Ren installation/Komplett radering HD

Permalänk
Medlem

Ren installation/Komplett radering HD

Hej hej,

Jag har letat efter trådar men inte hittat någon som kan lösa mitt problem här på SC, därav ny tråd.
Problem: Rena HD helt ( wipe, blåsa rent, ta bort allt och installera fräsch windows 10 för att uppdatera till W11).
Maskin: Dell XPS 15, 7590, OEM-licens på m.2 disk
Metod: Provat alla Microsoft alternativ.
Resultat: Windows hänger sig efter efter första omstart vid Win 11 uppdatering. Det inträffar vid ca 30% installation.
HD ser ut enligt bilder. Vid

Önskat resultat: Ta bort allt inkl återställning partition, Dell installationer och få "en" partition där jag kan installera en fräsch Win 10 och uppdatera till Win 11.

Vid ominstallation så kan jag göra det på "C". Jag kan inte ta bort partitioner även om jag tagit bort Bitlocker för att utöka volym så jag får en partition så att säga. Det är bara 2 volumer på HD som jag kan ta bort men ej heller utöka.
Har även provat med olika BIOS versioner utan framgång.

Vid alla ominstallationer som jag provat via microsoft så finns Dell programvara fortfarande kvar och säger att jag skall installera deras programvara.
Provade via kommandotolken att "clean" HD men det gick inte då OP fanns på samma disk..

Någon som har ett bra råd eller två?
Tänker att det inte är något problem att ta bort/rensa/wipe HD. Köper jag en ny disk och stoppar in så är ju den helt ren

Best
Daniel

Permalänk
Medlem

Försöker du installera om Windows från ett befintlig rullande system?
Skapa en bootbar usb sticka, boot upp från den och därefter så kan du ta bort alla partioner och skapa nya och installera på nytt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Tack för svar.
Jag har skapat ett installationsmedium på USB-sticka.
Kan jag ta bort alla partitioner vid installation? Har ändrat boot ordning och valt USB-sticka men har inte fått upp någon fråga om jag vill ta bort alla parttioner. Är det något speciellt jag skall välja då?

Permalänk
Medlem

Testade olika installationer.
Ingen av dem fungerade tyvärr.
Har en stationär dator ( konto 1 ) med windows 10 på som är uppdaterad till windows 11.
Denna dell laptop (konto 2) har en egen nyckel men jag loggar in som konto 1 när jag ombeds logga in.
Vid ominstallationer så frågar denna dell dator aldrig efter windows nyckel vid installation/wipe/ominstallation vilket jag kan tycka är märkligt.
Själva windows nyckeln, läggs den in lokalt någonstans på moderkortet eller?
Vete faen vad som är så struligt. Kunde inte ta bort alla partitioner när jag ominstallerade via en USB-sticka :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av seqtr:

Testade olika installationer.
Ingen av dem fungerade tyvärr.
Har en stationär dator ( konto 1 ) med windows 10 på som är uppdaterad till windows 11.
Denna dell laptop (konto 2) har en egen nyckel men jag loggar in som konto 1 när jag ombeds logga in.
Vid ominstallationer så frågar denna dell dator aldrig efter windows nyckel vid installation/wipe/ominstallation vilket jag kan tycka är märkligt.
Själva windows nyckeln, läggs den in lokalt någonstans på moderkortet eller?
Vete faen vad som är så struligt. Kunde inte ta bort alla partitioner när jag ominstallerade via en USB-sticka :/

OEM datorer har windows nykelen i uefi, inget man behöver skriva in när man installerar om. Låter konstigt att du inte kan ta bort partitionerna när du bootar från usb minne. Men skapa en linux usb, tex ubuntu, och plocka bort allt sen boota om med windows usb.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Om det är en total nuke på lagringsmedia du vill göra så hade jag gjort en secure erase från uefi. Inte en chans att det finns några läsbara partitioner på disken efter det.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har du kopplad bort dom andra SATA-diskarna och NVMe-lagringar innan du börja mecka med installation - dvs koppla bort SATA-anslutning till de övriga diskarna och lyfta ur NVMe-lagring om du har mer än en sådan - annars kanske windows installationsprogram använder annan disk partition än den du tror att du jobbar på...

Windows skall bara (om)installeras när det bara är en enda lagring inkopplad på systemet

Så länge det fins identifierbara partitioner kvar så lockar partitionerna på lagringen windows installationsprogram som flugor till koskit och försöker använda det och därför har du dina allehanda problem.

Du _måste_ ta bort partitionerna helt på den disken du tänker installera windows på när du har den här typen av trubbel - annars så återanvänder windows partitionstabellen hur illa den än pekar.

Kan du inte rensa diskarna via BIOS/UEFI så är det att ladda ned en lämplig startbar Linux på USB-sticka (ubuntu installations-iso är startbar) - boota ifrån det och öppna en terminal (i ubuntu välj språk och sedan vänstra ikonen för live-körning och när nästa steg är färdigt, högerklick på desktopen och välj terminal i meny och gör dig 'root' med kommando 'sudo -i<enter>' sedan i terminalen - brukar inte behövas någon password)

I terminalen först skriver man 'lsblk<enter>' för att få en lista på lagringar varav en kan vara USB-stickan som man startade på - ofta då som 'cdrom' men ibland som 'sda' eller 'sdb' beroende vilken som detekterades först av BIOS (och det kan vara olika för var start då först färdig lagring blir också först hanterad i PCIe-systemet och det är något som sätts innan någon OS har hunnit startas och kan inte ändras sedan).

om 'sda' storleksvärde verka stämma med disken storlek du skall radera så fortsätt med:

"dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=1024k count=10"

för fallet NVMe:

"dd if=/dev/zero of=/dev/nvme0n1 bs=1024k count=10"

Med ovanstående så blir de första 10 Mbyte av disken överskriven med '0' och med detta försvinner också partitionen - utelämnar man 'count=10' i ovanstående så skriver det med '0' tills disken tar slut och all din gamla data är borta för alltid

Detta med '0'-skrivning ger också signal till SSD/NVMe att alla flash-datablocken bakom sektorerna kopplas loss och kan för-raderas på samma sätt som när TRIM körs. I stort sett all flasmedia så är det en ekvivalent funktion till TRIM när man skriver sektorer med enbart '0' och innan TRIM infördes på SATA-diskar så var det den enda sättet då det är bara nollade sektorer som släpper kopplade flashblock och bakomliggande flashblock då går in i poolen och tex. fins som resurs vid överprovisionering och vid snabb skrivning.

Permalänk

Enkel lösning:
Boota USB-stickan
Välj språk
På nästa skärm, klicka på "Repair your computer" eller motsvarande nere i det vänstra hörnet
Öppna kommandotolken
Skriv "diskpart" sen "list disk" sen "select disk 0" sen "clean"
Starta om datorn och installera Windows

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av tzutracker:

Enkel lösning:
Boota USB-stickan
Välj språk
På nästa skärm, klicka på "Repair your computer" eller motsvarande nere i det vänstra hörnet
Öppna kommandotolken
Skriv "diskpart" sen "list disk" sen "select disk 0" sen "clean"
Starta om datorn och installera Windows

Man behöver inte starta om datorn eller välja "Repair your computer"

Så fort installationen startar kan du öppna kommandotolken > Diskpart > Select disk 0 (Ha bara en disk i!) > Clean. Stäng fönstret och fortsätt med installationen.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Uppskattar att ni tar er tid att hjälpa mig.

Ska förtydliga, det är en Dell laptop som jag vill blåsa helt ren (wipe), inte bara ren win 10 installation.

Har försökt med några nya varianter men Dell installatikner kvarstår.
Provade även " clean" men fick ett nähädu, så kan du inte göra då OS ligger på denna disk.

Har fått bort några partitioner.
Kvar är EFI, c partition och återställnings partition..

Är det möjlighet att plocka bort allt som har med Dell att göra?
BIOS är dell, finns det startup direktiv där som automatiskt tankar hem andra Dell program?
Är det en dålig ide?

Följdfel som uppstår efter att jag försökt blåsa rent datorn är att win 11 updateringen hänger sig efter typ 30%.
Testat 7 ggr, samma resultat .

Om jag installerar en helt ny m.2 så tror jag inte det skulle vara något problem. BIOS, hur uppdaterars det vid ny disk?
Ps har kört ett HD test, inget fel på disken ds

Permalänk
Medlem

Varför vill du installera om Windows 10 först och sedan uppgradera den installationen till 11?
Dra ner Windows 11 direkt, starta från USB-minne och rensa SSDn via installationsverktyget.

Ta helt sonika bort alla partitioner du ser där, skapa en ny, klart.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Sedär ja, har inte sett windows 11 som installatikbsmedium.
Ska kika efter det. Trodde att jag skulle ha win 10 för att uppgradera till w11.
Det finns ett kompabilitets program för att säkersyälla att sin dat8r kan uppgraderas till w11. Det behöver jag alltså inte köra.
Kansle en tillfällighet men har fårr meddelande om uppgradering till w11 edter att jag kört det programmet.