LG 27", 1440p, 240hz, OLED, Flat panel. Fler än jag som längtar till denna skärm släpps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Samsung har ju en egen version med den panelen på G iom Samsung Odyssey OLED

Så det är på G så smått. Alienware har ju en egen version som egentligen är bättre än AW3423DW, i varje fall tyckte jag det verkade så baserat på LTT videon som tog upp de båda. Billigare också iom att de övergett den där Gsync-modulen som allvarligt talat verkar kosta mer än den smakar...

Saken är att AW3423DW har bättre spec gällande hårdvaran än den nya. Både gällande refreshrate men även bitrate i högre hz.
Den nya billigare modellen klarar 10 bit färg i endast 120 hz medan AW3423DW klarar 10 bit i 144hz som exempel.
Dessutom klarar AW3423DW 175hz max medan den nya "endast" klarar 165hz.

Den som vill ha en skärm för konsolspelande väljer dock den nya eftersom den har inbyggt etablerat stöd för konsolerna.
Jag skulle dock aldrig rekommendera den nya till ren PC-gaming eftersom den trots allt är sämre än AW3423DW.

Permalänk

Så nära men saknas G-sync för min del. Kanske borde uppgradera grafikkort istället men väntar lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Så nära men saknas G-sync för min del. Kanske borde uppgradera grafikkort istället men väntar lite.

Den är iallafall G-sync Compatibel.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Fint med fler Oled-alternativ. Kan faktiskt inte tänka mig att dagligen gå tillbaka till LCD-paneler. Sitter Oled i mobilen, TVn (sedan länge), skärmen och nu även i min laptop. Kvalitetshöjningen med snabb pixelrespons, kontrastrik bild och svärta som faktiskt är svart gör allt bättre, även för användning som inte är ren mediekonsumtion.

För de som är rädda för inbränning så får de tänka tillbaka till tiden med CRT. Använd skärmsläckare, inte blåsa på med fullt ljus alltid, bildspel för bakgrunden och dölja ikoner och taskbar. Fullt rimliga saker som man vänjer sig vid oerhört snabbt.

Orkar man inte att sätta sig in i det eller drabbas av inbränningsnojja så finns LCD-alternativ med mini-LED som ger en vettig HDR också.

För mig har Oled inneburit en besparing. Har haft min LG C8 i vardagsrummet sedan hösten -18 och känner inget behov alls att köpa något bättre. Att byta från en usel LCD till en annan lite mindre usel LCD vartannat år för att jag inte är nöjd, är dyrare än att jag eventuellt om 4-5 år får problem med inbränning och tvingas byta, vilket inte är sannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Så nära men saknas G-sync för min del. Kanske borde uppgradera grafikkort istället men väntar lite.

På Oled verkar G-Sync-modulen inte alls ge några större fördelar gentemot G-Sync Compatible. På LCD-paneler ger den variabel overdrive, men på Oled så är det mer oklart.

Skulle kanske vara hur den hanterar HDR i spel med tanke på att det är lättare att kalibrera vid vilken nivå en skärm med G-Sync-modul hårdklipper högdagrar. Kan eventuellt vara en variation mellan andra skärmar som kanske kör en tone mapping. Vilket inte är bra för just spel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laxpudding:

Har du några exempel på detta?

Jag har försökt och inte fått den effekt det potentiellt kan tänkas få. Idealiskt ska en ICC-profil kunna motverka exempelvis en felaktig EOTF genom en 1D-lut, vilket också är den åtgärd som ger minst problem med bildkvaliteten. Det har inte fungerat för mig när jag försökt.

Å andra sidan var det ett tag sedan jag testade. Hrrm.

Nu har jag väldigt lite koll på kalibrering, utöver den lilla erfarenhet jag fått av att fulhacka saker... men har du testat detta med novideo_srgb?
Jag körde det ett tag för att applicera en ICC-profil till allt, inkl spel; har även bekräftat att det definitivt funkar genom att modifiera en profil så det råder noll tvekan om huruvida den används eller inte.

Jag kan mycket väl tänka mig att detta inte är något man vill göra när fullkomligt korrekta färger är målet, dock. Jag gjorde det ett tag på en skärm med wide gamut, för att slippa övermättade färger och även för att slippa använda skärmens sRGB-läge som låser reglage jag ville justera. Skapade ingen egen profil utan laddade hem, eftersom målet som sagt inte var korrekta färger utan färger som ser bra ut.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Thomas:

Nu har jag väldigt lite koll på kalibrering, utöver den lilla erfarenhet jag fått av att fulhacka saker... men har du testat detta med novideo_srgb?

En omväg via LUT:n i grafikkortet som verkar ge vissa bieffekter. Bokmärker i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tack för denna info. Så retention är alltså ofarlig och något man kan refresha varje dag eller hur gör man?
Färgfilterna på 3000+ timmar, hur ställer det sig jämfört med andra paneltyper? kör IPS själv.
inte helt ovanligt att skärmen är igång 15+H per dag, så det är ju lite mer än ett halvår, vad händer sedan?

