Handla säkert i E-handeln under Black Friday

Permalänk
Melding Plague

Handla säkert i E-handeln under Black Friday

För att trygga dig och omgivningen under Black Friday ger SweClockers sju tips för att undvika bli lurad av oseriösa aktörer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ett bra tips till ovana nätshoppare är att undvika CDON.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tina Gerson:

Ett bra tips till ovana nätshoppare är att undvika CDON.

Samma gäller Amazon (framförallt betalningar utanför plattformen)

Permalänk
Medlem

"Är det gör bra för att vara sant"...
Förr tänkte folk, ok då köper jag det inte!

Nu köper folk och skapar rn forumtråd där man är jättearg på butiken som råkade sätta fel pris och nu avbrutit ordern.

Permalänk
Medlem

Finns det ens något företag som fortfarande erbjuder postförskott? Jag har då inte sett det som alternativ de senaste 10 åren.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tina Gerson:

Ett bra tips till ovana nätshoppare är att undvika CDON.

Det går bra att handla ifrån CDON och Amazon (som medbor nämner) (citera flera buggar just nu för mig), så länge man handlar direkt från dessa. Tredjepartssäljare håller jag mig borta ifrån av princip, men det är också lite av en gamble att köpa ifrån dom.

Permalänk
Medlem

Hehe kan gå snett med alla bolag, jag köpte 2st 4TB samsung SSD förra året på black friday från Elgiganten, det fanns andra aktörer med liknande pris, men valde det tryggaste alternativet i Sverige trodde jag.

Brukar alltid köra Klarna och klarna hade ju att man kan betala med Swish, elgiganten kör Klarna, men min miss var att just Swish körde Elgiganten utanför Klarnas system.

Jag hämtar upp mitt paket från Tobaken & kommer hem, öppnar och däri ligger inte två stycken SSD diskar, utan en vattensensor för diskmaskin, värde 225kr.

Hör av mig på chat och de ska kolla med 3rde parts lagret som de använt sig av, tydligen tas bilder på allt som packas, så de måste kontrollera att jag talar sanning.

Jag ser på deras site att jag även kan besöka butiken, tänker att jag inte vill riskera att deras värdefulla vattensensor försvinner när den går på retur, så bäst att ta med den till butiken själv(kanske de inte ersätter mig om elgiganten inte får tillbaka vattensensorn). Åker ner till Kungsgatan ett par dagar senare då jag inte hört något, står i kö i ca 1h väl i kassan ser hon att jag redan upprättat en retur och att den nu måste gå den vägen, vattensensorn kan hon inte ta emot, den måste skickas in av mig via en retursedel som jag kommer att få på posten. Hon ser ingen update från 3rd part lagret, så hon ringer upp och ber dem kolla, de hävdar att det är mycket nu och att de ska ta en titt när tid finnes. Jag ligger ute med drygt 6000kr och är halvnöjd med min vattensensor som jag måste släpa hem igen.

Veckan går, jag låter ännu en vecka gå innan jag hör av mig igen via chatten, då elgiganten inte har någon telefonsupport, det är ju trots allt stressigt runt BF. De har iaf gjort checken nu och allt är i sin ordning, de ska skicka ut retursedlar så att jag först kan skicka in vattensensorn innan de skickar tillbaka pengarna till mig. Veckorna går och jag hör av mig en gång i veckan hela december ut, elgiganten själva skriver hela tiden att retursedlarna måste skickas av 3rde parts lagret och jag börjar lacka, elgiganten måste ju ta ansvaret, 3rde partslagret kan ju inte bara säga att de måste ha in vattensensorn först och inte tillåta mig att skicka den direkt till dem eller lämna in den i butik, utan den måste skickas in med deras retursedlar som de verkar ha enorma problem med att ordna fram. Januari går och samma visa, tillslut kommer jag i mitten av februari fram till en kille på elgigantens support (fortf bara chat!!) som ser till att lösa biffen, swishar över pengarna och mailar samtidigt över retursedlar.

Erbjöd mig att köpa loss vattensensorn, dvs dra av beloppet för den och skicka tillbaka resten i Januari, men nej den måste in - med hjälp av retursedlarna, jag bad om få prata med kundsupportens managers, men det gick inte heller.
Jag har nog aldrig haft en så kass köpupplevelse någonsin.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Samma gäller Amazon (framförallt betalningar utanför plattformen)

Aldrig haft problem med Amazon, men då fraktas allt av Amazon och i många fall är de även säljaren. Billigare saker kan jag köpa från andra säljare om Amazon står för frakten. Är det dyrare saker så köper jag bara från Amazon direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Aldrig haft problem med Amazon, men då fraktas allt av Amazon och i många fall är de även säljaren. Billigare saker kan jag köpa från andra säljare om Amazon står för frakten. Är det dyrare saker så köper jag bara från Amazon direkt.

Det är många som inte har koll på plattformen och vad de olika alternativen är och vad de betyder. Köper man av Amazon på Amazon är det väldigt lugnt vad det verkar, men långt ifrån det enda man kan göra där

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Det är många som inte har koll på plattformen och vad de olika alternativen är och vad de betyder. Köper man av Amazon på Amazon är det väldigt lugnt vad det verkar, men långt ifrån det enda man kan göra där

Min uppfattning är att Amazon är tuffare mot säljare än konsumenter, men då jag har hållit mig till Amazon helt eller delvis så vet jag inte hur ofta det uppstår problem.

Stämmer nog att alla inte har koll på plattformen. Skillnaden mot CDON är dock att CDON själva inte verkar sälja något alls längre. Beställde saker från CDON för några år sedan tills jag upptäckte att jag hade köpt från nån annan. Så ja, det går att missa. Fast så fort jag upptäckte det så slutade jag gå in på CDON. Vill inte ha någon mellanhand, vill jag köpa från en butik går jag direkt till deras hemsida.

Elgiganten har också börjat med en Marketplace så det gäller att se upp där också. Tycker Elgiganten som ändå är en stor och välkänd butik i Sverige borde göra det mycket tydligare vem säljaren är.

Permalänk
Medlem

på punkt 6. skaffa revolut kort, enkelt och gratis. finns app i Android/apple får även ett kort. fungerar som ett kontantkort liknande simkort, överför man pengar till det kortet från sin bank och har det kortet för alla onlineköp och små skumma butiker man inte vill dra sitt vanliga kort i. då har du eliminerat risken att bli skimmad på kortet som går till ditt riktiga bankkonto/lönekonto.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Mitt tips är gör inga snabba klipp med företag du inte har fullständig koll på. Minsta osäkerhet, köp inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

på punkt 6. skaffa revolut kort, enkelt och gratis. finns app i Android/apple får även ett kort. fungerar som ett kontantkort liknande simkort, överför man pengar till det kortet från sin bank och har det kortet för alla onlineköp och små skumma butiker man inte vill dra sitt vanliga kort i. då har du eliminerat risken att bli skimmad på kortet som går till ditt riktiga bankkonto/lönekonto.

Eller bara se till att alltid ha en mindre summa kopplad till ditt kort. Jag har aldrig mer än 10 000 på mitt kort-konto, resten ligger på ett annat konto på samma bank som kan föras över vid behov.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

alltid bästa handla på faktura om det finns så betalar du inget tills du har varan i handen och allt är ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Eller bara se till att alltid ha en mindre summa kopplad till ditt kort. Jag har aldrig mer än 10 000 på mitt kort-konto, resten ligger på ett annat konto på samma bank som kan föras över vid behov.

fortfarande samma bank :/ faktura använder jag aldrig då jag inte vill stödja ert så vidrigt bolag som klarna är... du har öppet köp när du handlar online tack vare distansköplagen så inga problem att betala direkt, handlar du från en skum sida så får man som skylla sig själv att man inte kollat upp den innan. får du inte varan och har det på faktura hos klarna måste du ändå betala Klarna fakturan och är ett hvete att få tillbaka det från klarna ifall man skulle bli scammed där.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

fortfarande samma bank :/ faktura använder jag aldrig då jag inte vill stödja ert så vidrigt bolag som klarna är... du har öppet köp när du handlar online tack vare distansköplagen så inga problem att betala direkt, handlar du från en skum sida så får man som skylla sig själv att man inte kollat upp den innan. får du inte varan och har det på faktura hos klarna måste du ändå betala Klarna fakturan och är ett hvete att få tillbaka det från klarna ifall man skulle bli scammed där.

Spelar ju ingen roll att det är samma bank. Det enda relevanta är att det inte finns mer pengar kopplat till kortet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

"Är förskottsbetalning på kort ett måste är det bästa alternativet ett kreditkort, där kreditföretaget kan hjälpa till med att ta pengarna tillbaka om problem uppstår. De säkraste alternativen är dock postförskott eller allra helst faktura, varav det sista är någonting många e-handlare idag erbjuder kostnadsfritt via exempelvis Klarna."

Kreditkortsföretagen bär hela risken. De hjälper inte konsumenten att "få tillbaka pengarna", de är faktiskt ansvariga som kreditföretag att leverera produkten/tjänsten enligt Konsumentköplagen/Konsumentkreditlag?

Postförskott kostar extra i nästan alla e-butiker och är ett dåligt alternativ av den anledningen. Faktura genom Klarna är i praktiken samma sak som kreditkort med faktura. Fördelen är väl kanske att Klarna inte skapar fakturan förrän produkten skickas så mindre risk att behöva ligga ute med pengar. Men lättare att komma ihåg att betala kreditkortsfakturan som läggs in som e-faktura direkt i Internetbanken. Tror inte Klarna erbjuder det vilket med lite tankspriddhet lätt leder till extra avgifter.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Alltså det största krånglet när jag skall betala något jag köper online är när jag handlar via SweC annonser.
Det verkar vara ok med halva slanten mot en bild på en post avi (paketet är reggat för leverans), och resten vid erhållande av vara (paketet är mottaget), men det är långtifrån självklart.

För allt annat använder jag välkända och väletablerade betalningstjänster, för udda köp av utländska privatpersoner och Ebay använder jag uteslutande Paypal som, hittills, fungerat 100%.

Det skall finnas en tjänst som du kan skapa fejkade kortnummer på som man kan använda och sedan kasta lite hursomhelst, och därigenom undviker du att använda ditt eget, plus att du kan använda korttyper du normalt inte betalar med, tex VISA om du normalt använder MasterCard och sånt... vad hette den nu... Revolut tror jag det var: https://www.revolut.com/ . Har inte testat den.
Edit/ ser nu att den redan nämnts. Då kanske den funkar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Alltså det största krånglet när jag skall betala något jag köper online är när jag handlar via SweC annonser.
Det verkar vara ok med halva slanten mot en bild på en post avi (paketet är reggat för leverans), och resten vid erhållande av vara (paketet är mottaget), men det är långtifrån självklart.

För allt annat använder jag välkända och väletablerade betalningstjänster, för udda köp av utländska privatpersoner och Ebay använder jag uteslutande Paypal som, hittills, fungerat 100%.

Det skall finnas en tjänst som du kan skapa fejkade kortnummer på som man kan använda och sedan kasta lite hursomhelst, och därigenom undviker du att använda ditt eget, plus att du kan använda korttyper du normalt inte betalar med, tex VISA om du normalt använder MasterCard och sånt... vad hette den nu... Revolut tror jag det var: https://www.revolut.com/ . Har inte testat den.
Edit/ ser nu att den redan nämnts. Då kanske den funkar.

revolut har även cashback på många ställen när du handlar 👌🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

revolut har även cashback på många ställen när du handlar 👌🙂

Jo jag sitter och läser på deras site... så mycket man inte vet, pengaspråk, bläh..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Jo jag sitter och läser på deras site... så mycket man inte vet, pengaspråk, bläh..

gratis också, kan bara rekommendera iaf 👌🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Än så länge har jag haft tur med alla udda aktörer på Bezo's Bazaar.