Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Menar inte just Andor men allt Disney. Från hur de beter sig, pratar. Faktumet att det knappt finns några aliens i universumet. Alla är människor med extremt få undantag mm. Alla pratar Basic aka Engelska. Sätter det klär sig. All utrustning och även musikinstrument ser så jordligt ut. För att inte glömma scootrarna i Boba..

Ja det är faktiskt väldigt lite rena utomjordingar i framför allt Andor, o just det är lite synd men det går att leva med. Att instrument o prylar ser jordliga ut men ändå lite är väl som det ska vara, var väl så dom gjorde redan från början, tog nåt gammalt WW2-vapen o klistrade dit nån till grej för att det skulle se lite spejsat ut.
Scootrarna i BoBF räknas dock inte alls då varken dom eller cyberkidsen inte hör hemma på Tatooine öht, plus att BoBF var så dålig att den borde raderas helt o hållet. Karaktärsmord delux av den tidigare så älskade Boba Fett :\

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Ja det är faktiskt väldigt lite rena utomjordingar i framför allt Andor, o just det är lite synd men det går att leva med. Att instrument o prylar ser jordliga ut men ändå lite är väl som det ska vara, var väl så dom gjorde redan från början, tog nåt gammalt WW2-vapen o klistrade dit nån till grej för att det skulle se lite spejsat ut.
Scootrarna i BoBF räknas dock inte alls då varken dom eller cyberkidsen inte hör hemma på Tatooine öht, plus att BoBF var så dålig att den borde raderas helt o hållet. Karaktärsmord delux av den tidigare så älskade Boba Fett :\

Filmerna fick ju en att känna sig i en annan värld, framförallt Prequels, men serierna och Disney Sequels får en inte alls att känna så. Utan det känns som Jorden circa år 2200 och inte som något annat. Ett av Kenobi avsnitten så kändes det mest som att de bara gick runt på trånga neon gator i Hong Kong eller Shanghai snarare än en annan planet. Främst pga alla människor. Hjälper heller inte när den enda asiaten i serien hade stereotypisk hatt fast scifi..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nozomi:

Filmerna fick ju en att känna sig i en annan värld, framförallt Prequels, men serierna och Disney Sequels får en inte alls att känna så. Utan det känns som Jorden circa år 2200 och inte som något annat. Ett av Kenobi avsnitten så kändes det mest som att de bara gick runt på trånga neon gator i Hong Kong eller Shanghai snarare än en annan planet. Främst pga alla människor. Hjälper heller inte när den enda asiaten i serien hade stereotypisk hatt fast scifi..

Jag gillar den mer realistiska känslan faktiskt. Prequelsen gjorde att man kände sig som i en annan värld, en värld av dålig CGI, barnsliga karaktärer och dåligt skådespeleri framför greenscreens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Filmerna fick ju en att känna sig i en annan värld, framförallt Prequels, men serierna och Disney Sequels får en inte alls att känna så. Utan det känns som Jorden circa år 2200 och inte som något annat. Ett av Kenobi avsnitten så kändes det mest som att de bara gick runt på trånga neon gator i Hong Kong eller Shanghai snarare än en annan planet. Främst pga alla människor. Hjälper heller inte när den enda asiaten i serien hade stereotypisk hatt fast scifi..

Ja det har du en poäng med!

Skrivet av snajk:

Jag gillar den mer realistiska känslan faktiskt. Prequelsen gjorde att man kände sig som i en annan värld, en värld av dålig CGI, barnsliga karaktärer och dåligt skådespeleri framför greenscreens.

Fast den världen blev ju isf dålig för att CGIn var dålig (fast SÅ dålig var den inte), karaktärerna var barnsliga, skådespeleriet till viss del var dåligt o för att det blev missmatchning pga fel o dålig ljussättning mellan det som filmades mot greenscreen o det som renderade för att ersätta greenscreenen med.
Dom hade ju lätt kunnat ha klämt in mer aliens åtminstone i bakgrunden Andor utan att det på nåt sätt hade tagit bort från realismen i manuset o hur verkligt karaktärerna beter sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jag gillar den mer realistiska känslan faktiskt. Prequelsen gjorde att man kände sig som i en annan värld, en värld av dålig CGI, barnsliga karaktärer och dåligt skådespeleri framför greenscreens.

Episod 1 hade mer praktiska effekter än alla 3 ot filmer tillsammans.. dålig cgi? Var ju sjukt bra när de släpptes, framförallt 3an. Och ot har skitdåligt skådespel också.
Noo00oo0o0o0o

Realism? Det är en scifi serie vi vill se aliens och allt. Inte rymdnazister mot franska rebeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Episod 1 hade mer praktiska effekter än alla 3 ot filmer tillsammans.. dålig cgi? Var ju sjukt bra när de släpptes, framförallt 3an. Och ot har skitdåligt skådespel också.
Noo00oo0o0o0o

Realism? Det är en scifi serie vi vill se aliens och allt. Inte rymdnazister mot franska rebeller.

Nu snackar du väl ändå dynga. Allt i OT är ju praktiska effekter. CGI existerade inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Är inte detta en miniseries, därav 12 avsnitt? Säsong två?

Har varit bestämt från början att det skulle vara två säsonger. Säsong 2 ska knyta ihop säcken med Rogue One.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ryeshack:

Nu snackar du väl ändå dynga. Allt i OT är ju praktiska effekter. CGI existerade inte.

Har inte sagt nåt annat? Ep1 har ändå fler praktiska effekter än ehla ot3.. du och din vän där bör läsa om.

Permalänk
Avstängd

Då hann jag äntligen se sista avsnittet i säsong 1. Och helt klart det bästa SW har haft att komma med på under många, många år. Äntligen nått som är välskrivet och inte försöker vara där för 12 åringarna.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nozomi:

Episod 1 hade mer praktiska effekter än alla 3 ot filmer tillsammans.. dålig cgi? Var ju sjukt bra när de släpptes, framförallt 3an. Och ot har skitdåligt skådespel också.
Noo00oo0o0o0o

Jag håller inte med. Jag säger inte att OT var perfekt alls, men CGI fanns ju inte då liksom, däremot var ju tilläggen de tryckte in i samband med prequelsen rätt pissiga överlag. Som tur är så är de inte så långa, men jag hade förstås gärna sett att Disney släppte även de riktiga originalen i bra kvalitet.

Jag är fel ålder för OT på bio så för mig så såg jag dem på VHS från början. När E1 kom så var det också VHS som gällde, även om jag förstås kunde gått på den på bio då så kom VHS:en väldigt kort efter biopremiären och jag förbeställde den så bion kändes inte så viktig. Så bortsett från någon BR-kopia som bara fanns tillgänglig i korta perioder eller liknande så var det ju när Disney+ kom som jag kunde se filmerna i bra kvalitet (vilket också timade hyfsat väl med när jag hade en TV som gjorde dem rättvisa). Vilket jag gjorde, jag tog mig igenom alla SW-filmer (i SW-kronologisk ordning, alltså prequels före OT och så vidare) och mycket av serierna, jag orkade inte ta mig igenom hela Clone Wars exempelvis men kollade upp vilka avsnitt som var viktiga för världsbyggandet liksom och såg dem i "rätt" ordning.

För exempelvis IV så lyfte den bättre bildkvaliteten filmen ganska mycket för mig. Det är tydligt att den var något lågbudget emellanåt, på sätt som inte syntes på en suddig-smetig VHS-kopia, men också att effekterna är praktiska fysiska objekt liksom. Denna effekt var inte alls lika tydlig i prequelsen för de är fortfarande suddiga och smetiga på ett sätt som bara var acceptabelt i några år runt millennieskiftet när man experimenterade med CGI och digitala effekter. Den senaste trilogin är skarp på ett modernt sätt istället, vilket kan kännas överdrivet emellanåt men bra mycket bättre än prequelsen är de ju i denna aspekten i alla fall.

Sen om vi pratar mise-en-scène så försökte de få till någon storhetskänsla i väldigt många scener med enorma salar, hangarer och liknande, men det var ju väldigt tydligt att det bara var fejk liksom. Även om det generellt är bra skådespelare så blir det sällan så bra när de bara agerar mot en tennisboll på en pinne eller så liksom. Miljöerna kändes inte levande för de var ju inte levande utan bara tomma digitala kulisser liksom.

Sen kan man förstås ha åsikter om storyn också. SW har ju alltid varit matiné-filmer liksom, lite barnsliga och fantastiska äventyrsfilmer och inte seriösa draman eller liknande. Men likväl tycker jag prequelsen tog det lite långt, deras "vetenskapliga" förklaring till the force känns långsökt. Kom ingen i framtiden verkligen ihåg att det var Anakin som råkade vara det barn som byggde C3PO och R2D2? Hela Anakins utveckling känns väldigt långsökt, från ett lillgammalt barn-geni via en fjunig arg tonåring till en som slaktar barn utan någon förklaring i bakgrund eller story liksom. Clone Wars hjälpte faktiskt detta en hel del, man fick sen en "kraftfull" Anakin som var god och faktiskt gjorde saker förutom att gnälla innan han gick över.

Citat:

Realism? Det är en scifi serie vi vill se aliens och allt. Inte rymdnazister mot franska rebeller.

Realism kanske är fel ord, men jag tycker det passar rätt bra ändå. Jag menar inte realism i typ att tekniken är realistisk, eller att olika "rymdvarelser" är realistiska i sin evolution eller liknande, utan mer att det är en bild av en annan del av imperiet. Inte bara hjältar och "superskurkar", vita och svarta hattar, utan vanliga människor med varierande moral som påverkas på olika sätt och blir tvingade att fatta beslut som inte är så svart/vita liksom.

Om man jämför med Batman så är OT lite som de första filmerna med Michael Keaton, prequelsen mer som uppföljarna till den med Clooney, Val Kilmer och de, och Andor är väl mer som Batman Begins då. (Sextiotals-Batman motsvaras väl av julspecialarna från åttiotalet typ då )

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

men jag hade förstås gärna sett att Disney släppte även de riktiga originalen i bra kvalitet.

Som tur är finns 4K77 och 4K83-projekten. bara Ep5 som måste fixas till så att de blir som originalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Som tur är finns 4K77 och 4K83-projekten. bara Ep5 som måste fixas till så att de blir som originalet.

D+77/D+80/OTD83 finns också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryeshack:

D+77/D+80/OTD83 finns också.

Indeed
Dock föredrar iaf jag 35mm-känslan, speciellt NoDNR-releaserna.
Men då Empire Strikes Back inte är återskapad i samma nivå ännu så får jag nöja mig med Grindhouse Dreamastered-versionen.

Permalänk
Medlem

Grymt nöjd med första säsongen och ser verkligen fram emot nästa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Grymt nöjd med första säsongen och ser verkligen fram emot nästa!

Som tyvärr verkar dröja ända till 2024.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.