Jobbar med att få igång familjens gamla 386a från 1988

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Det lär ha suttit en "moderkortsdödare" där, dvs ett grönt (eller möjligen blått) Varta litium-batteri som börjar läcka när det är slut och som gör livet surt för ledningsbanor och komponenter på moderkortet.

Mitt huvudspår att gå på i felsökningen är att kolla efter ledningsbanor som är av eller dåliga samt se över alla komponenter som är socklade.

Det hade varit väldigt intressant att stoppa i en fungerande hårddisk eller cf-kort som är bootbar och se ifall det fungerar. Det kan vara ett bra sätt att eliminera felkällor kring floppykontrollern.

Så sant!

Tittade in på https://theretroweb.com/motherboards/?chipsetId=222&showImages=1 för det chipset jag misstänker kortet har, alla tio kort dom har bild på så har dom flesta ett sådant.

Dom skriver exakt vad du skriver ovan om batteriet och hänvisar till denna https://github.com/wiretap-retro/Not-A-Varta

Bra att du nämnde floppy kontroller, är det en Nec 3 1/2" floppydrive så är den knappt värd att bli dörrstopp, möjligen prydnad.
Dom var alldeles för veka i chassit, räckte att man lade den på en plan yta och lade en krona under ena hörnan så slutade dom läsa. Att sätta dom i chassi var en mardröm även om man var extremt noggrann. Nec's hårddiskar var däremot den tidens Rolls-Royce.

En annan inte uppenbar orsak till boot problem var vissa tagentbord och långa tagentbordskablar som fick tagentbordskontrollern på moderkortet att få totalt spel, normalt så störde det boot, men kom man förbi boot delen så kunde all typ av konstiga fel uppkomma.

@stoffe_83
Det kan kanske vara värt att ta en titt på https://theretroweb.com/ har bara tittat som snabbast själv.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Uppdatering!

Jag har köpt ett nytt exakt likadant batteri som satt där. SAFT LS14250 som har 25 mm håldelning. Annars tror jag faktiskt att det finns ett extra hål för att montera ett kortare batteri med 19 mm avstånd.

Batteriet är inte laddningsbart vilket jag först trodde, jag kommer att byta ut min kondensator och se om det hjälper.

Jag har lite olika floppy drivres. Mitsumi tror jag det står på de flesta. Deras CD-brännare kallades av mina kollegor för "shit-sumi" när jag jobbade på SPC Datorer strax före millenieskiftet.

Tack för alla tips, jag sökte på theretroweb på socket, 31 st moderkort med PGA132 socket fanns det. Men inget av de ser ut precis som mitt även om de kan vara kompatibla med mitt. Jag tänker på om jag skulle uppgradera bios t ex.

Jag har fått riktigt bra tips av flera här på forumet, jag hinner knappt lajka alla bra inlägg innan nya inlägg kommer. Mycket snällt av er!

Nu kommer jag inte göra något med denna dator för ens batteriet kommer på posten, tror det tar en vecka då jag beställde från annat EU-land. Jag borde förstås köpt den där CR2032 adaptern istället men jag såg inte det inlägget i tid helt enkelt.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Har du testat att köra Norton Commander? Så att man får två-delad blå klassiska skärm. NC kunde rymmas på en floppy 1,33, och sparka igång hela datorn. Dock om man skulle bara F5:a den från A:\ till C:\ behövde man redigera lite autoex.bat filen för hand...

Gamla goda tider...

Permalänk
Medlem

Känns inte som att batteriet borde orsaka problem med att boota, men vem vet, gammal hårdvara kanske funkar annorlunda på det viset.

Grävde lite i minnet och kom på att man var väl tvungen att "syssa" det man vill boota från i DOS? det kunde man antingen göra vid formatering eller bara skriva "sys c:", och hade man missat det så var symptomet just att command.com inte kunde hittas.
Men det kräver ju att man kan boota och komma åt commandot sys, så du kanske får tanka ner någon image för dos 6.22 och skriva den till diskett.

Det var längesedan jag pysslade med äldre hårdvara så jag kanske är ute och cyklar.
Det är något speciellt med datorer från före 90-talet.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

@friArsenik @smkr

Jag kommer tyvärr inte så långt, den hänger sig vid uppstart. Däremot hittade jag denna diskett image idag.
https://schierlm.users.sourceforge.net/bootdisk/

Där finns rätt version av memtest86, jag tror att jag haft fel version tidigare. Flera andra intressanta verktyg finns där oxå. Det kan gå att boota med den med lite tur.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Med ovannämda diskett så fanns två versioner av memtest86 med och utan +. Den utan plus fungerade att starta på 386an så nu körs memtest där. Det var en bra framgång! memtest86+ gick däremot att starta på en annan retroburk från slutet av 90-talet.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för disk du försökt boota på tidigare?

En ren Dos 6.22 bör ju vara ett hyggligt vettigt val ändå.

Nån av mina datorer vet jag har bråkat med Win98 disketter ibland men går fint från äldre bootdisketter.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag har försökt boota Dos 5.0, Dos6.22, FreeDOS, Win95 och Win98 start diskett, Linux Debian 2.0 rescue floppy och några till som jag inte kommer ihåg. Ingen av dessa funkade trots multipla diskettkopior, kablar, andra kontrollerkort osv.

Men memtest86 hängde sig vid 72%. Jag har startat om det och får se vad det blir för resultat nästa gång. Om den hänger sig vid exakt samma tillfälle så kan man börja misstänka minnet eller minneskontroller (om de nu sitter i plcc kapslar).

XT-IDE såg intressant ut, det fanns många olika varianter, jag kan tyvärr bara välja de hårdiskar i storlekar nummer 1-47 men det kanske går att komma runt detta. Speciellt med en biosuppdatering om det nu finns något sånt tillgängligt.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Något som man verkligen får tänka på när man ska köra programvara på en 386a är att bara för att det är 32-bitars kompilerad kod så betyder det inte att det automatiskt funkar. Om koden är kompilerad för 486, 586 eller 686 så kan inte programmet köras på en 386a. För alla oss som kompilerat sin egen Linuxkärna någon gång har sett dessa flaggor för optimering som går att kryssa i kompilatorn.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

En annan inte uppenbar orsak till boot problem var vissa tagentbord och långa tagentbordskablar som fick tagentbordskontrollern på moderkortet att få totalt spel, normalt så störde det boot, men kom man förbi boot delen så kunde all typ av konstiga fel uppkomma.

Jo, en ide här är om TS kan hitta en annan tangentbordskontroller och prova med då det kan vara den som resettar systemet så det bootar om.

Misstänkt då jag har haft flera 386 system där tangentbordet slutat fungera efter en tid. Har inte sett samma fel på varken äldre eller nyare system så gissningsvis är det nåt problem med många av de kretsarna omkring den tiden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag har försökt boota Dos 5.0, Dos6.22, FreeDOS, Win95 och Win98 start diskett, Linux Debian 2.0 rescue floppy och några till som jag inte kommer ihåg. Ingen av dessa funkade trots multipla diskettkopior, kablar, andra kontrollerkort osv.

Men memtest86 hängde sig vid 72%. Jag har startat om det och får se vad det blir för resultat nästa gång. Om den hänger sig vid exakt samma tillfälle så kan man börja misstänka minnet eller minneskontroller (om de nu sitter i plcc kapslar).

XT-IDE såg intressant ut, det fanns många olika varianter, jag kan tyvärr bara välja de hårdiskar i storlekar nummer 1-47 men det kanske går att komma runt detta. Speciellt med en biosuppdatering om det nu finns något sånt tillgängligt.

Då kan vi utesluta "skum bootdisk" som felkälla. Intressant dock att memtest hoppade igång...

Poängen med XT-IDE är att man förbigår begränsningarna i BIOS som gör att man är låst till vissa typer av diskar eller storleksbegränsningar. Rätt konfigurerat går det att stoppa i nästan vad som helst som är IDE-anslutet även i riktigt gamla datorer.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag testade memtest86 igen, denna gång stannade den vid 68% så den hänger sig alltså vid lite olika tillfällen är min slutsats. Frågan är om jag ska ta och gå igenom det där moderkortet igen och titta efter skador, pilla med plcc kretsarna, se över komponenter som kan ha skadats av batterisyra osv.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag testade memtest86 igen, denna gång stannade den vid 68% så den hänger sig alltså vid lite olika tillfällen är min slutsats. Frågan är om jag ska ta och gå igenom det där moderkortet igen och titta efter skador, pilla med plcc kretsarna, se över komponenter som kan ha skadats av batterisyra osv.

Leta efter trasiga ledningsbanor borde vara prio 1 i det här fallet. Speciellt som det finns spår av skador.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Jo, en ide här är om TS kan hitta en annan tangentbordskontroller och prova med då det kan vara den som resettar systemet så det bootar om.

Misstänkt då jag har haft flera 386 system där tangentbordet slutat fungera efter en tid. Har inte sett samma fel på varken äldre eller nyare system så gissningsvis är det nåt problem med många av de kretsarna omkring den tiden.

I PC AT så används en i8042 mikrokontroller som interface till tangentbordet, i8042 styrde även adresslinje A20 för att gå runt en begränsning i 80286. Den styrde även reset till 80286, vilket var nödvändigt för att hoppa från skyddad mode till real mode, som då krävde en reset till 80286.
Dom begränsningarna var borta med 80386, men användes fortfarande, ordet är kompatibilitet.
En faktor som bidrog till problemen var så enkelt att 80386 var så mycket snabbare än 80286 så att bios, drivrutiner m.m. kom i otakt med kommunikationen mellan systemet och i8042.

Så får i8042 problem med kommunikation till tangentbordet (lång tangentbordskabel som ex.), kan en uppsjö konstiga fel ske. Då det även stör kommunikationen till systemet. I princip så kan man säga att mjukvaran i i8042 kommer i otakt.
Ett är minnesproblem som flyttar sig och uppträder på olika minnes adresser.

@stoffe_83 har du testat med annat tangentbord när du kör minnestest?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Har du ett nytt PSU eller är det originalet? I så fall skulle jag öppna den och kolla efter ruttna kondingar. Det verkar som att så fort något börjar förbruka för mycket ström så hänger den sig.
Sätt en multimeter på 5v linan och kolla om den sjunker med förbrukningen.

Men jag är bara en glad amatör, så vad vet jag.
Trevlig helg.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Den klarade i alla fall en iteration innan datorn hängde sig

Det är original nätdel, som synes är den inte helt lätt att ersätta då jag aldrig sett den fysiska storleken på nätdel tidigare.
Det finns endast keramiska kondensatorer och inga elektrolyter som kan börja läcka på detta moderkort. Det enda som har läckt är det gamla batteriet. 5V linan skulle jag kunna kolla i mitt oscilloskop annars. Men tiden räcker inte till riktigt. Jag gör allt detta med en 2 åring som jag är föräldraledig med

Trevlig helg du med @ZecretW !

@Bengt-Arne Nej jag har bara testat med ett tangetbord, jag har nyligen fått detta tangentbord dessutom och har aldrig kört det mot någon annan dator. Jag kan testa att byta det. Bra idé om det hjälper mot instabilitet.

@OSkar000 Leta efter trasiga ledningsbanor är inte alls dumt, det ska jag göra så fort jag får lite tid till det. Vad tar jag bort grönt ärg med? Citronsyra?

Jag blev tvungen att jobba lite med en annan retrodator så denna ligger lite på paus och jag inväntar fortfarande på postkort och batteri.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Vid dessa typer av slumpmässiga fel brukar jag oftast ifrågasätta ramminne, kan du testa ta bort hälften?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Vid dessa typer av slumpmässiga fel brukar jag oftast ifrågasätta ramminne, kan du testa ta bort hälften?

Eftersom det är en 386DX så behöver den ha 4 eller 8 (osv) minnen för att fungera.

@Stoffe_83
Vinäger brukar vara populärt för att neutralisera batterigegga. Tvätta med IPA efteråt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Tack för vinägertipset!

Jag har tyvärr inga andra sippminnen att testa med. Men om någon här på forumet skulle sitta på en uppsättning så testar jag gärna dessa under en period. Alternativt att jag konverterar 30 pin simm till sipp. Men jag testade stiftlisterna som jag köpte till ett arduinoprojekt, de kvadratiska stiften passade inte alls i de runda hålen på moderkortet minneslist. Endast delningen var rätt. Om någon har tips på en passande stiftlist passande detta moderkort som går att löda mot 30 pin simm minne så vore jag tacksam.

Allt går rätt så långsamt framåt med denna dator ändå. 3 iterationer av memtest innan total frysning av bild och reaktion på tangentbordet är kvällens nya rekord.

Här kommer fler bilder som tidigare efterfrågats.

Jag tackar alla så här långt för erat fina engagemang i denna tidiga 386a.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Tack för bra bilder!
Lite som jag misstänkte när jag tittade närmare på den första bilden i det första inlägget att det fanns lite mer problem än bara det som var uppenbart.

