Permalänk
Medlem

Dödade jag just min 13900k?

Tja,

Delid-dags och efter att blivit lite otålig efter att använt kreditkortet för att göra rent PCBn så tog jag kniven, vad jag trodde var försiktigt, och spetsen och kniven snuddade PCBn och skar igenom så man nu ser en del koppar.

Yes, jag är en idiot och dumhövve som använde kniv till detta.

Med det sagt, tror ni processorn är död? Får mitt moderkort först imorgon så kan ej testa idag.

Om det finns en chans att den klarat sig, har ni något tips vad man kan göra? Naggellack eller lim för att skydda skadan?

Alla råd och tips är välkomna.

Tack!

Permalänk
Medlem

Ouff!! Varför är min första tanke!!!
Jag tror den klarade sig precis. Ledningarna går mellan dom smala spåren och det ser ut som att du missade precis.

Permalänk
Medlem

Är väl bara att testa? Ingen minns en fegis. 😉

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Min 6700k såg ut såhär efter att jag delidade den med (dubbelsidigt, aj) rakblad, och den fungerade perfekt i flera år efter det.

edit:

Dold text
Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

<Uppladdad bildlänk>
Min 6700k såg ut såhär efter att jag delidade den med (dubbelsidigt, aj) rakblad, och den fungerade perfekt i flera år efter det.

wow! detta ger ju mig lite hopp!

Tackar för alla svar

Permalänk
Medlem

Du MÅSTE återkoppla här och berätta för oss hur det gick.

Håller tummarna.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Har inga som helst råd med är djävulskt taggat på uppdatering iallafall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Du MÅSTE återkoppla här och berätta för oss hur det gick.

Håller tummarna.

Haha ja, galet nyfiken blev man.

Permalänk
Medlem

Vad är grejen med delid av CPU? Blir temperaturen verkligen så mycket bättre att det är värt risken att man pajjar sin processor?

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem

Gjorde likadant med min 8086k. Rullar på fortfarande fint och det såg värre ut än hos dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Vad är grejen med delid av CPU? Blir temperaturen verkligen så mycket bättre att det är värt risken att man pajjar sin processor?

Grejen är just att tempen blir lägre. Minns att jag fick ned min 20C i last efter delid.
Idle låg runt 23C så jag kunde köra pump och mina fläktar på minsta = knäpptyst burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Vad är grejen med delid av CPU? Blir temperaturen verkligen så mycket bättre att det är värt risken att man pajjar sin processor?

Beror säkert på exemplar och vilken processor det handlar om. Men min 8600K blev 20 grader svalare, allt annat oförändrat, efter delid och flytande metall. Superenkel process med den processorn, och tog säkert inte ens en kvart från att jag stoppade processorn i verktyget tills den var ihoplimmad igen med flytande metall pålagd.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

det där såg ut som att dra ut huden längs nageln

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Vad är grejen med delid av CPU? Blir temperaturen verkligen så mycket bättre att det är värt risken att man pajjar sin processor?

Finns en video när der8auer kör en 7950x utan ihs och med flytande metall och skillnaden är runt 20-30c under full load om jag minns rätt så det är verkligen en enorm skillnad.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Finns en video när der8auer kör en 7950x utan ihs och med flytande metall och skillnaden är runt 20-30c under full load om jag minns rätt så det är verkligen en enorm skillnad.

Detta är ju lite mer specifikt för AMD för att dom har designat IHSen för att passa med äldre AM4-kylare, därav har den blivit tjockare och fått sämre förmåga att överföra värme. 13900k har väl lödd IHS vilket fortfarande innebär en förbättring men inga 30c som man kan se på AM5.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem

Tur i oturen att du verkar ha missat en trace precis, så det du ser är antagligen kopparn för en GND-fill. Skulle gissa att den funkar fint.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

Detta är ju lite mer specifikt för AMD för att dom har designat IHSen för att passa med äldre AM4-kylare, därav har den blivit tjockare och fått sämre förmåga att överföra värme. 13900k har väl lödd IHS vilket fortfarande innebär en förbättring men inga 30c som man kan se på AM5.

Självklart är det så, men av det lilla jag lyckas hitta om just 13900k så är det även där runt 15-20c skillnad att köra slipad ihs och flytande metall och om man slopar Intels fäste för CPUn. Sen värt att tänka på att Intel och amd kört helt olika när det kommer till bost där amd kör max hela tiden medans Intel har deras första minut där den kör på och sen klockar ner sig och då även går tempen ner, under den där första minuten så är det en skillnad på runt 30c av vad jag kunde hitta.

Verkar inte direkt finnas så mycket info om hur 13900k presterar utan ihs.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av fitch:

Tja,

Delid-dags och efter att blivit lite otålig efter att använt kreditkortet för att göra rent PCBn så tog jag kniven, vad jag trodde var försiktigt, och spetsen och kniven snuddade PCBn och skar igenom så man nu ser en del koppar.

Yes, jag är en idiot och dumhövve som använde kniv till detta.

Med det sagt, tror ni processorn är död? Får mitt moderkort först imorgon så kan ej testa idag.

Om det finns en chans att den klarat sig, har ni något tips vad man kan göra? Naggellack eller lim för att skydda skadan?

Alla råd och tips är välkomna.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Tack!

Din garanti kommer med 100% säkerhet ryka. Och ev svårt att sälja delidad processor i andrahandsmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Grejen är just att tempen blir lägre. Minns att jag fick ned min 20C i last efter delid.
Idle låg runt 23C så jag kunde köra pump och mina fläktar på minsta = knäpptyst burk.

Skrivet av cyklonen:

Beror säkert på exemplar och vilken processor det handlar om. Men min 8600K blev 20 grader svalare, allt annat oförändrat, efter delid och flytande metall. Superenkel process med den processorn, och tog säkert inte ens en kvart från att jag stoppade processorn i verktyget tills den var ihoplimmad igen med flytande metall pålagd.

Ska du delida din 5900X?

Skrivet av norrby89:

Finns en video när der8auer kör en 7950x utan ihs och med flytande metall och skillnaden är runt 20-30c under full load om jag minns rätt så det är verkligen en enorm skillnad.

Oh! Om vi talar om ca >20C skillnad. Då förstår jag motiveringen att delida!

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Ska du delida din 5900X?

Nä, det har jag inget behov av så som jag använder den.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av fitch:

Tja,

Delid-dags och efter att blivit lite otålig efter att använt kreditkortet för att göra rent PCBn så tog jag kniven, vad jag trodde var försiktigt, och spetsen och kniven snuddade PCBn och skar igenom så man nu ser en del koppar.

Yes, jag är en idiot och dumhövve som använde kniv till detta.

Med det sagt, tror ni processorn är död? Får mitt moderkort först imorgon så kan ej testa idag.

Om det finns en chans att den klarat sig, har ni något tips vad man kan göra? Naggellack eller lim för att skydda skadan?

Alla råd och tips är välkomna.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Tack!

Nagellack på de frigjorda kopparytorna skadar nog inte.

Permalänk
Medlem

Helvete vad jag är nyfiken nu haha. Hoppas hoppas att det funkar 🙏

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Givetvis så slutade Postnord jobba och leverans av moderkort blir först på måndag (förhoppningsvis). Funkar processorn så återkommer jag med överklockningsreslutatet / temperaturer efter att ha:
- Delidat
- Slipat IHS
- Använt flytande metall
- Monterat contact frame

Tack för all input! Blev chockad över hur många som röstat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Din garanti kommer med 100% säkerhet ryka. Och ev svårt att sälja delidad processor i andrahandsmarknaden.

Oj, säger du det. Visste du även att gräs är grönt och att jord är brunt. Vad är överhuvudtaget poängen med din kommentar?

Jag tippar på att det inte kommer vara några problem med processorn, tummarna upp.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av fitch:

Givetvis så slutade Postnord jobba och leverans av moderkort blir först på måndag (förhoppningsvis). Funkar processorn så återkommer jag med överklockningsreslutatet / temperaturer efter att ha:
- Delidat
- Slipat IHS
- Använt flytande metall
- Monterat contact frame

Tack för all input! Blev chockad över hur många som röstat

Snacka om cliffhanger! Väntar mig full rapport på måndag, blir intressant att höra

Jag hade nog varit lite försiktig med nagellack om du täcker över det sedan. Det är oftast lösningsmedel i det som det yttre lagret av PCB:n kanske inte mår bra av.

Permalänk
Medlem

Nu är det måndag, hur har det gått?

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Nu är det måndag, hur har det gått?

TS ligger numera i fosterställning och gråter... Men är det av lycka eller vemod?

Permalänk
Medlem

JAG MÅSTE FÅ VETA HUR DET HAR GÅTT!!!!

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Haha, va sköna ni är! <3

Efter att ha slipat processorn så såg jag att tre av kontakt-kvadraterna (vafasen heter dem?) var antingen skadade eller hade flytande metall på dem. Jag blev riktigt demoraliserad när jag såg detta så luften gick ur mig lite. Halva datorn är ihopsatt och sitter och funderar på hur jag kan åtgärda det, eller om jag bara skall sätta i skiten och hoppas på det bästa (för ingen minns en fegis, eller hur @MinscS2? )

Bilder på förödelsen:

Om ni som är experter har några ideer på vad jag kan göra för att fixa det, skriv gärna! Alla tips och tankar uppskattas!

Hade jag haft ett mikroskop hade det varit enklare och se om det är en skada eller flytande metall som ligger på kontaktytorna.

Ser fram emot lite moraliskt stöd och tips när jag kikar tillbaka imorgon!

tack <3

Permalänk
Medlem

Solklart garantiärende på den prollen.