jogga i slask och snö - vinterskor?

Permalänk
Medlem

jogga i slask och snö - vinterskor?

Jag behöver sko-råd nu när det är slask osv ute.

Jag joggar normalt med helt vanliga joggingskor. Gissar att det skulle klassas som sommarskor. Mesh ovandel..

I och med hur kallt och blött det blir om fötterna funderar jag på om man skulle hitta typ vattentäta joggingskor. Kanske till och med aningen fodrade(?)

Frågan till de kunniga blir då: Är det värt det? Eller blir man lika blaskig ändå kanske?

Några tips? Vad funkar bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Jag behöver sko-råd nu när det är slask osv ute.

Jag joggar normalt med helt vanliga joggingskor. Gissar att det skulle klassas som sommarskor. Mesh ovandel..

I och med hur kallt och blött det blir om fötterna funderar jag på om man skulle hitta typ vattentäta joggingskor. Kanske till och med aningen fodrade(?)

Frågan till de kunniga blir då: Är det värt det? Eller blir man lika blaskig ändå kanske?

Några tips? Vad funkar bäst?

Finns hur många modeller som helst med GoreTex, Adidas, Reebok, Salomon, mfl har.
Annars kolla i https://www.sweclockers.com/forum/trad/1598571-swerunners-tra...
om nån har tips.
Lite varianter med GoreTex i sökningen.
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s480958565&o=produ...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Har sprungit i många år under alla tänkbara förhållanden. GoreTex-försedda löparskor är förvisso bra på att hålla fukten ute, men problemet är att de också är bra på att hålla fukt inne i skon. Gäller både svett och vatten som oundvikligen letar sig in genom plösen/öppningen. Det jag tycker fungerar bäst är att noggrant impregnera ett par helt vanliga löparskor - då får du ett vattenbeständigt yttre och en sko som ventilerar ut fukt betydligt bättre än GoreTex.

Visa signatur

| Intel Core i5 10600K @ 5GHz w/ Noctua NH-U12P | Gigabyte RTX 3070 OC | Asus STRIX Z490-G | 2x16 GB Corsair Vengeance LP @ 3200MHz | 2TB NVMe | Corsair RM750 | Fractal Torrent |

Permalänk
Medlem

Impregneringsspray! Kör alltid det på löpardojorna, även sommartid.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Är det riktigt risigt ute kör jag med SealSkinz-strumpor. Garanterat torra och varma fötter.

Permalänk
Medlem

Bra tips!

Permalänk
Hedersmedlem

Adidas Terrex GTX-skor alternativt Nikes Pegasus Shield är riktigt sköna att springa i på vintern, sen finns såklart Icebug om du har riktig vinter en längre period. Merinoull-strumpor gör susen också för att hålla fötterna torra!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Jag behöver sko-råd nu när det är slask osv ute.

Jag joggar normalt med helt vanliga joggingskor. Gissar att det skulle klassas som sommarskor. Mesh ovandel..

I och med hur kallt och blött det blir om fötterna funderar jag på om man skulle hitta typ vattentäta joggingskor. Kanske till och med aningen fodrade(?)

Frågan till de kunniga blir då: Är det värt det? Eller blir man lika blaskig ändå kanske?

Några tips? Vad funkar bäst?

Det är INTE värt det. Det @realslimleif skriver är anledningen:

Skrivet av realslimleif:

Har sprungit i många år under alla tänkbara förhållanden. GoreTex-försedda löparskor är förvisso bra på att hålla fukten ute, men problemet är att de också är bra på att hålla fukt inne i skon. Gäller både svett och vatten som oundvikligen letar sig in genom plösen/öppningen.

Min lösning är att alltid springa i så tunna skor som möjligt. För exakt ditt ändamål kan jag varmt rekommendera Ice Bug Pytho6. Perfekt sko för blöta och hala förhållanden. När du kommer in från rundan kommer du ha genomblöta strumpor (så se till att de är i ull) men plockar du ur sulan ur skorna så är de torra till nästa pass.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Adidas Terrex GTX-skor alternativt Nikes Pegasus Shield är riktigt sköna att springa i på vintern, sen finns såklart Icebug om du har riktig vinter en längre period. Merinoull-strumpor gör susen också för att hålla fötterna torra!

Har Adidas Terrex GTX, nån Salomonmodell med GoreTex, Reebok Astroride Trail med Goretex och ett par Merrell GoreTex vandringskängor, inga problem med att några av dom är för varma, men så använder jag dom inte på sommaren eller när det är torrt, bara när det är kallt och vått.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.