Permalänk
Medlem

6000mhz minnen på 7600x

Hej!

Mina 6000-minnen från Kingston verkar inte klara av att köra i 6000 med medföljande expo inställningar.
Måste jag göra något mer för att dom ska klara hastigheten jag betalat för?
System är 7600x på ett asus tuf b650.
Fick någon blåskärm i början, så började testa o Prime, failar nästan på en gång, samma på 5800mhz, tvungen att gå ner till 5600 innan den slutar faila.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Minnena sitter i rätt slottar? Gissar att du kör med två st minnen och inte fyra?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat BIOS till senaste? Ser att den senaste har dessa förbättringarna!
1. Update AGESA version to ComboAM5PI 1.0.0.3 patch A + D
2. Improve DRAM compatibility
3. Improve system performance

https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/tuf...

Visa signatur

Ryzen 7 7700X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIF | Corsair 32G DDR5 6000MHz CL36 | ASUS RTX 3080 10GB TUF | Samsung 860 EVO 2TB | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Design Define S | Logitech PRO X Superlight | HyperX Cloud | Xtrfy XG1-R | Artisan FX Hien SOFT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Minnena sitter i rätt slottar? Gissar att du kör med två st minnen och inte fyra?

Skrivet av sopaKREEM:

Har du uppdaterat BIOS till senaste? Ser att den senaste har dessa förbättringarna!
1. Update AGESA version to ComboAM5PI 1.0.0.3 patch A + D
2. Improve DRAM compatibility
3. Improve system performance

https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/tuf...

Har minnen i slot 2 och 4, enligt manual, och jag uppdaterade bios direkt när den versionen kom ut

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Oftast fungerar expo/xmp out of the box men några garantier finns ju inte, tyvärr.
Det är inte så enkelt att man kan säga att det är fel på minnena heller…

Jag hade provat att leka med spänning till både minnen och cpu/if Prova slå ett öga här. https://www.igorslab.de/en/ryzen-7000-tuning-guide-infinity-f...

Glöm inte kolla vilka inställningar som expo läget faktiskt gör när du aktiverar det. Ibland finns flera olika nivåer på subtimings/spänning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Leechu:

Hej!

Mina 6000-minnen från Kingston verkar inte klara av att köra i 6000 med medföljande expo inställningar.
Måste jag göra något mer för att dom ska klara hastigheten jag betalat för?
System är 7600x på ett asus tuf b650.
Fick någon blåskärm i början, så började testa o Prime, failar nästan på en gång, samma på 5800mhz, tvungen att gå ner till 5600 innan den slutar faila.

Har du en eller två EXPO inställningar att välja på i BIOS?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Leechu:

Hej!

Mina 6000-minnen från Kingston verkar inte klara av att köra i 6000 med medföljande expo inställningar.
Måste jag göra något mer för att dom ska klara hastigheten jag betalat för?
System är 7600x på ett asus tuf b650.
Fick någon blåskärm i början, så började testa o Prime, failar nästan på en gång, samma på 5800mhz, tvungen att gå ner till 5600 innan den slutar faila.

har för mig att allt över typ 5200Mhz på DDR5 minnen med ryzen 7000 serien är klassat som överklock och otestat av cputillverkaren så inga garantier att det kommer fungera.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Oftast fungerar expo/xmp out of the box men några garantier finns ju inte, tyvärr.
Det är inte så enkelt att man kan säga att det är fel på minnena heller…

Jag hade provat att leka med spänning till både minnen och cpu/if Prova slå ett öga här. https://www.igorslab.de/en/ryzen-7000-tuning-guide-infinity-f...

Glöm inte kolla vilka inställningar som expo läget faktiskt gör när du aktiverar det. Ibland finns flera olika nivåer på subtimings/spänning.

Enda som hände när jag höjde volten var att jag fick blåskärmar på köpet tyvärr
Var förvisso bara minnens volt jag satte till 1.45 men fegade ur lite efter blåskärmarna

Skrivet av Aeig:

Har du en eller två EXPO inställningar att välja på i BIOS?

Mvh

Har 2, en för 5600 andra för 6000, samma timings

Skrivet av Rouge of Darkness:

har för mig att allt över typ 5200Mhz på DDR5 minnen med ryzen 7000 serien är klassat som överklock och otestat av cputillverkaren så inga garantier att det kommer fungera.

AMD anger själva att 6000 är en "sweetspot"

Permalänk
Medlem

Uppdatering: ändrat lite på volten till minnen, 1.4, samt höjt cpu-offset till level 2 verkar allt fungera som det ska!
Tack för hjälpen bois!

