Bluffreor vanliga – trots lagändring

Permalänk
Medlem

Bluffreor vanliga – trots lagändring

Länk till artikeln - https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bluffreor-vanliga-trots-la...

Verkar som lagändringen inte ger så mycket resultat. Jag uppmanar alla att kolla noga efter potentiella reor och kolla så priset inte har höjts tidigare under oktober månad. Anmäl sedan dessa till Konsumentverket
https://anmalan.konsumentverket.se/

Ett tydligt exempel: (Hittades efter 5 min)

Permalänk
Medlem

Är det för att det är en resurskrävande process att faktiskt lagföra det tro?
Lär ju vara tusentals sånt här fuffens som händer just nu...

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel med exemplet du visar? Enligt prisjakts statistik så var det tidigare lägsta priset inom de närmsta 30 dagarna innan prissänkningen mycket riktigt 2190 kr hos Inet, så det är väl helt korrekt? Grafen du visar omfattar alla butiker, vilket inte är relevant i sammanhanget.

Permalänk
Avstängd

Hur vet att just Inet höjde priset för att sänka det som rea sen?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Moderator
Moderator

Ser inte att Inet skulle ha gjort något fel i det här specifika fallet.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

@Webhallen verkar också fiffla med detta.

Citat:

Har haft ett set med övervakningskameror på prisbevakning i lätt 6 månader. Notera när de sänks med 1000kr. Fick notis igår. Ser priset och tänker "vafan fortfarande över 3000kr?". Tittar på prisjakt och såklart höjdes det från 3300kr till 4400 1 månad innan för att nu "reas" för 3200.

Ironiska är att inte någon gång under 24 månader har produkten kostat 4400kr, eller över 4000 för den delen.

Jävla webhallen

https://www.reddit.com/r/sweden/comments/z1pty6/sju_av_tio_f%...

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av perost:

Vad är det för fel med exemplet du visar? Enligt prisjakts statistik så var det tidigare lägsta priset inom de närmsta 30 dagarna innan prissänkningen mycket riktigt 2190 kr hos Inet, så det är väl helt korrekt? Grafen du visar omfattar alla butiker, vilket inte är relevant i sammanhanget.

Som ovan säger:

Edit: Daemon hann före.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Du får nog kika lite mer på datat du presenterar. Det där är lägsta priset inet haft på 12400f bortsett från 2022-03-21.

edit: lol, alla på samma gång 🙃

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Avstängd

https://www.komplett.se/product/1160347/tv-ljud-bild/horlurar...

Stämmer verkligen detta? Komplett ljuger lite väl där. Står 2990 inom parentes på prisjakt och som Ordinarie hos Kompeltt, vilket är dyrare än X3.

@komplett

Högsta priset senaste 3 månaderna enligt Prisjakt är ca 1700 kr.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4388967#statistics

Är det mänskliga faktorn igen

Sjukt hur deras Ordinarie är 700 kr dyrare än modellen X3 som kostar 2290.

Permalänk
Medlem

Det mest gillade tipset på Swecs BM-sida är "Samsung Galaxy Tab S8 11.0 SM-X700 128GB", hos Komplett, som står som nytt pris på prisjakt...

Visserligen bästa priset någonsin oberoende av affär, och många som matchar det priset just nu, men det har väl alltid varit olagligt att börja sälja en vara med rea direkt. Man sparar 3500 mot om man hade köpt den hos Komplett när den inte fanns där liksom.

I övrigt känner jag att reglen om att man måste jämföra med lägsta priset man haft senaste månaden är på tok för tam. Kollade igenom en del produkter i BM-listan och där är många som höjdes för någon månad sedan. Tidsperioden borde vara e.g. 3 månader istället.

Finns också en del som senare än så (är väl visserligen ok sålänge deras "du sparar x kronor" jämför mot det lägsta tidigare priset inom perioden snarare än något annat).

Edit:
Kollade lite mer noggrant, och tydligen har plattan funnits hos komplett tidigare, så udda att prisjakt listar det som nytt pris.
https://web.archive.org/web/20220525133143/https://www.komple...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Nozomi:

https://www.komplett.se/product/1160347/tv-ljud-bild/horlurar...

Stämmer verkligen detta? Komplett ljuger lite väl där. Står 2990 inom parentes på prisjakt och som Ordinarie hos Kompeltt, vilket är dyrare än X3.

@komplett

Högsta priset senaste 3 månaderna enligt Prisjakt är ca 1700 kr.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4388967#statistics
https://i.imgur.com/p6Uaf9h.png
Är det mänskliga faktorn igen

Sjukt hur deras Ordinarie är 700 kr dyrare än modellen X3 som kostar 2290.

Vårt ordinarie pris på Fidelio X2HR är 2990kr och vi håller med om att det är orimligt högt. Här har vi bommat och missat att följa marknadsprisets utveckling sedan vi tog in hörlurarna i sortimentet för ca 2 år sedan. Vår inköpsavdelning och kampanjavdelningen har inte varit i sync kring prissättningen och rabattpriserna.
Senast denna produkt prissänktes hos oss var mellan 2022-08-01 till 2022-09-11, då kostade den 1190kr. Därefter har det ordinarie priset varit 2990kr. Så gott och väl inom lagens krav på att vi ska redovisa ordinariepriset de senaste 30 dagarna.
Med det sagt så är vi nu medvetna om att ordinariepriset inte är realistiskt och kommer att justera det direkt efter Black Week, nytt oridinariepris kommer att bli 1990kr. Tack för påpekandet @Nozomi

Skrivet av e1m1:

Det mest gillade tipset på Swecs BM-sida är "Samsung Galaxy Tab S8 11.0 SM-X700 128GB", hos Komplett, som står som nytt pris på prisjakt...

Visserligen bästa priset någonsin oberoende av affär, och många som matchar det priset just nu, men det har väl alltid varit olagligt att börja sälja en vara med rea direkt. Man sparar 3500 mot om man hade köpt den hos Komplett när den inte fanns där liksom.

I övrigt känner jag att reglen om att man måste jämföra med lägsta priset man haft senaste månaden är på tok för tam. Kollade igenom en del produkter i BM-listan och där är många som höjdes för någon månad sedan. Tidsperioden borde vara e.g. 3 månader istället.

Finns också en del som senare än så (är väl visserligen ok sålänge deras "du sparar x kronor" jämför mot det lägsta tidigare priset inom perioden snarare än något annat).

Edit:
Kollade lite mer noggrant, och tydligen har plattan funnits hos komplett tidigare, så udda att prisjakt listar det som nytt pris.
https://web.archive.org/web/20220525133143/https://www.komple...

Det stämmer att plattan funnits hos ett bra tag och ordinarie priset hos oss är 8990kr.

När vi startade vår Black Week -rea i förra veckan råkade vi av misstag sätta det väldigt fördelaktiga priset 3290kr. Man kan argumentera att de som klickade “köp” borde insett att det var ett för lågt pris och att det var felaktigt. Men vi resonerar att; det är Black Week, en period där vi har massor av riktigt bra deals och vi kan inte lägga ansvaret på kunden att i Black Week avgöra om -63% på en surfplatta är “för bra för att vara sant”, så vi lät den gå.

Prisjakt är inte 100% tillförlitligt alla gånger då alla produkter inte indexeras korrekt och prisjusteringar inte alltid visas. Att just Tab S8 listas som “nytt pris” hos oss beror på att den föll ur vår indexering hos prisjakt i samband med att den togs ner från butiken. När vi kort därefter aktiverade den igen så registrerades det som “nytt” hos prisjakt.

Dock har vi nu valt att ta ner surfplattan från butiken då vårt ordinarie pris listas som 8990. Den förblir ej köpbar tills dess att vi fått klarhet i hur vi ska presentera aktuella och tidigare priser på ett tydligt och transparent sätt, i ett fall där vi felaktigt satt ett för lågt kampanjpris. Vi har strikta regler för hur prisjusteringar skall ske och vilka priser vi presenterar som ordinarie pris. Men dessa regler har inte tagit höjd för om vi skulle sätta för låga priser.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Det stämmer att plattan funnits hos ett bra tag och ordinarie priset hos oss är 8990kr.

När vi startade vår Black Week -rea i förra veckan råkade vi av misstag sätta det väldigt fördelaktiga priset 3290kr. Man kan argumentera att de som klickade “köp” borde insett att det var ett för lågt pris och att det var felaktigt. Men vi resonerar att; det är Black Week, en period där vi har massor av riktigt bra deals och vi kan inte lägga ansvaret på kunden att i Black Week avgöra om -63% på en surfplatta är “för bra för att vara sant”, så vi lät den gå.

Prisjakt är inte 100% tillförlitligt alla gånger då alla produkter inte indexeras korrekt och prisjusteringar inte alltid visas. Att just Tab S8 listas som “nytt pris” hos oss beror på att den föll ur vår indexering hos prisjakt i samband med att den togs ner från butiken. När vi kort därefter aktiverade den igen så registrerades det som “nytt” hos prisjakt.

Dock har vi nu valt att ta ner surfplattan från butiken då vårt ordinarie pris listas som 8990. Den förblir ej köpbar tills dess att vi fått klarhet i hur vi ska presentera aktuella och tidigare priser på ett tydligt och transparent sätt, i ett fall där vi felaktigt satt ett för lågt kampanjpris. Vi har strikta regler för hur prisjusteringar skall ske och vilka priser vi presenterar som ordinarie pris. Men dessa regler har inte tagit höjd för om vi skulle sätta för låga priser.

//Erik

Jo, jag tyckte väl det var lite skumt att vad som verkar vara en så populär produkt inte funnits innan, så antog att det var något med indexeringen som spökade, och var därför jag också började söka i webbarkiv. Är en fullt rimlig förklaring, så tack för infon.

Skulle ni inte bara kunna lista produkten till det nedsatta priset utan att skriva att det är rea? Det skulle kanske medföra missade köp av folk som surfar runt på er sida, men skulle fortfarande fånga in potentiella köpare via e.g. prisjakt.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av e1m1:

Jo, jag tyckte väl det var lite skumt att vad som verkar vara en så populär produkt inte funnits innan, så antog att det var något med indexeringen som spökade, och var därför jag också började söka i webbarkiv. Är en fullt rimlig förklaring, så tack för infon.

Skulle ni inte bara kunna lista produkten till det nedsatta priset utan att skriva att det är rea? Det skulle kanske medföra missade köp av folk som surfar runt på er sida, men skulle fortfarande fånga in potentiella köpare via e.g. prisjakt.

Det skulle kunna vara en lösning men vi anser att det är lite känsligt då produkten fått uppmärksamhet till ett lägre, felaktigt pris än vad vi kommar att sälja den för. Vi vill vara tydliga i vår kommunikation och undvika att kunder känner sig lurade eller att vi medvetet "trixar" med priserna.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av draanexle:

lite off topic men fyfan vad fulrea av komplett. från 2990kr till 990kr när den inte kostat mer än 1190kr i månader.

https://i.imgur.com/cBlQOqE.png

Skrivet av Dhanjel:

<Uppladdad bildlänk>

Och att man dessutom gjorde en rejäl höjning tidigare i höstas inför detta.

Skrivet av Simcon:

Svar från komplett finns här.

Förklaringen verkar dock inte riktigt matcha för jag kan inte riktigt se att de skulle haft just det priset tidigare (pricerunner verkar ha historik för komplett längre tillbaka på produkten än prisjakt).

Som vi svarade ovan så är det en miss av oss att ordinariepriset inte justerats sedan 2020. Med vårt enorma sortiment och den mänskilga faktorn så finns alltid risken att något faller mellan stolarna och inte får den kärlek/uppdatering som krävs.

Då prisjakt och pricerunner inte alltid är att lita på 100% så bifogar vi vår logg med prisändringar. New value är rabattpriset exklusive moms. I perioderna mellan rabattpris är defaultläget ordinariepris.

Hoppas att detta ger en tydligare bild av vad som hänt här Fråga gärna om det är något mer du undrar.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

EDIT

Permalänk
Medlem

Tycker dock att detta är lite fult av Inet höjt gånger precis innan de satts ner lika kraftigt som det höjt ett par veckor innan, speciellt nu inför BF.

Länk till bilden
Permalänk
Medlem
Skrivet av Digiboy:

Tycker dock att detta är lite ful av Inet höjt gånger precis innan de satts ner lika kraftigt som det höjt ett par veckor innan, speciellt nu inför BF.

Usch ja, hemska företag som har mage att ha kampanja ut produkter emellanåt. Logitech Z906 är därtill inte en vara som Inet marknadsför som del av sin Black Friday-kampanj, så du kanske skall stanna till och tänka lite innan du skriver av dig.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Digiboy:

Tycker dock att detta är lite fult av Inet höjt gånger precis innan de satts ner lika kraftigt som det höjt ett par veckor innan, speciellt nu inför BF.

https://i.imgur.com/v9FH84d.png

Ärligt talat? Vad menar du att Inet inte får höja priset på sina produkter i över en hel månad innan BF? Vad ska de göra då? Ha kampanj hela tiden?

Permalänk

@Komplett - Hur ser ni på er Iiglo IIVCHM2? 2/11 kostade den 1448kr enligt prisjakt men ord. pris är nu angivet som 2190kr.
För ungefär 2 månader sen var den nere på 890kr så denna BF rea på 990kr känns lite blek...
Får gå tillbaka till början av året för att hitta liknande pris det ni kallar ordinarie.
https://www.komplett.se/product/1159016/hem-hushaall/dammsuga...

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av jblomberg:

@Komplett - Hur ser ni på er Iiglo IIVCHM2? 2/11 kostade den 1448kr enligt prisjakt men ord. pris är nu angivet som 2190kr.
För ungefär 2 månader sen var den nere på 890kr så denna BF rea på 990kr känns lite blek...
Får gå tillbaka till början av året för att hitta liknande pris det ni kallar ordinarie.
https://www.komplett.se/product/1159016/hem-hushaall/dammsuga...

Jag är inte riktigt med på vad du menar. Vi har aldrig sålt den för 1448kr och vad jag ser i både vår prislogg och den prisjakt har så var senaste prissänkningen 2022-08-11 - 2022-09-05. Så den har legat till 2190kr sedan början av september.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Skrivet av Komplett:

Jag är inte riktigt med på vad du menar. Vi har aldrig sålt den för 1448kr och vad jag ser i både vår prislogg och den prisjakt har så var senaste prissänkningen 2022-08-11 - 2022-09-05. Så den har legat till 2190kr sedan början av september.

<Uppladdad bildlänk>

//Erik

Hej Erik, tack för svar.
Jag kollade bara grafen på prisjakt men ni är ju inte ensam om att sälja dessa, är lite rudis på att kolla prishistorik...

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av jblomberg:

Hej Erik, tack för svar.
Jag kollade bara grafen på prisjakt men ni är ju inte ensam om att sälja dessa, är lite rudis på att kolla prishistorik...

Nej, precis. Det finns fler återförsäljare som säljer samma produkt. På vår site så refererar vi till vårt pris, inte konkurrenternas lägsta priser. //Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Jag kan verkligen hålla med om att det är trist med bluffreor där det tex alltid står "rea" trots att det är ordinarie pris.

MEN lite egenansvar får väl folk ha?!
Man har ju en ungefärlig uppfattning på rådande pris på de saker man är intresserad av, eller?

Ser jag en sak på rea som jag är intresserad av så sker följande:
1. Jag tänker till, verkar detta vara ett bättre pris än vanligt?
2. Kollar pris på nätet hos en prisjakt eller manuellt hos butiker jag gillar.

