Permalänk
Medlem
Skrivet av soder123:

Vill ni skicka bios inställningarna ni ändrade, print eller liknande ? Jag är medveten om att mitt exemplar kanske inte kommer kunna köra exakt samma värden som ni, men då har jag något att utgå ifrån och jag vet vilka inställningar jag ska ändra. Har bara tidigare erfarenheter av detta med intel.
Jag har Asus B550 moderkort om det är av betydelse.

Bios: advanced mode (f7) , Ai tweaker, VDDCR Cpu voltage: offset mode, ändra till minus, sätt 0.04375

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Bios: advanced mode (f7) , Ai tweaker, VDDCR Cpu voltage: offset mode, ändra till minus, sätt 0.04375

Snyggt! Tack blir det skillnad på prestanda, eller bara lägre temps ?

Visa signatur

Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av soder123:

Snyggt! Tack blir det skillnad på prestanda, eller bara lägre temps ?

om den boostar högre får du något bättre prestanda Men PBO 2 programet som länkades ovanför hjälper däremot för prestanda
Min CPU klarar undervolten du fick av mig plus -30 på alla kärnor i programmet (drar ej resurser av datorn heller)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

om den boostar högre får du något bättre prestanda Men PBO 2 programet som länkades ovanför hjälper däremot för prestanda
Min CPU klarar undervolten du fick av mig plus -30 på alla kärnor i programmet (drar ej resurser av datorn heller)

Tråkigt att man ska behöva köra 3e-partsprogram för att få 5800x3d att prestera som den ska. Hoppas AMD låser upp curve optimizer negative offset inom en snar framtid. Tycker det är lite drygt att man behöver starta PBO2 Tuner manuellt efter en omstart av Windows, har inte lyckats få det att autostarta med Windows 11...

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem
Skrivet av THURGOOD:

Tråkigt att man ska behöva köra 3e-partsprogram för att få 5800x3d att prestera som den ska. Hoppas AMD låser upp curve optimizer negative offset inom en snar framtid. Tycker det är lite drygt att man behöver starta PBO2 Tuner manuellt efter en omstart av Windows, har inte lyckats få det att autostarta med Windows 11...

Häller helt klart med! Tror dom håller den låst då den presterar jäkligt bra och "håller tillbaka" användare från att uppgradera till 7000 serien.. jag själv lyckades för första gången sabba en CPU då jag gjorde en delid av den sitter nu på 13700k, då jag gillar att tweaka, överklocka och kräma ur så mycket jag möjligt bara kan så var nog X3D serien inget för mig, trotts grym prestanda osv så gillar jag inte att känna mig "låst" men jag är också ett extremfall för gemene man är x3d sjukt mycket för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THURGOOD:

Tråkigt att man ska behöva köra 3e-partsprogram för att få 5800x3d att prestera som den ska. Hoppas AMD låser upp curve optimizer negative offset inom en snar framtid. Tycker det är lite drygt att man behöver starta PBO2 Tuner manuellt efter en omstart av Windows, har inte lyckats få det att autostarta med Windows 11...

Vill du ha hjälp med att sätta upp en scheduled task i win11 kan jag hjälpa dig. Skicka PM isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Vill du ha hjälp med att sätta upp en scheduled task i win11 kan jag hjälpa dig. Skicka PM isf.

Om det att ta det i skrift så kan du väl ta det här så alla kan se?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Köpt hem nya delar för ny dator, hur är det med 5800x3d och ASUS Prime X570-Pro Moderkort. Går det ens att boota upp, läste nånstans att man kanske behöver en tidigare cpu för att uppgradera bios så att sedan man kan köra de två. Problemet är att jag inte har en gammal amd processor. Hur gör man då?

Permalänk
Medlem

Petade in min Inet-drop 5800X3D idag. Har inte hunnit hårdköra den ännu, men första gången jag får över 60fps stabilt downtown i Fallout4. Bara en sån sak! En viss auktions-site svämmar över av begagnade 3600/3700:or har jag märkt.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Vill du ha hjälp med att sätta upp en scheduled task i win11 kan jag hjälpa dig. Skicka PM isf.

Skrivet av SCORPIUS:

Om det att ta det i skrift så kan du väl ta det här så alla kan se?

Hade varit trevligt!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Fixar en liten guide vid tillfälle 🙂

Permalänk
Medlem

Ploppa precis in min 5800x3d och blev bliv av med alla tunga
dippar i Iracing även fast jag ökade på antalet bilar i ai sessionen flexatt testa.
Vissa ställen det alltid gått tungt så var tvungen att dra ner lite på inställningarna för att få okej flyt i de värsta partierna men nu får jag solida 90 även där så då kan jag brassa på med ögongodis.

Edit: Bytte från en 5600x, ändå stort steg i prestanda från samma generation

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Ser bra ut så långt, detta är med VR mod jämfört med 5600. 5800x3d är ca dubbelt så snabb, trots att 5600 inte börjat svetta än.

Ypperligt. Det är då inte alltid detta hade inneburit dubbel fps men jag kan säga att det är närmast dubbel headroom.

EDIT: Kyler den med en 212 evo black, tror jag har sämst kylare av alla med denna CPU, funkar ändå

Permalänk
Avstängd

Har kört min några dagar nu och den är sinnessjukt bra. Hade visserligen en gammal i7-7700K innan men jag håller 70-80 fps i Cyberpunk med allt maxat (utom RT) med ett 6900xt. Testade Star Citizen och får 60-70 fps med det mest på max också. Tempen är runt 40-45C under hög belastning.

Permalänk
Medlem

@orginallinus @SCORPIUS @THURGOOD

Hur man sätter upp en Scheduled Task som sätter PBO2 Tuner-värden vid uppstart i Windows 11:

Obs, vissa versioner av PBO2 Tuner klarar inte av att ta emot parametrar ("arguments"). Funkar inte uppsättningen nedan, prova en annan version.

Öppna Task Scheduler, Create New Task.

Peka ut sökvägen till PBO2 tuner.exe och ange 8st värden med sänkningen du vill ha. -18 i mitt fall.
-18 -18 -18 -18 -18 -18 -18 -18

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

@orginallinus @SCORPIUS @THURGOOD

Hur man sätter upp en Scheduled Task som sätter PBO2 Tuner-värden vid uppstart i Windows 11:

Obs, vissa versioner av PBO2 Tuner klarar inte av att ta emot parametrar ("arguments"). Funkar inte uppsättningen nedan, prova en annan version.

Öppna Task Scheduler, Create New Task.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

https://i.ibb.co/HnSDdR5/pbo3.png

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Peka ut sökvägen till PBO2 tuner.exe och ange 8st värden med sänkningen du vill ha. -18 i mitt fall.
-18 -18 -18 -18 -18 -18 -18 -18

https://i.ibb.co/syJGHzT/pbo6.png

https://i.ibb.co/9w60GWJ/pbo7.png

Tack så mycket!

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svullom:

Har kört min några dagar nu och den är sinnessjukt bra. Hade visserligen en gammal i7-7700K innan men jag håller 70-80 fps i Cyberpunk med allt maxat (utom RT) med ett 6900xt. Testade Star Citizen och får 60-70 fps med det mest på max också. Tempen är runt 40-45C under hög belastning.

Vad kör du med för kylare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Libra-75:

Vad kör du med för kylare?

Noctua NH-U12S

Permalänk

Men hur står sig 3d modellen mot vanliga? Är ju endå hyggligt prislapsskillnad

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Men hur står sig 3d modellen mot vanliga? Är ju endå hyggligt prislapsskillnad

https://www.techpowerup.com/review/rtx-4090-53-games-ryzen-7-...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Men hur står sig 3d modellen mot vanliga? Är ju endå hyggligt prislapsskillnad

Det beror ju av vilken typ av last som kastas på den. T.ex. får den ett lägre resultat i Cinebench än 5800X. Plus-skillnaden är nog som tydligast då det gäller spel som kan dra nytta av "3d"-cachen.

https://www.sweclockers.com/test/34086-amd-ryzen-7-5800x3d-sp...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Okej, kul! Uppdatera gärna när du har testat, kör nämligen också med en 25mm fläkt (NF-P12 redux-1700).

Nu har jag äntligen fått in proppen efter en del om och men (nytt köp på svart tisdag med inet, missen med att man inte hade kylpasta hemma etc ). Jag har inte hunnit göra så mycket stresstest än men här kommer en första blick från 3dMark när jag gjorde ett snabbtest på CPU:

från 51 till 73 grader, en del skillnad, men efter att jag fixat fläktkurvan efter CPU-bytet så slutade den låta som ett jetplan iallafall. Det är en Noctua L12s som jag böjt till och sen monterat en 25mm-fläkt på.

Sen missade jag att spara en från HWmonitor, men under en kort tid så gick CCD upp till 91,5degC, vilket jag förstått inte ska överskrida 90. Det var bara under någon sekund eller två så tror inte det är något farligt.

Än så länge har jag inte gjort något med PBO2 eller så men jag ska se om jag kan få igång det i bios alternativt mjukvaran många kör. Enligt allsmäktig google så ska man komma åt PBO2 på mitt Asus B450-I men jag har inte dom menyerna i bios, så något är konstigt...

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

Har nu kört med min 5800X3D i ett dygn. La en vcore offset på (-) 0.0625 och har lagt PBO2 tuner på -20 på respektive kärna. Detta resulterar i låga temps i min ITX låda under gaming och under cinebench loop. Peak 76 grader under cinebench och runt 62-65 grader under gaming. Min tidigare 5600X hade ungefär samma temperaturer men inte samma undervoltning. Kyls av en EK 240mm basic AIO.

Vermintide 2 såg otroliga gains, gick från 100-120 fps i 4k till 144 fps stumt cappat av vsync. Darktide såg mindre gains men i snitt 13-15% bättre fps. Framförallt mindre dips. Otroligt nöjd trots att jag endast hoppat inom samma generation av ryzen. Känns som att mitt 3080ti äntligen får sträcka på benen.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Har nu kört med min 5800X3D i ett dygn. La en vcore offset på (-) 0.0625 och har lagt PBO2 tuner på -20 på respektive kärna. Detta resulterar i låga temps i min ITX låda under gaming och under cinebench loop. Peak 76 grader under cinebench och runt 62-65 grader under gaming. Min tidigare 5600X hade ungefär samma temperaturer men inte samma undervoltning. Kyls av en EK 240mm basic AIO.

Vermintide 2 såg otroliga gains, gick från 100-120 fps i 4k till 144 fps stumt cappat av vsync. Darktide såg mindre gains men i snitt 13-15% bättre fps. Framförallt mindre dips. Otroligt nöjd trots att jag endast hoppat inom samma generation av ryzen. Känns som att mitt 3080ti äntligen får sträcka på benen.

Jag kör -30 på alla kärnor. Temparaturen gick ner då och det är stabilt. Vad kommer en vcore offset tillföra i en sådan scenario om jag gav in mig på det där? Sänka temperaturern ytterligare? Eller blir det lite bättre prestanda?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Jag kör -30 på alla kärnor. Temparaturen gick ner då och det är stabilt. Vad kommer en vcore offset tillföra i en sådan scenario om jag gav in mig på det där? Sänka temperaturern ytterligare? Eller blir det lite bättre prestanda?

Lägre temperaturer och högre prestanda, dock ökar risken för krascher eller WHEA errors.

Lägre strömförbrukning vid samma frekvens innebär att processorn kan boosta högre i varje givet ögonblick, dvs mer kräm

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Följt tråden ett tag med intresse, sitter idag med en 3700X och ett 3060Ti och spelar någon/några timmar i månaden. Det blir mer pill på bilder och lite trixande med video samt surf/kontorspyssel. Ni som redan köpt och kanske haft motsvarande proc som jag har, märker man en klar skillnad även i övrig användning eller kommer den stora boosten i prestanda bara i spel och skillnaden är marginell i övrigt? Tester i all ära men alltid intressant att höra vad folk upplever i praktiken.

Permalänk
Medlem

Har bara haft 5800x3d i några dagar och inte hunnit labba tillräckligt, men hittills känner jag mig mycket nöjd. Kör -30 all core och 1900mhz fclk. PPT 87, TDC 60, EDC 90. Kör curve optimizer settings direkt i bios då jag har en gammal biosprofil från 5800X som exponerar alla inställningar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem

Ni som kör med MSI moderkort har en funktion som heter Kombo Strike där man kan välja lite olika lägen för CPUn. Då slipper man hålla på med PBO som jag förstått det.

Gick från 14xxx i Cinebench R23 till över 15000 med den funktionen, plus att den går svalare och inte över 1.2V (på min burk)

https://www.tomshardware.com/news/msis-kombo-strike-feature-boosts-the-ryzen-7-5800x3ds-performance

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinzou:

Nu har jag äntligen fått in proppen efter en del om och men (nytt köp på svart tisdag med inet, missen med att man inte hade kylpasta hemma etc ). Jag har inte hunnit göra så mycket stresstest än men här kommer en första blick från 3dMark när jag gjorde ett snabbtest på CPU:
<Uppladdad bildlänk> från 51 till 73 grader, en del skillnad, men efter att jag fixat fläktkurvan efter CPU-bytet så slutade den låta som ett jetplan iallafall. Det är en Noctua L12s som jag böjt till och sen monterat en 25mm-fläkt på. <Uppladdad bildlänk>
Sen missade jag att spara en från HWmonitor, men under en kort tid så gick CCD upp till 91,5degC, vilket jag förstått inte ska överskrida 90. Det var bara under någon sekund eller två så tror inte det är något farligt.

Än så länge har jag inte gjort något med PBO2 eller så men jag ska se om jag kan få igång det i bios alternativt mjukvaran många kör. Enligt allsmäktig google så ska man komma åt PBO2 på mitt Asus B450-I men jag har inte dom menyerna i bios, så något är konstigt...

Tack för uppföljningen! Låter som den går lite het! Förhoppningsvis kan PBO2 hålla den under 90-grader. Dock kvittar det väl lite om den närmar sig 90-grader i stresstests, den är ju ändå gjord för spel och så länge den håller sig någorlunda sval där bör man vara nöjd.

Jag beställde också hem en 5800x3D från Inet samt lite nytt ram. Så till helgen slänger jag upp lite stats här med, kommer köra PBO2 direkt på mobot (MSI med Kombo Strike) så blir nog lite jämförelser både innan och efter, samt mot min gamla 3600.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Har inte provat varenda spel, men från att ha övergått från 2700X till 5800X3D nyligen så är skillnaden enorm i Cyberpunk.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch