Permalänk

Konvertera VHS till vad?

Jag har en hel del gamla VHS-band jag vill digitalisera men till vad vet jag inte. CD håller på dö ut misstänker jag, jag har i alla fall ingen CD-spelare. Vet inte om det går föra över till USB och behålla allt där tills jag dör för någon media vill jag att den finns i. USB kan jag sticka in i smart tv men vet inte om tv:n klarar av att läsa av digitaliserad VHS? Jag är helt okunnig i det här därför jag skriver och frågar och tar emot tips till vad som är bäst och lämpligast.

Glömde fråga vad jag även behöver för verktyg till VHS-spelaren och till datorn, någon kabel och program? Datorn är en Mac.

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör skilja på videoformat och lagringsmedia, det enklaste är nog att leta reda på en vhs-dvd typ > https://www.blocket.se/annons/stockholm/samsung_dvd_v6500_/10... så kan den konvertera banden till dvdformat och de filerna lagrar du sen på hårddisk genom att läsa in dvdskivorna i datorn.
När du läst över dina vhser kan du sedan sälja vidare vhs-dvdn.

Dvd filerna blir då vanlig mpg 2 video enligt dvdstandard och det är ett format som går att spela upp på väldigt mycket prylar och det är också relativt enkelt att konvertera (men behåll och backupa alltid originalfilerna.)

Du kan ju också skaffa en vhsbandare, nån konverterare till hdmi och ett hdmi-in kort eller nån liknade kedja beroende på hur mycket prylar och jobb du vill lägga på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du bör skilja på videoformat och lagringsmedia, det enklaste är nog att leta reda på en vhs-dvd typ > https://www.blocket.se/annons/stockholm/samsung_dvd_v6500_/10... så kan den konvertera banden till dvdformat och de filerna lagrar du sen på hårddisk genom att läsa in dvdskivorna i datorn.
När du läst över dina vhser kan du sedan sälja vidare vhs-dvdn.

Dvd filerna blir då vanlig mpg 2 video enligt dvdstandard och det är ett format som går att spela upp på väldigt mycket prylar och det är också relativt enkelt att konvertera (men behåll och backupa alltid originalfilerna.)

Du kan ju också skaffa en vhsbandare, nån konverterare till hdmi och ett hdmi-in kort eller nån liknade kedja beroende på hur mycket prylar och jobb du vill lägga på det.

Kan den där mojängen du länka till bränna mina VHS band till DVD?
Och hur skulle kvaliten bli isåfall?
Intresserad av att föra över VHS band till digital media själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du bör skilja på videoformat och lagringsmedia, det enklaste är nog att leta reda på en vhs-dvd typ > https://www.blocket.se/annons/stockholm/samsung_dvd_v6500_/10... så kan den konvertera banden till dvdformat och de filerna lagrar du sen på hårddisk genom att läsa in dvdskivorna i datorn.
När du läst över dina vhser kan du sedan sälja vidare vhs-dvdn.

Dvd filerna blir då vanlig mpg 2 video enligt dvdstandard och det är ett format som går att spela upp på väldigt mycket prylar och det är också relativt enkelt att konvertera (men behåll och backupa alltid originalfilerna.)

Du kan ju också skaffa en vhsbandare, nån konverterare till hdmi och ett hdmi-in kort eller nån liknade kedja beroende på hur mycket prylar och jobb du vill lägga på det.

Ser inte att den där har någon form av dvd/cd skrivar funktion.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xSean145:

Kan den där mojängen du länka till bränna mina VHS band till DVD?
Och hur skulle kvaliten bli isåfall?
Intresserad av att föra över VHS band till digital media själv.

Ja, det verkar vara ganska vanligt att folk "hyr" (man köper en och säljer den sedan när man är klar) den typen av apparat för att överföra, det är ofta enklare än att blanda in datorn i själva konverteringen och många har inte heller en vhsbandare att spela banden i.

Kvaliten blir ungefär det som vhs tillåter men det är ju mer beroende på att vhs i sig är rätt dåligt jämfört med dagens videoformat och att vi har större bildvisare, vill man hålla på med efterbehandling går det att lägga jobb på att "tvätta" men man får ju själv sätta gränserna för hur mycket jobb det får bli.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av swesen:

Ser inte att den där har någon form av dvd/cd skrivar funktion.

Har inte kollat på just den specifika apparaten utan den var ett exempel på apparattyp, man bör dessutom helst bara handla lokalt så man slipper frakt och kan kolla att prylarna funkar för de är numera gamla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja, det verkar vara ganska vanligt att folk "hyr" (man köper en och säljer den sedan när man är klar) den typen av apparat för att överföra, det är ofta enklare än att blanda in datorn i själva konverteringen och många har inte heller en vhsbandare att spela banden i.