Det är ganska mycket mer i området som är drabbat än bara kontaktytorna för batteriet.
Min rekommendation är att försöka tvätta upp hela området i "hörnet".
Även ledningsbanorna (ej med på bilden) på andra sidan om raden med resistorer ser ut att vara drabbad av korrosion.

Edit:
Med tanke på hur hörnet ser ut och vart nätdelen är placerad så är det ingen dum idé att inspektera insidan av nätdelen så inte denna också har en massa gröna "prickar"(korrosion) utspridda.

Permalänk
Medlem

Säger samma som @Viita

Det är inte bara att det kan bli eller är brott på ledningsbanorna, med en sådan oxid så äts mer och mer upp om man inte gör rent.
Oxiden ger även påverkan på lödningar, ger samma fel som på ledningsbanorna såsom brott, ökad resistans, ja kan även leda över mellan ledningsbanor.

Här gäller det även att få rent under komponenter, för att inte säga under socklar och ISA-Buss.

Det tidigare batteriet måste verkligen ha exploderat, så det gäller att verkligen vara noga med att verkligen få rent, inte bara på ovansida av moderkortet utan även på undersidan.

Den kretsen som sitter i 40 pin Dil är i8042 tangentbords kontrollern, se till att få bort allt oxid i 40 pin Dil socklen och även på benen till i8042'an, då även oxiden kan ge dom fel som jag och @SAFA skrev om.

Är uppriktigt förvånad att du fått det liv i kortet som du fått.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Okej jag förstår vad jag ska göra!

Provar först att tvätta med vinäger, sedan löda om, laga avbrutna ledningsbanor, tvätta dil sockel och torka kretsben.

Batteriet har läckt ur en av sina poler, är det vanligt med Saft batterier? Det mesta man läser om är Vartageggan.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Okej jag förstår vad jag ska göra!

Provar först att tvätta med vinäger, sedan löda om, laga avbrutna ledningsbanor, tvätta dil sockel och torka kretsben.

Batteriet har läckt ur en av sina poler, är det vanligt med Saft batterier? Det mesta man läser om är Vartageggan.

Kan räcka att tvätta, ta inte fram lödkolven innan du detekterat ett fel

Smutsen kan skapa ledningsbanor som inte är tänkta (svag kortslutning med hög resistans) som kan skapa alla olika typer av problem

Permalänk
Medlem

Nu har jag tvättat moderkortet med vinäger enligt rekommendation samt haft en mjuk pensel för att pensla bort oxid. Det har fungerat bra även om jag inte fått bort riktigt allt, det kan vara missfärgningar som helt enkelt inte går bort.

Sista bilden här. Två ledningsbanor ser ut att vara av. Ska jag bara kapa dom där det ser dåligt ut och skrapa i de ändar som blir och skarva på med en tunn kabel? Vad gör man? Lödningen blir lite klurig.

Alla bilder i detta inlägg visar ett nytvättat kort.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Här syns lite mer av de skadade ledningsbanorna. De är dock bara två som är skadade vad jag vet.

Angående nätdelen så kan jag ta och öppna den med. Men den har använts som labbnätdelsedan 90 talet och har med andra ord inte suttit i datorn sedan dess.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

<Uppladdad bildlänk>

Här syns lite mer av de skadade ledningsbanorna. De är dock bara två som är skadade vad jag vet.

Angående nätdelen så kan jag ta och öppna den med. Men den har använts som labbnätdelsedan 90 talet och har med andra ord inte suttit i datorn sedan dess.

Det ser onekligen mycket renare ut nu!

Har du en multimeter så kan du se om ledarna är hela ganska enkelt, ibland ser det mer trasigt ut än man tror

Permalänk
Medlem

Så enkelt hoppas jag det är, jag har multimeter. Men frågan är om strömmen kan gå en annan väg om jag mäter på det sättet. Jag får skrapa fram lite kontaktyta först.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Den där billiga plcc utdragaren som jag hade liggandes gick att bocka till så nu gick det enkelt att få ur alla plcc kretsar och det såg bra ut, jag tryckte bara tillbaka dom. Men jag skulle kunna tvätta alla ben med ipa om det krånglar mer med denna dator.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Fotade lite med handhållen mobil piggyback genom en stereolupp. Jag har inte hittat en enda bana som är av. Men däremot frätskador.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.