GPU/CPU/MB/DDR4/SSD, eller hel dator åt 9 åring systerson (julklapp) + Magic Keyboard Touch ID SV, Gasarm, PS5 Dualsense

Permalänk
Medlem

GPU/CPU/MB/DDR4/SSD, eller hel dator åt 9 åring systerson (julklapp) + Magic Keyboard Touch ID SV, Gasarm, PS5 Dualsense

Hej. Har en systerson som är 9, och uttryckt intresse för att ha en dator att spela med sina kompisar - idag får han sitta med discord på mobilen och spela/snacka med dom som alla har datorer medans han får spela på sitt ps4 med dom (antar att dom spelar fortnite eller något spel som är Cross-plattform iaf)
Söker därför delar till att bygga ihop en som är SAP bra det går för en billigare budget - hoppas att jag kan hitta GPU/CPU/MB/16GB ram för Max 3000-4000kr för att kunna hålla budgeten ihop med det jag redan har själv då syrran inte kan lägga mycket mer än så.. har ni någon SSD på kanske 1TB 2,5” eller m.2 kan det vara intressant också!

Målet är att få ihop en dator som helst kan köra dom flesta spel med hyfsat bra inställningar och 60fps min. I dom tyngre titlarna - om det är önsketänkande för budgeten så skulle jag iaf vilja se att t ex fortnite jag tror han spelar mest kan köras i 1080/1200p (har en 1920x1200 60hz skärm jag tänkte han kunde få så länge tills han kan skaffa en 1080p med bättre hz).

Jag höftar på att en i3a från 10th gen borde vara tillräckligt eller kanske en Ryzen 3/5 zen2 eller 3 och kanske ett RTX 1660 / 2060 om det är nyare grejer? Kanske springer iväg i budget med dessa delar - så allt mellan dessa och ner mot t ex i7 8700/k / i5 9400-9600/k borde väl prestera likvärdigt men vet ni någon modell som är äldre och inte bottleneckar t ex 1060ti-1080 - som jag känner är lägre gränsen för ålder/prestanda på GPU jag helst inte går under, då det helst ska hålla några år och klara spela nya titlar om än i lägre inställningar tillslut.

Ser Helst att CPU och moderkort säljs ihop - fördel om 16gb ram också säljs med - hoppas hitta ett med en m2 plats och/eller Wi-Fi AC men det är inte hela världen om det finns en tom x4 plats för en m2 och någon plats för Wi-Fi kort.

Har ni någon kylare jag kan få med billigt så är det välkommet- har nog nåcon 120mm fläkt om det är ett torn stort nog för en, så det skulle t om gå med en utan fläkt, men helst med medföljande fläkt fästen iaf.

Har ni en nästan eller helt komplett dator som har ungefär samma prestanda / egenskaper jag försöker få ihop till killen är det kanske intressant om priset är rätt, om ni kan frakta det ordentligt packat - eller om den finns i Kalmar till Småland, Blekinge eller Skåne. Eventuellt också om den finns i Vadstena/Linköping om det är en komplett dator som syrran kan se fungerar på plats vid köp, kanske det går också.

Sen så letar jag efter ett Magic Keyboard med Touch ID - Svenskt, utan Numlock dvs modellen som släpptes 2021.
Vill kunna stänga locket så skrivbordet är litet och det finns inget bra ställe att ha laptopen öppen - och saknar enkelheten av Touch ID..

Letar också efter ett stativ som fästs i skrivbordet - som klarar en 34” - tror min väger närmre 8kg utan stativ. Vill ha en med gasarm - helst modeller med (antar) 2 st, en i varje del(?) så att man kan flytta skärmen enkelt med en hand utan mycket kraft är det jag önskar iaf. Men också viktigt att det går att tilta skärmen utan att behöva ta till t ex skruvmejsel för att spänna skärmen i en fast vinkel. Vill kunna justera detta när man flyttat skärmen och vill ändra tilt vinkel enkelt.
Har hittat en för under 800kr som ska klara allt ovan - så lägger till här om någon skulle ha en till salu för mindre - och har ni någon modell som är väldigt bra så kanske jag kan lägga upp mot 800kr för en, och en med allt man kan önska sig kanske lite mer? Men det får vara något väldigt användbart så som t ex 2-3 USB-A 3.0+ och kanske en USB-C kontakt i foten samt såklart mycket bra kabeldragningsmöjligheter?

Till sist söker jag en ps5 dualsense kontroller - färg kvittar men ser helst att den är i närheten av nyskick iaf och är den som laddas med USB-C. Finns för 490-499kr nu i veckan så skulle vara om ni har en för mindre inkl frakt om jag inte beställer en ny innan ni hört av er!

Det är bara att höra av sig via PM eller i annonsen!
Mvh

Läs hela annonsen här

Permalänk
Permalänk
Medlem

Skulle kunna bygga ihop en av lite överblivna delar jag har.

De här grejjerna tänker jag.
Ryzen 7 1700x
1660ti eller 1660 super
16gb ram
NR200P chassi svart eller vit

Om intresse finns för detta skicka mig ett pm

Permalänk
Medlem

Tycker det borde gå att få ihop typ ryzen 3600 med kanske amd vega 64 eller 5700xt. Finns ofta lokala annonser med begagnade slitna men fungerande chassi för 50:- facebook marketplace eftersom chassi är otympligt att frakta.

Begagnade nätagg har jag haft tur med när jag köpt för 200:- De har funkat bra de c.a. 6 månaderna jag använt dem innan jag uppgraderat.

Wifi kort till usb porten går ju på under hundringen så gör ingen stor grej av det om du vill ner i pris.

Problemet kan vara att tangentbord, mus och högtalare kostar på om du inte redan har det.

Permalänk
Medlem

Jag har inget svärd, yxa eller pilbåge att bidra med.

Däremot har jag 16GB DDR4-4000 á la KFA2 HOF Extreme till hands och en Be Quiet! Dark Rock 4, alternativ Noctua NH-12L (som tyvärr saknar fästen för AM4, men tror fortsatt Noctua skickar ut om så skulle finnas behov).

Det finns ett GeForce 750Ti med Arctic Accelero S2 monterat (passiv lösning), det "klarar" Fortnite, men det är att ställa ned allt mer eller mindre som gäller. Så till vida att de inte har gjort det mer krävande genom åren.

Har en tunn Scythe 120mm fläkt (SU1215FD12H-CNP).

Det är nog det som finns i mina gömmor som skulle kunna vara av intresse.

Fördelen är att jag också utgår från Kalmar.

Permalänk
Medlem

Skickar ett PM

Skrivet av Eawo:

Skulle kunna bygga ihop en av lite överblivna delar jag har.

De här grejjerna tänker jag.
Ryzen 7 1700x
1660ti eller 1660 super
16gb ram
NR200P chassi svart eller vit

Om intresse finns för detta skicka mig ett pm

Låter i princip som det jag hade hoppats kunna få byggt till honom - skickat ett PM

Skrivet av zulbat:

Tycker det borde gå att få ihop typ ryzen 3600 med kanske amd vega 64 eller 5700xt. Finns ofta lokala annonser med begagnade slitna men fungerande chassi för 50:- facebook marketplace eftersom chassi är otympligt att frakta.

Begagnade nätagg har jag haft tur med när jag köpt för 200:- De har funkat bra de c.a. 6 månaderna jag använt dem innan jag uppgraderat.

Wifi kort till usb porten går ju på under hundringen så gör ingen stor grej av det om du vill ner i pris.

Problemet kan vara att tangentbord, mus och högtalare kostar på om du inte redan har det.

Jag tycker definitivt att 3600 skulle passa fint, kollat på både det och 4500 samt 5500 nya då, de ligger på 1000-1200/st men det hade varit idealiskt att hitta något i den prestandaklassen för mindre än ett nytt moderkort+CPU, har 16gb ddr4 (egentligen ecc dimms men det är kanske bara en bonus om det råkar bli ett AMD bygge). Har också ett Fractal Design Define R2 eller liknande - äldre modell helt enkelt, tänkte måla om den på utsidan då den är vit med lite skuffs på eventuellt, sen har jag ett lite äldre 600W nätagg samt ett 550w jag kan använda också. Angående tillbehör så har jag redan tangentbord, mus, musmatta och en 24" 1200p IPS skärm från Dell som såklart inte är drömskärmen - men tar vad man hittar - och jag använder inte den själv direkt, så han får gärna den.
Det är egentligen någon sorts lagring, helst SSD eller t om m.2 nvme lagring (har ett instickskort för en ifall det inte finns plats på moderkortet jag hittar), sen moderkort/CPU samt GPU som jag är det viktigaste att hitta för ett bra pris, om det nu inte går att hitta en komplett dator som inte kostar mycket mer än en utan delarna jag kan bidra med, men tack för input - vet dock inte om jag vill ge mig in på AMD grafikkort djungeln och deras tveksamma drivrutiner - kört nvidia senaste 10 åren och det har bara fungerat bra helt enkelt.. Så försöker fixa ett sådant till honom åtminstone - processorn får gärna vara AMD dock.

Skrivet av Qn1f3:

Jag har inget svärd, yxa eller pilbåge att bidra med.

Däremot har jag 16GB DDR4-4000 á la KFA2 HOF Extreme till hands och en Be Quiet! Dark Rock 4, alternativ Noctua NH-12L (som tyvärr saknar fästen för AM4, men tror fortsatt Noctua skickar ut om så skulle finnas behov).

Det finns ett GeForce 750Ti med Arctic Accelero S2 monterat (passiv lösning), det "klarar" Fortnite, men det är att ställa ned allt mer eller mindre som gäller. Så till vida att de inte har gjort det mer krävande genom åren.

Har en tunn Scythe 120mm fläkt (SU1215FD12H-CNP).

Det är nog det som finns i mina gömmor som skulle kunna vara av intresse.

Fördelen är att jag också utgår från Kalmar.

Skickar PM!

Permalänk
Medlem

Får generellt sluta leta delar till en dator nu i jul, det hade blivit en för stor utgift för henne just nu, då dom precis flyttat och inte har så stor budget till julen sen vi sist pratat om en dator till honom.

Men hon sa att det var aktuellt som födelsedagspresent i April istället, så jag lägger ut för ett grafikkort som ska passa till det tills dess om ni har ett som jag har råd att lägga ut för, helst ett 1660-1660s-1660ti eller om som bäst 1070 eller 2060 ifall det inte skulle vara mycket dyrare.

Jag är även fortsatt intresserad av ett Magic Keyboard med Touch ID och om ni har en billig PS5/Xbox kontroll som laddas via USB-C.

Mvh Christoffer