Någon som vet hur man ser riktiga sökresultat på Youtube?

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man ser riktiga sökresultat på Youtube?

Jag har gjort allt jag kan för att undvika det, men jag ser "svenska" versionen av Youtube nu, och det är knappt användbart.

Jag har navigerat till .com versionen av Youtube, använder engelska söktermer (eller inte svenska i detta fallet), angett min plats som i USA, ställt in språk på Youtube till Engelska, tagit bort Svenska som ett språk från mitt Google-konto, men ändå ser jag inte de riktigt resultaten.

Vad är nästa steg för att försöka undvika geolocking på Youtube? Detta går inte att använda så som det är nu.

Jag är så jävla trött på att utlänningarna trycker ner söndrig svenska och svenskt innehåll i halsen på mig. Jag har gjort allt man kan för att undvika det, men de bara fortsätter.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är egentligen problemet ? Tredje träffen är ju nått osvenskt och de 2 första är väl antagligen de högst rankade träffarna, vad är det du förväntar dig ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör du med eller utan adblock? Annars kan de första två vara reklam inom det du sökt

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det har ingenting med dina språkval att göra. Du sökte på "Chili sin Carne" och får upp populäraste/mest klickade på sökträffarna för den sökningen där du befinner dig. D.v.s. i Sverige. Jag får exakt samma top 3 sökträffar som dig - och jag har konto, mobil och app på svenska. Min 4:e träff är australisk...

För övrigt påminner det här mig om rage tråden om youtube shorts här i forumet. Vad är problemet liksom, klicka på 4:e sökträffen? Big deal? Varför blir alla så rage-kränkta av allt nuförtiden? 😄

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Du har ju sökt på nåt svenne-banan-påhitt, klart du får bara träffar på svenska

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt väldigt irriterande att Google (och därmed även YT eftersom det ägs av Google) inte ger användare nån möjlighet att få sökresultat som inte är kopplade till regionen IP-adressen tillhör. Det finns ju massvis människor som bor i Sverige men som är från andra länder och säkert vill ha sökresultat från det i första hand. Alldeles oavsett så bör man som användare få välja. Det gick förr, men det är väl en 6-7 år sen som det gradvis försvann. Nu finns det inget man kan göra. Allt är på svenska (språket kan man visserligen ställa in på vissa ställen, dock inte alla) överallt i Googles värld om man har IP i Sverige.

Gissar att VPN med "platsen" satt på annat håll kan göra att man kommer undan det, men risken finns ju att Googles idiotutvecklare valt att knyta inloggade användare till den region de oftast tillhört baserat på IP, så man lik förbannat klassas som svensk.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@cyklonen och @johanandersson det finns dock en väldigt enkel lösning på ert (och dessa utländska personers) problem: använd sökord på ett annat språk.

"Chili sin Carne recipe" gör t.ex. att inga svenska sökresultat dyker upp. Till skillnad från när jag sökte likt TS och fick dem svenska resultaten överst.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

@cyklonen och @johanandersson det finns dock en väldigt enkel lösning på ert (och dessa utländska personers) problem: använd sökord på ett annat språk.

Nej, det har inget som helst med saken att göra. Naturligtvis klagar jag inte på svenska sökresultat om jag söker på svenska ord och företeelser. Det jag menar är att jag får övervägande svenska träffar även när jag söker på engelska (t ex). Ofta måste jag använda citattecken och lägga till ord, eller till och med exkludera vissa ord med hjälp av minustecken, för att få fram rimliga sökträffar.

Fram till mitten av 10-talet kunde jag få fantastiskt bra sökträffar nästan vad jag än sökte på. Jag hade då 15-20 års vana att komma på och välja söktermer för att få fram toppenresultat, och kunde ofta hitta obskyra saker supersnabbt. Sen började Google ändra mycket på saker och mina sökresultat blev sämre och sämre, och inte mycket hjälpte. Nu är det generellt katastrof, så inte sällan ger jag helt upp efter ett tag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

@cyklonen och @johanandersson det finns dock en väldigt enkel lösning på ert (och dessa utländska personers) problem: använd sökord på ett annat språk.

"Chili sin Carne recipe" gör t.ex. att inga svenska sökresultat dyker upp. Till skillnad från när jag sökte likt TS och fick dem svenska resultaten överst.

Detta är givetvis bara ett exempel. Skulle jag vilja veta något om en t.ex. "Half Life Alyx mods" eller "Tab s8", så vill jag hellre se det riktiga innehållet som finns tillgängligt än något skräp med 7 views soon råkar vara på svenska.

Det är inte bara att scrolla förbi det svenska skräpet, det är genuint svårt att hitta de riktiga resultaten.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det har ingenting med dina språkval att göra. Du sökte på "Chili sin Carne" och får upp populäraste/mest klickade på sökträffarna för den sökningen där du befinner dig. D.v.s. i Sverige. Jag får exakt samma top 3 sökträffar som dig - och jag har konto, mobil och app på svenska. Min 4:e träff är australisk...

För övrigt påminner det här mig om rage tråden om youtube shorts här i forumet. Vad är problemet liksom, klicka på 4:e sökträffen? Big deal? Varför blir alla så rage-kränkta av allt nuförtiden? 😄

Denna påtvingad lokalisering är ju det jag försöker undvika. Klart jag fattar att det beror på att jag är i Sverige, men jag frågar ju om lösningar för att komma runt det.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Välj en invidious instans lokaliserad i US eller CA om du vill ha engelska resultat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Råkade nyss ut för denna idiotin igen. Sökte på ordet 'titan' (utan citattecken), och INGEN sökträff är för månen Titan. Första träffen är svenska wikipedia-artikeln om grundämnet titan. Då har jag alltså rubbet i datorn och i min inloggade Google-profil på engelska, och aktivt valt att få sökresultat på engelska. Att det dyker upp ETT ENDA svenskt sökresultat för en ickesvensk sökning är ett groteskt misslyckande från Googles sida. De skiter i användarna, och ångar bara på med tvångsmatning av skitresultat på sökningar sen 6-7 år bakåt. Blir värre år för år.

När jag söker på "titan" (med citattecken) blir visserligen första sökresultatet ett engelskt, men då om nån jävla fribrottare, inte månen. Bättre, men inte i närheten av bra.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

För informationens skull så var jag i spanien för några veckor sedan. En nyköpt spansk TV utan att logga in på Youtube visade svenska videor på förstasidan i Youtube-appen. Detta för att jag använde min iPhone som hotspot, vilket räcker. Operatören jag använde vid tillfället var självfallet spansk, men SIM-kortet är svenskt.

Google får ju inte enbart information om din nuvarande plats utan använder en himla massa olika information för att algoritmen ska göra så bra ifrån sig som möjligt, så det är inte så konstigt att det blir så. Troligtvis ingår t.ex. Mac-adress för min telefons hotspot i den infon, vilket skickas till Google så att Google kan anta att det är en svensk telefon man är ansluten till, och därmed visas svenska videor. Google vet ju att min telefon normalt sett vistas i Sverige förstås.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

För informationens skull så var jag i spanien för några veckor sedan. En nyköpt spansk TV utan att logga in på Youtube visade svenska videor på förstasidan i Youtube-appen. Detta för att jag använde min iPhone som hotspot, vilket räcker. Operatören jag använde vid tillfället var självfallet spansk, men SIM-kortet är svenskt.

Google får ju inte enbart information om din nuvarande plats utan använder en himla massa olika information för att algoritmen ska göra så bra ifrån sig som möjligt, så det är inte så konstigt att det blir så. Troligtvis ingår t.ex. Mac-adress för min telefons hotspot i den infon, vilket skickas till Google så att Google kan anta att det är en svensk telefon man är ansluten till, och därmed visas svenska videor. Google vet ju att min telefon normalt sett vistas i Sverige förstås.

Men det är ju just det som är felet. Google ska ge fan i var jag befinner mig om jag aktivt valt bort svenska sökresultat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

När jag söker på titan på google.se och google.com får jag det här resultatet:

Jag har de här språkinställningarna:

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Råkade nyss ut för denna idiotin igen. Sökte på ordet 'titan' (utan citattecken), och INGEN sökträff är för månen Titan. Första träffen är svenska wikipedia-artikeln om grundämnet titan.

Min första träff på titan är också om grundämnet på sve Wikipedia.
Andra träffen är på eng Wikipedia om månen titan.
Tredje är vetenskaplig sammanfattning på engelska om grundämet.
Helt ok där för min del. Har dock inställt att få träffar på sve och eng, störigt ju om det inte respekteras.

På "trending" på Youtube fick jag 75% svenskt trams förr men det hjälpte med USA som inställd location. Inte för att det är särskilt intressant innehåll på den funktionen ändå iofs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Detta för att jag använde min iPhone som hotspot, vilket räcker. Operatören jag använde vid tillfället var självfallet spansk, men SIM-kortet är svenskt.

