Permalänk
Medlem

Säkerhetskopiering

En liten undran. Kan man använda en i hemnätverket delad hårddisk på en PC för att säkerhetskopiera macbook via time machine?

Permalänk
Skrivet av koenig:

En liten undran. Kan man använda en i hemnätverket delad hårddisk på en PC för att säkerhetskopiera macbook via time machine?

Inte utan ytterligare programvara. Med lite eget jobb kan du använda Samba och Avahi-daemon på en Linuxburk för att simulera det Macen behöver för att se en Time Machine-kapabel enhet. Det är vad jag kör hemma, och det har överlag funkat bra.
Det har också, vet jag, funnits Windowsprogram med liknande funktionalitet men jag har ingen erfarenhet av dem eller koll på om de fortfarande underhålls.

Permalänk
Medlem

Förr kunde du skapa en sparsebundle-fil och lägga på lämplig share som du sen mountar och använder för backup. Har inte härjat med det på länge dock, men tycker det borde fungera fortfarande.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

En ytterligare alternativ att lagra TM-data över nätverk är att titta på användning med iSCSI-disk

iSCSI-disk hanteras som om det vore en fysisk inkopplad disk i tex. windows - fast den egentligen körs över ethernet och IP till en NAS/Server/SAN

De flesta köpeNAS hanterar TM direkt men kan också skapa iSCSI-volymer som sedan kan monteras lokalt på din klientdator - Windows gör det med lätthet som klient, Linux hanterar det (inte så konstigt då de ofta hanterar iSCSI på serversidan) och det skulle förvåna mig mycket om macbook inte skulle hantera detta.

När det gäller serversidan för Linux. så fins det många sidor i hur iSCSI sätts upp.

i Windows är jag mer osäker om serversidan av iSCSI finns på vanliga vanilla Win10-home - man kanske måste ha win10 pro eller win10-server licenser för det stödet.

---

en ny iSCSI-disk blir som en tom oformaterad disk i din klientdator och du får själv formatera den etc. innan du kan använda den, precis som en ansluten extern USB-disk.

det är inte nätlagring på samma sätt som en vanlig nätvolym - där flera kan lägga in och titta på filer samtidigt utan iSCSI-disken är låst till datorn precis som en vanlig fysisk disk och måste kopplas loss igen (avmonteras) innan någon annan dator kan montera och titta i disken.

Permalänk
Medlem

Tack alla för svar. Blev mycket att fundera på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Inte utan ytterligare programvara. Med lite eget jobb kan du använda Samba och Avahi-daemon på en Linuxburk för att simulera det Macen behöver för att se en Time Machine-kapabel enhet. Det är vad jag kör hemma, och det har överlag funkat bra.
Det har också, vet jag, funnits Windowsprogram med liknande funktionalitet men jag har ingen erfarenhet av dem eller koll på om de fortfarande underhålls.

Varför komplicera det?

På windows maskinen. Skapa en mapp på externa disken som heter ”Time Machine”. Dela disken på nätverket som SMB share. Mounta disken från din Mac. Ställ in den som Time Machine disk. Klart.

Se till att PCn inte går i viloläge, vilket gör att Macen kan tappa diskens anslutning. Automounter (finns i Appstore) är ett bra sätt att skapa regler på Mac laptop, när disken skall monteras, tex ”när du ansluter till xxx wifi”

Kan hända disken inte kan vara NTFS format, kör FAT eller xFAT

Permalänk
Skrivet av tearzyo:

Varför komplicera det?

På windows maskinen. Skapa en mapp på externa disken som heter ”Time Machine”. Dela disken på nätverket som SMB share. Mounta disken från din Mac. Ställ in den som Time Machine disk. Klart.

Se till att PCn inte går i viloläge, vilket gör att Macen kan tappa diskens anslutning. Automounter (finns i Appstore) är ett bra sätt att skapa regler på Mac laptop, när disken skall monteras, tex ”när du ansluter till xxx wifi”

Varför komplicera det? För att Apple har komplicerat det. Metoden du beskriver kommer troligen inte fungera om du inte också skapar en sparsebundlefil (disk image) på Windowsdelningen och använder denna som backupmål. Då börjar man ändå få ungefär lika många rörliga delar som om man satt upp ett Time Machine target på ett NAS eller en Linuxbox.

(Apples egen artikel på ämnet. Beskrivning av stegen man behöver igenom på Windows enligt iMore. Synologys beskrivning av sin Time Machine-server. Config av Linuxserver med Samba och Avahi-daemon. (Observera att Samba 4.8 var länge sen och att det räcker att använda den version som följer med moderna Linuxversioner))

Skrivet av tearzyo:

Kan hända disken inte kan vara NTFS format, kör FAT eller xFAT

På macOS finns krav på vilket filsystem en volym måste ha för att systemet ska tillåta dig att dela ut det som ett Time Machine-mål, men ett nätverksshare är ett nätverksshare: Du pratar SMB med det över nätverket och din dator har inte en susning om vad som händer bakom kulisserna när servern sagt att den tagit emot ditt önskemål att läsa, skapa eller lagra en fil.