Vilket Windows och vartifrån?

Permalänk
Medlem

Vilket Windows och vartifrån?

Hej,
Jag är precis i krokarna för att lägga en beställning på en dator som byggs av INET, jag har inte ägt en stationär dator själv sen jag vet inte när.

Jag kommer spelar Battle Royale och FPS spel och lättare redigering i lightroom om det har betydelse för val av Windows

Vilket Windows ska jag köpa och hur installerar jag det om jag endast köper en nyckel?

Förlåt för väldigt dumma frågor men blev osäker när jag kollade runt då priser varierade mycket.

Med vänlig hälsning,

Permalänk
Medlem

Windows 11 home ska du ha lägger du till det i beställningen hos inet får du montering på köpet just nu

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra Windows 10.

Om du bara köper en nyckel bör du också få instruktioner på var du laddar hem en ISO-fil ifrån. Sedan gör du ett bootbart USB-minne som du installerar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrS1monsson:

Windows 11 home ska du ha lägger du till det i beställningen hos inet får du montering på köpet just nu

Tack!
Det ser ut som att jag redan har gratis montering av datorn, eller är det något erbjudande utöver det du syftar på?

Jag hittar sidor där det går att köpa en nyckel relativt billigt, hur gör man då för att installera Windows? Är det via någon fil på USB i så fall?

Är det säkrare/smartare att köpa det från INET.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MOJOLITO:

hur gör man då för att installera Windows?

Microsoft har verktyg till att skapa installationsmedia för Windows.
Mer info finns på sidorna:
Windows 11
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11
Windows 10
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av MOJOLITO:

Tack!
Det ser ut som att jag redan har gratis montering av datorn, eller är det något erbjudande utöver det du syftar på?

Jag hittar sidor där det går att köpa en nyckel relativt billigt, hur gör man då för att installera Windows? Är det via någon fil på USB i så fall?

Är det säkrare/smartare att köpa det från INET.

Ja det är säkrare att köpa win licens från inet. Men mycket dyrare än vissa sidor.
Men dom nycklarna är oftast inte helt legit. Dom kan sluta funka när som helst utan förvarning.
Men såklart. köpa en nycket för typ 100kr känns ju bättre än 1300kr. XD O slutar den funka kan man alltid köpa en ny för 100kr.
Vissa sidor har garanti. Så att om nyckeln inte funkar får du en ny.
Men som sagt. Är du osäkert o inte vet hur du ska göa kan du lika gärna köpa av Inet o låta dom instalera Win när dom monterar o så har du ju en då 100% legit nyckel.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Tack snäll för alla svar, då lutar det åt att köpa en legit nyckel från INET.

Men då kvarstår frågan, Win 10 home eller Win 11 home? Fördelar nackdelar? Båda kompatibel med Firtnite, Apex, Counter-strike mm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MOJOLITO:

Tack snäll för alla svar, då lutar det åt att köpa en legit nyckel från INET.

Men då kvarstår frågan, Win 10 home eller Win 11 home? Fördelar nackdelar? Båda kompatibel med Firtnite, Apex, Counter-strike mm?

Win 11. Det är ju det som utvecklas fortfarande.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros