Permalänk
Medlem

Ethernet-kabel

Hej! 😊

Jag har en Ethernet-kabel som det står följande på:

U-UTP 24AWG Category 5E ECS PATCH CABLE IEC60332-1 11040076

Vad innebär detta, vad är det för typ av kabel? Är den bra nog att kopplas in i en smart tv/Apple Box/PS5?

Routern jag har heter följande:

Router AC2900 Dual Band
Model RTAC900
2.4G/5G Hz

Jag vil ha bästa möjliga kvalitet på bild.

Mvh Johan

Permalänk
Moderator
Moderator

CAT 5E är nog nyckelorden i det här fallet, den bör klara upp till gigabit så det är nog ingen fara på den fronten.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Rekordmedlem

Det står "Category 5E" så då är det nog en sådan, en vanlig standardkabel som klarar 1 Gbit.
Kabeln kommer inte att påverka bildkvaliten om du strömmar video och det finns ingen anledning att byta den mot nått annat om den inte är trasig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Skulle tro att du inte har längre avstånd än att vilken fullkopplad pisskabel som helst som drar länk räcker bra.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för era svar!

Avståndet är inte särskilt långt, däremot är det en väldigt lång kabel!

I dagsläget använder jag dock inte kabeln utan kör Wi-Fi till PS5, LG C2, Apple 4K-box.. Vad säger ni om detta?

Eftersom jag kör trådlöst, kan det påverka kvalitén på bilden? Hade nämligen förväntat mig knivskarp bild i och med den nya tv:n (visserligen ser det bra ut när jag kör via blu-ray/4K-spelare) och det tycker jag inte riktigt den uppvisar när jag streamar via C More-Appen, Viaplay-Appen eller Allente-Appen.

Sen vet jag inte vad som är att föredra, streama via tv:ns appar eller istället gå via Apple 4K-boxen?

Ser fram emot era svar!

Mvh Johan

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av breakjam:

Tack så mycket för era svar!

Avståndet är inte särskilt långt, däremot är det en väldigt lång kabel!

I dagsläget använder jag dock inte kabeln utan kör Wi-Fi till PS5, LG C2, Apple 4K-box.. Vad säger ni om detta?

Eftersom jag kör trådlöst, kan det påverka kvalitén på bilden? Hade nämligen förväntat mig knivskarp bild i och med den nya tv:n (visserligen ser det bra ut när jag kör via blu-ray/4K-spelare) och det tycker jag inte riktigt den uppvisar när jag streamar via C More-Appen, Viaplay-Appen eller Allente-Appen.

Sen vet jag inte vad som är att föredra, streama via tv:ns appar eller istället gå via Apple 4K-boxen?

Ser fram emot era svar!

Mvh Johan

Använd alltid kabel om det är möjligt, wifi ska betraktas som en nödlösning för portabla enheter.
Trådlöst ger instabilare uppkoppling och det kan påverka bilden om bandbredden är för låg eller via latens och jitter, desto mindre radio man använder desto bättre och desto bättre funkar även det som inte kan anslutas via kabel.
streamingtjänsterna har generellt sämre bild än Bluray för de brukar ha betydligt lägre högsta bitrate så de komprimerar hårdare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakjam:

Tack så mycket för era svar!

Avståndet är inte särskilt långt, däremot är det en väldigt lång kabel!

I dagsläget använder jag dock inte kabeln utan kör Wi-Fi till PS5, LG C2, Apple 4K-box.. Vad säger ni om detta?

Eftersom jag kör trådlöst, kan det påverka kvalitén på bilden? Hade nämligen förväntat mig knivskarp bild i och med den nya tv:n (visserligen ser det bra ut när jag kör via blu-ray/4K-spelare) och det tycker jag inte riktigt den uppvisar när jag streamar via C More-Appen, Viaplay-Appen eller Allente-Appen.

Sen vet jag inte vad som är att föredra, streama via tv:ns appar eller istället gå via Apple 4K-boxen?

Ser fram emot era svar!

Mvh Johan

Som nämnt så har streamingtjänster mycket lägre bitrate än bluray. Netflix kör runt 15Mbit per sekund för 4K medan Bluray ligger på många gånger högre. Kanske 128Mbit.

Du kanske dessutom jämför 1080p från streaming medan 4K bluray i sådana fall även har fyra gånger så många pixlar.

När det gäller streamingtjänster så har Apple TV+ oftast högst bitrate bland streamingtjänsterna.

Det blir ingen skillnad kvalitetsmässigt om du använder inbyggda apparna eller Apple TV.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Kommer jag upp i de Mbit du nämner med min nuvarande ethernetkabel och router?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av breakjam:

Tack för era svar!

Kommer jag upp i de Mbit du nämner med min nuvarande ethernetkabel och router?

Är kabeln hel så klarar den minst 1 Gbit så kabeln lär inte begränsa dig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakjam:

Tack för era svar!

Kommer jag upp i de Mbit du nämner med min nuvarande ethernetkabel och router?

Kabeln kan vara väldigt gammal om den är Cat 5e. Men koppla den mellan routern och din dator och kör ett hastighetstest. Har du 100 MBit bredband och du får 100 MBit med kabeln så kommer inte kabeln vara någon flaskhals för TV-streaming. Då borde kabeln vara som den ska. 4K stream är oftast inte mer än 15-30 MBit från streamingtjänsterna.

Du borde koppla in alla enheterna på LAN-kabel istället för att köra trådlöst. Alltså 1 kabel till TVn, 1 kabel till Apple TV, o.s.v.