Permalänk
Medlem

Datorn startar ej efter kortslutning

Hej!
Härom dagen när jag skulle starta min stationära dator resulterade det i strömavbrott i lägenheten. Ingen bränd lukt men datorn död efter det. Fick tag i en väns nätagg och kopplade in i min dator. Problemet är att jag endast kan starta datorn om jag inte kopplar in någon av mina hårddiskar till nätaggregatet. Jag har en SSD (med operativsystemet) och en HDD.

När jag försöker starta med någon (eller båda) av hårddiskarna slår fläktarna i datorn igång en halv sekund sedan är det dött.

Är båda mina hårddiskar körda? Finns det något man ska tänka på när man kopplar SATA-kablarna som jag missar (ej van datorbyggare)?

Tips och råd uppskattas

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av mroet:

Hej!
Härom dagen när jag skulle starta min stationära dator resulterade det i strömavbrott i lägenheten. Ingen bränd lukt men datorn död efter det. Fick tag i en väns nätagg och kopplade in i min dator. Problemet är att jag endast kan starta datorn om jag inte kopplar in någon av mina hårddiskar till nätaggregatet. Jag har en SSD (med operativsystemet) och en HDD.

När jag försöker starta med någon (eller båda) av hårddiskarna slår fläktarna i datorn igång en halv sekund sedan är det dött.

Är båda mina hårddiskar körda? Finns det något man ska tänka på när man kopplar SATA-kablarna som jag missar (ej van datorbyggare)?

Tips och råd uppskattas

Vad har du för komponenter i datorn?
Använder du kablarna som följer med det lånade nätaggregatet eller kablarna från det gamla?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Vad har du för komponenter i datorn?
Använder du kablarna som följer med det lånade nätaggregatet eller kablarna från det gamla?

Mitt förra nätaggregat var icke-modulärt och det nya är modulärt, så jag använder kablarna från nya.

Jag har bara de vanliga komponenterna i min dator. Moderkort, gpu, pcu....

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av mroet:

Mitt förra nätaggregat var icke-modulärt och det nya är modulärt, så jag använder kablarna från nya.

Jag har bara de vanliga komponenterna i min dator. Moderkort, gpu, pcu....

Kanon, vet du vilka modeller på delarna du har?

När du säger att strömmen gick, var det en enskild säkring eller jordfelsbrytaren som löste ut?

Har du möjlighet så får du gärna ta foto på insidan av datorn i olika vinklar och posta dessa här så kan vi se om man kan se något uppenbart fel

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Kanon, vet du vilka modeller på delarna du har?

När du säger att strömmen gick, var det en enskild säkring eller jordfelsbrytaren som löste ut?

Har du möjlighet så får du gärna ta foto på insidan av datorn i olika vinklar och posta dessa här så kan vi se om man kan se något uppenbart fel

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/stationara-dator...
En sån har jag, fast RAM utbytt till 2 st HyperX Fury DDR4 32GB sticor. Och nätaggregatet jag lånar är en Corsair HX 1000i.

Kan återkomma med bilder vid senare tillfälle men kopplingen är (ursäkta min kunskapsbrist på namnen här)
1 24pinnars-sladd till moderkortet samt en 4-pinnarssladd till den. En 8 pinnars-sladd till GPU.
Vid denna koppligen startar datorn till BIOS, men inget mer.

Kopplar jag in 1/2 Hårddiskar startar inte datorn. Jag kopplar från nätaggregatet där det står Preipheral & SATA till hårddiskarna. Har testat alla olika uttag i alla möjliga kombinationer men den vill inte...

EDIT: Kom på att jag bytt ut grafikkortet också, återkommer med modell
EDIT 2: ASUS GeForce GTX 1060 6GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av mroet:

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/stationara-dator...
En sån har jag, fast RAM utbytt till 2 st HyperX Fury DDR4 32GB sticor. Och nätaggregatet jag lånar är en Corsair HX 1000i.

Kan återkomma med bilder vid senare tillfälle men kopplingen är (ursäkta min kunskapsbrist på namnen här)
1 24pinnars-sladd till moderkortet samt en 4-pinnarssladd till den. En 8 pinnars-sladd till GPU.
Vid denna koppligen startar datorn till BIOS, men inget mer.

Kopplar jag in 1/2 Hårddiskar startar inte datorn. Jag kopplar från nätaggregatet där det står Preipheral & SATA till hårddiskarna. Har testat alla olika uttag i alla möjliga kombinationer men den vill inte...

EDIT: Kom på att jag bytt ut grafikkortet också, återkommer med modell
EDIT 2: ASUS GeForce GTX 1060 6GB ROG STRIX GAMING OC

Har du kopplat diskarna både till SATA-ström och SATA-data till moderkortet/(kontrollerkortet för 1 till 4 split för SATA?)?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Har du kopplat diskarna både till SATA-ström och SATA-data till moderkortet/(kontrollerkortet för 1 till 4 split för SATA?)?

Jag hängde inte riktigt med, men det går sladd från nätagg>Hårddisk>Moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av mroet:

Jag hängde inte riktigt med, men det går sladd från nätagg>Hårddisk>Moderkort

Så länge du har 2 sladdar i disken, så bör det vara korrekt. Nätagg -> disk ger ström medans disk <-> Moderkort överför data.
I just din dator verkar det finnas ett kontrollerkort som delar upp en SATA-data anslutning till 4st, så du kan koppla in optisk läsare, SSD & HDD. Plus 1st extra.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Så länge du har 2 sladdar i disken, så bör det vara korrekt. Nätagg -> disk ger ström medans disk <-> Moderkort överför data.
I just din dator verkar det finnas ett kontrollerkort som delar upp en SATA-data anslutning till 4st, så du kan koppla in optisk läsare, SSD & HDD. Plus 1st extra.

Återkommer med bilder nu! Ursäkta röran

Permalänk
Medlem
Skrivet av mroet:

Återkommer med bilder nu! Ursäkta röran
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Edit : ram rog jag nyss ut ur datorn. De har suttit där när jag försökt få igång den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mroet:

Hej!
Härom dagen när jag skulle starta min stationära dator resulterade det i strömavbrott i lägenheten. Ingen bränd lukt men datorn död efter det. Fick tag i en väns nätagg och kopplade in i min dator. Problemet är att jag endast kan starta datorn om jag inte kopplar in någon av mina hårddiskar till nätaggregatet. Jag har en SSD (med operativsystemet) och en HDD.

När jag försöker starta med någon (eller båda) av hårddiskarna slår fläktarna i datorn igång en halv sekund sedan är det dött.

Är båda mina hårddiskar körda? Finns det något man ska tänka på när man kopplar SATA-kablarna som jag missar (ej van datorbyggare)?

Tips och råd uppskattas

Kan inte svara på ursprungliga problemet, varför ditt nätagg inte startar men kolla så att du är helt säker att kablarna din vän skickade med kommer från det nätagget ursprungligen.
Det finns ingen standard för pinouten mellan olika sorter.

Dödade en disk i mitt första bygge med en modulär kabel från samma tillverkare.
Och då betedde den sig precis som du beskriver: startar upp en sekund, klickar till och stänger sedan ner.
https://ericscomputerservices.com/mixing-modular-psu-cables-can-kill-hard-drives/

I nuked two SSDs by using cables from a different PSU in my new PSU.

Skulle testa koppla in ditt gamla nätagg, men inte diskarna, ta bort batteriet på moderkortet en kort stund och kolla om du kan starta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

Kan inte svara på ursprungliga problemet, varför ditt nätagg inte startar men kolla så att du är helt säker att kablarna din vän skickade med kommer från det nätagget ursprungligen.
Det finns ingen standard för pinouten mellan olika sorter.

Dödade en disk i mitt första bygge med en modulär kabel från samma tillverkare.
Och då betedde den sig precis som du beskriver: startar upp en sekund, klickar till och stänger sedan ner.
https://ericscomputerservices.com/mixing-modular-psu-cables-can-kill-hard-drives/

I nuked two SSDs by using cables from a different PSU in my new PSU.

Skulle testa koppla in ditt gamla nätagg, men inte diskarna, ta bort batteriet på moderkortet en kort stund och kolla om du kan starta.
https://ericscomputerservices.com/wp-content/uploads/2021/04/power-supply-modular-pin-outs.png

Tack! Ja det är orginalsladdarna, 100%. Jag har testat med mitt gamla nätagg men får noll respons hur jag än kopplar. Inte ens musen lyser om jag slår på strömmen med gamla (den lyser med nya).
Mer och mer börjar jag bli övertygad om att hårddiskarna slogs ut

Permalänk
Medlem

Detta ser fel ut, antingen har uttaget på moderkortet 4 eller 8 pinnar. Så troligen sitter denna kabeln fel, det ska ju inte vara två lediga hål här.

Vad heter ditt moderkort?
EDIT: hittade en bild på hur det ser ut på ebay: https://www.ebay.com/itm/255429934744
Och ja den kabeln sitter fel, missar två hål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Detta ser fel ut, antingen har uttaget på moderkortet 4 eller 8 pinnar. Så troligen sitter denna kabeln fel, det ska ju inte vara två lediga hål här.

Vad heter ditt moderkort?
EDIT: hittade en bild på hur det ser ut på ebay: https://www.ebay.com/itm/255429934744
Och ja den kabeln sitter fel, missar två hål.

Ser ut att vara ett ASUS H170 OEM kort.
https://www.carousell.sg/p/intel-core-i7-6700-asus-h170-motherboard-oem-16gb-ram-1164385736/
Edit:såg att det blev dubbelpost nu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

Ser ut att vara ett ASUS H170 OEM kort.
https://www.carousell.sg/p/intel-core-i7-6700-asus-h170-motherboard-oem-16gb-ram-1164385736/
Edit:såg att det blev dubbelpost nu..

Ingen fara, brukar ju stå vid PCI-e platsen vad jag vet och den biten syntes ju inte därav min fråga i inlägget. Men efter att ha granskat bilderna en tredje gång efter att jag skrev inlägget, så hittade jag det.

Men tack ändå!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Detta ser fel ut, antingen har uttaget på moderkortet 4 eller 8 pinnar. Så troligen sitter denna kabeln fel, det ska ju inte vara två lediga hål här.

Vad heter ditt moderkort?
EDIT: hittade en bild på hur det ser ut på ebay: https://www.ebay.com/itm/255429934744
Och ja den kabeln sitter fel, missar två hål.

Bra uppmärksammat! Det är 4 pinnar och jag satte i sladden lite snabbt för bildernas skull. Råkade bli snett, men sladden har (tyvärr) suttit korrekt när jag försökt få igång burken, så det är inte felet

Permalänk
Medlem

Det behöver inte vara hårddiskarna som är döda, även om det är väldigt mycket som tyder på det när man läser texten.
Det kan vara kontrollern för lagringsmedia eller någon annan komponent på moderkortet som gått sönder.

Har du provat att starta datorn med SATA-kablarna mellan hårddisk och moderkort inkopplad men utan strömkabel mellan nätagg och hårddisk?

Nätaget slår ifrån strömmen av två orsaker.
Antingen detekteras spänningsfel utav nätagget och då slår ifrån annars detekteras det av moderkortet och moderkortet slår ifrån.

Om du har möjlighet att skapa ett bootbart USB-minne med tex Linux Mint på så rekommenderas det att provas med detta.
Jag tänker att om diskarna har rykt på grund av att den förra nätdelen gett upp så är det inte orimligt du kommer ha problem med andra funktioner på moderkortet.

Du kanske inte ens kan boota till operativsystemet.

Tillägg:
Du har ingen annan dator att prova SSDn i? Din kompis dator? en extern USB-hdd-adapter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Det behöver inte vara hårddiskarna som är döda, även om det är väldigt mycket som tyder på det när man läser texten.
Det kan vara kontrollern för lagringsmedia eller någon annan komponent på moderkortet som gått sönder.

Har du provat att starta datorn med SATA-kablarna mellan hårddisk och moderkort inkopplad men utan strömkabel mellan nätagg och hårddisk?

Nätaget slår ifrån strömmen av två orsaker.
Antingen detekteras spänningsfel utav nätagget och då slår ifrån annars detekteras det av moderkortet och moderkortet slår ifrån.

Om du har möjlighet att skapa ett bootbart USB-minne med tex Linux Mint på så rekommenderas det att provas med detta.
Jag tänker att om diskarna har rykt på grund av att den förra nätdelen gett upp så är det inte orimligt du kommer ha problem med andra funktioner på moderkortet.

Du kanske inte ens kan boota till operativsystemet.

Tillägg:
Du har ingen annan dator att prova SSDn i? Din kompis dator? en extern USB-hdd-adapter?

Jag kan starta upp till BIOS om jag inte kopplar Nätagg>SSD/HDD men låter hårddiskarna vara kopplade till moderkortet.

Jag har inte tillgång till någon annan dator för tillfället (2 st bärbara men antar att det inte är till någon hjälp?). Lutar dock mot att köpa ny dator nu (ändå dags att uppgradera..) och testa hårddiskarna i den. Skulle inte vara allt för illa att lyckas få tillbaka filer jag annars kommer sakna en del.

Permalänk
Medlem

Min rekommendation är att prova skapa ett bootbart USB-minne med Linux Mint.

Ladda ner valfri version från: https://linuxmint.com/download.php , det kommer vara en .iso-fil.
Ladda sedan ner Rufus och använd detta verktyg för att skapa det bootbara USB-minnet. https://rufus.ie/en/

Om allt fungerar som det skall så behöver du bara stoppa in detta USB-minne i datorn och sedan starta upp den så skall du komma till ett grafiskt användargränssnitt.

Något du kan prova, MEN som jag INTE kan rekommendera är att ansluta Nätagg-SSD men ta bort SSD-moderkort.
Jag skulle själv börja med att mäta kontinuitet (summer) för att undersöka om det finns en uppenbar kortslutning någonstans, men jag är medveten att långt ifrån många har ett sådant instrument.
Om du ändå väljer att prova detta och datorn slår ifrån direkt så vet du att diskarna är körda. Eller ja, du vet att det finns komponenter på kretskorten på hårddiskarna med kortslutning.
I detta fall gäller att lämna bort disken till någon som kan rädda data. Beroende på skadans omfattning kan det dock bli dyrt/mycket dyrt. Sedan är det upp till var och en att bestämma om man tycker det är värt att betala för att få tillbaka data.
Data från SSDn kan du nog glömma.
Om datorn inte slår ifrån direkt så blir det mer intressant då det betyder att det antingen finns ett fel i hårddiskarna, moderkortet eller SSD-moderkort-kabeln.

Jag kan INTE heller rekommendera att prova SSD:n i någon av dina bärbara då det kan finnas risk att skada strömförsörjningen i dessa om det är kortslutning någonstans i SSD:n. Strömförsörjningen i bärbara är utspridd på moderkortet istället för att vara placerad i en låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mroet:

Jag kan starta upp till BIOS om jag inte kopplar Nätagg>SSD/HDD men låter hårddiskarna vara kopplade till moderkortet.

Jag har inte tillgång till någon annan dator för tillfället (2 st bärbara men antar att det inte är till någon hjälp?). Lutar dock mot att köpa ny dator nu (ändå dags att uppgradera..) och testa hårddiskarna i den. Skulle inte vara allt för illa att lyckas få tillbaka filer jag annars kommer sakna en del.

Det ser ut som att CD-läsaren är kopplad till moderkortet men inte får någon ström, kanske vore det en idé att koppla ur CD-läsaren och HDD'ns bägge kablar, men ha SSD'n kabel till moderkortet och dess strömkabel inkopplade, gå sedan in i BIOS och se om du hittar SSD'n där. Gör sedan samma procedur med endast HDD'n och slutligen CD-läsaren, en enhet i taget alltså. Hittar du dem så kan du en efter 1 koppla in dem med en omstart mellan varje inkoppling, hittar du alla 3 då, se till att du har SSD'n som Bootdisk, då det borde vara den du har operativsystemet på.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad innebär starta datorn, kommer du in i bios om du inte har lagringsenheterna inkopplade eller är det bara ljus och fläktar som startar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det ser ut som att CD-läsaren är kopplad till moderkortet men inte får någon ström, kanske vore det en idé att koppla ur CD-läsaren och HDD'ns bägge kablar, men ha SSD'n kabel till moderkortet och dess strömkabel inkopplade, gå sedan in i BIOS och se om du hittar SSD'n där. Gör sedan samma procedur med endast HDD'n och slutligen CD-läsaren, en enhet i taget alltså. Hittar du dem så kan du en efter 1 koppla in dem med en omstart mellan varje inkoppling, hittar du alla 3 då, se till att du har SSD'n som Bootdisk, då det borde vara den du har operativsystemet på.

Tack! Detta ska jag testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad innebär starta datorn, kommer du in i bios om du inte har lagringsenheterna inkopplade eller är det bara ljus och fläktar som startar ?

Datorn startar så att jag kommer in till BIOS när jag kopplar bort ström till hårddiskarna. Har jag ström till någon eller bägge diskar vill datorn inte gå igång

Permalänk
Medlem

Jag skulle testa att mäta diskarna och kolla på deras kretskort

Alternativet är att testa dem i en annan miljö (externt chassi/annan dator)

Har du viktiga saker på diskarna så skulle jag inte leka för mycket dock, lämna dem till någon dataräddningsfirma och låt proffsen jobba (kostar såklart en del dock…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag skulle testa att mäta diskarna och kolla på deras kretskort

Alternativet är att testa dem i en annan miljö (externt chassi/annan dator)

Har du viktiga saker på diskarna så skulle jag inte leka för mycket dock, lämna dem till någon dataräddningsfirma och låt proffsen jobba (kostar såklart en del dock…)

Jag tänker beställa hem ny dator idag.
Tänker testa HDDn i den, där har jag grejer jag gärna behåller (bilder, telefonbackups etc) SSDn hivar jag nog. Där finns bara operativsystem och spel.
Jag kan kommentera hur det går och vad jag kom fram till, så att framtida stackare med samma problem kan referera ordentligt.