Bästa robotdammsugaren oavsett pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

S6 MaxV har ej stöd för självtömning, bara S7 och nyare modeller som har stöd för det

Okey tack då vet ja

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av e@s:

Okey tack då vet ja

Jag har en Roborock S7 med tömnings station. Har en hund som hårar massor plus katterna just nu. Den funkar kanon med hundhår och katthår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Jag har en Roborock S7 med tömnings station. Har en hund som hårar massor plus katterna just nu. Den funkar kanon med hundhår och katthår.

samma här har en golden som fäller otroligt mycket få dammsuga minst 2 gånger per dag.. kanske ska kolla upp en S7 istället

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av e@s:

samma här har en golden som fäller otroligt mycket få dammsuga minst 2 gånger per dag.. kanske ska kolla upp en S7 istället

Jag har beställt en Roborock S7 MaxV Ultra från inet och den kommer in i lager 20 September.

Men du kommer bli nöjd med en Roborock S7 garanterat.

Permalänk
Medlem

Nu när Black Friday närmar sig och allt vad det heter får ni gärna hojta till ifall ni hittar någon schysst robot för fyndpris. Vet inte vad man kan förvänta sig för reor, Elgiganten släppte två-tre robotar på deras Singles Day-rea igår, men det var väl rabatter på typ 5-10 procent.

Permalänk
Keeper of Traditions

Är sugen på en Roborock Q7 Max+ som reas ut hos Komplett, någon med erfarenheter?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en robotdammsugare nu på black friday, men har noll koll på vad som gäller.

Vad rekommenderar ni? Märke/modell? Vad ska man tänka på och vad ska man undvika?

Permalänk
Medlem

Är det inte jävligt lustigt att de största butikerna "råkat" sätta exakt samma rabatt på Robotrock S7? Vad är chansen att alla väljer just 6490kr? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5954623 Man anar en ohelig allians

Hade hoppats på ner mot 5000 kr, jag avvaktar nog nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antte:

Funderar på att köpa en robotdammsugare nu på black friday, men har noll koll på vad som gäller.

Vad rekommenderar ni? Märke/modell? Vad ska man tänka på och vad ska man undvika?

Xiamoi brukar vara ett säkert val och rekommenderas av många, dvs deras roborock.
Själv har jag positiva erfarenheter av Neatos modeller, men enbart vad gäller städningen och pålitligheten. Dvs att den inte stannar och krånglar etc.
Däremot har jag aldrig lyckats få päronens D6 Connected smart-funktioner att synka. Provat allt typ, resetta roboten och försöka synka den med appen, och den vägrar konstant. Vet inte vad det är...
Men päronen använder den endast på gammalt hederligt vis, dvs dom sätter på den när dom är hemma och då funkar den galant.

Så ur den aspekten så kan jag inte säga nånting om dom då jag aldrig fått det att funka. Bara testat en modell då ska sägas.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antte:

Funderar på att köpa en robotdammsugare nu på black friday, men har noll koll på vad som gäller.

Vad rekommenderar ni? Märke/modell? Vad ska man tänka på och vad ska man undvika?

bästa jag använt för villa/lägenhet är vårt senaste inköp:https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/dammsugare-rengoring/robotdammsugare/dreame-l10s-ultra/1027018.9263/

den har tagit det bästa från roborock och ecovacs och satt i en maskin, den fastnar inte på trösklar, den låter inte som den går sönder när den kör över trösklarna som roborock gör, den fastnar inte i kablar eller toa papper (klarar sjutton tunna hörlurs kablar)
den har fastnat 1 gång i en sytråd som gick till en hel rulle. den höjer mopparna vid mattor och är väldigt tyst vid städning.
vi har dock bara kört den i drygt en vecka, dock typ 3 gånger om dagen (morgon innan vi går upp, vid middag innan vi kommer hem, samt kväll innan vi kommer från klubben) vi springer in med skor och sprider smular överallt där av den frekventa städningen

som jämförelse har jag kört/kör närmast varenda toppmodell på marknaden, som T8 aivi, ecovacs x1 omni, s7plus osv
denna är helt klar bättre för villa/lägenhet, x1 omni är dock fortfarande kung för större anläggningar som tränings studio osv där man kanske har stora tomma utrymmen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Tips på robotdammsugare som klarar av lite högre trösklar? eller sätt att lösa trösklar som är högre på?

Har en Roborock S5 men använder den knappt för att den har problem med trösklarna till köket osv vilket gör det galet omständigt när den fastnar hela tiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Är det inte jävligt lustigt att de största butikerna "råkat" sätta exakt samma rabatt på Robotrock S7? Vad är chansen att alla väljer just 6490kr? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5954623 Man anar en ohelig allians

Inom elektronikbranschen är det vanligt att många produktkategorier saknar de marginaler som krävs för ett rejält rea-pris.

När dessa produkter ändå reas ut kraftigt så kommer prissänkningen från högre nivå, exempelvis distributör eller tillverkare. Då blir också slutpriserna väldigt lika. Om jag inte hade sett tecken på en ohelig allians skulle jag anta att det rekommenderade rea-priset kommer från högre nivå.

Skrivet av Murre5:

Har en Roborock S5 men använder den knappt för att den har problem med trösklarna till köket osv vilket gör det galet omständigt när den fastnar hela tiden...

En workaround för roborock är att skapa ett rum för varje tröskel. Sedan schemalägger du aldrig tröskelrummen, roboten kommer nu köra rakt över trösklarna istället för att försöka rengöra dem och köra fast. Om du inte använder moppen, så montera av hela tanken för något högre markfrigång.

Det krävs dock lite trial and error med hur stort rummet ska vara. Tröskelrummet behöver nämligen vara en bit större än tröskeln för att det ska fungera.

Nedan är ett bildexempel på hur det ser ut. Det övre tröskelrummet har korrekt storlek vilket man kan se på att det görs EN passage som går rakt över. Det nedre tröskelrummet behöver göras något större eftersom man kan se hur roboten fortfarande dansar fram och tillbaka.

Avslutningsvis vill jag rekommendera alla som har problem med roborock och trösklar att be supporten om funktionen transportzon, så vi slipper göra workarounds med rum.

Robotgräsklippare har sedan länge haft funktionalitet för att markera områden som transportzon, klippzon och no-go-zon. Dammsugarna saknar tyvärr detta, vi kan säga var den inte får lov att köra någonstans, men enda sättet att be den köra rakt fram och strunta i noggrann rengöring är genom att skapa extra rum och inte schemalägga dessa.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Funkar inte för mig. 50% av gångerna kommer den inte ens in i köket pga tröskeln. Har t.ex. valt att rengöra en "zone" där jag markerar köket förutom nära tröskeln men den kommer inte ens in i rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murre5:

Funkar inte för mig. 50% av gångerna kommer den inte ens in i köket pga tröskeln. Har t.ex. valt att rengöra en "zone" där jag markerar köket förutom nära tröskeln men den kommer inte ens in i rummet.

Kör ett rum i taget och lyft sedan över den till nästa rum.

Jag måste göra detta i min nya lägenhet då trösklarna är för höga.

Permalänk
Medlem

Fråga till panelen:
Har en Roborock S5 som vi är väldigt nöjda med.
Dock så har en nyinförskaffad matta börjat ställa till det då den är långhårig och S5:an fastnar ungefär 50% av gångerna på mattan och är "suspended" så man får lyfta bort den.
Har sett att S7 har en huvudborste UTAN borsthår med bara gummikammar som jag trodde hade funkat bra på den mattan.
När jag googlar så får jag ungefär 50/50 svar huruvida 7:ans huvudborste är kompatibel med S5:an...

Är det någon som har testat och kan uttala sig om det funkar eller ej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Fråga till panelen:
Har en Roborock S5 som vi är väldigt nöjda med.
Dock så har en nyinförskaffad matta börjat ställa till det då den är långhårig och S5:an fastnar ungefär 50% av gångerna på mattan och är "suspended" så man får lyfta bort den.
Har sett att S7 har en huvudborste UTAN borsthår med bara gummikammar som jag trodde hade funkat bra på den mattan.
När jag googlar så får jag ungefär 50/50 svar huruvida 7:ans huvudborste är kompatibel med S5:an...

Är det någon som har testat och kan uttala sig om det funkar eller ej?

dom funkar, har själv kört s7 borste i s5, det enda är att stålet kommer göra skåror i borsten men det påverkar inte funktionen.
är väldigt mycket smidigare att kunna plocka av sidorna på borsten när man tar bort hår än s5 original där dom sitter fast

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.