknande. Testa gärna O/O öl Hopback som finns på systemet. Här kan man ju leka lite med vilken humlesort man vill ha. O/O kör enbart citra i sin. Jag tänker mig att citra plus simcoe hade varit en fin kombo. Eller kanske citra plus mosaic? Vilka planer har ni för sommarens öl?

Blir antagligen en till version av min enris och kveik pale ale till sommarn, men den lagras klart på ungefär en vecka så ingen brådska på länge. Bryggandet har legat nere nu pga minskad åtgång såhär vintertid. Har fortfarande ett fat doppelobock i kegeratorn som jag kopplade in i somras, och första fatet av min senaste mörka lager. Vet inte riktigt vad som tagit åt mej, blir ett halvstop nu och då bara. Har planer på att brygga en barleywine som nästa men få se när jag orkar, borde beställa lite saker.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Med vilken utrustning ska du köra och blir det en 50/50 batch med W34 för att jämföra?

Det hade varit kul att köra en 50/50 batch men jag kommer inte orka, plus att jag har för få jäskärl. Bara ett som gör att jag kan jäsa under tryck. Men jag kommer köra med min brewzilla och min fermzilla. Italienska pilsnern blir dock i typ april gissar jag.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Blir antagligen en till version av min enris och kveik pale ale till sommarn, men den lagras klart på ungefär en vecka så ingen brådska på länge. Bryggandet har legat nere nu pga minskad åtgång såhär vintertid. Har fortfarande ett fat doppelobock i kegeratorn som jag kopplade in i somras, och första fatet av min senaste mörka lager. Vet inte riktigt vad som tagit åt mej, blir ett halvstop nu och då bara. Har planer på att brygga en barleywine som nästa men få se när jag orkar, borde beställa lite saker.

Ett tips om du vill dricka lite mer mängder är att inte göra öl runt 10-15% 🤪. Du kanske skulle överväga att byta ut din kveikjäst mot novalager och göra en cold ipa på samma recept? Det hade varit spännande faktiskt.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Ett tips om du vill dricka lite mer mängder är att inte göra öl runt 10-15% 🤪. Du kanske skulle överväga att byta ut din kveikjäst mot novalager och göra en cold ipa på samma recept? Det hade varit spännande faktiskt.

Jo, men en barleywine ska ju stå till sej ett halvår minst innan den är drickbar, och står sej 2 år eller mer sen, om man lagrar den kallt och mörkt. Och min lager är precis riktigt fin och bara lite på 4%. Funkar tokbra som matdryck. Ska göra en rödaktig ale med tysk humle och kölschjäst sen tror jag i ungefär liknande styrka. Brist på fat, man borde ha en 50-60l brite tank kanske.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Idag kom jag över följande.
En ny typ av lager jäst som ska producera lager på en vecka utan svavel eller bismaker. Dessutom i runt 18-20 °C. Jag beställde givetvis en påse. En till häftig grej som skiljer denna från exempelvis W34 är att denna ska vara bra för biotransformation vid torrhumling. Ska bli jättekul att testa den faktiskt. Får nog bli i min italian pilsner.

Väldigt spännande, jag har varit ute efter något liknande. Ser fram mot att läsa dina intryck framöver!

För egen del smakade jag av min lazy man's lager baserad på en Kölsch-jäst igår. God, men inte smakade det lager inte. (Kan i för sig bero på att jag i sista stund ändrade recepter och hade i lite caramalt, mest för att se vad som händer. Så här i efterhand dumt att göra två experiment med samma batch, så att jag inte vet vad som gjort vad.)

Smakade också av min vete- och apelsinöl igår, som sattes på flaska så sent som för två veckor sedan. Förvånansvärt god. Kanske rent av det bästa jag har bryggt. Högst oväntat eftersom jag sköt från höften med receptet. Men roligt, eftersom det var mitt första kok med enbart spraymal.
För den nyfikne:
1 kg spray malt wheat (Muntons)
7g summit pellets (45 min)
7g mandarin pellets (5 min)
Safale wb-06
2-3 dl apelsinjuice (i vid sekundärjäsningen)
Totalt 9,8 liter vätska i jäskärlet, ink. juice
Uppskattningsvis 4-4,5%

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Väldigt spännande, jag har varit ute efter något liknande. Ser fram mot att läsa dina intryck framöver!

För egen del smakade jag av min lazy man's lager baserad på en Kölsch-jäst igår. God, men inte smakade det lager inte. (Kan i för sig bero på att jag i sista stund ändrade recepter och hade i lite caramalt, mest för att se vad som händer. Så här i efterhand dumt att göra två experiment med samma batch, så att jag inte vet vad som gjort vad.)

Smakade också av min vete- och apelsinöl igår, som sattes på flaska så sent som för två veckor sedan. Förvånansvärt god. Kanske rent av det bästa jag har bryggt. Högst oväntat eftersom jag sköt från höften med receptet. Men roligt, eftersom det var mitt första kok med enbart spraymal.
För den nyfikne:
1 kg spray malt wheat (Muntons)
7g summit pellets (45 min)
7g mandarin pellets (5 min)
Safale wb-06
2-3 dl apelsinjuice (i vid sekundärjäsningen)
Totalt 9,8 liter vätska i jäskärlet, ink. juice
Uppskattningsvis 4-4,5%

Det är just precis det som är det roligaste med ölbryggning, att man får använda sin kreativitet. Jag gjorde för länge sedan en ipa med 1 L ananasjuice i. Blev väldigt bra tyckte jag då.
Flaskar man tror jag faktiskt att det kan vara en styrka att använda exempelvis W34 /70. Den jäser du med fördel i 18-20 °C. Svaveldoften som sedan bildas kommer skydda ölen i flaskorna mot oxidation. Själv kör jag ju fat numera då jag tröttnade på att alla öl jag gjorde oxiderade efter en månad på flaska. Jag har ett 10 L fat för ipor och sedan två större fat på 18-19 L när man gör lite svagare öl som lager.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Det är just precis det som är det roligaste med ölbryggning, att man får använda sin kreativitet. Jag gjorde för länge sedan en ipa med 1 L ananasjuice i. Blev väldigt bra tyckte jag då.
Flaskar man tror jag faktiskt att det kan vara en styrka att använda exempelvis W34 /70. Den jäser du med fördel i 18-20 °C. Svaveldoften som sedan bildas kommer skydda ölen i flaskorna mot oxidation. Själv kör jag ju fat numera då jag tröttnade på att alla öl jag gjorde oxiderade efter en månad på flaska. Jag har ett 10 L fat för ipor och sedan två större fat på 18-19 L när man gör lite svagare öl som lager.

Ananas låter riktigt smarrigt.

Jag flaskar, så det där var ett gott råd. Alltid tråkigt att behöva hälla ut öl som inte hunnit drickas upp innan den blivit dålig. Så om svavlet kan köpa mig några extra månader är det guld värt.

Hur fungerar fat, förresten. Är det övertryck i dem, så att det aldrig kommer in något syre, ens när man tappar upp en öl? Små 10-liters låter ju lockande, om plånboken mot förmodan skulle kännas lite tung någon dag

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Ananas låter riktigt smarrigt.

Jag flaskar, så det där var ett gott råd. Alltid tråkigt att behöva hälla ut öl som inte hunnit drickas upp innan den blivit dålig. Så om svavlet kan köpa mig några extra månader är det guld värt.

Hur fungerar fat, förresten. Är det övertryck i dem, så att det aldrig kommer in något syre, ens när man tappar upp en öl? Små 10-liters låter ju lockande, om plånboken mot förmodan skulle kännas lite tung någon dag

Du kopplar ihop ditt fat med en soda stream patron. De återfyller man för 29 kr och de räcker för att kolsyresätta ca 60 L öl. Du har konstant övertryck i fatet plus att det är i syrafast rostfritt stål vilket är ett optimalt material som håller "för evigt". Får man in sitt fat i en kyl så ställer man in fatet på ca 0,8 bar ö. Sedan efter 2 v kommer du ha perfekt kolsyrat öl med väldigt mycket mindre jobb är flaskor.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Mycket rörande blir det. Barleywine äntligen på gång!

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Detta är en bild på min Helles exportbier. Jag struntade i att klarna den med gelatin och körde bara karragen i koket. Ölen är maltig, och precis som jag vill ha min Helles. Jäste i 20+ under 1 bar ö med W34/70. När denna är slut ska jag äntligen testa jästen nova lager.

Stavfel
Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C