radeon 6700 xt, skillnad mot nvidia?

Permalänk

radeon 6700 xt, skillnad mot nvidia?

Hej, tittade först på 3060 ti men kan konstatera att det kortet är både dyrare och har mindre minne så dök en bubblare upp, radeon 6700xt.
Tittat lite på tester och 3060ti och 6700xt verkar ligga rätt lika i prestanda.

Sitter idag med nvidia 2060 innan det 1060 så jag har haft nvidia i några år nu, frågan är lite hur amd funkar nuförtiden? finns det några egenheter med just amd's kort eller andra konstigheter som kan vara bra att veta innan ett köp?
Mvh Raven6666

Permalänk
Medlem

Hej. Haft både 2070, 3070 och 6700XT. 6700XT är generellt mellan 3060ti och 3070 i prestanda. Du har dock som du nämner mer VRAM. Drivrutinerna numera är bra. Det enda är att du missar DLSS och istället får använda FSR som är lite sämre och att Raytracing är sämre på AMD.

Så det hänger framförallt på om du vill spela spel med stöd för RT och DLSS eller inte.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Hej. Haft både 2070, 3070 och 6700XT. 6700XT är generellt mellan 3060ti och 3070 i prestanda. Du har dock som du nämner mer VRAM. Drivrutinerna numera är bra. Det enda är att du missar DLSS och istället får använda FSR som är lite sämre och att Raytracing är sämre på AMD.

Så det hänger framförallt på om du vill spela spel med stöd för RT och DLSS eller inte.

FSR 2 ser i princip likadant ut som DLSS 2. Visst kan man se skillnader om man tar skärmbilder, men vete sjutton om DLSS 2 ser bättre ut - om vem fanken sitter och tar skärmbilder? Spela spelet istället, då märker du definitivt ingen skillnad.

Däremot är RT klart sämre för AMD. Prestandan i rasterisering är i princip likvärdig med 3070, men tappet i RT gör att den hamnar strax under i ett prestandaindex.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Har testat rt nån gång med mitt 2060 och det tar så mycket prestanda att det blir ospelbart så att förlora nåt jag aldrig använt är kanske inte hela världen.

Skrivet av dagas:

Så det hänger framförallt på om du vill spela spel med stöd för RT och DLSS eller inte.

Skrivet av mpat:

Däremot är RT klart sämre för AMD. Prestandan i rasterisering är i princip likvärdig med 3070, men tappet i RT gör att den hamnar strax under i ett prestandaindex.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Jag körde på ett RX 6700 XT när inet sålde dem för 4600kr, känns som AMD korten är de ända som fått någon typ av prissäkning denna månaden. Tycker Nvidia legat kvar på samma pris som i september typ.

Blir rätt bra upgrade från mitt gamla kort

Förresten för att använda FSR så måste den grafik inställningen finnas inne i spelet va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Förresten för att använda FSR så måste den grafik inställningen finnas inne i spelet va?

För FSR 2, ja - fast den går att hacka in i alla spel som stödjer DLSS 2. FSR 1 kan man dock tvinga på i drivern om jag minns rätt.

Visa signatur

5900X | 6700XT