Även om du använder en spansk operatör så har du en svensk IP adress om du använder ett svenskt SIM-kort och roamar i Spanien fyi

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Råkade nyss ut för denna idiotin igen. Sökte på ordet 'titan' (utan citattecken), och INGEN sökträff är för månen Titan. Första träffen är svenska wikipedia-artikeln om grundämnet titan. Då har jag alltså rubbet i datorn och i min inloggade Google-profil på engelska, och aktivt valt att få sökresultat på engelska. Att det dyker upp ETT ENDA svenskt sökresultat för en ickesvensk sökning är ett groteskt misslyckande från Googles sida. De skiter i användarna, och ångar bara på med tvångsmatning av skitresultat på sökningar sen 6-7 år bakåt. Blir värre år för år.

När jag söker på "titan" (med citattecken) blir visserligen första sökresultatet ett engelskt, men då om nån jävla fribrottare, inte månen. Bättre, men inte i närheten av bra.

Mitt sökresultat på titan

Permalänk
Avstängd

Jag känner inte riktigt igen mig i denna kritik då jag i allmänhet får engelskspråkiga resultat på YT, men på Google är det mer lokalt dock, vilket jag för det mesta uppskattar (söker jag på exempelvis Hermanos så är jag glad att restaurangen här i närheten hamnar högt och inte en massa om vad ordet betyder, något gäng som heter så, eller alla andra restauranger runt om i världen som heter så).

Men sökte jag på chili sin carne så får jag samma resultat som ni så jag antar att det är något "svenskt". Men söker jag med recipe på slutet så kommer det engelskspråkigt mestadels, Tarek kommer på plats femton som första svenska video, men ingen av de engelskspråkiga har begreppet "Chili sin carne" i sin beskrivning så jag antar Google gjorde en översättning av det för att hitta dem. Däremot veggie chili, vegan chili och så.

Jag söker på en del recept men jag har aldrig tidigare sett Arla-köket, Tareq Taylor eller så, på youtube. Å andra sidan använder jag termen recipe som suffix ganska ofta när jag söker recept. Men just recept använder jag nog mer google till då jag hellre har skrivna instruktioner som man kan följa utan en massa petande/sökande än något pucko som ska babbla på och så.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av snajk:

Men sökte jag på chili sin carne så får jag samma resultat som ni så jag antar att det är något "svenskt". Men söker jag med recipe på slutet så kommer det engelskspråkigt mestadels, Tarek kommer på plats femton som första svenska video, men ingen av de engelskspråkiga har begreppet "Chili sin carne" i sin beskrivning så jag antar Google gjorde en översättning av det för att hitta dem. Däremot veggie chili, vegan chili och så.

Jag söker på en del recept men jag har aldrig tidigare sett Arla-köket, Tareq Taylor eller så, på youtube. Å andra sidan använder jag termen recipe som suffix ganska ofta när jag söker recept. Men just recept använder jag nog mer google till då jag hellre har skrivna instruktioner som man kan följa utan en massa petande/sökande än något pucko som ska babbla på och så.

Det här är ju faktiskt också en bra poäng gällande just "Chili sin carne" söktermen. Att det just kallas "Chili con/sin carne" är svenskt som tusan skulle jag säga. Under mina år i USA så kallade ingen det någon annat än "Chili", därav blev den utak kött "Vegan/vegetarian Chili". Så även om det är omedvetet så är det lite som att söka på "barnen i bullerbyn" och bli putt över att det mesta som kommer upp är på svenska

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Detta är givetvis bara ett exempel. Skulle jag vilja veta något om en t.ex. "Half Life Alyx mods" eller "Tab s8", så vill jag hellre se det riktiga innehållet som finns tillgängligt än något skräp med 7 views soon råkar vara på svenska.

Det är inte bara att scrolla förbi det svenska skräpet, det är genuint svårt att hitta de riktiga resultaten.

Det finns ju filter.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Youtube använder först och främst din sökningshistorik som en guide för det innehåll den ger dig.

Om du raderar din sökhistorik OCH "pausar historik" så kommer du att få ett bredare sökresultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Även om du använder en spansk operatör så har du en svensk IP adress om du använder ett svenskt SIM-kort och roamar i Spanien fyi

Se där, det förklarar ju saken!

Visa signatur

press nu1mlock