Självlärd programmerare, är jag redo för att söka jobb? Detaljerad GitHub bifogad

Permalänk
Avstängd

Självlärd programmerare, är jag redo för att söka jobb? Detaljerad GitHub bifogad

Hej

Jag är 32 år gammal och har studerat Java och Python på egen hand i över ett år, med många timmar lagda varje dag. Jag har läst följande program och kurser:

  • ’Computer Science’-programmet i Python hos Codecademy (betal-program) med kurser inom:

  1. grundläggande programmering: if, else/for/while, variabler, funktioner, objekt m.m

  2. datastrukturer och algoritmer: heaps, stacks, hash maps, recursion, sorting algos, pathfinding algos m.m.

  3. databaser (PostgreSQL, SQLite, tables, keys, triggers, constraints, privileges, ACID properties, indexing etc)

  4. grundläggande datorarkitektur (ISAs, ALU, caches, parallellism mm.

  5. grundläggande diskret matematik

  • ’Java - steg för steg’, kurslitteratur

  • ’Learn Java’, kurs hos Codecademy

  • 'Learn Spring', kurs hos Codecademy

  • ’Create RESTful APIs with Spring and Java’, betalkurs hos Codecademy

Som självlärd är det svårt att veta när man vet tillräckligt för att söka jobb, det finns ju inget slut på resurser men någon gång måste man ju börja på riktigt. Därför frågar jag er om ni tror jag är redo.

Jag är ute efter en junior-position inom back-end där jag kodar i Java eller Python. Mer kan jag inte säga i dagsläget eftersom jag vet för lite om branschen.

För att visa vad jag är kapabel till har jag gjort ett par egna projekt. Jag listar dom kort här för att väcka intresse att faktiskt kika på min GitHub, där de under respektive projekts wiki finns en kortfattad men detaljerat beskrivning, och i vissa fall även screenshots. Jag blir otroligt tacksam för den som orkar ta en snabb kik och därmed kanske ge ett svar på min fråga.

Projekt:
'Online Surgeon API'. Java.
Programmet läser in en lista på personer och infekterar var och en med en slumpmässig sjukdom. Beroende på vilken typ av vänterum som patienterna skickas till blir de behandlade efter högst dödlighet eller lägst dödlighet.
Alla CRUD operationer på personer och sjukdomar (pathosis) tables.
Säkrad med senaste versionen Spring Security, inkl CSRF säkerhet och konfiguerad så att en CSRF speficik cookie skickas med, så exempelvis Postman kan användas för att testa.
USER kan GET och POST, admin kan även PUT och DELETE.

’Super Deliveries’. Python. Finns i 2 versioner: en med API och en för kommandotolken med en form av GUI.
Ett program för leveransföretag. Programmet läser in 40 olika addresser och en orderlista från en SQL-databas. Maxvikt för aktuellt leveransfordon anges och programmet plockar de ordrar som sammanlagt ger högst ordervärde under angiven vikt, eller alla ordrar om ingen viktgräns anges. Programmet läser in de slumpmässigt angivna adresserna på ordrarna och hittar kortast möjliga leveransväg genom området automatiskt och visar upp en 2D-karta där leveransväg och totalt avstånd framgår.

’Heroes of Might and Magic 3: Terminal Edition’. Python.
En kopia av ett trippel-A spel när det utkom 1999. Mängder av objekt och metoder, 2500 rader icke-repetitiv kod i ett tur-baserat spel där 2-4 spelare med varsin 'Hero' utforskar en karta, annekterar resurser på kartan, använder resurserna för att rekrytera trupper i sin fästning och uppgradera den, rekryterar fler 'Heroes' och anfaller slutligen de andra spelarna med hjälp av magi och sina trupper. Spelet har en AI för lösdrivande fiender.
Spelet körs i kommandotolken och saknar därmed konventionell grafik, så jag fick hitta på kreativa lösningar för att få det att fungera. Tänk 8-bitar.

Min GitHub: https://github.com/Dr-Wojtek?tab=repositories
Där finns ett par repos men som sagt, Online Surgeon, Super Deliveries API och HoMM: Terminal Edition är de mest avancerade projekten jag gjort.

STORT tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Något som jag lärt mig efter att jag fått anställning är att arbeta med större projekt är väldigt annorlunda.
Som tur är kan du hitta Open Source projekt i något av dina språk, att arbeta med git, skapa pull requests göra code reviews och annat. Det kan vara mycket meriterande när du söker jobb.

Permalänk
Medlem

Många hävdar väl att det är svårare att få jobb som självlärd utan någon utbildning på pappret. Sen säger väl inte det där pappret så mycket egentligen antar jag, men många verkar ändå ha det som krav. Enligt diverse poddar jag lyssnar på så har folk inte tid att kolla sökandes GitHub så noga. Verkar dessutom vara svårt även för vissa juniorer med utbildning att få jobb, många företag vill väl inte chansa antar jag.

Permalänk
Medlem

Svårt att veta vad du kan, hur bra du är på att lära dig nya saker, hur snabbt du jobbar, hur noggrann du är, hur nära du uppfyller ställda mål, vilka mål projektet hade vid start och var du landade…

Ofta kan man jämföra med en skulptör, kan den replikera en volvo amazon inom en specifik tidsperiod så bra som möjligt så vet man enkelt allt det ovan ganska väl

Skapa en twitter kopia eller något annat, med tidspress, skriv ner plan för framtiden när toden gått ut, saker som är enkla att förbättra och vart du hade velat vara om ett år, skriv ner vad som är gjort, hur det fungerar, snabbstart guide för andra utvecklare, etc.

Det är den typen av saker jag skulle vilka se i de rekryteringsprocesser jag är med i, eller åtminstone en stor bredd i saker (många språk och tekniker, både backend frontend, databaser, …)

Permalänk
Medlem

Det är ju jättebra att du har en github.

Men skulle jag vara rekryterare skulle jag nog ge dig ett programmeringstest innan jag anställde dig.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

Nu skjuter jag mig själv i foten genom följande svar, men eftersom jag inte fått ett bra svar, förutom det första möjligen, så gör jag det ändå:

Har ni överhuvudtaget läst OP?

Hur hjälper det mig att "många hävdar att det är svårare för självlärda att få jobb"?
Tror du att jag inte vet det redan? (Varför tror du jag har kodat egna projekt och skrivit utförliga wikis till dem?)

"Svårt att veta vad jag kan, hur snabbt jag jobbar, med mera". Det är bra att känna till att dessa egenskaper är eftertraktade. Så sett är det inte ett dåligt svar. Jag känner redan till att de egenskaperna är eftertraktade.

En twitter kopia? Jag vill inte jobba med front end eller full stack. Jag hade kunnat göra back end delen, absolut. Nu gjorde jag inte det, utan tre andra saker. Varav du inte kommenterat något av dem.

Angående att göra ett programmeringstest: Ja, det räknar jag med att få göra och ser fram emot. Jag har för vana att kika på ett par i veckan på t. ex Kattis.

Ingen har svarat på min enda fråga, om jag kunskapsmässigt verkar vara på tillräcklig nivå, kodmässigt, för en junior. Det måste väl framgå att jag inte förväntar mig svar om lämplighet i något annat avseende när allt jag gör är att länka min Github? Sen kan jag förstå att man inte har tid med att gå in och läsa kod, det är ganska många rader. Det är okej. Det är bara att backa och gå vidare.

Jag tackar för svaret ang. att göra collabs på andras open source projjs, det var en bra ide!

Permalänk

Du är på rätt väg.
Att visa upp dina projekt på din GitHub ökar dina chanser att övertyga chefer att du har kunskap.
Jag har gjort samma sak, jag fick jobb när jag visade upp mina utmärkta och väl dokumenterade projekt på min GitHub.

Det du behöver göra är:
1. Seriöst användarnamn.
2. Profilbild på dig själv.
3. Dokumentera bättre i din ReadMe.md (bilder, hur kör man koden osv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Jag vill inte jobba med front end eller full stack.

Varför inte? Jag kommer från C/C++/C#, och nu för tiden blir jag inblandad i front end hela tiden. Det ger ju fler möjligheter om man kan front end, även om man inte är den som sitter och designar appen från grunden.

Om jag vore du skulle jag söka jobb och pejla intresset från arbetsgivare. Kommer du på intervju kan du få litet feedback också. Sedan är det nog viktigare att kunna visa på hur man löser problem, hur pass anpassningsbar man är o.s.v. än att visa upp sin kod. Jag vet att det senare är vanligt i USA, men det känns som att här är man mer mån om att hitta någon som passar in och är förhållandevis snabb på att lära sig.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Kikade igenom "Online Surgeon API" och, ärligt talat, koden/projektet är inte väldigt komplex. Jag ser inte mycket, om ens nått, i det projektet som är på en mer avancerade nivå än det man gör i första året av ett 3 eller 5 årig IT utbilding.
Vill du verkligen visa upp att du kan programmera och jobba med större projekt, jag hade rekommenderat att du satar på att skapa en fullsatt app/desktop program. Kanske lite tråkigt att höra, men du är på bra väg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phod:

Varför inte? Jag kommer från C/C++/C#, och nu för tiden blir jag inblandad i front end hela tiden. Det ger ju fler möjligheter om man kan front end, även om man inte är den som sitter och designar appen från grunden.

Om jag vore du skulle jag söka jobb och pejla intresset från arbetsgivare. Kommer du på intervju kan du få litet feedback också. Sedan är det nog viktigare att kunna visa på hur man löser problem, hur pass anpassningsbar man är o.s.v. än att visa upp sin kod. Jag vet att det senare är vanligt i USA, men det känns som att här är man mer mån om att hitta någon som passar in och är förhållandevis snabb på att lära sig.

Tack för svar. Jag kommer nog lära mig JavaScript och en del annan front end i framtiden, men just nu är jag i positionen att jag måste börja någonstans, och jag kan inte hålla på att plugga hur länge som helst. Dessutom tycker jag det är så jäkla kul med logik delen av allt och jag ser betydligt mindre av det i front end. Att skriva back end går att jämföra med verkligheten. Front end är bara hur något ska se ut, grafiskt.

Hur visar jag att jag är snabb på att lösa problem? Att skriva det rakt ut som jag precis gjorde känns bara klyschat in i absurdum och fånigt. Kan/borde inkludera på hur kort tid jag gjorde mina projekt?

Permalänk
Avstängd

Flera sköna svar nu, återkommer strax!

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Något som jag lärt mig efter att jag fått anställning är att arbeta med större projekt är väldigt annorlunda.
Som tur är kan du hitta Open Source projekt i något av dina språk, att arbeta med git, skapa pull requests göra code reviews och annat. Det kan vara mycket meriterande när du söker jobb.

Som en som intervjuar personer för eventuell anställning som utvecklare så håller jag med till 100%. Om du lägger PRs på open source projekt och får de mergeade så är det ett bra tecken på att din kod håller hög kvalitet. Det är dessutom ett bra diskussionsunderlag vid en intervju. Du kan även lära dig mycket av att kolla vilka kommentarer andra har lagt på andra PRs och se om du förstår dem.
Om någon är självlärd och skriver bra men inte har erfarenhet av att jobba med större projekt så hade jag värderat det som en person som kommer direkt från en utbildning och som är duktig. Jag resonerar så här: att jobba i större team med en gemensam kodbas, kravhantering när det är femtioelva avdelningar som kommer med krav från sidan, leveranser som smäller för att något annat team har ändrat och inte meddelat etc. är erfarenheter som man endast får genom att jobba och den erfarenheten är värdefull.
Efter ett par år skriver man tillräckligt bra kod och utvecklas primärt genom erfarenhet av att lösa olika typer av problem och erfarenhet av olika ramverk.

Om jag var du skulle jag även lägga tid på att läsa in mig på utvecklingsmetodik och teamdynamik. Agile, lean, scrum, kanban, devops etc. är saker som jag förväntar mig att en utvecklare har koll på. För att kunna jobba kontinuerligt med att förbättra teamets och ditt eget arbetssätt så krävs det att alla har en viss grundkunskap att utgå ifrån.

Om du endast vill jobba med backend så begränsar det dina möjligheter en hel del. Vi letar oftast efter personer som kan och vill jobba med både front- och backend.
Även om du inte vill jobba med frontend så gör en förståelse av frontend att du skriver en bättre backend för du vet vilka problem dålig backend ger frontenden (och tvärtom).

När du sedan kommer till intervju så vill man se viss bredd hos personen man intervjuar. Jag hade förberett mig genom att se till att ha koll på de koncepten som listas i roadmapen för det språket du är intresserad av här: https://github.com/kamranahmedse/developer-roadmap. Detta är ingen absolut lista men ger dig ett hum iaf.

Lycka till

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Bara börja kolla på ansökningar och se vad dom efterfrågar och fokusera på sånt som är populärt. Bra att nämna på dina projekt är vad för bibliotek och liknande du använt, om det funkar så för Java och Pyton (te.x på frontend med JavaScript så kan man säga React, Angular, jQuery, nextJS, etc).

Sök jobb och ge inte upp, kan ta en bra stund och kan bli många möten, men man måste ju börja någonstans.

Permalänk
Medlem

Du saknar unit tests. För Online Surgeon hade jag infört ett service layer och flyttat business logic dit (d.v.s. inte i controllern). Överlag känns det ganska simpelt. Tror inte du ska fokusera på spel, utan fler/mer komplexa webbapplikationer. Men med en välslipad ansökan kan du nog få intervju/kodprov för en junior position, men nog inte hos en eftertraktad arbetsgivare inom tech.

Har du någon aning om vilken sektor du vill jobba inom? Är nog väldigt fördelaktigt om du utvecklar en applikation som är relavant inom sektorn.

Har du koll på databasdesign? Har du testat hosta applikationerna på en cloud service? Om det inte är rent kodprov är det bra att ha koll på allt "runtom" också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Nu skjuter jag mig själv i foten genom följande svar, men eftersom jag inte fått ett bra svar, förutom det första möjligen, så gör jag det ändå:

Har ni överhuvudtaget läst OP?

Hur hjälper det mig att "många hävdar att det är svårare för självlärda att få jobb"?
Tror du att jag inte vet det redan? (Varför tror du jag har kodat egna projekt och skrivit utförliga wikis till dem?)

"Svårt att veta vad jag kan, hur snabbt jag jobbar, med mera". Det är bra att känna till att dessa egenskaper är eftertraktade. Så sett är det inte ett dåligt svar. Jag känner redan till att de egenskaperna är eftertraktade.

En twitter kopia? Jag vill inte jobba med front end eller full stack. Jag hade kunnat göra back end delen, absolut. Nu gjorde jag inte det, utan tre andra saker. Varav du inte kommenterat något av dem.

Ingen har svarat på min enda fråga, om jag kunskapsmässigt verkar vara på tillräcklig nivå, kodmässigt, för en junior. Det måste väl framgå att jag inte förväntar mig svar om lämplighet i något annat avseende när allt jag gör är att länka min Github? Sen kan jag förstå att man inte har tid med att gå in och läsa kod, det är ganska många rader. Det är okej. Det är bara att backa och gå vidare.

Ta det lugnt. Jag har ett tips! Den där attityden kommer inte att ge dig några jobb. Fimpa den, för det kan garanterat lysa igenom på exempelvis intervjuer. Ännu viktigare nu när du faktiskt länkat till din GitHub.

Tänk på att de som svarat dig gör det på sin fritid och för att hjälpa till - även om informationen är uppenbar för dig och du tycker att man läst slarvigt så försöker folk bara hjälpa. Jag har inte tid att titta på din GitHub men hade kanske tagit mig tiden om du verkat mer empatisk. Ingen vill jobba med en surpung.

Permalänk
Medlem

Vad hindrar dig från att testa skicka en ansökan te några jobb? Skitsvårt att svara på om du kan tillräckligt. Beror ju på stacken bolaget jobbar med, deras krav på formatting, dokumentering, tester, sprint planeringar, osv osv.

För övrigt tycker jag du har en väldigt attackerande ton i dina inlägg. För att kunna få ett jobb kommer du ha kollegor och där gäller det att kunna förstå andras perspektiv och inte hytta med näven när någon kommer med ett svar du tycker är dumt - öva på det också så ska du nog se att du får en anställning!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heretic16:

Du är på rätt väg.
Att visa upp dina projekt på din GitHub ökar dina chanser att övertyga chefer att du har kunskap.
Jag har gjort samma sak, jag fick jobb när jag visade upp mina utmärkta och väl dokumenterade projekt på min GitHub.

Det du behöver göra är:
1. Seriöst användarnamn.
2. Profilbild på dig själv.
3. Dokumentera bättre i din ReadMe.md (bilder, hur kör man koden osv)

Riktigt bra tips, jag ska åtgärda det. Såg du att alla projekt var beskrivna i respektive wiki-del? Det är å andra sidan ytterligare ett klick att göra för en rekryterare så jag kan likagärna lägga allt i readme, så syns det direkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iknight:

Kikade igenom "Online Surgeon API" och, ärligt talat, koden/projektet är inte väldigt komplex. Jag ser inte mycket, om ens nått, i det projektet som är på en mer avancerade nivå än det man gör i första året av ett 3 eller 5 årig IT utbilding.
Vill du verkligen visa upp att du kan programmera och jobba med större projekt, jag hade rekommenderat att du satar på att skapa en fullsatt app/desktop program. Kanske lite tråkigt att höra, men du är på bra väg!

Nej det är bra, det var precis sånt här jag var ute efter att få höra. Det är så svårt att veta när man sitter helt själv, vad som är en rimlig nivå och inte. Man har ingen att jämföra med.
Nu var visserligen OnlineSurgeon det minst komplicerade projekten av de tre, men det är inte särskilt mycket mer komplext i något av de andra.

Tack för att du kollade min kod!
Kan jag skriva en hel desktop app i Java eller behövs det något annat för GUI? Vad är en rimlig lägsta-nivå tror du? Jag blir så dålig på att komma på ideer nu när det krävs lite mer.

OnlineSurgeon skrev jag nu i veckan på 3 dagar och då hade jag inte skrivit Java sedan i april i år så en dag gick åt till att bara komma tillbaks. Jag får försöka komma på något att sitta med i ett par veckor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trihxeem:

Som en som intervjuar personer för eventuell anställning som utvecklare så håller jag med till 100%. Om du lägger PRs på open source projekt och får de mergeade så är det ett bra tecken på att din kod håller hög kvalitet. Det är dessutom ett bra diskussionsunderlag vid en intervju. Du kan även lära dig mycket av att kolla vilka kommentarer andra har lagt på andra PRs och se om du förstår dem.
Om någon är självlärd och skriver bra men inte har erfarenhet av att jobba med större projekt så hade jag värderat det som en person som kommer direkt från en utbildning och som är duktig. Jag resonerar så här: att jobba i större team med en gemensam kodbas, kravhantering när det är femtioelva avdelningar som kommer med krav från sidan, leveranser som smäller för att något annat team har ändrat och inte meddelat etc. är erfarenheter som man endast får genom att jobba och den erfarenheten är värdefull.
Efter ett par år skriver man tillräckligt bra kod och utvecklas primärt genom erfarenhet av att lösa olika typer av problem och erfarenhet av olika ramverk.

Om jag var du skulle jag även lägga tid på att läsa in mig på utvecklingsmetodik och teamdynamik. Agile, lean, scrum, kanban, devops etc. är saker som jag förväntar mig att en utvecklare har koll på. För att kunna jobba kontinuerligt med att förbättra teamets och ditt eget arbetssätt så krävs det att alla har en viss grundkunskap att utgå ifrån.

Om du endast vill jobba med backend så begränsar det dina möjligheter en hel del. Vi letar oftast efter personer som kan och vill jobba med både front- och backend.
Även om du inte vill jobba med frontend så gör en förståelse av frontend att du skriver en bättre backend för du vet vilka problem dålig backend ger frontenden (och tvärtom).

När du sedan kommer till intervju så vill man se viss bredd hos personen man intervjuar. Jag hade förberett mig genom att se till att ha koll på de koncepten som listas i roadmapen för det språket du är intresserad av här: https://github.com/kamranahmedse/developer-roadmap. Detta är ingen absolut lista men ger dig ett hum iaf.

Lycka till

Ännu ett riktigt bra inlägg. Tar till mig allt du skrivit, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Nej det är bra, det var precis sånt här jag var ute efter att få höra. Det är så svårt att veta när man sitter helt själv, vad som är en rimlig nivå och inte. Man har ingen att jämföra med.
Nu var visserligen OnlineSurgeon det minst komplicerade projekten av de tre, men det är inte särskilt mycket mer komplext i något av de andra.

Tack för att du kollade min kod!
Kan jag skriva en hel desktop app i Java eller behövs det något annat för GUI? Vad är en rimlig lägsta-nivå tror du? Jag blir så dålig på att komma på ideer nu när det krävs lite mer.

OnlineSurgeon skrev jag nu i veckan på 3 dagar och då hade jag inte skrivit Java sedan i april i år så en dag gick åt till att bara komma tillbaks. Jag får försöka komma på något att sitta med i ett par veckor.

Yes Java räcker till desktop appar, om man kör med (tex) JavaFX, eller annan valfri GUI bibliotek. Tänk dock på att JavaFX är inte populär bland företag osv, eftersom den är lite "clunky" och ganska basic. Jag hade själv satsat på att bygga en android app med android studio, då det är nått som används mer i industrin, men har ändå principer som går att överföra. Det kommer också vara en bra chans att lära sig lite CSS och hur man använder olika libraries/APIs, samt hur gradle/maven funkar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrNubcake:

Du saknar unit tests. För Online Surgeon hade jag infört ett service layer och flyttat business logic dit (d.v.s. inte i controllern). Överlag känns det ganska simpelt. Tror inte du ska fokusera på spel, utan fler/mer komplexa webbapplikationer. Men med en välslipad ansökan kan du nog få intervju/kodprov för en junior position, men nog inte hos en eftertraktad arbetsgivare inom tech.

Har du någon aning om vilken sektor du vill jobba inom? Är nog väldigt fördelaktigt om du utvecklar en applikation som är relavant inom sektorn.

Har du koll på databasdesign? Har du testat hosta applikationerna på en cloud service? Om det inte är rent kodprov är det bra att ha koll på allt "runtom" också.

Jag vet inte vad unit tests och servicelayer innebär så det ska jag kolla upp, tack
Ja det är ett simpelt program, jag ska nog lägga det under Super Deliveries i listan och inte överst. I Super Deliveries finns det åtminstone två lite roligare algos som jobbar.

OnlineSurgeon skrevs ganska snabbt bara för att ha något att visa upp i Java också. Jag börjar få slut på ideer, i slutändan är det ändå bara objekt som pratar med varandra. Jag vill åt lite mer spännande algos och metoder som tillämpar matematiska uträkningar men ja, som sagt har jag svårt att komma på vad det kan vara.
Kanske ett program som schemalägger leveranser och lagerhållning enligt JIT? Då får jag användning för kod från mitt Super Deliveries program också, det vore kul att utveckla det.

Jag var några klick ifrån att deploya OnlineSurgeon på Azure men det såg ut att ha kosta en inte alls så obetydlig summa så jag bestämde mig för att vänta med det.. Jag kan kolla om det finns billigare hosting.

Ja jag har lite koll på databasdesign. Jag vet hur ett schema kan se ut och hur man kan tänka när man bygger tables. För och nackdelar med index. Primary och foreign keys, composite primary key, triggers, lite mera.

Jag är i läget att jag kan tänka mig att jobba var som helst med vad som helst sålänge jag får koda och bli bättre på det. Lära mig hur branschen fungerar, hur det är att jobba tillsammans med andra och sådant roligt. Jag vill bara komma igång och få träffa folk.

I förlängningen så skulle jag vilja jobba med att koda sådant som ska ut på längre automatiserade uppdrag. Kanske en medicinsk applikation, eller till djuphavs, eller (den största drömmen) rymden!

Permalänk
Medlem

Kollade genom din GitHub lite snabbt.
Jag skulle säga du ligger på samma nivå som en student efter ca 1-2 års studier.
Du behöver dock läsa på om testning och annat runt om kring grejor

Du kan definitivt söka jobb som junior utvecklare men du kommer inte få ett erbjudande på alla jobb som du söker.
Tyvärr är det framförallt utvecklare med lite erfarenhet som söks och din kod är inte på den nivån för att vara ärlig.
Men jag tror du kommer vara där relativt snabbt om du bara får lite riktig jobb erfarenhet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mwi:

Kollade genom din GitHub lite snabbt.
Jag skulle säga du ligger på samma nivå som en student efter ca 1-2 års studier.
Du behöver dock läsa på om testning och annat runt om kring grejor

Du kan definitivt söka jobb som junior utvecklare men du kommer inte få ett erbjudande på alla jobb som du söker.
Tyvärr är det framförallt utvecklare med lite erfarenhet som söks och din kod är inte på den nivån för att vara ärlig.
Men jag tror du kommer vara där relativt snabbt om du bara får lite riktig jobb erfarenhet.

Tack, jätteschyst att du kikade! Och din ärlighet uppskattas, det är just sånt här jag var ute efter. Nu har jag fått mycket annat bra också i svaren som jag inte var beredd på.

Räcker det med att googla software developer testing för att hitta vad det är du menar om testning? Det är ju ett väldigt vanligt ord men om termen är såpass utbredd i branschen så är det inget problem att googla

Permalänk
Medlem

Mitt tips och det vi tittar supermycket på vid intervjuer, tester. Enhetstester och integrationstester. Superviktigt!

edit: Det hade tydligen avhandlats precis ovan haha. Men t.ex. kan du googla på JUnit eller unit testing.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rådström:

Mitt tips och det vi tittar supermycket på vid intervjuer, tester. Enhetstester och integrationstester. Superviktigt!

edit: Det hade tydligen avhandlats precis ovan haha. Men t.ex. kan du googla på JUnit eller unit testing.

Grymt, ska göra! Är det en bra ide att inkludera resultatet av mina tester i min readme på Github?

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Grymt, ska göra! Är det en bra ide att inkludera resultatet av mina tester i min readme på Github?

Nej, då är du (nästan) helt ute och cyklar. Koden ska vara självtestande, du ska inte sitta och själv klicka igenom ett gäng testfall även om det också har sin plats ibland.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rådström:

Nej, då är du (nästan) helt ute och cyklar. Koden ska vara självtestande, du ska inte sitta och själv klicka igenom ett gäng testfall även om det också har sin plats ibland.

Haha jaha! Då har jag verkligen något att sätta mig in i. Det ska bli skönt, jag är rätt trött på att sitta och testa för egen hand. Hade ingen aning om att sådant ens fanns

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Nu skjuter jag mig själv i foten genom följande svar, men eftersom jag inte fått ett bra svar, förutom det första möjligen, så gör jag det ändå:

Har ni överhuvudtaget läst OP?

Hur hjälper det mig att "många hävdar att det är svårare för självlärda att få jobb"?
Tror du att jag inte vet det redan? (Varför tror du jag har kodat egna projekt och skrivit utförliga wikis till dem?)

"Svårt att veta vad jag kan, hur snabbt jag jobbar, med mera". Det är bra att känna till att dessa egenskaper är eftertraktade. Så sett är det inte ett dåligt svar. Jag känner redan till att de egenskaperna är eftertraktade.

En twitter kopia? Jag vill inte jobba med front end eller full stack. Jag hade kunnat göra back end delen, absolut. Nu gjorde jag inte det, utan tre andra saker. Varav du inte kommenterat något av dem.

Angående att göra ett programmeringstest: Ja, det räknar jag med att få göra och ser fram emot. Jag har för vana att kika på ett par i veckan på t. ex Kattis.

Ingen har svarat på min enda fråga, om jag kunskapsmässigt verkar vara på tillräcklig nivå, kodmässigt, för en junior. Det måste väl framgå att jag inte förväntar mig svar om lämplighet i något annat avseende när allt jag gör är att länka min Github? Sen kan jag förstå att man inte har tid med att gå in och läsa kod, det är ganska många rader. Det är okej. Det är bara att backa och gå vidare.

Jag tackar för svaret ang. att göra collabs på andras open source projjs, det var en bra ide!

Jag svarade på frågan lite snabbt ur perspektivet vad som brukar diskuteras ’på andra sidan’ när man får in en kandidat. Man vill veta vad du kan bidra med

Jag har tyvärr inte hunnit titta på din kod, men det är väldigt bra att du har replikerat något existerande som många känner till

Jag tror det är fel inställning att bara vilja göra backend, ganska ofta man behöver slänga ihop ett admin-tool eller så. Inte design eller animationer, men i alla fall göra lite ui i en browser och sånt, eller leka och lägga till en knapp i en app, eller vad det nu kan vara. Flexibilitet och vara öppen att göra det som behövs för stunden/projektet/företaget

Jag kommer tillbaka en gång till senare och kollar på koden. Jag har inte menat något illa alls, utan bara pratat generellt om vad som jag och många andra finner viktigt inom denna typ av processer.

Det är en väldigt rörlig bransch och att kunna lära sig nytt inför ändrade behov är bland de viktigaste egenskaperna, det betyder att man kan växa in i vilken roll som helst.

Vill du verkligen satsa bara på backend tycker jag viktigaste delarna att satsa på är lättläst kod (andra ska enkelt förstå och kunna ta över) och felhantering (tydliga felmeddelanden när data saknas eller något annat gick fel). Andra aspekter kan vara underhållbarhet över tid, och planera så apier kan vara både framåt och bakåtkompatibla (gammal klient med ny server och tvärt om)

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Nej det är bra, det var precis sånt här jag var ute efter att få höra. Det är så svårt att veta när man sitter helt själv, vad som är en rimlig nivå och inte. Man har ingen att jämföra med.
Nu var visserligen OnlineSurgeon det minst komplicerade projekten av de tre, men det är inte särskilt mycket mer komplext i något av de andra.

Tack för att du kollade min kod!
Kan jag skriva en hel desktop app i Java eller behövs det något annat för GUI? Vad är en rimlig lägsta-nivå tror du? Jag blir så dålig på att komma på ideer nu när det krävs lite mer.

OnlineSurgeon skrev jag nu i veckan på 3 dagar och då hade jag inte skrivit Java sedan i april i år så en dag gick åt till att bara komma tillbaks. Jag får försöka komma på något att sitta med i ett par veckor.

Skriv ut tydligt i readme på projektet hur många timmar du lagt, 3 dagar är väldigt lite på ett sånt projekt även om det är litet. Fyll ut med vad som är kvar att göra och sånt

Jag skulle nog nöja mig med ett enkelt ui som kan skapa patienter eller lista deras sjukdomar i en browser. Java används sällan för klienter nu sedan android mer eller mindre gått över till kotlin nu (och det handlar ändå mer om att lära sig android sdk än språket man skriver i)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Jag svarade på frågan lite snabbt ur perspektivet vad som brukar diskuteras ’på andra sidan’ när man får in en kandidat. Man vill veta vad du kan bidra med

Jag har tyvärr inte hunnit titta på din kod, men det är väldigt bra att du har replikerat något existerande som många känner till

Jag tror det är fel inställning att bara vilja göra backend, ganska ofta man behöver slänga ihop ett admin-tool eller så. Inte design eller animationer, men i alla fall göra lite ui i en browser och sånt, eller leka och lägga till en knapp i en app, eller vad det nu kan vara. Flexibilitet och vara öppen att göra det som behövs för stunden/projektet/företaget

Jag kommer tillbaka en gång till senare och kollar på koden. Jag har inte menat något illa alls, utan bara pratat generellt om vad som jag och många andra finner viktigt inom denna typ av processer.

Det är en väldigt rörlig bransch och att kunna lära sig nytt inför ändrade behov är bland de viktigaste egenskaperna, det betyder att man kan växa in i vilken roll som helst.

Vill du verkligen satsa bara på backend tycker jag viktigaste delarna att satsa på är lättläst kod (andra ska enkelt förstå och kunna ta över) och felhantering (tydliga felmeddelanden när data saknas eller något annat gick fel). Andra aspekter kan vara underhållbarhet över tid, och planera så apier kan vara både framåt och bakåtkompatibla (gammal klient med ny server och tvärt om)

Tack, och jag ber om ursäkt för mitt förra något griniga svar. Det här var ett mycket bra svar.