Nvidia: "Runt 50 12VHPWR-incidenter totalt – glappkontakt orsaken"

Permalänk
Medlem

Tror problemet kan ligga i, om jag får gissa, att vissa användare köper ett grafikkort som kostar skjortan inte vill använda "våld" för att sätta i kontakten.

Här skulle man ju vilja se en kontakt som inte ger kontakt så länge den inte är korrekt isatt.

Permalänk
Datavetare

Vad det här kanske säger är: grafikkort (och i ökande mån CPUer...) drar i dag så galet mycket effekt att det nått en punkt där man kan ifrågasätta om glada amatörer egentligen ska få fippla med saker de inte förstår riskerna med när det inte blir rätt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Håller med. Man ska alltid göra saker helt idiotsäkra. Man ska inte kunna göra fel.

Generellt sätt utan att prata om just detta fall med kontakterna på NVIDIAs kort så finns det inga idiotsäkra produkter oavsett bransch. Om man inte hade tillåtit produkter som inte var idiotsäkra så hade det inte funnits bilar, båtar, strykjärn, spisar osv. Det går aldrig att gardera sig helt från idioti, man får bara göra sitt bästa för att minimera riskerna inom ramen för den budget man har (dvs utan att utvecklingskostnaderna blir allt för höga).

Men jag tycker nog att det inte var bra att det är lätt att missa att trycka ner kontakterna helt. Ett bättre "klick" eller bättre detektering av ej helt nedtryckta kontakter hade varit att föredra. Men ändå bra av NVIDIA i detta fall att ersätta alla påverkade kunder oavsett om det var orsakat av handhavandefel eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Generellt sätt utan att prata om just detta fall med kontakterna på NVIDIAs kort så finns det inga idiotsäkra produkter oavsett bransch. Om man inte hade tillåtit produkter som inte var idiotsäkra så hade det inte funnits bilar, båtar, strykjärn, spisar osv. Det går aldrig att gardera sig helt från idioti, man får bara göra sitt bästa för att minimera riskerna inom ramen för den budget man har (dvs utan att utvecklingskostnaderna blir allt för höga).

Men jag tycker nog att det inte var bra att det är lätt att missa att trycka ner kontakterna helt. Ett bättre "klick" eller bättre detektering av ej helt nedtryckta kontakter hade varit att föredra. Men ändå bra av NVIDIA i detta fall att ersätta alla påverkade kunder oavsett om det var orsakat av handhavandefel eller ej.

Bättre än detta kan man göra när det gäller en ganska vanlig anledning till bränder vilket glappkontkt är. Hoppas ingen eldar ned sitt hus bara.Mikroswitch längst in som informerar om dålig isättning tex. Lätt att göra fel här med tanke på att det även var rätt avårt att se hur den satt.
Bättre än så här kan man göra, vill man inte eller kanske inte kan så finns det färdiga kontakter som är väldigt bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen finns det utrymme för felaktigt isatta kontakter utan att man som användare har insett det, vilket ju är huvudproblemet. Det går ju att åtgärda genom att bättre informera om det möjliga problemet och instruera i hur kontakten ska sättas i och att man ska verifiera det genom att t.ex dra lite i kontakten och se att den inte kommer ut igen. Antar att det är den vägen Nvidia kommer tackla problemet här. Det går ju inte att lösa i grunden annat än att byta kontakdon helt och hållet och då krävs omdesign. M.a.o kan det komma först i nästa hårdvarurevision som tidigast.

Men ska man designa om detta så skulle jag förslå en kontakt med nån typ av hävarm som klämmer fast kontaktpinnarna, lite som för CPU:er. Idiotsäkert.

Permalänk
Medlem

Skyller på kunden för att slippa ansvar. Patetiskt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xenom:

Skyller på kunden för att slippa ansvar. Patetiskt

De tog ju ansvar och ersätter alla kort som drabbas av detta...?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Det mest imponerande i det här inlägget är att det är 50 personer som har råd att köpa det här kortet...

Permalänk
Medlem

@xenom men det är 99% kundens fel.
Den sista 1% designen, vilket är PCI-SIG's fel. Nvidia ersätter alla som har förstört sina kort genom att inte plugga i kontakten med nya kort så bra gjort av Nvidia.

Att ett femtiotal människor av över hundratusen lyckas med bedriften att inte koppla i en sladd gör en lite mörkrädd, dessa personer kör bilar på vägen med.

Permalänk
Medlem

En del såna här kontakter får man ju trycka till som tusan för att de ska gå in helt. Nu har jag ingen erfarenhet av dessa kontakter men kan faktiskt förstå att det finns folk som misslyckas (de tror de tryckt in den helt men icke). Sen kan man ju undra om några misslyckats med flit för att få sensationsvärde.

