Tråden för 2-kanals stereo med högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moondragon84:

Funderar själv faktiskt på att leta blocket eller beställa från just företaget. Enligt dig, behöver man en sub? vill helst undvika om det är möjligt för att slippa integrera.

Dom ska ju gå ner till 33hz +/-3dB enligt deras specs vilket är gott nog för det mesta, så o om ditt rum inte äter för mycket bas eller om du lyckas korrigera det antingen fysiskt eller digitalt så kommer du nog inte behöva nån sub.
.. fast när man kollar deras egna mätningar så ligger -3dB-punkten snarare vid 50hz vilket däremot kan tyda om att en sub kan behövas. Men placera dom nära en vägg så får man kanske den extra boosten som behövs för att få ner till dom där 33hzen.
Men rätt tänkt från din sida iaf, att integrera en subb bra är svårare än vad folk tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Berätta gärna lite mer om övriga anläggningen!

Jag är så kass på att ta bilder, så får bli deskriptivt. Mac mini med Audirvana 3.5+ -> Topping D10S (DDC) -> Pioneer PD70AE -> XP10 -> X150.5 -> Magnepan 1.6QRSE. Sedan stor och tjock matta, tavlor och bredbandsabsorbenter på väggarna.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oatp1b1:

Jag är så kass på att ta bilder, så får bli deskriptivt. Mac mini med Audirvana 3.5+ -> Topping D10S (DDC) -> Pioneer PD70AE -> XP10 -> X150.5 -> Magnepan 1.6QRSE. Sedan stor och tjock matta, tavlor och bredbandsabsorbenter på väggarna.

Mysigt. Pion saknar USB därav en D10s emellan eller?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Mysigt. Pion saknar USB därav en D10s emellan eller?

Japp, exakt. Optiskt från mac är begränsat till 24/96 så det kändes lite trist att inte kunna maxa Qobuz även om det inte är hörbart.

Min gamla förstärkare ligger ute till försäljning om någon känner sig hugad.
https://www.akkelisaudio.com/fyndhornan/mcintosh-ma6900-g-lim...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eFoppa:

Den här branschen är också full av människor som ”recenserar” produkter de aldrig lyssnat på. Ungefär lika illa som ormolja imo.

Nej det är det inte. Upp till bevis gäller, det lovas friskt från företag där marknadsföringsfolket hittar på kreativa sätt att ...ljuga eller i alla fall inte ha en bra relation till sanningen.
Att sedan mycket av dessa produkter demonstreras med t.ex dyra kablar är inte speciellt förtroendeingivande. Då vet man att det åtminstone delvis är teater.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kaleid:

Nej det är det inte. Upp till bevis gäller, det lovas friskt från företag där marknadsföringsfolket hittar på kreativa sätt att ...ljuga eller i alla fall inte ha en bra relation till sanningen.
Att sedan mycket av dessa produkter demonstreras med t.ex dyra kablar är inte speciellt förtroendeingivande. Då vet man att det åtminstone delvis är teater.

Ja vi vet ju alla att det är kabellyftarna som är det viktigaste för ljudet

The Darkz Cable Lifter creates a complete ressonance free invironment for your cables, another detail to reach optimum mechanical grounding.
T2s: Titanium Acousticly optimized coating Aluminium lock Titanium balls

15 190,00 kr /st.
https://www.hifiexperience.se/produkter/kablar/hogtalarkablar...

Nån som provat om de funkar till en dator för extremöverklockning ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Nej det är det inte. Upp till bevis gäller, det lovas friskt från företag där marknadsföringsfolket hittar på kreativa sätt att ...ljuga eller i alla fall inte ha en bra relation till sanningen.
Att sedan mycket av dessa produkter demonstreras med t.ex dyra kablar är inte speciellt förtroendeingivande. Då vet man att det åtminstone delvis är teater.

Vem är det du diskuterar kablar med?
De enda som diskuterar kablar här är du och Gurra.

”Upp till bevis”….🫠
Ett företag säljer produkter till en målgrupp för ett angivet pris. Om inte efterfrågan finns så säljer inte produkten, det är verkligen jätteenkelt. Ja företag använder sig av marknadsföring. Vi lever i en marknadsekonomi.

Så du menar att en produkt som demas med dyra kablar måste va ormolja? Det är ju bara struntsnack. Om du faktiskt läst på om Statement så kan du se vad Naim säger om kablar och varför man kände sig tvungna att ta fram Super Lumina till Statement. Du slåss mot väderkvarnar.

Jag säger inte att Statement är värd sitt pris eller att den ens är bra, jag har ingen aning. Finner det bara märkligt att avfärda alla produkter som har ett högt pris med att de demades med dyra kablar eller kostar så mycket att det MÅSTE vara ormolja.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Nej det är det inte. Upp till bevis gäller, det lovas friskt från företag där marknadsföringsfolket hittar på kreativa sätt att ...ljuga eller i alla fall inte ha en bra relation till sanningen.
Att sedan mycket av dessa produkter demonstreras med t.ex dyra kablar är inte speciellt förtroendeingivande. Då vet man att det åtminstone delvis är teater.

Jag tycker Bel Canto Black är ormolja. Hur kan de få den till att leverera 1000w. Den väger ju inget och man behöver kablar för 200k. Hallå vad är det här för trolleri.
Eller hur får de en pelare från Gryphon Audio att levera kraft som ett kärnkraftverk till Audiovector R11, jag förstår nada. Kan du förklara dessa saker åt mig är du snäll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Vem är det du diskuterar kablar med?
De enda som diskuterar kablar här är du och Gurra.

”Upp till bevis”….🫠
Ett företag säljer produkter till en målgrupp för ett angivet pris. Om inte efterfrågan finns så säljer inte produkten, det är verkligen jätteenkelt. Ja företag använder sig av marknadsföring. Vi lever i en marknadsekonomi.

Så du menar att en produkt som demas med dyra kablar måste va ormolja? Det är ju bara struntsnack. Om du faktiskt läst på om Statement så kan du se vad Naim säger om kablar och varför man kände sig tvungna att ta fram Super Lumina till Statement. Du slåss mot väderkvarnar.

Jag säger inte att Statement är värd sitt pris eller att den ens är bra, jag har ingen aning. Finner det bara märkligt att avfärda alla produkter som har ett högt pris med att de demades med dyra kablar eller kostar så mycket att det MÅSTE vara ormolja.

Att jag drog in kablarna i diskussionen var bara för att ironisera lite över hur det brukar kunna låta; att om man inte hör skillnad på en grej som kostar massor med pengar så har man inte tillräckligt bra kabel eller andra tillbehör.
Men också för att en apdyr kabel kanske faktiskt är rent tekniskt bättre men att den är sååååå långt in på dimishing returns-området att det verkligen inte finns nån poäng med den, men att den ändå sen med marknadsföringpladder säljs som det vore det bästa sen skivat bröd. Detsamma skulle det nästan kunna vara med Statement o andra liknande prylar, att visst har dom kanske den spikrakaste frekvenskurvan med en avvikelse på 0.0001dB o med dist nere på -200dB, men eftersom det inte finns nån poäng alls med det så är prylen helt onödig. Det är alltså bara nån slags status som är det enda man får ut utav den. Säger iofs inte att det är exakt så i fallet med Naimen, men inte helt långt ifrån.
Nä personligen så ser jag generellt sett ingen poäng med förstärkare, DACar etc som kostar månadslöner, det är verkligen bara pengar i sjön, eller snarare pengar till nåt företag som i mina ögon tjänar oärliga pengar.
I PA-sammanhang däremot, där är det en helt annan femma

Permalänk
Medlem

KEF LS50 Wireless II för 23 000 kr lär väl vara bland de bättre hifi-fynden just nu.

Jag har nu mest varit inne på att köpa ett par begagnade Larsen 6 och koppla till antingen NAD C 700 eller en Bluesound Node + MiniDSP Flex + Hypex nCore-förstärkare från Audiophonics. Men gissar att man får bättre absolut ljudkvalitet till lägre pris med Keffarna, även om flexibiliteten är sämre med allt inbyggt i högtalarna. Ska dra och provlyssna idag.

Någon som har någon åsikt om KEF LS50 Wireless II?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

KEF LS50 Wireless II för 23 000 kr lär väl vara bland de bättre hifi-fynden just nu.

Säkert trevliga högtalare, men med tanke på hur vanligt och billigt det blivit med små trådlösa högtalare nuförtiden så kan jag tycka 23k är för mycket pengar för att klassas som ett bra fynd. (speciellt när det inte är något speciellt reapris utan vad alla verkar sälja den för)
Vad är det som gör just de så "fyndiga"?
(är ljudet så mycket bättre, eller har de någon viktig feature jag missat?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Säkert trevliga högtalare, men med tanke på hur vanligt och billigt det blivit med små trådlösa högtalare nuförtiden så kan jag tycka 23k är för mycket pengar för att klassas som ett bra fynd. (speciellt när det inte är något speciellt reapris utan vad alla verkar sälja den för)
Vad är det som gör just de så "fyndiga"?
(är ljudet så mycket bättre, eller har de någon viktig feature jag missat?)

De har använt Meta teknologin som är utvecklad i samarbete med ett annat företag. Gör att de kan sprida ljudet bättre. Det är en så kallad plastskiva som sitter bak dess driver.
Den har blivit fullt trådlös sedan version 1 och fått en ny DAC. Gör att den stödjer full 24bit.
Som du säger det är fullt pris om man inte hittar de för under 20k. Säg runt 16k. Rent teknologiskt är de mer i framkant på dess aktiva plattform när det gäller hifi mot andra aktörer som gärna tar dubbelt så mycket betalt.
I mina öron är KEF de få som lyckas hålla ihop en helhet i ljudbilden och ofta mer rent ljud. Kanske inte lika dominant i bas mot andra märken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

KEF LS50 Wireless II för 23 000 kr lär väl vara bland de bättre hifi-fynden just nu.

Jag har nu mest varit inne på att köpa ett par begagnade Larsen 6 och koppla till antingen NAD C 700 eller en Bluesound Node + MiniDSP Flex + Hypex nCore-förstärkare från Audiophonics. Men gissar att man får bättre absolut ljudkvalitet till lägre pris med Keffarna, även om flexibiliteten är sämre med allt inbyggt i högtalarna. Ska dra och provlyssna idag.

Någon som har någon åsikt om KEF LS50 Wireless II?

Min spontana åsikt är att de är väldigt annorlunda från ett par Larsen, så skulle verkligen rekommendera att du provlyssnar. Skulle själv inte köpa ett par AIO-högtalare, känns som man sitter för mkt i knäet på tillverkaren att de fortsätter support osv. Är du inne på den minimalistiska lösningen skulle jag titta på Buchardt A500 också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

KEF LS50 Wireless II för 23 000 kr lär väl vara bland de bättre hifi-fynden just nu.

Jag har nu mest varit inne på att köpa ett par begagnade Larsen 6 och koppla till antingen NAD C 700 eller en Bluesound Node + MiniDSP Flex + Hypex nCore-förstärkare från Audiophonics. Men gissar att man får bättre absolut ljudkvalitet till lägre pris med Keffarna, även om flexibiliteten är sämre med allt inbyggt i högtalarna. Ska dra och provlyssna idag.

Någon som har någon åsikt om KEF LS50 Wireless II?

Om valet stog mellan dom två så skulle jag personligen lätt gå på Larsen. Är nog trevligare högtalare i grunden som dessutom går rätt mycket djupare o lär spela högre. Att dessutom ha en DSP för eventuell småkorrigering av rummet samt egen skräddarsyning gör ju att du lär få överlägset bättre ljud.

Permalänk
Medlem

Vad skulle ni rekommendera till någon som enbart har kört lurar tidigare, tänker runt 15-18k i pris, helst med förstärkare om det räcker till.
Har kikat på Dynavoice DF-8, Magnat Transpuls 1500 och Klipsch R-600F, men ju mer jag läser så går Dynavoice bort haha. Kanske någon som har erfarenhet av Magnat eller Klipschen?

Visa signatur

Asus 3080 TI | 5900X | MSI X570S Torpedo Max | Kingston Fury 3600 Mhz | Seasonic Focus GX 850W | Torrent Compact | Dark Rock Pro 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av iskalle:

Vad skulle ni rekommendera till någon som enbart har kört lurar tidigare, tänker runt 15-18k i pris, helst med förstärkare om det räcker till.
Har kikat på Dynavoice DF-8, Magnat Transpuls 1500 och Klipsch R-600F, men ju mer jag läser så går Dynavoice bort haha. Kanske någon som har erfarenhet av Magnat eller Klipschen?

Magnaten skulle jag aldrig köpa. Fått riktigt risiga recensioner och ständig rea så vitt jag vet. Skulle för det första rekommendera att du går runt och provlyssnar, men går inte det skulle jag nog köra ett säkert kort. Typ Dynaudio Emit, Dali Opticon eller B&W 600-serien. Sedan med någon av NADs nya förstärkare.
Klipsch är, imho, för mycket acquired taste för att rakt av rekommendera dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Magnaten skulle jag aldrig köpa. Fått riktigt risiga recensioner och ständig rea så vitt jag vet. Skulle för det första rekommendera att du går runt och provlyssnar, men går inte det skulle jag nog köra ett säkert kort. Typ Dynaudio Emit, Dali Opticon eller B&W 600-serien. Sedan med någon av NADs nya förstärkare.
Klipsch är, imho, för mycket acquired taste för att rakt av rekommendera dem.

Alright, vad behöver man för att driva ett par Dynaudio Emit 50 kontra 20 tex? Någon säger att 40 watt över X ohm räcker och en annan säger 200 watt. Det är ju en viss skillnad i pris på det..

Visa signatur

Asus 3080 TI | 5900X | MSI X570S Torpedo Max | Kingston Fury 3600 Mhz | Seasonic Focus GX 850W | Torrent Compact | Dark Rock Pro 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av iskalle:

Alright, vad behöver man för att driva ett par Dynaudio Emit 50 kontra 20 tex? Någon säger att 40 watt över X ohm räcker och en annan säger 200 watt. Det är ju en viss skillnad i pris på det..

Emit 50 kräver antagligen lite mer av förstärkaren eftersom den går lägre i impedans, men 40 watt från ett välkänt märke (Yamaha, NAD etc) kommer garanterat räcka till i princip vad som helst i prisklassen du rör dig så länge du inte försöker blåsa ur dina fönster eller har ett enormt lyssningsrum.

Permalänk
Medlem

Det är många parametrar som spelar in, verkningsgrad på högtalaren, impedanskurva, storlek på rum, dämpning i rum, hur högt vill man spela, vilken typ av musik osv osv så det är inte bara att säga si och så många watt. Finns högtalare som låter jättehögt med 3 watt(hornhögtalare) och andra börjar knappt andas vid 100W (överdämpade audiofilhögtalare med knepig impedanskurva).

För att få bäst uppfattning om hur det låter, om du verkligen bryr dig, bör du låna hem högtalaren tillsammans med en lämplig förstärkare för just den högtalaren.

Just förstärkare är annars lite spännande just nu eftersom det börjar komma extremt små klass-D (digitala) förstärkare som spelar väl i nivå med old school 20-kilos monster.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av iskalle:

Alright, vad behöver man för att driva ett par Dynaudio Emit 50 kontra 20 tex? Någon säger att 40 watt över X ohm räcker och en annan säger 200 watt. Det är ju en viss skillnad i pris på det..

Förhållandet mellan effekt och ljudtryck är logaritmiskt så spelar du inte starkt använder du nästan ingen effekt men ska du spela starkt har du alltid för lite, dessutom så upplever de flesta lite dist som ökad dynamik så utan att ange mer parametrar så kan det räcka med 1 W eller så är 1 kW för lite.
Det beror också mycket på vad man spelar för något för dynamiken kan skilja enormt mellan bra och dåliga inspelningar.
Generellt har dock de flesta alldeles för lite effekt för att kunna spela dynamisk musik på ett bra sätt medans det ofta går att spela nån lågdynamisk pop alldeles för starkt eller med dist som inte är för störande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Min spontana åsikt är att de är väldigt annorlunda från ett par Larsen, så skulle verkligen rekommendera att du provlyssnar. Skulle själv inte köpa ett par AIO-högtalare, känns som man sitter för mkt i knäet på tillverkaren att de fortsätter support osv. Är du inne på den minimalistiska lösningen skulle jag titta på Buchardt A500 också.

Skrivet av Gurrrra:

Om valet stog mellan dom två så skulle jag personligen lätt gå på Larsen. Är nog trevligare högtalare i grunden som dessutom går rätt mycket djupare o lär spela högre. Att dessutom ha en DSP för eventuell småkorrigering av rummet samt egen skräddarsyning gör ju att du lär få överlägset bättre ljud.

Det var helt klart bra att jag provlyssnade KEF LS 50 Wireless II ordentligt idag. Sambon och jag märkte att de var väldigt kompententa men inte nog engagerande för den typ av musik vi mest lyssnar på, mycket rock av olika slag samt elektroniskt. Vi demade sedan Dynaudio Emit 30 med en Marantz PM7000N och det passade betydligt bättre med en väldigt bra bas i botten utan att tappa detaljer. Så nu finns Emit 30 på min shortlist, inklusive Emit 50 om de inte är för stora för det vardagsrum på 15,5 kvadrat vi kommer ha det närmaste året - jag lockas av att de är 3-vägs, så mellanregistret har ett eget högtalarelement.

Marantzen var bra men jag har en känsla av att Cambridge Audio CXA81 kan smälla högre för ett lägre pris om jag inte ska köra på NAD C 700 för även få streaming med BluOS integrerat.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Marantzen var bra men jag har en känsla av att Cambridge Audio CXA81 kan smälla högre för ett lägre pris om jag inte ska köra på NAD C 700 för även få streaming med BluOS integrerat.

Dynaudio är väldigt trevliga högtalare imo. Har inte hört Emit men vill minnas att jag va extremt imponerad av Excite X18 för priset och hade själv ett par Special 40 som jag drev med en Hegel Röst.
Hegel H95 borde absolut va på din shortlist i den prisklassen. Hegel och Dynaudio brukade dema sina grejer ihop innan Hifiklubben skaffade ensamrätt på Hegel. Med H95 får du även Airplay och Spotify Connect.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Var kommer detta mindervärdeskomplex ifrån?
Är det verkligen så jobbigt med andras åsikter?

Det finns praktiskt taget ingen korrelation alls mellan pris och prestanda för hifi och audio..

(Vetenskapligt bevisat)

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Det finns praktiskt taget ingen korrelation alls mellan pris och prestanda för hifi och audio..

(Vetenskapligt bevisat)

Det är det ingen som påstått heller

(Fakta, läs tråden)

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Det är det ingen som påstått heller

(Fakta, läs tråden)

Sorry, ej läst tråden.

Ni har min blessing att carry on.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Rekordmedlem

Det har var ett intressant reportage som åtminstone visar lite av hur 800 serien blir till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tyvärr aldrig hört en setup med 80XD3/D4 som låtit bra. På tok för hissad diskant för min smak.

Permalänk
Medlem

Ja efter att ha sett det där klippet så förstår man varför dom är så dyra, bara hantverket att bygga lådorna är ju inte allls billigt. O visst att lådornas utformning förbättrar ljudet, men frågan är ändå hur mycket av pengarna man egentligen lägger på faktiskt ljudkvalitet o hur mycket man lägger på fint hantverk. Inte för att det nödvändigtvis är fel att betala för bra hantverk o design, but still

Permalänk
Medlem

Annars appropå Carlsson, och sladdlöst; https://teenage.engineering/store/od-11?color=white

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja efter att ha sett det där klippet så förstår man varför dom är så dyra, bara hantverket att bygga lådorna är ju inte allls billigt. O visst att lådornas utformning förbättrar ljudet, men frågan är ändå hur mycket av pengarna man egentligen lägger på faktiskt ljudkvalitet o hur mycket man lägger på fint hantverk. Inte för att det nödvändigtvis är fel att betala för bra hantverk o design, but still

Det är snarare hantverk man vill undvika för att kunna få hög finish utan att det blir dyrt. Hade serierna varit stora och automatiserade hade priserna kunnat sänkas otroligt mycket så felet är att folk köper dåliga prylar och ofta byter dem så att det aldrig bli ordentlig serievolym på bra saker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.