Skall denna laptop klara cs:go utan problem?

Permalänk
Medlem

Skall denna laptop klara cs:go utan problem?

Hej

Har en bärbar dator inköpt av Inet i år. Har haft problem med den sedan början att CS:GO fps droppar/laggar. Det enda som finns installerat på datorn är steam och diverse standard program som medföljde datorn.

FPSen droppar extra mycket på vissa maps och förmodligen för de är mer krävande än andra.

Se video från de_vertigo:Youtube film

Jag vill ha åsikter från sakkunniga om detta är normalt beteende för denna prestanda laptop? https://www.inet.se/produkt/1967043/acer-nitro-5-17-3-ryzen-7...

Den har varit inne på felsökning hos Inet 1 gång tidigare samt är inne ytterligare en gång nu och fram tills nu har de inte hittat några fel. Felsökning pågått i 1 vecka idag.

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ante4721:

Hej

Har en bärbar dator inköpt av Inet i år. Har haft problem med den sedan början att CS:GO fps droppar/laggar. Det enda som finns installerat på datorn är steam och diverse standard program som medföljde datorn.

FPSen droppar extra mycket på vissa maps och förmodligen för de är mer krävande än andra.

Se video från de_vertigo:Youtube film

Jag vill ha åsikter från sakkunniga om detta är normalt beteende för denna prestanda laptop? https://www.inet.se/produkt/1967043/acer-nitro-5-17-3-ryzen-7...

Den har varit inne på felsökning hos Inet 1 gång tidigare samt är inne ytterligare en gång nu och fram tills nu har de inte hittat några fel. Felsökning pågått i 1 vecka idag.

Vad tycker ni?

Skall nog inte alls vara problem med sån setup, hade liknande innan och snittade 300 fps konstant, beroende lite på settings.

Nån power-save setting i Windows?

Permalänk
Medlem

Har du batteri-laddaren inkopplad när du spelar?

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Skall nog inte alls vara problem med sån setup, hade liknande innan och snittade 300 fps konstant, beroende lite på settings.

Nån power-save setting i Windows?

Allting är på maximal prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Har du batteri-laddaren inkopplad när du spelar?

Självklart. Allting är på maximal prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ante4721:

Hej

Har en bärbar dator inköpt av Inet i år. Har haft problem med den sedan början att CS:GO fps droppar/laggar. Det enda som finns installerat på datorn är steam och diverse standard program som medföljde datorn.

FPSen droppar extra mycket på vissa maps och förmodligen för de är mer krävande än andra.

Se video från de_vertigo:Youtube film

Jag vill ha åsikter från sakkunniga om detta är normalt beteende för denna prestanda laptop? https://www.inet.se/produkt/1967043/acer-nitro-5-17-3-ryzen-7...

Den har varit inne på felsökning hos Inet 1 gång tidigare samt är inne ytterligare en gång nu och fram tills nu har de inte hittat några fel. Felsökning pågått i 1 vecka idag.

Vad tycker ni?

Jag hade en laptop med liknande specs förut, iaf samma CPU och GPU (dottern döda den med cocacola) Jag tyckte den hade lite klen prestanda i spel (Dottern spelade på den) Fick aldrig riktigt Red Dead Redemption 2 att gå riktigt bra. Efter att den dog bytte jag till en laptop med Intel i5-11400H och ett RTX3060 istället och den funkar faktiskt mycket bättre. Jag vet inte om det är så att CPUn "Ryzen 5800H" som var boven i det hela, men tyckte den underpresterade rent allmänt :/ Hur ser det ut med CPUn medans du spelar? FPSen i filmen du har är ju jätte dåliga, med våran nya är det uppemot 500FPS på sina ställen och har aldrig sett den gå ner under 150FPS. Kolla i nvidias kontrollpanel så att CS alltid ska använda RTX3070 kortet.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Jag hade en laptop med liknande specs förut, iaf samma CPU och GPU (dottern döda den med cocacola) Jag tyckte den hade lite klen prestanda i spel (Dottern spelade på den) Fick aldrig riktigt Red Dead Redemption 2 att gå riktigt bra. Efter att den dog bytte jag till en laptop med Intel i5-11400H och ett RTX3060 istället och den funkar faktiskt mycket bättre. Jag vet inte om det är så att CPUn "Ryzen 5800H" som var boven i det hela, men tyckte den underpresterade rent allmänt :/ Hur ser det ut med CPUn medans du spelar? FPSen i filmen du har är ju jätte dåliga, med våran nya är det uppemot 500FPS på sina ställen och har aldrig sett den gå ner under 150FPS. Kolla i nvidias kontrollpanel så att CS alltid ska använda RTX3070 kortet.

Tråkigt att höra. Köpte laptopen för att den skulle vara enda en "prestanda" laptop. Känns skumt att den inte klarar ett 10 år gammalt spel. Har även märkt att oavsett om jag ställer grafik inställningar på lägsta så blir det knappt någon skillnad.

Vissa maps har jag mer FPS på och något bättre, men man tycker ju att fpsen skulle ligga hyfsat stabilt till på denna typ av dator.

Man känner ju sig lite blåst av att köpa en enda "något" dyr bärbar dator för enbart CS och så klarar den inte ens det...

CPUn jobbar inte ovanligt mycket när jag kikat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ante4721:

Tråkigt att höra. Köpte laptopen för att den skulle vara enda en "prestanda" laptop. Känns skumt att den inte klarar ett 10 år gammalt spel. Har även märkt att oavsett om jag ställer grafik inställningar på lägsta så blir det knappt någon skillnad.

Vissa maps har jag mer FPS på och något bättre, men man tycker ju att fpsen skulle ligga hyfsat stabilt till på denna typ av dator.

Man känner ju sig lite blåst av att köpa en enda "något" dyr bärbar dator för enbart CS och så klarar den inte ens det...

CPUn jobbar inte ovanligt mycket när jag kikat.

Nej det är verkligen inte kul. Jag kände lika dant med den första som dottern dödade, att man lagt ändå rätt så mkt pengar för att det skulle vara "Prestanda" men en billigare laptop med sämre GPU presterar bättre (Iaf för mig) Du kan ju prova att labba med lite olika "Luanch options" för CS och se om det kan göra det hela lite bättre. Finns ju en hel del att använda sig av. men kanske kan prova med typ -threads 6 -high har jag för mig man kan använda. då ska den få hög prioritet samt använda sig av 6kärnor, man kan nog labba med -threads, var länge sedan jag gjorde något med det.

sen vet jag inte om W11 kan spela in, körde det på den första, på den nya kör jag med W10.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Har den Mux Switch? Om nej så måste du köra extern skärm för att få upp FPSen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wtpzero:

Har den Mux Switch? Om nej så måste du köra extern skärm för att få upp FPSen.

Borde inte dagens datorer klara av detta med automatik? Det enda jag har fått gjort är att eventuellt ställa in i Nvidias kontrollpanel att alltid använda RTX-kortet till vissa spel, annars har det inte vart några strul. Men kanske va den delen som strula med min ASUS laptop som hade samma strul. Men är ju skumt om datorerna inte ska klara av det automatiskt :/

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Borde inte dagens datorer klara av detta med automatik? Det enda jag har fått gjort är att eventuellt ställa in i Nvidias kontrollpanel att alltid använda RTX-kortet till vissa spel, annars har det inte vart några strul. Men kanske va den delen som strula med min ASUS laptop som hade samma strul. Men är ju skumt om datorerna inte ska klara av det automatiskt :/

Om den inte har Mux switch så är du fucked utan extern skärm tyvärr när det gäller optimera FPS. Köp ingen laptop utan denna funktionen om du ska lira direkt på laptopen.

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma specs som dig på en Lenovo Legion och jag upplever inte alls samma, iofs lirar jag på extern skärm och 1280x960 4:3 stretched men du bör kunna kräma ur mer än sådär. Jag ligger på någonstans 250-400~ fps beroende på vart på kartan man är.

Rekommenderar dig att ta en kik på denna video, har själv använt mig av delar där (förutom sista BIOS-delen+fps-pack):
https://www.youtube.com/watch?v=YmgosEdKFaA&t=9s

Visa signatur

Lenovo Legion 5 15" - AMD Ryzen™ 7 5800H - Nvidia GeForce RTX 3070 (W)130 - 16 GB DDR4 3200MHz - M.2 PCIe NVMe SSD 1000 GB - ASUS VG259QM 240hz