Tack igen för rejäla svar!
Jag valde dem medvetet främst för att den andra snubben gjorde mig galet förbannad med sin översittarattityd. Men sekundärt då jag faktiskt vill gå över till oled men blev avskräckt av LTT's förbannade video..... sedan såg jag dessa bilder och blev ännu mer avskräckt. Jag har alltid haft dyra skärmar då jag verkligen uppskattar en bra skärm.... men har inte råd att byta varannat år så man blev ju alldeles nojjig

Jag kan flika in med ett par bilder jag tog med mobilen i går kväll på min LG 65B6 som fick riktiga inbränningar (inte retention) av främst Youtube-element i rött efter 4-5 år. Försökte hitta ett par bilder där det verkligen syns. I praktiken så är inte ens de inbränningarna något jag retat mig fruktansvärt mycket på och ofta märks de inte alls, men när man väl ser dem är det svårt att "o-se".
Tror dock fortfarande på OLED och det blev en ny LG 65C2 nu under rean. Gamla TVn får ett nytt hem.

Klicka för mer information
Visa mer
Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Jag kan flika in med ett par bilder jag tog med mobilen i går kväll på min LG 65B6 som fick riktiga inbränningar (inte retention) av främst Youtube-element i rött efter 4-5 år. Försökte hitta ett par bilder där det verkligen syns. I praktiken så är inte ens de inbränningarna något jag retat mig fruktansvärt mycket på och ofta märks de inte alls, men när man väl ser dem är det svårt att "o-se".
Tror dock fortfarande på OLED och det blev en ny LG 65C2 nu under rean. Gamla TVn får ett nytt hem.

Klicka för mer information

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Visa mer

Vilka testbilder använde du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Jag kan flika in med ett par bilder jag tog med mobilen i går kväll på min LG 65B6 som fick riktiga inbränningar (inte retention) av främst Youtube-element i rött efter 4-5 år. Försökte hitta ett par bilder där det verkligen syns. I praktiken så är inte ens de inbränningarna något jag retat mig fruktansvärt mycket på och ofta märks de inte alls, men när man väl ser dem är det svårt att "o-se".
Tror dock fortfarande på OLED och det blev en ny LG 65C2 nu under rean. Gamla TVn får ett nytt hem.

Klicka för mer information

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Visa mer

Blev inspirerad av ditt inlägg att skapa en tråd på ämnet där folk kan visa sina egna apparater:
#19820760

Skulle vara kul om du kunde posta bilderna där med

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vilka testbilder använde du?

Jag sökte snabbt på youtube och hittade en kort snutt som visade lite testbilder - https://youtu.be/JmPtM2WE-0w
Tror det varken är den bästa eller sämsta testsnurran, men det var den första jag hittade som liknade det jag var ute efter.

Klicka för mer information
Visa mer
Skrivet av medbor:

Blev inspirerad av ditt inlägg att skapa en tråd på ämnet där folk kan visa sina egna apparater:
#19820760

Skulle vara kul om du kunde posta bilderna där med

Kan försöka hinna med det ikväll efter jag packat upp den nya TVn.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Blev inspirerad av ditt inlägg att skapa en tråd på ämnet där folk kan visa sina egna apparater:
#19820760

Skulle vara kul om du kunde posta bilderna där med

Har följt tråden. Ska ladda upp bilder när jag har tid sen!

Permalänk
Medlem

Kollade på min gamla B7 o såg svag uniformity vid grått, men det är standard tillomed på en ny OLED, o sen såg jag när jag kollade på färgerna en svag svag ruta med skarpa kanter som täckte ungefär 50% av bilden i mitten, vet inte vad exakt det är men vill minnas att det inte heller ska ha med inbränning att göra (den skull inte vara så skarp i kanterna isf). Men annars så var det bara vid lila som jag såg nån svag svag tillstymmelse av inbränning där textning brukar vara. Dock var allt det här så svagt att min telefon inte lyckades fånga det på bild.
Jag använder alltså TVn som skärm, men inte helt dagligen utan jag kör med laptopskärmen ganska mycket också, men använder däremot den dagligen för film, serier o Youtube, samt ibland råkar Spotify fastna uppe på full blast ett tag också (som dessutom inte tillåter Shielden att dra igång skärmsläckarn).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Kollade på min gamla B7 o såg svag uniformity vid grått, men det är standard tillomed på en ny OLED, o sen såg jag när jag kollade på färgerna en svag svag ruta med skarpa kanter som täckte ungefär 50% av bilden i mitten, vet inte vad exakt det är men vill minnas att det inte heller ska ha med inbränning att göra (den skull inte vara så skarp i kanterna isf). Men annars så var det bara vid lila som jag såg nån svag svag tillstymmelse av inbränning där textning brukar vara. Dock var allt det här så svagt att min telefon inte lyckades fånga det på bild.
Jag använder alltså TVn som skärm, men inte helt dagligen utan jag kör med laptopskärmen ganska mycket också, men använder däremot den dagligen för film, serier o Youtube, samt ibland råkar Spotify fastna uppe på full blast ett tag också (som dessutom inte tillåter Shielden att dra igång skärmsläckarn).

B7 är högintressant för tråden jag länkade ovan, om du har tid är vi alla nyfikna

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Den är iallafall G-sync Compatibel.

Skrivet av Novdid:

På Oled verkar G-Sync-modulen inte alls ge några större fördelar gentemot G-Sync Compatible. På LCD-paneler ger den variabel overdrive, men på Oled så är det mer oklart.

Har man som jag ett tillräckligt gammalt grafikkort krävs G-syncmodul. Men som jag skrev, kanske läge att byta grafikkort istället.

Permalänk
Medlem

Samma specs men 32 tum tack.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

Det du ser är image retention, något som man kan drabbas av oavsett vilken teknologi det handlar om. När din OLED tv går in i standby läge efter fyra timmars bruk så kör den en compensation cycle för att få panelen mer jämn.

Jag trodde ett tag sen att jag hade fått inbränning från ingenstans då jag såg en svart skugga på TVn, men det visade sig att det troligtvis var för att jag hade satt igång TVn under tiden som en compensation cycle körde. Fyra timmar och en genomgången cycle senare så var bilden normal igen.

Om du har hört att din TV klickar till ett tag efter att du har satt den i standby så är det för att den har kört klart sin cycle.

Aha är det därför den inte bryter riktigt.
Sjukt irriterande för den håller det utökade skrivbordet på datorn aktivt fram till dess.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Barak:

Aha är det därför den inte bryter riktigt.
Sjukt irriterande för den håller det utökade skrivbordet på datorn aktivt fram till dess.

Du kan ju alltid inaktivera den i Windows när du vet att du inte ska använda den

Permalänk
Skrivet av jedijens:

Blir galen på att LG har portarna rakt ut! Kan inte väggmontera min nuvarande på grund av det...

Beror väl lite hur på hur man vill montera skärmen, ska den sitta på en vesa arm är det perfekt med portarna bakåt istället för under.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Definitivt en skärm som man blir sugen på!
Jag kikade lite snabbt med vår inköpare då jag själv var nyfiken och tänkte dela med mig av den infon som vi har i dagsläget.
Slutet av Q1 2023 verkar det som vi kanske kommer få in den, gällande priset så lär det bli ganska saftig summa.

Vi ska kika på om vi kan ta in den för att göra video på den så fort vi kan också

Bara börja räkna med den kostnaden i Q1 2023 då....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Rätt fet prislapp som allt annat.
PC gaming har blivit överklass underhållning.

Nja, allt är fortfarande lite struligt prismässigt, men i princip kan du plocka upp en lämplig, gammal Dell kontorsdator, slänga in en billig begagnad GPU och ha en stadig PC för 1080P gaming. Om man nöjer sig med 1080P så är PC gaming billigt smidigt och bra.

Permalänk
Medlem

Enligt LG's hemsida så kommer det även en 45" 16:9 3440x1440 240hz OLED monitor, det ger dock låga 82,8PPI. Jag hade gärna sett en 27-32" 4K OLED 120-140hz monitor..

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Enligt LG's hemsida så kommer det även en 45" 16:9 3440x1440 240hz OLED monitor, det ger dock låga 82,8PPI. Jag hade gärna sett en 27-32" 4K OLED 120-140hz monitor..

oj den har en krökning på 800R, känns spontant som en skärm för väldigt snäv målgrupp

Permalänk
Medlem

Skärmarna släpps 28 december i USA i alla fall.

https://www.lg.com/us/promotions/new-oled-gaming-monitors

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Du kan ju alltid inaktivera den i Windows när du vet att du inte ska använda den

Det är ju jobbigt. =P

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Väntar in första testerna, håller den vad den lovar blir det ett garanterat köp. Har väntat på en OLED gamingskärm i flera år. 27 tum och platt...exakt som jag vill ha.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Min:

Produkt: LG UltraGear 27GR95QE-B 27" OLED 2560x1440 240 Hz
Länk: https://www.lg.com/se/monitor/lg-27gr95qe-b
Kategori: Skärmar
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7257044
Pris: 11 665 kr

Produkt: LG UltraGear 45GR95QE-B 45" OLED 3440x1440 240 Hz 800R
Länk: https://www.lg.com/se/monitor/lg-45gr95qe-b
Kategori: Skärmar
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7011703
Pris: 18 329 kr

Pris för förbokning med LG-medlemspris samt rabattkod från Benify: BENI22_ALLALG

Spara upp till 15% på utvalda LG-produkter.

Villkor
Beräknat mot standardpris på tillgängliga modeller på www.lg.com/se
Max 2 enheter per person.
Erbjudandet kan inte kombineras med andra kampanjer eller rabatter.
Kampanj modeller: Alla tillgängliga produkter från TV-, AV- och Monitor-sortimentet.
Kan inte nyttjas i efterhand på redan genomförda beställningar.

Dold text

Tips!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Konsolgrävare

Fick hem min igår

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |