Jobbar med att få igång familjens gamla 386a från 1988

Permalänk
Medlem

Ser ut som att jag behöver löda om keramiska kondensatorn.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Fotade lite med handhållen mobil piggyback genom en stereolupp. Jag har inte hittat en enda bana som är av. Men däremot frätskador.

Skrivet av stoffe_83:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Tycker det mesta ser bra ut, det är dock två saker jag ser som jag inte gillar, men det behöver inte betyda att det är dåligt, bara en åsikt.

Den sista bilden i det första citatet med bilder, Ledningbanan under transistors... Det är fortfarande lite mycket grönt, men det behöver inte vara något problem men kan bli i framtiden.

Den andra bilden i det andra citatet. De lödpunkterna med de grå "drivorna", jag vet inte vad jag ska kalla dem. Det ser ut som att lödtennet "vandrat ut" från lödpunkten.
Eftersom du tvättat området så bör det inte vara damm, rengör antingen med lödkolv eller skrapa försiktigt bort dessa.

Jag ser nu även efter att jag tittat en stund på bilderna att du verkar ha korrotion under lödmasken... enda sättet att få bort denna är att skrapa bort lödmasken lite försiktigt.
Det gäller både bilden på transistorn och den sista bilden i andra citatet.

Som jag började inlägget med, det är min åsikt och datorn kommer förmodligen fungera utan problem med korrosionen på ledningsbanorna under lödmasken.
Själv skulle jag lämna "korrosionen under lödmask" till något att åtgärda efter att datorn verkar fungera.
Det blir helt enkelt mycket enklare att felsöka då än om du av misstag råkar ha av en ledningsbana i rengöringsprocessen.

Permalänk
Medlem

Andra bilden i det andra citatet är socklen till tangetbordskontrollern. Det är inga lödpunkter synliga i den bilden, men du menar antagligen att skrapa rent metallblecken där som går mot benen mot kretsen?

Jag har skrapat upp lödmasken och frilagt några kopparbanor efter att bilden togs. Ska fortsätta med det samt fixa lödbanan under transistorn.

Jag tittar i en 20x stereolupp, rätt intressant att se kretskortets alla smådelar där. Jag hittade något som jag tror är ett intorkat kvalster med små vingar. Gick knappt att se med blotta ögat.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Skrivet av stoffe_83:

Andra bilden i det andra citatet är socklen till tangetbordskontrollern. Det är inga lödpunkter synliga i den bilden, men du menar antagligen att skrapa rent metallblecken där som går mot benen mot kretsen?

Jag har skrapat upp lödmasken och frilagt några kopparbanor efter att bilden togs. Ska fortsätta med det samt fixa lödbanan under transistorn.

Jag tittar i en 20x stereolupp, rätt intressant att se kretskortets alla smådelar där. Jag hittade något som jag tror är ett intorkat kvalster med små vingar. Gick knappt att se med blotta ögat.

Det du hittade var säkert en gammal "bug".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem

Jag har markerat det jag menar, om än endast på en av ytorna.

Dessa "runda metallbleck/lödytor" ser absolut ut att vara belagda med lödtenn även om de inte är direkt anslutna till någon komponent.
Om du vänder/lyser igenom kretskortet ser du förmodligen ledningbanor som leder till dessa kontaktytor.

Permalänk
Medlem

Det kan vara rester av gammal fluss, men det kanske är bra att ändå skrapa bort det försiktigt om det nu är väldigt distorderade tenn 'cat-wiskers'

att det är lödtennfyllda hål på omonterade komponenthål och via-hål är ganska standard då det är med stor sannolikhet är våglött.

Är det blyfri lod så kan tidiga generationer av det ha problem med tenn-wiskers (små nålar), idag har man bättre koll vilka störmetaller man måste blanda in för att kristalltillväxten av ren tenn skall brytas/distorderas kraftigt så att inte nålar sticker iväg med tiden. Tenn har fler olika kristall-moder och tex. det som kallas tennpest kommer från 13 grader C och nedåt och därför förfars tennbägare och annat med tiden i lågt uppvärmda och ouppvärmda byggnader som tex. kyrkor, lager och byggnader i herrgårdar mm. i norden. bly-tennet som har använts i traditionell lödtenn i elektronik är resistant mot detta, medans de gamla problemen blev som nya igen när man började med blyfria blandningar...

Tittade på bilderna innan - har datorn stått svalt och fuktigt under lång tid (uthus/vind) - det är många 'tecken' på att den inte inte har varit i torr, uppvärmd utrymme under många år att tom. damm mm. har angripits av olika mögelsvampar etc. och av korrosionen på olika metalldelar inklusive alla tennlödningar. Det kan vara bra att motionera alla IC-hållare, minneshållare, och ISA-kontaktlister etc som har fjädrar på olika sätt som greppar om komponentbenen. räkna också med att IC gått sönder inuti varav minneskretsar inte är helt ovanliga kandidater - men även standard 'glue'-logikkretsar som 74HC/40-serien kan bara sluta att fungera...

Som alternativ till vinäger fins 12.5% ättiksyra att köpa för just rengöring (även ogräsättika duger då det också är 12.5% ren ättiksyra) - både ättiksyra men framförallt citronsyra är bra komplex-bildare mot kopparoxider mm. - Ättiksyra är en flyktig fettsyra och lämnar inte kvar rester när det torkar upp (dock acetater av lösta metaller kan bli kvar) vilket det blir med citronsyra och måste tvättas av mycket noggrannare med helst destvatten i slutet av tvättprocessen.

(citronsyra med lite koksalt och väteperoxid är mer potent etsvätska av koppar (vid kretskortstillverkning) än tex. saltsyra och väteperoxid som annars förr var den vanliga häxblandningen när man fortfarande etsade sina egna kretskort)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Jag har markerat det jag menar, om än endast på en av ytorna.

Dessa "runda metallbleck/lödytor" ser absolut ut att vara belagda med lödtenn även om de inte är direkt anslutna till någon komponent.
Om du vänder/lyser igenom kretskortet ser du förmodligen ledningbanor som leder till dessa kontaktytor.

https://i.imgur.com/yVBNSbd.png

Fixade detta idag, jag tror det var gammalt flussmedel eller oxid. Men det gick att skrapa rent med en synål.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

@xxargs Jag har 75% ättiksyra hemma, den skulle jag kunna späda och använda.

Jag tror inte det är blyfritt lod eftersom färgen är mörkgrå på lödningarna. Blyfritt brukar vara mer åt det ljusa och blanka hållet.

Intressant det där om tennpest, jag har sett fenomenet i kyrkorglar tidigare. Men var går gränsen för bly/tenn blandningen när tennpest uppstår under 13C? Behövs det något mer än låg temp, t ex fukt?

Denna dator har förvarats i rumstemperatur i alla år, så det är lugnt med den saken.

Allt är motionerat och en del ben är slipade med nålfil för att få bort ärg och oxider.

Jag vet faktiskt inte vad mer jag ska göra innan batteriet anländer.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Efter nya provkörningar med nytt biosbatteri så ser skärmen ut så här efter ett tag med memtest86. Jag vet inte hur mycket oxid som jag skrapat bort och tvättat bort.

Nu har jag slut på idéer..

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Ser allt ut som vanligt innan allt blir korrupt?
Ser det ut som programmet fortsätter vara aktivt eller verkar allt stanna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Efter nya provkörningar med nytt biosbatteri så ser skärmen ut så här efter ett tag med memtest86. Jag vet inte hur mycket oxid som jag skrapat bort och tvättat bort.

<Uppladdad bildlänk>

Nu har jag slut på idéer..

