Western Digital om vikten av klisterlappar och hårda specifikationer

Permalänk
Melding Plague

Western Digital om vikten av klisterlappar och hårda specifikationer

Under Moderskeppets jungfrufärd tittade "Wittwang" in hos Western Digital, för att kika på företagets sortiment och snacka om varför övertydliga märkningar spelar roll.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmm, helt plötsligt känns inte min SATA SSD så snabb längre med sina 550MB/S 😅

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Det räcker väl för att ha Windows på? Jag funderar på att byta ut min 256 GB m.2 till en 500 GB SSD att ha min Windowspartition på.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Lifooz:

Hmm, helt plötsligt känns inte min SATA SSD så snabb längre med sina 550MB/S 😅

/Lifooz

Om det får det att kännas lite bättre är det inte ens ett år sedan jag kastade ut min gamla SSD från 2013 med läs/skriv på 500 resp 250 MB/s

Permalänk
Medlem

Detta tycker jag ändå bara bekräftar frågetecknen som många lyft kring detta:

Skrivet av Nyhet:

Darragh förklarar att certifieringar, klistermärken och officiella licenser är lösningarna för att förenkla för vanliga dödliga. Hos Playstation 5 finns en M.2-anslutning under skalet, som levereras tillsammans med specifikationer för PCI Express 4.0-lagring som håller måttet. Både Microsofts och Sonys konsoler kan därtill utökas med externa lagringsenheter av både mekanisk och SSD-typ. Om enheterna tydligt är märkta med spelkonsolernas namn behövs inte specifikationstabeller eller tvivel kring kompatibilitet.

Det är helt klart en rimlig och egentligen mycket enkel lösning, men som för någon som lever och andas teknik kanske kan upplevas överflödig. Undertecknad har dock då och då varit lite nyfiken på om produkter som "WD_BLACK D30 för Xbox" eller M.2-enhten "WD_BLACK SN850 för PlayStation 5" på något sätt skiljer sig från icke-certifierade syskonmodeller med samma namn. Western Digital intygar att så inte är fallet, bortsett från att det i vissa fall skickas med skins eller prenumerationer på konsolspecifika tjänster, samt är ordentligt testkörda med de tänkta plattformarna.

Jag köper certifieringen som sådan, den kan hjälpa folk att lätt hitta en kompatibel produkt.
MEN att skapa olika SKUs för samma produkt och inte märka upp alla som kompatibla är ju bara en bekräftelse att de bara håller på och halvfifflar för att genom att *skapa förvirring* kunna tjäna mer på dessa specifika användningsområden.

Edit: ser att de iaf själva lagt till en text på den vanliga enhetens beskrivning att den är kompatibel, så det gör det ju något bättre iaf, men känns ändå som att själva målet är att skapa förvirring.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Om det får det att kännas lite bättre är det inte ens ett år sedan jag kastade ut min gamla SSD från 2013 med läs/skriv på 500 resp 250 MB/s

Haha, då känns det bättre!😂❤️

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Om det får det att kännas lite bättre är det inte ens ett år sedan jag kastade ut min gamla SSD från 2013 med läs/skriv på 500 resp 250 MB/s

En av mina SSD's är en WD Green 240 GB SATA DRAMless, en av de långsammaste som släppts i modern tid.
Trots detta märker jag ingen skillnad i laddningstid i spel jämfört med mina nyare SATA och NVMe diskar, bara om man kopierar mycket data till den på en gång.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Pepsin:

En av mina SSD's är en WD Green 240 GB SATA DRAMless, en av de långsammaste som släppts i modern tid.
Trots detta märker jag ingen skillnad i laddningstid i spel jämfört med mina nyare SATA och NVMe diskar, bara om man kopierar mycket data till den på en gång.

Jag upplever inte heller någon större skillnad i spel sedan jag bytte, däremot verkar det göra skillnad i bland annat Photoshop. Jag vet faktiskt inte om det är ren inbillning eller inte, men när jag arbetat med många lager & vektorgrafik känns det mer smooth. Fast det bästa var egentligen att jag kunde slänga två kablar till åt fanders iom att det blev en m.2-variant

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pepsin:

En av mina SSD's är en WD Green 240 GB SATA DRAMless, en av de långsammaste som släppts i modern tid.
Trots detta märker jag ingen skillnad i laddningstid i spel jämfört med mina nyare SATA och NVMe diskar, bara om man kopierar mycket data till den på en gång.

Flaskhalsen sitter annanstans, bl.a. i CPU:t. Direct storage kan ändra allt men jag kanske är för hoppfull för det verkar ta evigheter innan det släpps ordentligt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag upplever inte heller någon större skillnad i spel sedan jag bytte, däremot verkar det göra skillnad i bland annat Photoshop. Jag vet faktiskt inte om det är ren inbillning eller inte, men när jag arbetat med många lager & vektorgrafik känns det mer smooth. Fast det bästa var egentligen att jag kunde slänga två kablar till åt fanders iom att det blev en m.2-variant

Verkar som att Photoshop drar nytta upp till runt 1 GB/s. Stämmer väl med det jag upplevt själv, skillnad mellan gammal ssd och min första nvme 950 pro men sen dess har jag inte märkt något med snabbare diskar.

https://macperformanceguide.com/blog/2021/20211205_1000-OWC-A...

Permalänk
Medlem

Här sitter en farbror som, trots att han har köpt på sig två SSD genom livet, fortfarande inte tagit steget och provat dem i någon dator. Litar inte riktigt på tekniken, och de gamla diskarna fungerar ju. Tills...
Ja, jag fick min andra hårddiskcrash i livet i år. Så nu kikar jag på storagehyllan därhemma och funderar; kan ju inte bli sämre

Permalänk
Medlem

Kommer från företaget som började sälja SMR diskar istället för CMR i vissa modeller av sin NAS storage serie (you know, där SMR kan vara ett riktigt stort problem) helt utan indikation eller ens omnämnande i specifikationerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Kommer från företaget som började sälja SMR diskar istället för CMR i vissa modeller av sin NAS storage serie (you know, där SMR kan vara ett riktigt stort problem) helt utan indikation eller ens omnämnande i specifikationerna

Precis vad jag också tänkte på när jag läste nyheten.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB