Permalänk
Medlem

Kan psu vara trasig?

Hej. Köpte ett modulärt psu på blocket.corsair 850RM med massa modulära kablar Bygger ny pc och köpte ett mb z790-p asus samt 13900k. Jag kopplar in kablarna ifrån psu och cpu kabel där bla. Det finns ett 8 poligt uttag på mb som jag kopplar in men bredvid finns en 4 polig sockel oxo. Jag hittar dock ingen kabel för detta
I manualen står att man kan antingen koppla in 8 poliga ensamt eller båda. Jag får absolut inget livstecken i psu med enbart den 8 poliga kontakten kopplad. Kan man gissa att psu e död eller kan jag få igång datorn om jag har en extra 4 polig kabel o kopplar in den oxo

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in den stora 24-pinnars kontakten också?

Den är vital för att kunna få igång moderkortet/nätaggregatet.

Permalänk
Officiell jultomte

Som ovan nämner. Du behöver ansluta minst 24-pin + 8-pin.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Jodå den har jag kopplat in...sorry jag inte skrev det oxo...har kopplat in allt annat...nvme och aio pump mm.mm
Har dock inget graffekort men tänkte få liv i den med skärmen kopplad till mb
Borde inte psu visa nån typ av liv när man kopplar in kabeln i väggen. Typ lysa nånstans liksom

Permalänk
Medlem
Skrivet av st33l:

Borde inte psu visa nån typ av liv när man kopplar in kabeln i väggen. Typ lysa nånstans liksom

Nätagget har nog ingen indikation på det, men det borde åtminstone finnas någon lysdiod på moderkortet som visar att nätagget är inkopplat. Om det inte finns någon som helst indikation på att moderkortet får ström så är troligtvis nätagget eller moderkortet trasigt, och med tanke på att moderkortet är nytt så lär det vara nätagget.

Det går att starta nätagget utan att det är inkopplat i datorn, se denna guide. Nätagget du har är dock semipassivt, så du kan behöva koppla något till nätagget (t.ex. en chassifläkt) för att faktiskt kunna avgöra om det levererar ström eller ej.

Permalänk
Officiell jultomte

Vad har du för CPU i moderkortet? Det kräver att den har integrerad grafik för att du ska få någon bild.
PSU visar nog inga livstecken, brukar inte finnas någon lampa eller dylikt på dessa. Har du chassifläktar eller processorkylning så bör dessa börja snurra när du försöker starta datorn.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Intel 13900k är processorn. Den ska vad jag fattar ha integrerad grafik. Inga fläktar eller någon lampa ger något livstecken. Törs man öppna psu o se om det finns nån glassäkring som e väck tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av st33l:

Törs man öppna psu o se om det finns nån glassäkring som e väck tro?

De brukar ha automatiska säkringar som återställs när man bryter strömmen. Om det är nätaggets säkring som löser ut så brukar man höra ett distinkt klick från det.

Men var försiktig om du öppnar nätagget, kondensatorerna kan ge en rejäl shock även när nätagget inte är kopplat till vägguttaget. Undvik att peta i nätagget om du inte vet precis vad du gör.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av st33l:

Intel 13900k är processorn. Den ska vad jag fattar ha integrerad grafik. Inga fläktar eller någon lampa ger något livstecken. Törs man öppna psu o se om det finns nån glassäkring som e väck tro?

Om du fick kvitto med nättagget så kan du kolla med butiken/corsair om du kan lämna in den på garanti.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Får åka in imorgon på netonnet på BF och köpa ett nytt. Antar nog oxo att detta e trasigt då. Dumsnål som man va o köpa beg. Tror inte jag har nåt kvitto tyvärr

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av st33l:

Tack för era svar. Får åka in imorgon på netonnet på BF och köpa ett nytt. Antar nog oxo att detta e trasigt då. Dumsnål som man va o köpa beg. Tror inte jag har nåt kvitto tyvärr

Har du kontaktat personen som sålde nättagget till dig?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Nae är på jobbet nu. Måste göra det såklart

Permalänk

Bara ändå... Har du kollat att knappen bredvid, där man sätter in kontakten på baksidan, är i rätt läge ?

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4