Vad kag INTE gör:
Ojjj, en för mig helt okänd (prismässigt) produkt! Det står 50%! Bara 4000:- nu! JAG SLÅR TILL!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Ser jag en sak på rea som jag är intresserad av så sker följande:
1. Jag tänker till, verkar detta vara ett bättre pris än vanligt?
2. Kollar pris på nätet hos en prisjakt eller manuellt hos butiker jag gillar.

Det finns gott om prospektiva kunder som inte regelbundet spenderar tid med att studera butikernas priser, och massvis med varor som över huvud taget inte, eller i bästa fall bristfälligt, indexeras av prisjakt eller motsvarande tjänster.

"Det är inget problem för mig så då kan det inte vara ett problem för någon annan." är ett lika kortsiktigt som perspektivlöst argument.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det finns gott om prospektiva kunder som inte regelbundet spenderar tid med att studera butikernas priser, och massvis med varor som över huvud taget inte, eller i bästa fall bristfälligt, indexeras av prisjakt eller motsvarande tjänster.

"Det är inget problem för mig så då kan det inte vara ett problem för någon annan." är ett lika kortsiktigt som perspektivlöst argument.

Fast vadå? Man bör väl ha ett hum om prisspannet på det man skall köpa? Men om man nu INTE har det så är det väl inte svårare än att man avgör på stående fot om det är ett pris man är villig att betala eller inte, rea eller ej.

Om det står rea och man vid en sökning ser ut att det är samma pris som det var för 2 månader sedan så förändrar det ju inget. Behöver jag produkten så är det ju trots allt det lägsta priset som rådigt under den senaste tiden, oavsett om det är 10% eller 50%.

Då är det ju snarare taskigt mot de personer som behövde och köpte produkten dyrt, pga att butiken höjde priset innan rean så att säga.

Jag har ingen aning och jag vägrar ta reda på något är INTE att jämställa med är det inte ett problem för mig är det inte ett problem för någon annan heller.

MED RESERVATION för vissa som av förklarliga skäl har svårare med detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Det finns gott om prospektiva kunder som inte regelbundet spenderar tid med att studera butikernas priser, och massvis med varor som över huvud taget inte, eller i bästa fall bristfälligt, indexeras av prisjakt eller motsvarande tjänster.

"Det är inget problem för mig så då kan det inte vara ett problem för någon annan." är ett lika kortsiktigt som perspektivlöst argument.

Oavsett pris, så borde väl man väl veta vad saker borde kosta? Hur ska man annars veta vilken vara som man ska köpa?

Jag tycker du anpassar dig till de som enbart tittar på den procentuella prissänkningen och inte något annat.

Vad är det man VILL ha? Spelar det inte någon roll? Bara det är rea.

Säg att jag vill köpa en TV på 55 tum. Är priset då det enda jag tittar på? Då borde jag köpa den billigaste TV på 55 tum som finns till försäljning.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem

Borde vara som i andra länder att man måste ha sålt ett visst antal till ordinarie pris för att få kalla det för ord. pris i reasammanhang. Man kan ju sätta fantasipriser som ord. priser men om ingen har betalat det historiskt är de ju ett tecken på att det är på tok för högt och totalt ointressant.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Moderator
Testpilot

Först av allt vill jag ge en eloge till Komplett.se som till och med ger oss data från bakom kulliserna, classy move.

Sen så vill jag också ge tipset till de som är ute efter något på dessa reor att alltid kolla historiskt lägsta pris på Prisjakt. Den är ofta pålitlig och en god indikator på hur bra affären är för dig som konsument, då kan man bortse från eventuella höjningar i nutid eller liknande. Samma är att inte stirra sig blind på procentsatsen som butikerna sätter för den är inte heller särskilt intressant, då butiken kan ha haft ett mycket högre pris än de med lägst pris vilket gör att relativt sett ser besparingen stor ut men i absoluta pengar är skillnaden kanske liten ställt mot konkurrensen.

Vidare så har rådet getts tidigare. Var förbered när reorna drar igång och håll koll på prisutvecklingen på produkter samt undvik impulsköp.

Pappa staten kan inte agera förälder åt oss hur mycket som helst. Något eget ansvar får vi väl ändå lägga på den myndiga befolkningen?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt