Dålig hastighet efter hastighetsuppgradring

Permalänk
Medlem

Dålig hastighet efter hastighetsuppgradring

Tjena!

Uppgraderade i Fredags till 1000/1000 via Ownit. IP-only som äger fibern. Men är inte alls nöjd över hastigheten, testat speedtest samt bredbandskollen bland annat med en cat6 kabel direkt från fiberomvandlaren till dator och AppleTV 4K. Hastigheten varierar mellan ca 300+ till 600+. Jag har testat olika cat6 kablar, både köpta samt gjort själv. Jag har nätverkstestare så jag vet att kablarna är hela.

Kör jag via WiFi och är nära accespunkt får jag ungefär samma hastighet, senast fick jag ca 620.
Har UDM-Pro, 24 port POE switch samt UniFi Pro 6 / inwalls. Men som sagt, jag provade direkt ifrån fibermodemet.
Något annat är att uppladning nästan alltid hamnar på 900+, närmare 950.
Innan hade jag 500/500 och fick alltid runt 450+ upp/ner.

Skulle ni tro att det är fel med själva fibermodemet eller något hos IP-ONLY?

Permalänk
Medlem

Ring och prata med Ownit.
Du har testat med kabel direkt med dator som man skall.
Kolla om den kan prata med IP-only.

Du har köpt tjänsten av Ownit, Ownit hyr in sig i IP-only, de borde kunna prata med varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Ring och prata med Ownit.
Du har testat med kabel direkt med dator som man skall.
Kolla om den kan prata med IP-only.

Du har köpt tjänsten av Ownit, Ownit hyr in sig i IP-only, de borde kunna prata med varandra.

Ska göra så, tack!

Någon som helst aning om vad det skulle kunna röra sig om?
Skulle kunna vara något i hemmet, men även något vid "andra änden"? Noden eller vad det kallas för?

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att det är någon begränsning hos IP-only, men svårt att avgöra.
Kundtjänst har en bättre bild av hur nätet är uppbyggt(eller iaf möjlighet att kontrollera).
Har du tur är det någon inställning hos Ownit, då är det enkelt för dem att fixa.

Permalänk
Medlem

Har du köpt tjänsten ska dem levereras, kan dem inte ska du få sänkt pris till vad du får ut. Annars är det kontraktsbrott från Ownits sida, så skulle som andra hört av mig och kolla läget. Ownit har inte deras rykte för inget Det löser sig OP.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Mest troligtvis är det en gigabit switch som alla hyresgäster delar på. Dom säljer in 1000/1000 men i verkligheten kommer man bara upp i dom hastigheterna om ingen annan använder internet. Och det är även därför din upload är så mycket högre, just för att upload används sällan och du får mer av kakan till ditt uttag.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Visst är det så. För mindre fastigheter så är det sällan använder något annat än 1Gbps.

När vi bodde i Ownit-lägenhet så var ~25 lägenheter på inkommande 1Gbps. Hade aldrig några problem.

Permalänk
Medlem

Än sålänge ingen bättring. Fått svar från Ownit i början att IP only har korrigerat felet, men i gen bättring.

Nu ser ip-only inga ”direkta” fel. Vad det nu ska ens betyda? Och Ownit undrar på vad som är problemet, hur vi märker av det. Lite udda fråga när inte får det betalar för.

Bara att fortsätta vara på dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NUT324:

Lite udda fråga när inte får det betalar för.

Gissningsvis så betalar du inte för någon garanterad absolut hastighet, utan "upp till" 1 GBit. Dvs så länge nätet har kapacitet över så kan du få den hastigheten men inte typ kvällstid när alla dina granar på samma nod är hemma och tittar på Netflix samtidigt.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Dom flesta brukar sätta 1000mbit som 500-1000mbit, och allt mittemellan är godkänt. Är man inte nöjd så får man gå ner till 500.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Dom flesta brukar sätta 1000mbit som 500-1000mbit, och allt mittemellan är godkänt. Är man inte nöjd så får man gå ner till 500.

Ok, får nog göra det, bedrövlig hastighet, inte en enda gång fått över ca 650 mbps. Får bli gå tillbaka till 500/500 som fungerade bättre. Aldrig fått under 450. Medans med 1000/1000 har jag ofta fått runt 200-250. Känns som något blivit fel men ingen verkar veta vad det är

Permalänk
Medlem

Löste det sig?

Har samma problem och Ownit har inte svarat på mina supportärenden sedan jag fick tjänsten för en månad sedan.

Visa signatur

//Bacon