Köp via CDON där säljaren gått i konkurs (Xstra Digital Storage)

Permalänk

Jag har då roat mig med att skriva negativa (men korrekta) kommentarer på diverse ställen (trustpilot, prisjakt tex)

Det tröstar lite att de kanske kan få lite kassare betyg lagom till Black Friday

Permalänk
Medlem

Tänkte mest tipsa om att Teknikveckan gjort ett inlägg till, där de kollat med de andra marknadsplatserna hur dessa skulle ha agerat om något liknande hände. Jag personligen älskar Fyndiq:s svar: "Detta hanterande skadar anseendet för oss övriga marknadsplatser och jag hoppas verkligen att CDON backar i hanterandet kring detta och gör det ändå rätta, att ersätta kunderna fullt ut.”

Teknikveckan

Personligen hoppas jag att det här kommer bli dödsstöten för Cdon, det är inte fel på marknadsplatser som samlar flera olika säljare, det är fel på hur Cdon sköter verksamheten, då man inte bidrar med något som helst positivt till e-handel. Cdon har en selling point, sidan är billigare än Amazon.

Permalänk
Medlem

Med lite tur så ser vi snart att CDON går i graven så slipper vi dessa oseriösa aktörer.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Med lite tur så ser vi snart att CDON går i graven så slipper vi dessa oseriösa aktörer.

Det vore på tiden. CDON verkar bara skapa huvudvärk och så fort de får problem så ändrar de sina villkor och pekar på Konsumentköplagen.
Svagt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det vore på tiden. CDON verkar bara skapa huvudvärk och så fort de får problem så ändrar de sina villkor och pekar på Konsumentköplagen.
Svagt.

Det är lite deras grej, men man kommer inte undan med det hur länge som helst och jag hoppas att denna omgång ger dom ordentligt med stryk, så att dom antingen kursar eller helt enkelt inser att dom suger på det dom gör och avverkar skiten själva.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Cdon har inte varit en bra butik sen början på 2000 talet när deras främsta försäljning var CD/DVD baserad media och spel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Breakit har rekat vidare i ärendet och CDON har nu gjort ändringar i vad som utlovas i Tryggt köp-policyn, mer specifikt har språket ändrats och är inte lika övergripande som tidigare. CDON verkar även vara öppna för att ersätta kunderna, men huruvida det sker och i vilken form återstår att se.

Källa: Breakits artikel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Med lite tur så ser vi snart att CDON går i graven så slipper vi dessa oseriösa aktörer.

Var länge, länge sen man handlade nånting från cdon. Håller mig långt borta därdifrån.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Har tidigare i tråden försökt mig på djävulens advokat, då jag tycker det är intressant att försöka se det från olika vinklar. Så jag skulle göra nytt försök i att sätta mig in i hur CDON tolkar det hela. Men jag upptäckte att CDON uppdaterat sin text på sin webbsida.

Grävde fram snapshot från deras webb och dubbelkolla så det är samma text som jag citera tidigare i tråden, vilket är följande: https://i.imgur.com/TqEWB2F.png

Nu är sidan uppdaterad till följande text:
https://i.imgur.com/oyNTP6g.png

Det hade varit kul om CDON försökte hänvisa till de nya villkoren gällande köp gjorda innan ändringen. Kul då det hade orsakat en massa drama och rättegångar för kontraktsbrott och bedrägeri

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av Enviro:

Breakit har rekat vidare i ärendet och CDON har nu gjort ändringar i vad som utlovas i Tryggt köp-policyn, mer specifikt har språket ändrats och är inte lika övergripande som tidigare. CDON verkar även vara öppna för att ersätta kunderna, men huruvida det sker och i vilken form återstår att se.

Källa: Breakits artikel.

Jag tipsade Martin på Breakit om villkorsändringarna skärmdumpade här i tråden, det verkar ha gett effekt

Många bäckar små...

Permalänk

Jag själv har köpt ett ryzen 9 5900x från CDON av leverantören Xstra Digital Store. Fick ett mail från CDON idag och det verkar som att de som har blivit drabbade kommer kunna få tillbaka sina pengar.

"Vi kontaktar dig eftersom du påverkats av Xstra Digital Storages konkurs, en före detta säljare på vår marknadsplats.
Det är tråkigt att du blivit drabbad.

Självklart ska du få tillbaka dina pengar om du inte har erhållit dina varor vid en konkurs, och känna dig trygg som kund på CDON:s marknadsplats.

Du som betalat din order via kortbetalning, vänligen följ våra instruktioner nedan:

Reklamera ditt köp:
Kontakta din kortutgivare och gör en reklamation, eftersom du har betalat för en vara som inte har levererats, av en säljare som har gått i konkurs. Om din kortutgivare vill ha underlag på konkursen kan du bifoga följande information. Skicka även med exempelvis din orderbekräftelse som visar att köpet har skett.

Om din kortutgivare inte accepterar din kortreklamation kan du kontakta oss på CDON.

CDON har Nordens största utbud av produkter och vi är och skall vara en destination för trygg shopping.

Med vänliga hälsningar,
CDON

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smarrigchokladboll:

Fick ett mail från CDON idag och det verkar som att de som har blivit drabbade kommer kunna få tillbaka sina pengar.

Ska man vara kritisk så är det egentligen bara CDON som upptäckt att kortreklamation existerar och vill att kunderna själva löser problemet med sin bank. Tyvärr hjälper det inte OP som handlat på presentkort och inte har någon bank att vända sig till. Men de har kanske gjort en vändning och bestämt sig för att hjälpa de kunderna.

"Men faktum är att det numera också går att få hjälp av kortutgivaren även om du betalat med ett vanligt bankkort där pengarna dras direkt från kontot. Det är dock avgörande att du själv dokumenterar och förbereder ärendet innan du kontaktar banken."

https://www.privataaffarer.se/det-okanda-sattet-att-reklamera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Tyvärr hjälper det inte OP som handlat på presentkort och inte har någon bank att vända sig till.

Tack för att du tänker på mig!
Jag hoppas så klart att detta är en del i en större process där de väljer att ersätta alla utsatta kunder, och inte bara ett massutskick om att man reklamera om man köpt på kredit.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av snuggedrunk:

Jag tipsade Martin på Breakit om villkorsändringarna skärmdumpade här i tråden, det verkar ha gett effekt

Många bäckar små...

Snyggt jobbat!

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att jag är lite tveksam nu. Om nu Cdon bestämt sig för att ersätta köpare för strulet, varför inte informera ALLA om det, och inte bara en kund i taget via mail??

Verkar ju mer, som någon annan var inne på, att de upptäckt en möjlighet till att skjuta över ansvaret på någon annan igen.

Permalänk
Medlem

Alltså gör en kortreklamation.

De stora bankerna tillåtet det även på vanliga bankkort och inte bara kreditkorten

Har ni betalt med presentkort så är ni i händerna på CDON.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smarrigchokladboll:

Jag själv har köpt ett ryzen 9 5900x från CDON av leverantören Xstra Digital Store. Fick ett mail från CDON idag och det verkar som att de som har blivit drabbade kommer kunna få tillbaka sina pengar.

"Vi kontaktar dig eftersom du påverkats av Xstra Digital Storages konkurs, en före detta säljare på vår marknadsplats.
Det är tråkigt att du blivit drabbad.

Självklart ska du få tillbaka dina pengar om du inte har erhållit dina varor vid en konkurs, och känna dig trygg som kund på CDON:s marknadsplats.

Du som betalat din order via kortbetalning, vänligen följ våra instruktioner nedan:

Reklamera ditt köp:
Kontakta din kortutgivare och gör en reklamation, eftersom du har betalat för en vara som inte har levererats, av en säljare som har gått i konkurs. Om din kortutgivare vill ha underlag på konkursen kan du bifoga följande information. Skicka även med exempelvis din orderbekräftelse som visar att köpet har skett.

Om din kortutgivare inte accepterar din kortreklamation kan du kontakta oss på CDON.

CDON har Nordens största utbud av produkter och vi är och skall vara en destination för trygg shopping.

Med vänliga hälsningar,
CDON

Men det skall väl inte spela någon roll vare sig de har gått konkurs eller inte, att man inte fått varan skall väl vara den avgörande faktorn för att få göra en kortreklamation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Fast fungerar det så när man handlat med presentkort? Finns det några pengar som egentligen skickas till tredjeparten eller hur gör de då?

Bra fråga. Om presentkortet är utfärdat av CDON så borde pengarna gå till CDON och sen vidare till tredjeparten. Men där vet jag tyvärr inte hur det går till.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

"De kunder som drabbats i konkursfallet med Xstra kommer dock att få singa pengar tillbaka, precis som efter Mobileshops bedrägerier."

https://www.ehandel.se/kundernas-pengar-forsvann-men-cdon-for...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HKBY:

"De kunder som drabbats i konkursfallet med Xstra kommer dock att få singa pengar tillbaka, precis som efter Mobileshops bedrägerier."

https://www.ehandel.se/kundernas-pengar-forsvann-men-cdon-for...

Måste erkänna att det stör så himla mycket när man läser i texten att Xstra varit en pålitlig aktör. Hur många andra är det som det här forumet varnat för och förbjudit länkar till?? Cdon kommer ju inte lära sig ett smack av det här.

Permalänk
Medlem

Äntligen det svar jag ville ha från CDON. Dock var jag tvungen att påminna dem om att jag existerade innan något hände
"Det är tråkigt att du blivit drabbad.
Självklart ska du få tillbaka ditt presentkort om du inte har erhållit dina varor vid en konkurs och känna dig trygg som kund på CDON:s marknadsplats.
Du som betalat din order med presentkort så kommer samma kod bli aktiv igen med motsvarande belopp, inom sju arbetsdagar.
[...]
CDON har Nordens största utbud av produkter och vi är och skall vara en destination för trygg shopping."

Enerverande att detta svar kommer i samma mailtråd som föregående tolv meddelanden om att de inget kan göra, jag inte har några rättigheter och CDON inga skyldigheter. Men man får väl nöja sig med en materiell seger.

Permalänk
Medlem

Å ena sidan är det bra att CDON nu ändrat kurs och tar ansvar för vad de själva valt att lova, å andra sidan är det skitkasst att det krävs mer spridd och medial uppmärksamhet innan de faktiskt tar det steget. Eftersom de ändrat formulering för sitt "Tryggt köp"-löfte har uppenbarligen någon de lyssnar på under resans gång sagt att "Hörrni, det här kommer ni åka dit på om ni inte följer eller ändrar." och ansvarig på CDON har lyckats koppla ihop att de inte kan lova guld om de inte har för avsikt att leverera annat än grus.

Skönt att det nu verkar lösa sig för de som hamnat i kläm, även om jag tror det hade varit positivt för både bransch och konsumenter om det blivit en längre och än mer uppmärksammad process av det hela där marknadsplatskonceptet och ansvaret förtydligats i exempelvis domstol. Nu hade som tur var CDON satt sig själva i en björnsax redan från början.

På ett mer personligt plan kan jag fundera lite över hurpass stor inverkan på utslaget den här tråden och vårt lyftande av "Tryggt köp"-löftet haft, det var väl inte helt svårt att sätta just den här bollen i rullning då CDON redan tidigare figurerat i mindre smickrande sammanhang.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Journalist på Breakit
Permalänk
Medlem

Även Plånboken i P1 hade uppe det i gårdagens program. De intervjuar VD:n i CDON:
https://sverigesradio.se/planboken

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin Hävner:

Bra och tydligt - Hoppas det blir spiken i kistan för detta (numera) skitföretag!

Permalänk
Medlem

Jag köpte en hel del från CDON för ca 10 år sedan. Då var de bra, snabba och billiga. Sen bytte de över till marknadsplats (Amazon style) och då blev jag väldigt fundersam och slutade köpa. Har inte köpt en vara där sedan dess.
Till skillnad från Amazon där de faktiskt har en bra garanti (pengarna tillbaka + ev kompensation osv) så har de då inget riktigt skydd för köparen. Förutom nu då när media tar upp det. Jag kommer fortsätta att inte köpa där, mer aktivt än passivt istället.
Med det sagt så köper jag hellre direkt från butik men vissa varor finns enbart på aliexpress eller amazon eller så är prisskillnaden så pass stor att valet blir enkelt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jaja, förra måndagen (28/11) fick jag beskedet om att mina presentkort skulle laddas på igen, vilket skulle ta max sju arbetsdagar. Nu är jag uppe på 8, väldigt snart 9. Och inte har några pengar kommit in på korten inte.

Och tro inte heller att CDON:s kundtjänst kan svara på meddelanden, så ingen hjälp kan man från CDON för att de ska kunna fullfölja sina löften.

Säger som jag sagt förut, det är inte fel på affärsmodellen, det är fel på CDON, då man verkar vara helt inkompetent på att driva en rörelse.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Täta VD-byten är ett symptom som förekommer hos firmor som håller på att lägga sockarna i vädret. Kolla vad den nya VDn är för figur, kan vara en som är lejd för att ta smällen.

Permalänk
Medlem

Synd, Cdon har ju redan nu svarstider på skämtnivå, hur kommer det inte bli om de skär ner på personal då. Kunder som drabbas i framtiden kommer ju få vänta månader bara på en första respons.