Alla tecken som visas på skärmen har det gemensamt att msbiten är '0' och låga nibbeln är F (1111). Vad vi nu ska dra för slutsats av det.
127 ⌂ 0111 1111
111 o 0110 1111
95 _ 0101 1111
79 O 0100 1111
63 ? 0011 1111
47 / 0010 1111

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem

Ingen aning om vad det innebär faktiskt. Jag har fått postkortet och ska testa det lite mer nu. Det kanske kan avslöja något.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Ser allt ut som vanligt innan allt blir korrupt?
Ser det ut som programmet fortsätter vara aktivt eller verkar allt stanna?

1. Allt ser ut som vanligt innan det vlir korrupt på skärmen.

2 programmet fortsätter.

Kan testa att byta till ett annat grafikkort. Jag har några olika att testa med även om jag bytte nyss. Kanske är glapp i någon ISA sockel som endast ger grafikfel?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att ta fram en multimter och kontrollmäta de olika spänningarna.
Antingen direkt i ISA-portarna eller på de två vita kontakterna från nätagget ansluta på moderkortet. Du bör kunna peta ned en prob jämter kabeln i kontaktdonet och sedan använda chassit som jordpunkt.
Mäter du direkt i ISA-porten får du hålla tungan rätt i mun och se till att du inte av misstag kortslutet "par-pinnen" då det kan orsaka skada på annat.
Jag rekommenderar även att prova mäta resistans/kontinuitet(summer) på och mellan de olika spänningsplanen med datorn avstängd och strömmen frånkopplad.

Min gissning är att det fortfarande kan finnas ett korrosionsproblem dolt under den första ISA-porten närmast batteriet.

Jag har tyvärr ingen aning hur det fungerar när det kommer till dessa portar, om man måste löda bort hela eller om det går att bara lyfta bort själva plasthöljet...

Det kan vara grafikkortet som är problemet, det kan också vara SuperIO-kortet, likväl som precis vad som helst, vilket är varför min rekommendation är att börja med att kontrollera att det finns korrekta spänningar.

Strömkontakten PinOut(rulla ner på sidan):
http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/connectors.html

ISA-kontakten PinOut:
https://en.wikipedia.org/wiki/Industry_Standard_Architecture

Permalänk
Entusiast

Rent spontant så känns det som om minnena är dåliga, då datorn ballar ur när du kör memtest.
Så man bör prova med andra minnen för att utesluta just detta.

Något annat jag funderar på är om du har provat att använda andra ISA portar för att utesluta att någon port är dålig/smutsig.
Jag antar att du har redan har rengjort alla kontaktytor på ISA korten.

För att utesluta fel så behöver du egentligen också prova med ett annat kontrollerkort.
Jag är väl medveten om att det är en 386a från 1988, och det är inte lätt eller billigt att hitta delar att byta med.
Men för att utesluta saker som felar så bör man tyvärr göra dessa saker.

MEN det mest uppenbara felet är ju frätskadorna från batteriet. Pa1983 hjälpte mig med att väcka liv i ett frätskadat 386 moderkort från helvetet. Ett antal ledningsbanor var helt av. Vi lödde på nya ledningar på moderkortet för att få ihop det. Vi saknade även delar till AT kontakten. Det löste vi genom att plocka delar från andra moderkort som vi lödde på.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna prova med andra minnen, jag har en låda på gång från en kompis där det eventuellt finns andra kontrollerkort, minnen och annat skoj att testa med. Men jag har ett annat kontrollerkort för ISA men det fungerade inte med 386ans BIOS tyvärr.

Delar till AT-kontakten borde gå att köpa nya från någon av Molex återförsäljare tänker jag, tror det är en Molexkontakt. De har rätt många olika i sortimentet.

Jag ska även undersöka hur det kan se ut under ISA-porten.

Jag har testat flera portar, men jag får ingen riktig ordning på om någon fungerar bättre än någon annan. Ska testa att göra rent minnena igen.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.