AMD pikar Nvidia för farliga 12VHPWR-kontakter

Permalänk
Medlem

Det är ju lite så att man undrar varför AMD valt att inte använda 12-pin på sina kort, då även de sitter med i SIG. Kanske kostnadsskäl? eller något annat.

Nvidia däremot, där föreställer man sig hur;

Den ena ingenjören säger till den andra:

-Det är ju lite svårt att trycka dit de här kablarna, får liksom ingen feedback...

Den andra ingenjören:

-Sluta kraxa nu din olyckskorp!, vi har ju redan gått igenom det här med Ian på marknadsavdelningen flera gånger, men han tyckte det är ball med en ny connector och... -börjar du bråka med honom igen så blir det ingen julbonus, för han är ju som du mycket väl vet bundis med Jensen.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Var det inte AMD som pikade Nvidia för deras papperslansering av 3000-serien några veckor innan de papperlanserade sina egna grafikkort? Snacka om att kasta sten i glashus.

AMD kallade även Core 2 Quads för limmade processorer för att sedan upprepas av Intel fast mot Ryzen denna gång.
Ta inte allt så jädra seriöst.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Hur kan man vara så rik att man har råd att köpa ett 4090 men klarar inte av att koppla in en kontakt ordentligt

Det är väl trots allt samma target audience som har så mycket LED lampor i sin dator att dom skulle kunna lysa upp ett stadium.

Permalänk
Medlem

med all rätt tänker jag.
men sen kommer amds nya gpu så kommer Nvidia garva..

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

med all rätt tänker jag.
men sen kommer amds nya gpu så kommer Nvidia garva..

7900XTX kommer nog sälja som smör om alla prestandasiffror stämmer.
Du tog dig tid till att använda versal på Nvidia men sket i de andra. Köper du badvatten från Jen-Hsun Huang?

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Tycker dom kunde pikat prissättningen också

Permalänk
Medlem

Fick mig att tänka på The Fixer https://youtu.be/eH6XayaLTw8

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600
Moderkort: Gigabyte B550
Minnen: G.Skill Trident Z 2x8gb 3600mhz
GPU: MSI RX6800XT GAMING X TRIO
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

7900XTX kommer nog sälja som smör om alla prestandasiffror stämmer.

Vi får väl hoppas dom stämmer denna gång, siffrorna har ju redan devalverats ett par gånger dom senaste månaderna.

Tråkigast är väl RT-prestandan som halverats sen tidigaste hypen.

Permalänk
Skrivet av ELF:

Vilka de?

De/Det

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Lite fjantigt, det är ju inte nvidias kontakt det är väll pci standarden?

Om den nu inte släppt en fixad kontakt innan amd hoppar på kontakten ska de då varna folk att deras kort kan bli en brandfara om man inte sätter i kontakten ordentligt?

Tror det mer kommer vara priset på grafikkort som lockar köpare till radeon istället för nvidia denna gången än att en kontakt som inte tryckts i ordentligt kan smälta.

4080 verkar ju iaf inte sälja slut så fort att butiker inte ens hinner få ett lagersaldo som syns på websidan som med rtx 3000.

Får håna Nvidia för priset på deras kort istället.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem

Tryckte precis i kontakten på mitt nya 4080. Tydligt klick, lätt att se att kontakten är helt inne, och inget konstigt motstånd för tidigt som kunde misstolkas. Den gled in som en varm kniv genom smör.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

7900XTX kommer nog sälja som smör om alla prestandasiffror stämmer.
Du tog dig tid till att använda versal på Nvidia men sket i de andra. Köper du badvatten från Jen-Hsun Huang?

och du tog dig tid att bry dig om nåt så onödigt. ber om ursäkt.. AMD

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Vi får väl hoppas dom stämmer denna gång, siffrorna har ju redan devalverats ett par gånger dom senaste månaderna.

Tråkigast är väl RT-prestandan som halverats sen tidigaste hypen.

Visst är det tråkigt att RT-prestandan inte riktigt ser ut som man hoppades på innan. Samtidigt är det inte något som är särskilt nödvändigt. Jag använder inte RT i något spel med mitt RTX 3070 längre då prestandasmällen är alldeles för stor för en så låg ökning i estetik. Hade jag siktat på 60FPS hade jag nog använt det mer, men jag har helst 120+ FPS.

Sen ser ju siffrorna på läckorna gällande prestanda fortfarande ut att landa strax över RTX 4080, eller har jag missat något?

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Grin och gnäll Ta det lugnt! Det är en harmlös pik...........

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Haha, jag gillar jabben. Mer sånt här får det att kännas mer genuint än bara pk poster. Vi får se om nvidia vill sjunka till samma nivå

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Det är ju lite så att man undrar varför AMD valt att inte använda 12-pin på sina kort, då även de sitter med i SIG. Kanske kostnadsskäl? eller något annat.

Nvidia däremot, där föreställer man sig hur;

Den ena ingenjören säger till den andra:

-Det är ju lite svårt att trycka dit de här kablarna, får liksom ingen feedback...

Den andra ingenjören:

-Sluta kraxa nu din olyckskorp!, vi har ju redan gått igenom det här med Ian på marknadsavdelningen flera gånger, men han tyckte det är ball med en ny connector och... -börjar du bråka med honom igen så blir det ingen julbonus, för han är ju som du mycket väl vet bundis med Jensen.

AMDs kort kommer inte ha så hög power draw att det kommer behövas 3 8-pin kontakter så det kanske anses vara lika bra att använda en beprövad standard i det fallet. Inga adaptrar som kan fatta eld och vida tillgängligt på befintliga nätaggregat.

Skrivet av Tauri85:

Tycker dom kunde pikat prissättningen också

Vi får väl se... AMD gillar också pengar.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Jag tyckte själv att kontakten var ovanligt trög även om jag fick feedback av ett litet klick när den gick i botten.

Jag monterade av ren tur adaptern när grafikkortet ej var installerad.
Jag kan lätt se hur det blir problem när grafikkortet är monterat för man måste som sagt trycka ganska hårt.

Kan ha viss förståelse att nvidia vill använda denna kontakt, 4st 8pin rakt in i grafikkortet på 4090 blir nästan löjligt och tar mycket plats.

Blir väl enklare om några år när det finns bättre/fler kabellösningar och mer anpassade nätagg.
Alltid jobbigt med nya kabelstandarder i början.

Minns när jag köpte förta nexus 5 mobilen med typ-c kontakt. Fanns nästan inga kablar och billaddare etc och dom som fanns var jättedyra.
Nu några år senare är type-c typ det bästa som finns.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]