Tjänst för att se prisutveckling på allt i en given kategori?

Permalänk

Tjänst för att se prisutveckling på allt i en given kategori?

Jag behöver jämföra priser ad infinitum innan jag köper något och vill se utvecklingen över tid för att veta om det är ett bra läge att köpa just nu. Graferna som finns på PriceRunner och Prisjakt är rätt bra om man vet exakt vilken produkt som man vill köpa, typ en specifik apple-produkt, men om man handlar datorkomponenter blir det svårt att göra beslut eftersom det finns så många tillverkare.

Tar vi grafikkort som ett exempel, eftersom det är vad jag letar efter just nu, så finns det flera problem:

  • Det finns väldigt många varianter med samma referensmodell

  • Grafikkorten har ofta haft kort livstid och ersatts med snarlika kort och nytt pris

  • Man kan endast se prisutvecklingen för varje enskild modell

Vill jag se hur priset på RTX 3080 överlag har utvecklats från release tills idag på en graf så vet jag inte hur jag ska gå tillväga.

Vet inte hur det är med jämförelsesajternas APIer, om jag var en kodapa skulle jag försöka sätta ihop något själv men jag skriver här i förhoppningen om att någon annan redan gjort det eller har kanske har lust att sätta ihop en sida, om det inte redan finns.

Någon annan som känt samma frustration eller känner till någon hemsida som har en lösning på detta?