Permalänk
Medlem

tänkte kastar upp en sån här så framtida nissar med samma problem kan kolla

Permalänk
Medlem

Jag beställde själv TUF B650 och 7600X men inet ska bygga den så hoppa de får det fungera men annars är det bra att veta hur du löste det.

Som nämnts så är 6000 AMDs egen rekommendation även om 5200 är det officiella. Alla recensioner kör med 6000mhz minnen för det som AMD själva skickade ut. Så extremt surt om man ska köra i sämre mhz när man köpt 6000mhz minnen just för att AMD pratat om det som sweet spot och alla recensioner är baserade på det annars får man ju sämre prestanda än recensionerna.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leechu:

AMD anger själva att 6000 är en "sweetspot"

Men inget de garanterar att alla ryzen 7000 klarar av väl?
På deras hemsida står det
"
Max Memory Speed
2x1R

DDR5-5200
"
För din model under specifikationer. Så man kan ju ha otur och få ett exemplar som hanterar minnena sämre, men bra att det löste sig för dig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag har TUF B650M och har testat två expokit, ett på 5600, ett på 6000. Bsod och 20000 minnesfel på båda oavsett settings (testat allt). Hade senaste bios (25/11) nu på 6000 (Kingston Fury) samt testade 1.4v. Ingen skillnad. Returnerar dem idag. Rekommenderar att du kör Testmem5 ett par rundor med diverse configs om du inte gjort det. Mina Corsair Vengeance 5600 var stabila i prime men började ge random problem.

Plattformen är omogen och Expo är av allt att döma knappt funktionellt. Finns ganska mycket poster om detta på diverse forum. Det strular rejält och är ett lotteri.

Kör mina Kingston 5600mhz XMP utan problem nu. Ska försöka överklocka dem istället.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Moderkortet har minnena på QVL med 6000mhz så ska ju fungera väl? Eller kan processorn fortfarande ha problem köra dem?

Ser att inet godkänt för leverans nu så får se hur det blir men blir besviken om man inte kan få ut 6000mhz när jag specifikt betalade mer för dem ochiffrerat var med på QVL.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

Jag har TUF B650M och har testat två expokit, ett på 5600, ett på 6000. Bsod och 20000 minnesfel på båda oavsett settings (testat allt). Hade senaste bios (25/11) nu på 6000 (Kingston Fury) samt testade 1.4v. Ingen skillnad. Returnerar dem idag. Rekommenderar att du kör Testmem5 ett par rundor med diverse configs om du inte gjort det. Mina Corsair Vengeance 5600 var stabila i prime men började ge random problem.

Plattformen är omogen och Expo är av allt att döma knappt funktionellt. Finns ganska mycket poster om detta på diverse forum. Det strular rejält och är ett lotteri.

Kör mina Kingston 5600mhz XMP utan problem nu. Ska försöka överklocka dem istället.

Testade du att sätta cpu volt offset till level 2? Ska testa mentet när jag kommer hem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leechu:

Testade du att sätta cpu volt offset till level 2? Ska testa mentet när jag kommer hem

Nej, vet inte vad detta var faktiskt, googlade lite. Vart finner jag detta? Och vad innebär det?

Kör cpun undervoltad på 4/6 kärnor.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Moderkortet har minnena på QVL med 6000mhz så ska ju fungera väl? Eller kan processorn fortfarande ha problem köra dem?

Ser att inet godkänt för leverans nu så får se hur det blir men blir besviken om man inte kan få ut 6000mhz när jag specifikt betalade mer för dem ochiffrerat var med på QVL.

Mina Kingston Fury har exakt rätt artnr (BBEAK på slutet) och finns med på QVL. Funkar ej. Inget fel på dem i 4800mhz.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men inget de garanterar att alla ryzen 7000 klarar av väl?
På deras hemsida står det
"
Max Memory Speed
2x1R

DDR5-5200
"
För din model under specifikationer. Så man kan ju ha otur och få ett exemplar som hanterar minnena sämre, men bra att det löste sig för dig.

Men ja det räknas fortfarande som "överklockning".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

Mina Kingston Fury har exakt rätt artnr (BBEAK på slutet) och finns med på QVL. Funkar ej. Inget fel på dem i 4800mhz.

Samma som jag valde. Blir nervös nu. 4800 är ju under till och med officiella stödet på 5200 och lär bli ganska rejält prestandatapp mot 6000mhz.
Hoppas det går att lösa annars känns det surt. Allt jag har hört så ska AMD klara upp till 6400 och endast över det behövs det Raptor Lake för att kunna köra snabbare.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

AMD skickade med 6000mhz minnen till alla recensenter och ingen har nämnt några problem med att köra dem på det och fanns även med i QVL i att de är testade för just 6000mhz så OC eller inte så är ju allt baserat på det.

Blir ju missvisande annars. När man ska basera sitt köp utifrån recensioner och så får man inte samma prestanda. Det kan ju ändra ifall man ska välja intel eller 5800X3D istället.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

Nej, vet inte vad detta var faktiskt, googlade lite. Vart finner jag detta? Och vad innebär det?

Kör cpun undervoltad på 4/6 kärnor.

Har för mig det var under ai tweaker.
Ska kolla igen när jag kommer hem.
Men här är iaf mina grejer, körs felfritt i 6000, Prime heavy memory.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/zfwKAdAR3nvAn8pKuTaPsBDrUDk/nya

Permalänk
Medlem

Kan också vara defekta minnen? Om de är specificerade för 6000MHz ska de klara det, kan vara processorns minneskontroller som inte kan hantera det, även om det är osannolikt.

Om inget är tekniskt fel så kommer det antagligen ordna sig över tid med BIOS uppdateringar Det har alltid varit problem med nya plattformar och ny RAM.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Jag har hunnit prova tre olika setup med asrock och asus moderkort med Ryzen 7000 hittills och alla har fixat xmp inställningar. Alla har jag använt 6000mhz cl36 minnen till. För all del annat märke än kingston men borde inte vara avgörande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Från Buildzoid på Actually Hardcore Overclocking så ska Kingston köra SK Hynix vilka är bättre än Micron och Samsung minneschip så det bör inte vara att Kingstons minnen är för dåliga åtminstone.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Antar att det är moderkort/cpu som var problemet då minnena går i 6000MT med annonserade timings nu med lite mer vcore-utrymme. Men ja, ska köra lite memtest senare med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leechu:

Antar att det är moderkort/cpu som var problemet då minnena går i 6000MT med annonserade timings nu med lite mer vcore-utrymme. Men ja, ska köra lite memtest senare med.

När du kör AM5 såhär tidigt får du nog räkna med lite handpåläggning

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

När du kör AM5 såhär tidigt får du nog räkna med lite handpåläggning

Mvh

Absolut, men lite roligt när Expo ska vara så jädrans bra 😊
Och ärligt talat, tror dom flesta här har nyaste grejerna och strular lite 😁 halva det roliga med nya plattformar! Men hade jag varit lite mer generös hade jag smällt på ett 670 moderkort och en 7700x. Rekommenderar det för er i köpartagen eller så får ni pilla lite extra som jag 🥳

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leechu:

Absolut, men lite roligt när Expo ska vara så jädrans bra 😊
Och ärligt talat, tror dom flesta här har nyaste grejerna och strular lite 😁 halva det roliga med nya plattformar! Men hade jag varit lite mer generös hade jag smällt på ett 670 moderkort och en 7700x. Rekommenderar det för er i köpartagen eller så får ni pilla lite extra som jag 🥳

Ja, EXPO är bra

Jag tycker faktiskt inte att 670 är värt pengarna om man inte behöver lagringen, PCI-E 5.0 är också överskattat och den dagen det kommer göra skillnad så är all hårdvara som finns idag utdaterad.

Är säker på att ditt moderkort kommer fungera utmärkt inom någon/några månader, så är det alltid vid nya releaser.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Ja, EXPO är bra

Jag tycker faktiskt inte att 670 är värt pengarna om man inte behöver lagringen, PCI-E 5.0 är också överskattat och den dagen det kommer göra skillnad så är all hårdvara som finns idag utdaterad.

Är säker på att ditt moderkort kommer fungera utmärkt inom någon/några månader, så är det alltid vid nya releaser.

Mvh

Har 3 st m2-platser på mitt, varav en är PCIe 5, så hyfsat framtidssäkert är det ändå 😊
Ja, får hoppas bios blir litte bättre framöver 😊

Permalänk
Medlem

Fick datorn idag. Inet hade ställt in EXPO och det fungerar. De kör i 6000mhz C36, 1,35v enligt EXPO. Inte kört memtest men spel och annat ser ut att fungera fint.

Moderkortet kom med andra BIOS så inte första men inte senaste som släpptes för bara någon dag sedan.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.