Jag har från första början tyckt att denna kontakt är en dålig idé. Den kommer t.om. få mig att avstå från kort som har den.
Varför kör man inte på grövre kabel med färre ledare? (jo jag vet att en av finesserna med denna nya kabel är att det går kommunikation till PSU om effektbehovet) men ändå.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

nångång har jag varit med om att 8 pinnars varit tröga att trycka in, speciellt om allt är nytt. Så då har jag gjort som nvidia nu tipsar om att koppla strömkontakten innan man sätter det i moderkortet.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slevninja:

50 stycken är 50 stycken för mycket att kunna börja brinna.

Skulle inte förvåna mig om massa andra modeller innan även också haft 50 kort som tagit eld av div. defekter... speciellt när man tillverkar miljontals!

Permalänk
Medlem

Enligt Tweaktown så har i alla fall SIG funderat på att göra ändringar i kontakten, bland annat genom att flytta fram signaldelen. Tror GN Steve också nämde det som en möjlig förbättring.

Nån som vet vad signaldelen faktiskt gör?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

I framtiden när man ska koppla in ny gpu.

https://youtu.be/lrWqwIjW5OQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

nångång har jag varit med om att 8 pinnars varit tröga att trycka in, speciellt om allt är nytt. Så då har jag gjort som nvidia nu tipsar om att koppla strömkontakten innan man sätter det i moderkortet.

Jag tror att en ganska bidragande faktor idag är att många är tämligen ovana med att bygga datorer. De bygger sin första eller andra, och har inte varit med om komponenter som kräver våld för att anslutas.

Back in the day, typ på slutet av nittiotalet så meckade jag en del med hårdvara på jobbet. Då krävde fan allt att man använde omrimligt mycket kraft för att montera, och man uppdaterade oftare då. Saknar inte det ett dugg.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Enligt Tweaktown så har i alla fall SIG funderat på att göra ändringar i kontakten, bland annat genom att flytta fram signaldelen. Tror GN Steve också nämde det som en möjlig förbättring.

Nån som vet vad signaldelen faktiskt gör?

https://static.tweaktown.com/news/8/9/89428_04_pci-sig-now-considering-changes-to-problematic-12vhpwr-connector.jpg

Det är väl främst för att göra den lättare att dra ur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Nån som vet vad signaldelen faktiskt gör?

Två av pinnarna är obligatoriska och talar om för PCIe-kortet hur mycket ström kontakten kan leverera. De andra två pinnarna är valfria och används för att låta PCIe-kortet tala om att det existerar och att strömförsörjningen fungerar korrekt.

Permalänk

roligt att problemet var EXAKT vad man trodde hela tiden, user error

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är väl främst för att göra den lättare att dra ur?

Jag tänker väl att det blir ett motstånd (på motsatt sida) om kabeln inte är riktigt isatt när kabeln/adaptern böjs?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Två av pinnarna är obligatoriska och talar om för PCIe-kortet hur mycket ström kontakten kan leverera. De andra två pinnarna är valfria och används för att låta PCIe-kortet tala om att det existerar och att strömförsörjningen fungerar korrekt.

Aha, men i det här fallet och om man använder ett "gammalt" nätagg så spelar det ingen roll? De nya kanske har en funktion som stänger av strömmen om det inte är tillräcklig/felaktig belastning?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Varför inte återgå till fästanordningar med metall och skruvar som tex VGA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masen666:

Varför inte återgå till fästanordningar med metall och skruvar som tex VGA?

<Uppladdad bildlänk>

För att Nvidia tycker att det tar för mycket plats på kretskortet. Hellre att vi utsätter kunderna för fara för liv hälsa och egendom än att det ska vara en säker, stor, ful kontakt på kortet

Om PCI-SIG's slogan hade varit "Det ska vara lätt att göra rätt" så hade det här inte hänt.

Men nej nej... Det är "User error" fastän de gjort det svårare att ansluta kontakten korrekt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men nej nej... Det är "User error" fastän de gjort det svårare att ansluta kontakten korrekt.

Har du använt den? För jag som faktiskt har använt den håller inte med. Den är inte ett dugg svårare än de vanliga kontakterna. Förmodligen är gamla lika ofta, eller oftare, fel isatta, men att den lägre strömstyrkan per pinne gör att det inte märks.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Har du använt den? För jag som faktiskt har använt den håller inte med. Den är inte ett dugg svårare än de vanliga kontakterna. Förmodligen är gamla lika ofta, eller oftare, fel isatta, men att den lägre strömstyrkan per pinne gör att det inte märks.

Tror du jag har råd med ett kort ur 4000-serien?

Nä. Det har jag inte så har inte kunnat testa själv. Men det jag vet är att när man sätter i 8-pinnarskontakten så är det ett tydligt klick som hörs flera meter bort och ger tydlig taktil feedback, och när det väl klickat så går det inte dra ut kontakten utan att klämma ihop clippet som sitter på.

Med 12-pinnarn så verkar det dels vara ett mycket svagare klick som man måste anstränga sig för att höra, och ingen taktil feedback när kabeln väl sitter i hela vägen. Och om det stämmer så är det inte ett dugg konstigt att folk gör fel då beteendet är väldigt annorlunda mot 8-pinnarn som folk är vana med.

"They moved the cheese", som man säger. Sådant brukar inte bli bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Jag tänker väl att det blir ett motstånd (på motsatt sida) om kabeln inte är riktigt isatt när kabeln/adaptern böjs?

Kontaktsidan är den andra sidan, bilden visar förlängning på den sidan sladden sitter

Det bör inte påverka hur väl den sitter

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Aha, men i det här fallet och om man använder ett "gammalt" nätagg så spelar det ingen roll? De nya kanske har en funktion som stänger av strömmen om det inte är tillräcklig/felaktig belastning?

Alla nätagg har (eller borde ha i alla fall) funktionen att stänga av om en kortslutning upptäcks, vilket täcker det mesta som kan gå fel.

De valfria pinnarna tillåter nätagget att t.ex. justera hur mycket ström PCIe-kontakterna kan leverera beroende på hur många kort som är anslutna vid uppstart, men jag vet inte hur mycket det faktiskt kommer användas eftersom PCIe-korten inte kan tala om hur mycket de behöver.

Att PCIe-korten kan tala om för nätagget att strömförsörjningen är ok kan ju däremot vara bra, men troligtvis ingen större förändring i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nä. Det har jag inte så har inte kunnat testa själv. Men det jag vet är att när man sätter i 8-pinnarskontakten så är det ett tydligt klick som hörs flera meter bort och ger tydlig taktil feedback, och när det väl klickat så går det inte dra ut kontakten utan att klämma ihop clippet som sitter på.

Med 12-pinnarn så verkar det dels vara ett mycket svagare klick som man måste anstränga sig för att höra, och ingen taktil feedback när kabeln väl sitter i hela vägen. Och om det stämmer så är det inte ett dugg konstigt att folk gör fel då beteendet är väldigt annorlunda mot 8-pinnarn som folk är vana med.

Fast det stämmer inte! Klicket är tydligt. Kontakten glider lätt och mjukt in tills den är hela vägen in, sen är det stopp, precis när klicket kommer och det inte längre är nån glipa kvar. Precis så som en kontakt ska fungera.

Jag tror att det hela handlar om att det alltid finns folk som är lite slarviga. Vanligtvis spelar det ingen roll, men för den här kontakten, med dimensioneringen och strömnivån, så kan det leda till att det smälter. Hade vanliga, 8-pins VGA-strömkontakter haft 100 W per pinne så hade nog detta förekommit tidigare.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast det stämmer inte! Klicket är tydligt. Kontakten glider lätt och mjukt in tills den är hela vägen in, sen är det stopp, precis när klicket kommer och det inte längre är nån glipa kvar. Precis så som en kontakt ska fungera.

Jag tror att det hela handlar om att det alltid finns folk som är lite slarviga. Vanligtvis spelar det ingen roll, men för den här kontakten, med dimensioneringen och strömnivån, så kan det leda till att det smälter. Hade vanliga, 8-pins VGA-strömkontakter haft 100 W per pinne så hade nog detta förekommit tidigare.

"Slarvigt folk" Som Steve på Gamers Nexus som själv säger att kontakten är trög och att klicket är svårt att höra?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Slarvigt folk" Som Steve på Gamers Nexus som själv säger att kontakten är trög och att klicket är svårt att höra?

Jag har sett videon. När de anger ljudnivåer i diverse tester anger de "noise floor", dvs basljudnivån i deras lokaler till vad jag anser är ett väldigt högt värde. Jag misstänker därför att de har en rätt stökig ljudmiljö där. Kan också vara Steve som har kass hörsel. Men jag monterade mitt nya 4080 i går, och inom några minuter stoppade jag först i den nya kontakten i kortet, och sen 8-pinskontakter i adaptern. Klicken är nära varandra i ljudstyrka. Det ska mycket till att missa det ljudet. Och trögt var det inte, utan snarare lättare än 8-pinskontakterna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S