Kvaliten blir ungefär det som vhs tillåter men det är ju mer beroende på att vhs i sig är rätt dåligt jämfört med dagens videoformat och att vi har större bildvisare, vill man hålla på med efterbehandling går det att lägga jobb på att "tvätta" men man får ju själv sätta gränserna för hur mycket jobb det får bli.

Ska kolla om det finns sånna på Tradera.

Vi testade en sån där men tycker kvaliten blev ganska dålig över kompositkabeln. Eller om det var programmet som drog ned kvaliten. Kan ha varit bandspelaren också?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xSean145:

Ska kolla om det finns sånna på Tradera.

Vi testade en sån där men tycker kvaliten blev ganska dålig över kompositkabeln. Eller om det var programmet som drog ned kvaliten. Kan ha varit bandspelaren också?

Vhs är grynigt från början men ska du ha bäst kvalitet via en kedja apparater sägs det att det brukar bli bäst att först konvertera till hdmi och sedan läsa in hdmi i datorn och naturligtvis är det skillnad på kvalite på olika videobandspelare, ska du jaga prylar så är det nog en s-vhs bandare du ska jaga även om du inte har s-vhs band för de brukar ha ganska påkostade kretsar i övrigt och de kan även ge ut s-video så att den modernare elektroniken du har efter bandaren för formatkonvertering får bättre förutsättningar. Får du inte tag i en s video maskin så är det troligen en hifivideo som blir steget under, är banden inspelade med hifispår måste du ju ha en sådan för att utnyttja ljudet men de var också generellt mer påkostade än vanliga vhs maskiner och stereoljud med nära på cd kvalitet från en Nicamsändning är nått helt annat än det brusiga monoljudet vanliga vhs erbjöd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad gäller överföring kan det vara bra få det gjort av firmor som har proffsgrejer men det beror på hur mycket VHS material du har. Fördelen är om man inte har så mycket för då blir det inte så dyrt.

Långtidslagring bör man välja M-Disc, brännare kan man köpa externa sådana om man inte har. Kostar inte så mycket men det kan vara knepigt få tag i just dessa skivor. Optisk media kommer inte försvinna inom en nära framtid, det kan upplevas så men det gäller mest Sverige och andra mer utvecklade länder. Sedan är det bra att lagra på mekanisk 2.5 hårddisk också via t.ex. USB kabinett. USB minnen, SD-kort, SSD osv är definitivt sämre men duger för mer korttidslagring.

Visserligen kan en mekanisk hårddisk gå sönder med tiden men om du inte har den i drift allt för ofta så bör man nog kunna räkna med 10år, därefter bör man skaffa en ny mekanisk disk och kopiera informationen igen. Om man väljer att göra det till DVD så bör man även spara en .mp4 variant, inte bra att förlita sig på enbart DVD standarden.

Eftersom vanliga musik CDs tillverkas på ett annat sätt så håller dom längre, det var något test institut i USA som genomförde prover och en vanlig pressad musik CD uppskattade dom att den håller i många hundra år så antagligen är det plasten som degenererar innan innehållet på skivan förstörs. Samma sak med M-Disc. Vanliga brännbara skivor har bläck i sig om även om du lagrar den på rätt sätt så är hållbarheten inte så lång tyvärr och det gäller även om du har inorganiskt bläck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Eftersom vanliga musik CDs tillverkas på ett annat sätt så håller dom längre, det var något test institut i USA som genomförde prover och en vanlig pressad musik CD uppskattade dom att den håller i många hundra år så antagligen är det plasten som degenererar innan innehållet på skivan förstörs. Samma sak med M-Disc. Vanliga brännbara skivor har bläck i sig om även om du lagrar den på rätt sätt så är hållbarheten inte så lång tyvärr och det gäller även om du har inorganiskt bläck.

Och gisses vad fel dom hade, från en med massor av skivor som drabbats av bitrot
Mina kvalitets CDR skivor från urtiden (bl.a Kodak Gold) fungerar fortfarande dock!

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du bör skilja på videoformat och lagringsmedia, det enklaste är nog att leta reda på en vhs-dvd typ > https://www.blocket.se/annons/stockholm/samsung_dvd_v6500_/10... så kan den konvertera banden till dvdformat och de filerna lagrar du sen på hårddisk genom att läsa in dvdskivorna i datorn.
När du läst över dina vhser kan du sedan sälja vidare vhs-dvdn.

Dvd filerna blir då vanlig mpg 2 video enligt dvdstandard och det är ett format som går att spela upp på väldigt mycket prylar och det är också relativt enkelt att konvertera (men behåll och backupa alltid originalfilerna.)

Du kan ju också skaffa en vhsbandare, nån konverterare till hdmi och ett hdmi-in kort eller nån liknade kedja beroende på hur mycket prylar och jobb du vill lägga på det.

Det var smart men är du säker på att alla VHS och DVD spelare kan föra över data från VHS till DVD skiva? Jag hade själv en sån en gång i tiden men visste inte att den hade en sån funktion.

Permalänk

Det här blir bra. Tack!

Permalänk
Medlem

lånar tråden

Vad finns det mer för alternativ av mjukvara att välja bland för att konvertera?
Har VLC nåt sånt stöd kanske?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Vad finns det mer för alternativ av mjukvara att välja bland för att konvertera?
Har VLC nåt sånt stöd kanske?

VLC har stöd enligt kommentarer.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mammutman:

Det var smart men är du säker på att alla VHS och DVD spelare kan föra över data från VHS till DVD skiva? Jag hade själv en sån en gång i tiden men visste inte att den hade en sån funktion.

Alla har inte inspelningsbar dvd så kolla manualer för detaljerna.
Det finns ju även dvd/hdd inspelare som man kan använda om man har en fungerande vhs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Får man inte tag på M-disk så har DVD+RW visat sig vara mycket hållbara över tiden förvarad i typisk svensk värmd inomhusklimat, medans vanliga 'dye' - skivor har kemi som räknar tiden och bitfelen före rättning blir allt fler och fler och efter 10-20 år kan nå en nivå där paritets-datat som är inflätat i dataströmmen inte längre räcker till att felrätta.

men i slutändan är det tillgången till läsmaskiner som bestämmer en arkivformats slutliga livslängd - inte mediats livslängd i de flesta fallen.

jag gissar att somliga ha QIC-bandare (Travan) och DAT-bandare på vinden och en trave media som man inte längre vet hur man skall läsa.

En annan media som gjorde sot-döden är ZIP och JAZ-lagring från Iomega - data på skivorna är förmodligen fullt läsbara utan eller med bara få fel fortfarande - men hur många kan läsa dessa...

vill man ha bandlagring så finns i princip bara LTO-bandare kvar på marknaden och startkostnaden är väl typ 70000:- innan första backuppen rullar - då det inte bara är bandaren som kostar (runt 35-40 papp) utan kräver också en dator (med SAS-gränssnitt) som orka mata data i en hög takt utan stall/avbrott då när bandaren väl dra igång. En LTO9 ligger på 400 MB/s kontinuerligt och är datat komprimeringsbar så kan det slå i kapacitetstaket på en SAS3-länk (1200 MB/s).

Permalänk
Rekordmedlem

Man ska se till att säkra filerna snarare än lagringsmediet och lagringsmedium byter man i takt med teknikutvecklingen så att man vet att man kan läsa filerna, redan idag börjar det bli bökigt att läsa pata hdder och optiska skivor för att hårdvaran inte har rätt interface och optiska enheter börjar bli ovanliga oavsett hur lagringsbeständiga skivorna är, att arkivera filer kräver mer planering än att bara koncentrera sig på att ett visst lagringsmedium är beständigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammutman:

Jag har en hel del gamla VHS-band jag vill digitalisera men till vad vet jag inte. CD håller på dö ut misstänker jag, jag har i alla fall ingen CD-spelare. Vet inte om det går föra över till USB och behålla allt där tills jag dör för någon media vill jag att den finns i. USB kan jag sticka in i smart tv men vet inte om tv:n klarar av att läsa av digitaliserad VHS? Jag är helt okunnig i det här därför jag skriver och frågar och tar emot tips till vad som är bäst och lämpligast.

Glömde fråga vad jag även behöver för verktyg till VHS-spelaren och till datorn, någon kabel och program? Datorn är en Mac.

Du kan nog inte räkna med att det funkar tills du dör. Du lär nog få konvertera många gånger innan dess och flytta till nya medier.
Jag misstänker att det är egenskapat material och jag kan inte rekommendera att du kastar dina videoband, videobandspelare samt tjocktv om du vill kunna avnjuta dessa om 25 år. Att digitalisera är ett sätt att skapa en backup kopia men du får aldrig samma kvalitet som du har på din 20 år gamla tjocktv.

Videobandet kommer nog att hålla mer än 40 år, vilket inte är säkert med usb stickan, cdskivan eller dvd skivan. Visserligen kommer kvaliteten på videobandet att degraderas men det kommer att funka. Det digitala mediet kommer att sluta fungera när det degraderar. (Jag har haft foton i molntjänster som degraderat så det kan hända oavsett vilken lagring du har idag)

Skrivet av mrqaffe:

Ja, det verkar vara ganska vanligt att folk "hyr" (man köper en och säljer den sedan när man är klar) den typen av apparat för att överföra, det är ofta enklare än att blanda in datorn i själva konverteringen och många har inte heller en vhsbandare att spela banden i.

Kvaliten blir ungefär det som vhs tillåter men det är ju mer beroende på att vhs i sig är rätt dåligt jämfört med dagens videoformat och att vi har större bildvisare, vill man hålla på med efterbehandling går det att lägga jobb på att "tvätta" men man får ju själv sätta gränserna för hur mycket jobb det får bli.

Kvalitet på vhs är egentligen ganska hög, men vi saknar tyvärr medium att spela upp vhs på idag. Det är ett format som är tänkt att visas på en crt-skärm. Vhs utnyttjar linjerna på crt:n så att bilden blir "bra" moderna skärmar återger inte video på rätt sätt så därav blir bilden lidande.

Permalänk
Medlem

@xxargs precis. Vanliga brännbara skivor, CD-R, DVD-R, BD-R av bra kvalite är inte dåliga men man kan nog inte räkna med mer än 10-20år max att informationen är säker och går att läsa av. Självklart förutsätter det att man lagrar skivorna på rätt sätt, det finns hårdvara så man kan läsa av skivorna etc. Sedan tillkommer ju även problem att titta på materialet eller spela upp video filer etc som finns på lagrade som innehåll på skivan.

Dom som knåpade ihop M-Disc tänkte bra långt på dessa problem även om jag tycker att lagra något i flera hundra år är överdrivet, vad som händer med mitt material efter 100år är ointressant, det är liksom någon annans problem. Utan backup ska mera ses om att jag lagrar informationen säkert, pålitligt och kan läsa tillbaka den under den tiden jag hanterar informationen men det kräver också att man sköter sitt arkiv med tanke på teknikutveckling och allt annat. Precis som bibliotek som lagrar böcker.

Sedan är det som andra säger i tråden, oavsett hur bra medium du har för att lagra så ligger svagheten i att det kanske inte finns teknik för att läsa informationen. Där är det analoga överlägset men å andra sidan finns det andra brister och problem. Stenkakor (LP-skivor) kan man ju spela upp med en gammal grammofon om man vill som vevas upp. Kräver ingen elektricitet även om ljudet säkerligen är usel från tratten så funkar det.

Som jag ser det är mekaniska hårddiskar en bra lösning just nu, dom kommer nog finnas kvar bra länge än. Optisk media ser jag som en mer långvarig backup, en extra säkerhet om något händer med din externa hårddisk. De tidigaste köpta musik CDn som jag fick av någon en gång i tiden är 1982 och går fortfarande utmärkt att läsa av.

Hur man sedan ska spara videofiler och annat är jag osäker på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man ska se till att säkra filerna snarare än lagringsmediet och lagringsmedium byter man i takt med teknikutvecklingen så att man vet att man kan läsa filerna, redan idag börjar det bli bökigt att läsa pata hdder och optiska skivor för att hårdvaran inte har rätt interface och optiska enheter börjar bli ovanliga oavsett hur lagringsbeständiga skivorna är, att arkivera filer kräver mer planering än att bara koncentrera sig på att ett visst lagringsmedium är beständigt.

Vanliga optiska är inga större problem idag. Det finns fortfarande att köpa både SATA och externa, även med USB-C. PATA är lite värre, för det är dåligt med kontrollerkort. Jag har tittat lite löst eftersom jag har en Plextor (ren) CD-R(W) jag helst skulle vilja kunna ansluta till ett nytt moderkort, men… Det är dock inte en fråga om att kunna lösa den typen av skivor rent generellt, utan mer en enhet med lite andra egenskaper med (ibland avsiktligt) trilskande skivor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Kvalitet på vhs är egentligen ganska hög, men vi saknar tyvärr medium att spela upp vhs på idag. Det är ett format som är tänkt att visas på en crt-skärm. Vhs utnyttjar linjerna på crt:n så att bilden blir "bra" moderna skärmar återger inte video på rätt sätt så därav blir bilden lidande.

Mjae, VHS har dock tydligt lägre upplösning än vad en vanlig tv-utsändning hade (givet bra mottagning). Det var ju en tydlig förbättring med S-VHS, som de flesta aldrig hade. Dock har du en poäng i att det finns en påtaglig risk för överföringar där kvaliteten blir sämre än vad originalet på VHS var/är.