Permalänk
Medlem

Tips på TV typ 50"?

Tjenare

Har en Philips 50" UHD TV som jag varit hyggligt nöjd med några år nu, där en av sektionerna för backlight dummar sig så man får ett lite mörkare fält horisontellt över mitten.

Har inga jättestora krav förutom att den ska klara att matas med UHD över Hdmi från datorn.

Saker jag stört mig på min nuvarande TV:

Den dimmar bakgrundsbelysning beroende på hur mycket ljust det är på skärmen, troligen för att ge intryck av mer dynamik på en billig panel, kan vara störande ibland.

Matar jag med en FHD signal (1920 1080) så får jag en del overscan, sjukt störande och inget jag lyckats lösa, detta vill jag inte ha.

En ersättare behöver egentligen inte ens vara en TV, för jag tittar bara på innehåll från datorn.

Den får inte vara känslig för att stå med statisk bild under längre perioder.

Högtalare måste däremot finnas inbyggt.

Nuvarande kostade väl 5000 för 4-5 år sen, får ja samma skräp idag eller bättre för de pengarna?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Bildexpert 📺

Du frågar efter typ en helt vanlig TV.

De problem du upplever med en av sektionerna som mörkare är defekt hårdvara. Själva dimmandet är antagligen en inställning och overscan är ska absolut vara en inställning. fall du utgår från PC/bildskärmsläge hos de etablerade tillverkares produkter brukar det landa rätt på direkten. Philips enklare modeller kan vara lite bökigare för det är ofta OEM-produkter och kan ha helt andra menyer och funktioner är Philips övriga utbud.

Permalänk
Medlem

Gällande dimmande och overscan så har jag inte hittat några inställningar som löser det på ett bra vis, jag tror helt enkelt det är en för billig TV med dåliga möjligheter för inställningar, jag har verkligen testat allt jag hittar.

Därför vill ja ju inte köpa en till som är lika korkad, även om jag varit nöjd med TVn överlag för det priset.

Upplever den även som lite skarp i belysningen när man har mycket vitt på skärmen.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Karaff:

Gällande dimmande och overscan så har jag inte hittat några inställningar som löser det på ett bra vis, jag tror helt enkelt det är en för billig TV med dåliga möjligheter för inställningar, jag har verkligen testat allt jag hittar.

Därför vill ja ju inte köpa en till som är lika korkad, även om jag varit nöjd med TVn överlag för det priset.

Upplever den även som lite skarp i belysningen när man har mycket vitt på skärmen.

Alla TV med UHD/FHD-panel som jag hittills har sett kan stänga av overscan. Det är en del av den gamla HD Ready 1080p-licensen att kunna göra detta. Även på enkla Philips-OEM:er. De enda "moderna" TV jag sett där det inte kan stängas av är modeller som har gamla paneler med 1366x768-paneler och liknande. Men visst, jag har ju inte sett allt och Philips kan verkligen överraska åt fel håll.

Vanligast är att reglaget ligger under inställningarna där man växlar mellan 16:9 och 4:3-format. De brukar heta något kryptiskt som följd av dåliga översättningar och det kan vara något väldigt ologiskt bakom som gör att man missar det. Som exempel har jag varit med om TV där man först måste välja ett alternativ som heter något märkligt, likt "Zoom full" vilket låser upp ytterligare inställningar där det visar sig vara "Enlarge +1" som är det korrekta medan "No scale" gör fel.

Globala dimmningar kan i sin tur vara låst till bildläget du väljer. Så vissa lägen dimmar inte. Även där förekommer nästlade inställningar.

Men det är ju det som är det knepiga. Ta reda på vad som gör vad i menyerna. Även för mig som är van kan det ta timmar att kartlägga funktioner.

Just sådant här är en orsak till att jag hela tiden förespråkar att välja de kända etablerade märkena och gå på de produkter som är bekräftade. LG, Samsung och Sony är internationellt spridda och det är lätt att finna information om menyernas exakta betydelse. Jag vet att Panasonic och TCL:s Europeiska modeller (nordamerikanska TCL är helt andra modeller) också fungerar helt rätt med den här typen av reglage och har fungerande PC-lägen.

Philips är ett gränsfall just därför att de så ofta blandar in bottenskrap i sitt utbud. Philips egna modeller, typiskt PUS8-serien och bättre, brukar ha rätt reglage med PC/monitor-läge och det är hyfsat tillgängligt med info om dem. De enkla modellerna är något helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Alla TV med UHD/FHD-panel som jag hittills har sett kan stänga av overscan. Det är en del av den gamla HD Ready 1080p-licensen att kunna göra detta. Även på enkla Philips-OEM:er. De enda "moderna" TV jag sett där det inte kan stängas av är modeller som har gamla paneler med 1366x768-paneler och liknande. Men visst, jag har ju inte sett allt och Philips kan verkligen överraska åt fel håll.

Vanligast är att reglaget ligger under inställningarna där man växlar mellan 16:9 och 4:3-format. De brukar heta något kryptiskt som följd av dåliga översättningar och det kan vara något väldigt ologiskt bakom som gör att man missar det. Som exempel har jag varit med om TV där man först måste välja ett alternativ som heter något märkligt, likt "Zoom full" vilket låser upp ytterligare inställningar där det visar sig vara "Enlarge +1" som är det korrekta medan "No scale" gör fel.

Globala dimmningar kan i sin tur vara låst till bildläget du väljer. Så vissa lägen dimmar inte. Även där förekommer nästlade inställningar.

Men det är ju det som är det knepiga. Ta reda på vad som gör vad i menyerna. Även för mig som är van kan det ta timmar att kartlägga funktioner.

Just sådant här är en orsak till att jag hela tiden förespråkar att välja de kända etablerade märkena och gå på de produkter som är bekräftade. LG, Samsung och Sony är internationellt spridda och det är lätt att finna information om menyernas exakta betydelse. Jag vet att Panasonic och TCL:s Europeiska modeller (nordamerikanska TCL är helt andra modeller) också fungerar helt rätt med den här typen av reglage och har fungerande PC-lägen.

Philips är ett gränsfall just därför att de så ofta blandar in bottenskrap i sitt utbud. Philips egna modeller, typiskt PUS8-serien och bättre, brukar ha rätt reglage med PC/monitor-läge och det är hyfsat tillgängligt med info om dem. De enkla modellerna är något helt annat.

Vill påstå att jag grävt i alla menyer, även på PC sidan.

Värt att tillägga är att overscan drabbar enbart 1080, inte några andra av de upplösningar jag provat.

Kör Xplane ibland och har enklare grafik så får köra en udda mellanupplösning som TVn skalar.
Hade ju föredragit 1080 med 4 gånger skalning på native.

Gällande dimming så är det inte alls påtagligt i alla fall men har man väl sett det så.. I PC läge är det rent löjligt mycket.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem

Du får en riktigt bra TV för 7 000 kr idag, kanske är värt att lägga lite extra?

https://www.hembiobutiken.se/produkter/tv-apparater/48-tum/35...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vad är det för Philips-modell?

50PUS6162/12

Men lägg ingen energi på det.. Den ska bytas ändå.

Tro mig, jag har provat mycket men den är korkad.

Skrivet av Scarabeo:

Du får en riktigt bra TV för 7 000 kr idag, kanske är värt att lägga lite extra?

https://www.hembiobutiken.se/produkter/tv-apparater/48-tum/35...

Oled funkar inte pga av att TV kan stå långa perioder med statisk bild..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

50PUS6162/12

Men lägg ingen energi på det.. Den ska bytas ändå.

Tro mig, jag har provat mycket men den är korkad.

Oled funkar inte pga av att TV kan stå långa perioder med statisk bild..

Jag har haft min OLED-TV i närmare två år och jag använder den som datorskärm ca 15 timmar per dag. Jag har inte sett minsta antydan till inbränningar på den.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Jag har haft min OLED-TV i närmare två år och jag använder den som datorskärm ca 15 timmar per dag. Jag har inte sett minsta antydan till inbränningar på den.

Ja lyckades o andra sidan att få inbränningar i vår förra LCD...!

Nja, lite skeptisk till oled för mitt behov. Men tack för tipset.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Som sagt, jag har inte så stora krav..

Det jag vill ha:

Ca 50 hamburgers per squared hotdog i diagonalmått. Inte mindre, inte så mycket större.
(avskyr tum, men vem orkar räkna om...)

Att den behandlar bildsignal vettigt, ingen overscan på hdmi tex.

Inte irriterande dimming, i så fall får den ju vara ordentligt partiell så den inte syns så väl.

Bra betraktningsvinkel, sitter inte alltid optimalt i rummet.
Har IPS, kan leva med lite backlight bleed.

Smartfunktioner kvittar egentligen..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Bildexpert 📺

Som skrivet är det i stort sett vilken som. Du hade nog otur med 50PUS6162/12 då det sannolikt är just bottenskraps-OEM och endast Philips i vad som står på kartongen. Så undvik en billig Philips igen för det är där det man inte riktigt vet vad man får.

Just IPS är lite svårt med precis 50 tum. Många 50-tummare där ute är VA-paneler idag. 55 är lite av dagens minimum när man vill ha kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Som skrivet är det i stort sett vilken som. Du hade nog otur med 50PUS6162/12 då det sannolikt är just bottenskraps-OEM och endast Philips i vad som står på kartongen. Så undvik en billig Philips igen för det är där det man inte riktigt vet vad man får.

Just IPS är lite svårt med precis 50 tum. Många 50-tummare där ute är VA-paneler idag. 55 är lite av dagens minimum när man vill ha kvalitet.

Kollade vad som finns på lager hos lokala elgiganten och börjar med att välja bort Samsung, av personliga skäl.
Väljer även bort deras enklare philips 58".

Ser att de har t ex
LG 55" QNED816 8760kr

TCL 55" QLED 860 9990kr

Sony 55" X89K 10990kr
men denna är troligen en VA och något sämre betraktningsvinklar?
O andra sidan är väl Sony rätt bra grejor

(Philips 58" PUS8506 8000kr, men vill som sagt inte köpa för billigt igen..)

Philips 55" PUS8897 ambilight 12000kr

Hmm.. Det är inte svårt att öka priset.. Ja ska bara ha..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Bildexpert 📺

Kolla i TV-guiden. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1676105-tv-guiden-2022...

TCL är alltid VA, Sony X89K är VA. Alla 58:or är VA.

PUS88x7 ska vara IPS i alla fall i 55 tum. QNED816 i 55 bör också vara IPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kolla i TV-guiden. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1676105-tv-guiden-2022...

TCL är alltid VA, Sony X89K är VA. Alla 58:or är VA.

PUS88x7 ska vara IPS i alla fall i 55 tum. QNED816 i 55 bör också vara IPS.

Aha bra info.

Hur stor skillnad gör det i praktiken med VA mot IPS, är det påtagligt om man sitter i 40° vinkel?

I så fall är det ju ett absolut nej med VA

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Bildexpert 📺

PUS85xx bör fortfarande vara "Philips egna". Ta gärna en titt på menyera. Philips menyer långa och omfattande men också är snygga och täcker (tyvärr) hela skärmen. OEM-philips kör mer standardiserade menyer, Android default.

TV-VA på skrivbord i 40 graders vinkel är en extrem skillnad. De ändras direkt synligt redan vid 10 grader och mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

PUS85xx bör fortfarande vara "Philips egna". Ta gärna en titt på menyera. Philips menyer långa och omfattande men också är snygga och täcker (tyvärr) hela skärmen. OEM-philips kör mer standardiserade menyer, Android default.

TV-VA på skrivbord i 40 graders vinkel är en extrem skillnad. De ändras direkt synligt redan vid 10 grader och mindre.

Aha. Men då står det egentligen mellan LG 55" QNED816 för 8790 eller så får ja gå upp till
Philips 55" PUS8897 för 11990:- om ja ska hålla mig till IPS.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Karaff:

Aha. Men då står det egentligen mellan LG 55" QNED816 för 8790 eller så får ja gå upp till
Philips 55" PUS8897 för 11990:- om ja ska hålla mig till IPS.

De två är nog rätt jämförbara. Skulle inte förvåna mig om det i grunden är samma eller nästan samma hårdvara. QNED816 har en local dimming, men den kan du stänga om den skulle störa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

De två är nog rätt jämförbara. Skulle inte förvåna mig om det i grunden är samma eller nästan samma hårdvara. QNED816 har en local dimming, men den kan du stänga om den skulle störa.

Kollat på riktigt och upplever LG QNED816 som obehaglig i bakgrundsbelysningen och Philips PUS8897 som lite tråkig i bilden..

Kikar på Sony X89K och den är inte riktigt så illa i sidled trotts VA som jag befarade..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Utan att kunna säga varför så upplevde jag de två apparater jag först tänkt mig som lite obehagliga i bilden. Det är något med ljuset.

I lager i Gislaved finns dock en Sony X89K 55". Jag kollade på 65" och det var en av de apparater jag fastnade för gällande bilden.
Både jag och frugan upplevde den som behagligare att titta på än andra apparater.

Jag utgår från att 55" är motsvarande.
Nu fanns ju även storebror på demo, försedd med FALD, visst hade den bättre bild men.. Svårt att motivera för 6000 extra rent spontant.

Om jag inte hör några direkta problem och nackdelar med Sony X89K så tror jag att det blir en sådan i morgon.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Bildexpert 📺

Svårt att säga vad det är. Demo-exemplar står på rätt bisarra bildlägen i butik där de överdriver allt och på olika sätt. Plus att omgivningen är kass. Är man inte beredd på det kanske en TV står i en miljö där dess ljusstyrka blir besvärlig. Medan den andra står i en miljö där den upplevs mer i harmoni med miljön. Hur man har det hemma brukar inte se ut som i butik. Plockar man ned inställningarna till rätt nivåer är det ofta en helt annan sak hos alla TV-apparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Svårt att säga vad det är. Demo-exemplar står på rätt bisarra bildlägen i butik där de överdriver allt och på olika sätt. Plus att omgivningen är kass. Är man inte beredd på det kanske en TV står i en miljö där dess ljusstyrka blir besvärlig. Medan den andra står i en miljö där den upplevs mer i harmoni med miljön. Hur man har det hemma brukar inte se ut som i butik. Plockar man ned inställningarna till rätt nivåer är det ofta en helt annan sak hos alla TV-apparater.

Jag kan inte förklara det, men det är något hos Sony apparaten som gör att jag upplever den mycket behagligare i bilden.

Hur som helst blev det en Sony 55" X89K idag.

Betraktningsvinkel från sidan upplevs inte som något direkt bekymmer faktiskt.
Tycker inte den är ett dugg sämre än min förra TV, trotts IPS - > VA.

Kör den mot PCn i 3840*2140 i 60hz RGB 4:4:4 just nu och med några små justeringar så känns den väldigt bra faktiskt.

Färgåtergivning etc upplevs trevligare än än gamla Philips 50pus6162/12 rakt ur lådan, på Philipsen grejade jag ändå en del med inställningarna bildmässigt.

Enda är väl att det är lite löjligt ljud i de inbyggda högtalarna...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Bildexpert 📺

Skönt att det fungerar! Det finns bättre och sämre IPS-paneler också där de sämre egentligen inte är bättre än en bra VA på något sätt.