Permalänk
Medlem

Märklig bildkvalitet dator

Hej. Är ny på forumet och visste inte riktigt vem jag skulle fråga så jag provar här.

Har en äldre dator som min sambo använder till att spela med. Mest COD Warzone 1 och 2. Men bildkvaliten är minst sagt märklig. Det är nästan som att color depth är satt till 8bit eller sämre. Men windows hävdar att det är 32 bit med 1980x1080 (vilket det ska va).
Jag har länge trott att det vart fel på grafikkortet då detta var köpt begagnat (RX570). Köpte mig ett nytt grafikkort till min andra dator och satte i mitt RTX2060 i den gamla datorn. Till min förvåning löste inte det problemet. Grafiken är precis lika kornig och oskarp som innan. Bytte från HDMI sladd till DP utan skillnad. Bytte till min andra 27" 1440P skärm och visst bättre blev det bättre men inte bra.

Det syns även på färgglada foton i windows så det är inte enbart relaterat till spel.
Nu är jag osäker på hur jag ska felsöka vidare. Mjukvara eller hårdvara? Nån konstig windowsinställning? skärminställning? Äldre drivrutiner som spökar? Nåt är iaf inte rätt. Är mycket tacksam för förslag.

Drivrutiner är uppdaterade. Länk till bilder på problemet
https://photos.app.goo.gl/bPdBhmjmB8era4WTA

System:

AOC G2460PF skärm
ASUS Z170 PRO GAMING moderkort
Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB (Lätt överklockad)
Corsair 8GB DDR4 2133MHz CL13 Vengeance (24gig tot)
Corsair RM750x 750W nätagg
Asus RTX 2060 OC grafikkort
Windows 10

Permalänk
Medlem

Testa att göra en DDU i felsäkert läge så att du får bort allt relaterat till drivrutiner för grafikkort som har suttit och sitter i datorn: https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3600C18 | Asus GeForce RTX 3080 Ti TUF Gaming | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Testa att göra en DDU i felsäkert läge så att du får bort allt relaterat till drivrutiner för grafikkort som har suttit och sitter i datorn: https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

Tack för förslaget. Testade detta nu men ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Då hade jag nog installerat om Windows från grunden.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3600C18 | Asus GeForce RTX 3080 Ti TUF Gaming | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jag tittar på bilderna och tycker de ser rätt normala ut på min dator. Det kan inte vara så att det är nåt fel på skärm eller kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Jag tittar på bilderna och tycker de ser rätt normala ut på min dator. Det kan inte vara så att det är nåt fel på skärm eller kabel?

Tittar du på håret i första bilden, så ser det ju inte rätt ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Då hade jag nog installerat om Windows från grunden.

Skrev lite för fort. Det är faktiskt bättre. Bra är lite tveksamt men helt klart ett steg i rätt riktning. Så tack för det. Ser att skärmen anges som 60hz men det är en 144hz. Ska byta kabel igen och testa om det gör nån skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AngryMarmot:

Skrev lite för fort. Det är faktiskt bättre. Bra är lite tveksamt men helt klart ett steg i rätt riktning. Så tack för det. Ser att skärmen anges som 60hz men det är en 144hz. Ska byta kabel igen och testa om det gör nån skillnad.

Ok, har du även installerat senaste drivrutinerna för grafikkortet: https://www.nvidia.com/Download/index.aspx ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Ok, har du även installerat senaste drivrutinerna för grafikkortet: https://www.nvidia.com/Download/index.aspx ?

Har installerat från geforce exp så det lär va de senaste

Permalänk
Medlem

Gamla drivrutiner i systemet var helt klart det stora problemet. Blev stor förbättring i spelet efter DDU-körningen.
Bytte även till en dp kabel som fick upp hertzen från 60 till 144. Gjorde en stor förbättring i upplevd skärpa under rörelse. Så problemet verkar avlöst. Tackar för hjälpen!