Mobilt bank-ID för icke svenskar…

Permalänk

Mobilt bank-ID för icke svenskar…

Hej!
I bekantskapskretsen har jag en tysk familj som bott i Sverige i 20+ år vars 10-årige son skulle få bankkonto / bankkort / mobilt bank-ID och Swish via Skandiabanken (där hela familjen är kunder sedan många år, inklusive äldre syskon). I sista steget när man hämtar mobilt bank-ID krävs numera att man med mobilen ”blippar” ett svenskt pass eller nationellt ID-kort. Detta innebär att han inte kan få något mobilt bank-ID då hans tyska pass inte accepteras. Han fick legitimera sig med passet för att hämta ut sin personliga kod som kom med posten. Skandiabanken säger att det inte går att komma runt detta (att skicka in kopia på det tyska passet hjälper inte). Dessutom kommer detta att implementeras på alla kunder när deras mobila bank-ID går ut vilket i förlängningen innebär att inga utländska medborgare med permanent uppehållstillstånd och svenskt personnummer kommer kunna skaffa mobilt bank-ID hos Skandiabanken. En workaround kunde möjligen vara att försöka skaffa mobilt bank-ID via annan bank och med det logga in på Skandiabanken, men då väljer man väl hellre den andra banken för allt istället.
Utan mobilt bank-ID blir livet krångligt i dessa digitala tider.
Någon annan som känner igen problemet? Är detta rimligt?

Permalänk
Medlem

Skandiabanken vet nog bäst själva hur de fungerar, så det är nog ingen dum idé för övriga i familjen som inte har medborgarskap och svenska pass att skaffa det eller byta bank i tid. Att skaffa konton hos en bank blir svårare och svårare, speciellt för de som inte är 100% standard-Svensson. Lite märkligt beslut av Skandiabanken, som gjort för "Justice by Aftonbladet" eller en twitterstorm.

Nåväl, den konkurrerande e-legitimationen "Freja eID Plus" säger att man kan få ett sådant legg genom som utländsk medborgare bara man är bosatt här och om man har ett giltigt svenskt ID-kort t.ex. det som Skatteverket kan utfärda. Läs mer under "innan du börjar" här:

https://frejaeid.com/vanliga-fragor/freja-eid-plus-sv/

Freja funkar dock inte för bankinloggning, det är mer användbart för att logga in hos myndigheter som Skatteverket och 1177 och enstaka företag (jag har sett Kjell&Co nämnas, liksom Svenska Spel). Bankerna vill ju ha sitt eget ID, såklart.

Kanske kan ni fråga Skandiabanken om de inte kan göra som Freja och acceptera andra svenska ID-kort? Om nu den där grabben kan få ett sådant.

Permalänk
Medlem

Freja kräver också blipp av pass. Har precis hjälpt en Ukrainsk familj med det.

Är nog så att alla digitala IDn går mot det. Skaffa nationellt ID-kort?

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squish:

Freja kräver också blipp av pass. Har precis hjälpt en Ukrainsk familj med det.

Är nog så att alla digitala IDn går mot det. Skaffa nationellt ID-kort?

Man kan bara ha svenskt nationellt ID om man är svensk medborgare. Det är ju det kortet visar, precis som ett svenskt pass.

Permalänk
Medlem

Kan han inte ansöka om dubbla medborgarskap om föräldrarna nu tycker det är viktigt att han behåller sitt tyska medborgarskap?

Permalänk
Medlem

Handelsbanken kräver att man visar upp sitt pass, eller om man redan har deras bankkort kan man identifiera sig med det. Det går inte att använda ett bankid från en annan bank för att logga in i internetbanken om man inte verifierar det med sitt bank-kort via deras kort-dosa.

Jag tror som du säger om Skandia att man inte kommer in där med bankid från andra utfärdare än de själva. Det krävs någon form av extra verifiering.

Swedbank kommer man in på med bankid från andra banker. Men överföringar till nya mottagare kräver verifiering med bank-dosa eller kod-kort.

Permalänk
Medlem

Bankid kräver givetvis personnummer, men jag förstår inte riktigt problemet? Finns gott om svenska medborgare som bara har körkort som legitimering för den delen. De använder kodkort eller säkerhetsdosor för att utöka användningen av bankid och visa vem de är, d.v.s. en bank med kontor. Skandia har helt enkelt valt att förlita sig på bankids funktion "digital kontroll av id-handling", istället för att fysiskt titta på dina handlingar.

ICA-Banken går också bort, "Observera att om du ansöker med säkerhetsdosa krävs även att du har ett svenskt pass eller svenskt nationellt ID-kort för att kunna slutföra ansökan. Din smartphone måste också vara utrustad med en NFC-läsare.". Både ICA-Banken och Skandiabanken bör går bra om du redan har ett bankid.

Alla som har kontor som går att besöka bör gå bra. Det är just legitimeringen som måste ske och då går det bra med svenskt körkort eller Skatteverkets id-kort.

Permalänk
Medlem

Det var jävligt bökigt för min fru att bo i Sverige innan hon fick sitt personnummer. Känns som hela samhället är anpassat efter BankID just nu.
En kompis telefon dog förra veckan och han kunde knappt göra något. Försökte köpa ny telefon men inget betalalternativ gick igenom

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Man kan bara ha svenskt nationellt ID om man är svensk medborgare. Det är ju det kortet visar, precis som ett svenskt pass.

@Slaskmapp

Både Nasjonalt ID og Pass er i dag offisielle rejsehandlinger og dermed likestillet.

OBS!
For å fungere i forhold til kravet for å kunne bekrefte ID via NFC (chip på ID kortet eller i Passet der avleses gjennom mobilen) må en ha en et nyere Nasjonalt ID kort eller pass.

Det største problemet er med disse banker der ikke lengre eller aldri har hatt lokale kontor, noe Skandiabanken kun har hatt i Stockholm, samme problem for kunder til ICA Banken hvilket er et Internetbank (uten egne kontor).

På FB gruppen - Øresundspendler - I klemme mellem 2 lande [https://www.facebook.com/groups/559438371310150] er det et medlem som fikk problemer da mobilen ble ødelagt og hun ikke kunne hente ned et nytt mobilt bankID pga disse nye regler fra ICA Banken. Det er mulig du, @Slaskmapp, kanskje finner noe der som kan være av hjelp til dine tyske venner. Scrolle ned til Thea Jensen's innlegg, så vil du finne diskusjonen om bank ID i gruppen (må sannsynligvis være medlem av gruppen for å kunne se innlegg).

Permalänk

Dubbelt medborgarskap är förstås ett alternativ. Ska föreslå att de söker upp en bank med fysiskt kontor (tyvärr bor de avsides), kanske kan lösa problemet. Skandia uppger att detta är påtvingat från myndigheterna, det skulle ju betyda att det ska gälla alla banker på sikt. På bank-IDs hemsida kan man läsa att det som krävs för mobilt bankID är svenskt personnummer.
För en 10-åring blir konsekvenserna kanske inte så betydande på kort sikt, men för föräldrarna blir det ju en smärre katastrof om de inte kan förnya sina mobila bank-IDn, man blir ju helt handlingsförlamad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaskmapp:

Dubbelt medborgarskap är förstås ett alternativ. Ska föreslå att de söker upp en bank med fysiskt kontor (tyvärr bor de avsides), kanske kan lösa problemet. Skandia uppger att detta är påtvingat från myndigheterna, det skulle ju betyda att det ska gälla alla banker på sikt. På bank-IDs hemsida kan man läsa att det som krävs för mobilt bankID är svenskt personnummer.
För en 10-åring blir konsekvenserna kanske inte så betydande på kort sikt, men för föräldrarna blir det ju en smärre katastrof om de inte kan förnya sina mobila bank-IDn, man blir ju helt handlingsförlamad.

Varför måla upp domedagsscenarion?

Har de någon gång legitimerat sig hos sin bank kommer de fortsatt kunna förnya sitt bankid. Det Skandiabanken och i förlängningen ICA Banken syftar på är KYC. Det är svårt att införa digitala lösningar utan handlingarna som har RFID.

Du har ju exempelvis inte bekräftat identiteten om ungen hämtat ut kod eller säkerhetsdosa med tyskt pass, inte kopplat till personnummer i.a.f.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av ztenlund:

Man kan bara ha svenskt nationellt ID om man är svensk medborgare. Det är ju det kortet visar, precis som ett svenskt pass.

Skrivet av Slaskmapp:

Dubbelt medborgarskap är förstås ett alternativ. Ska föreslå att de söker upp en bank med fysiskt kontor (tyvärr bor de avsides), kanske kan lösa problemet. Skandia uppger att detta är påtvingat från myndigheterna, det skulle ju betyda att det ska gälla alla banker på sikt. På bank-IDs hemsida kan man läsa att det som krävs för mobilt bankID är svenskt personnummer.
För en 10-åring blir konsekvenserna kanske inte så betydande på kort sikt, men för föräldrarna blir det ju en smärre katastrof om de inte kan förnya sina mobila bank-IDn, man blir ju helt handlingsförlamad.

Nationellt ID-kort kan dem skaffa utan att vara medborgare. Det krävs bara uppehållstillstånd för det. Min fru skaffade nationellt ID-kort i princip första veckorna efter att vi flyttat till Sverige från USA. Då kan man ha Bank-ID utifrån den legitimationen också.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Varför måla upp domedagsscenarion?

Har de någon gång legitimerat sig hos sin bank kommer de fortsatt kunna förnya sitt bankid. Det Skandiabanken och i förlängningen ICA Banken syftar på är KYC. Det är svårt att införa digitala lösningar utan handlingarna som har RFID.

Du har ju exempelvis inte bekräftat identiteten om ungen hämtat ut kod eller säkerhetsdosa med tyskt pass, inte kopplat till personnummer i.a.f.

Her har du feil @Petterk, det her handler ikke om Know your Costumer (KYC), hvilket har nå vært et krav i rett lang tid fra og på banker innenfor EU, uten et dette er et krav om biometriske data skal være koblet til et digital Person ID (PID).

Det er noe som går mye lengre ettersom her er det Politiet som gjør grunnleggende arbeide gjennom å opprette enten et Nasjonalt ID kort som handling eller et Pass og begge er tilknyttet hvilket nasjonalitet dvs statsborgerskap hver ansøkere er eiere av.

Et KYC hadde ikke noe krav om å være svensk for å få åpne et konto eller for få adgang til bankIDs funksjoner, kun at en bekrefter offentlige opplysninger som bosted og inntekter (inkl økonomiske transaksjoner mellom land som har forbindelser med), hvilket er mer relevant for kjennskap om sin kunde og for å forhindre hvitvasking av penger etc.

Vi vet ikke hvilke opplysninger dette system i sin tur overfører der er bygget på biometriske data. Når en søker om et Nasjonalt ID kort som vil et bilde bli tatt og finger avtrykk på en maskin tilsammen med signatur/underskrift i digital form der er signerer dokumentet. Ved en opprettelse eller fornyelse av bankID, så forbindes disse opplysninger med de som banker har om deg som person.

Dette er noe som burde vært organisert på høyt nivå innenfor EU ettersom dette garantert skaper problemer for enhver der ikke er av samme statsborgerskap som det land der en er bosatt, studerer (gjest student) eller arbeider i mer enn i et land etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Her har du feil @Petterk, det her handler ikke om Know your Costumer (KYC), hvilket har nå vært et krav i rett lang tid fra og på banker innenfor EU, uten et dette er et krav om biometriske data skal være koblet til et digital Person ID (PID).

Det er noe som går mye lengre ettersom her er det Politiet som gjør grunnleggende arbeide gjennom å opprette enten et Nasjonalt ID kort som handling eller et Pass og begge er tilknyttet hvilket nasjonalitet dvs statsborgerskap hver ansøkere er eiere av.

Et KYC hadde ikke noe krav om å være svensk for å få åpne et konto eller for få adgang til bankIDs funksjoner, kun at en bekrefter offentlige opplysninger som bosted og inntekter (inkl økonomiske transaksjoner mellom land som har forbindelser med), hvilket er mer relevant for kjennskap om sin kunde og for å forhindre hvitvasking av penger etc.

Vi vet ikke hvilke opplysninger dette system i sin tur overfører der er bygget på biometriske data. Når en søker om et Nasjonalt ID kort som vil et bilde bli tatt og finger avtrykk på en maskin tilsammen med signatur/underskrift i digital form der er signerer dokumentet. Ved en opprettelse eller fornyelse av bankID, så forbindes disse opplysninger med de som banker har om deg som person.

Dette er noe som burde vært organisert på høyt nivå innenfor EU ettersom dette garantert skaper problemer for enhver der ikke er av samme statsborgerskap som det land der en er bosatt, studerer (gjest student) eller arbeider i mer enn i et land etc.

Nej det är inte kopplat till en biometrisk id-handling – Skatteverkets id-kort är ju inte en sådan idagsläget, men kräver exempelvis biometriska pass för att skaffa. När körkort inte längre är giltig id-handling kommer Skatteverkets så att vara. Lagarna är inte införda än.

Det handlar enbart om att två banker inte vill bekräfta dina handlingar fysiskt.

Freja eID Plus kräver legitimering fysisk, men det går bra med körkort eller Skatteverkets id-kort.

Tips skriv på engelska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nationellt ID-kort kan dem skaffa utan att vara medborgare. Det krävs bara uppehållstillstånd för det. Min fru skaffade nationellt ID-kort i princip första veckorna efter att vi flyttat till Sverige från USA. Då kan man ha Bank-ID utifrån den legitimationen också.

"För att kunna ansöka om pass eller nationellt id-kort behöver du vara svensk medborgare."

https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Bankid kräver givetvis personnummer, men jag förstår inte riktigt problemet? Finns gott om svenska medborgare som bara har körkort som legitimering för den delen. De använder kodkort eller säkerhetsdosor för att utöka användningen av bankid och visa vem de är, d.v.s. en bank med kontor. Skandia har helt enkelt valt att förlita sig på bankids funktion "digital kontroll av id-handling", istället för att fysiskt titta på dina handlingar.

ICA-Banken går också bort, "Observera att om du ansöker med säkerhetsdosa krävs även att du har ett svenskt pass eller svenskt nationellt ID-kort för att kunna slutföra ansökan. Din smartphone måste också vara utrustad med en NFC-läsare.". Både ICA-Banken och Skandiabanken bör går bra om du redan har ett bankid.

Alla som har kontor som går att besöka bör gå bra. Det är just legitimeringen som måste ske och då går det bra med svenskt körkort eller Skatteverkets id-kort.

ICA-Bank var en av de få bankerna som faktiskt utfärdade Bank-ID till min sambo efter att vi kontaktade dem och skickade kopior på ID-kort utfärdade av Migrationsverket samt Skatteverket. Det gick på mindre än 2 veckor från första kontakten tills alla blanketter var ifyllda returnerade och Bank-ID kunde användas. Flera av storbankerna nekade helt eller förhalade processen med flera månader.

Skrivet av Xyborg:

Nationellt ID-kort kan dem skaffa utan att vara medborgare. Det krävs bara uppehållstillstånd för det. Min fru skaffade nationellt ID-kort i princip första veckorna efter att vi flyttat till Sverige från USA. Då kan man ha Bank-ID utifrån den legitimationen också.

Det är inte Skatteverkets ID du tänker på? Fick snällt förklarat för oss på polisstationen att Polismyndigheten får inte kan inte utfärda Nationellt-ID till icke svenska medborgare.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Dom kan väl bli dubbla medborgare hela bunten? Om dom ändå bor här. Så länge båda länderna tillåter det så, och det har jag för mig att dom gör i det här fallet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag skaffade nytt bank-ID senast igår hos LF och då var det NFC-blipp på passet/Nationellt-ID kort och det kändes väl egentligen riktigt smart. Minimerar risken för kapning av ID.

Tänker mig att Skandiabanken kanske inte är rätt bank om man inte har tillgång till Pass/Nationellt-ID kort utan man får nog vända sig till en bank som har någon form av hantering med en kundtjänstmedarbetare på andra sidan disken. Identiteten måste ju veriferas för att man ska kunna utfärda ett bank-ID av naturliga skäl. Ett sådant hade ju varit att ta sig in till ett kontor och visa upp ett pass, sedan är det väl upp till banken om de godkänner förfarandet eller ej.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

ICA-Bank var en av de få bankerna som faktiskt utfärdade Bank-ID till min sambo efter att vi kontaktade dem och skickade kopior på ID-kort utfärdade av Migrationsverket samt Skatteverket. Det gick på mindre än 2 veckor från första kontakten tills alla blanketter var ifyllda returnerade och Bank-ID kunde användas. Flera av storbankerna nekade helt eller förhalade processen med flera månader.

Räkna inte med att det går idag, de har bytt till bankids lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag skaffade nytt bank-ID senast igår hos LF och då var det NFC-blipp på passet/Nationellt-ID kort och det kändes väl egentligen riktigt smart. Minimerar risken för kapning av ID.

Tänker mig att Skandiabanken kanske inte är rätt bank om man inte har tillgång till Pass/Nationellt-ID kort utan man får nog vända sig till en bank som har någon form av hantering med en kundtjänstmedarbetare på andra sidan disken. Identiteten måste ju veriferas för att man ska kunna utfärda ett bank-ID av naturliga skäl. Ett sådant hade ju varit att ta sig in till ett kontor och visa upp ett pass, sedan är det väl upp till banken om de godkänner förfarandet eller ej.

Ska gå att ansöka på kontor när det gäller Länsförsäkringar, men kolla med deras kundtjänst först om du behöver fixa nytt (inte förnya befintligt) är mitt råd.

Hos min bank kan man använda bankens säkerhetslösning för att skaffa/utöka bankid utöver den digitala varianten – jag har ju redan legitimerat mig hos banken.

Men det räcker inte med utländskt pass skulle jag säga, de vill ju ha ett id-kort med dina svenska uppgifter.

Permalänk
Medlem

Nej, Eftersom det är nytt så har de inte tänkt på det, Det kanske löser sig inom en månad - ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Räkna inte med att det går idag, de har bytt till bankids lösning.

Vet inte när ICA-Bank bytte men vi fick Bank-ID utfärdat i april detta året har jag för mig.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Vet inte när ICA-Bank bytte men vi fick Bank-ID utfärdat i april detta året har jag för mig.

Går att förnya med nuvarande bankid åtminstone

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag skaffade nytt bank-ID senast igår hos LF och då var det NFC-blipp på passet/Nationellt-ID kort och det kändes väl egentligen riktigt smart. Minimerar risken för kapning av ID.

Tänker mig att Skandiabanken kanske inte är rätt bank om man inte har tillgång till Pass/Nationellt-ID kort utan man får nog vända sig till en bank som har någon form av hantering med en kundtjänstmedarbetare på andra sidan disken. Identiteten måste ju veriferas för att man ska kunna utfärda ett bank-ID av naturliga skäl. Ett sådant hade ju varit att ta sig in till ett kontor och visa upp ett pass, sedan är det väl upp till banken om de godkänner förfarandet eller ej.

Har varit i kontakt med LF både på regional nivå och deras huvudkontor. De var en av bankerna som förhalade processen och godtog ej Skatteverkets ID eller utländskt utfärdat pass som giltig ID-handling inför ansökan på Bank-ID. Flera besök på bankkontor som slutar i en fullständig utredning på mig (som inte ansöker BankID) med begäran på alla anställningsavtal minst 5 år tillbaka i tiden, kontoudrag, mina utländska förehavanden. Vågar gå så långt att säga att dom var värst av de banker vi krånglade med.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av ztenlund:

"För att kunna ansöka om pass eller nationellt id-kort behöver du vara svensk medborgare."

https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-...

Skrivet av Opatagio:

ICA-Bank var en av de få bankerna som faktiskt utfärdade Bank-ID till min sambo efter att vi kontaktade dem och skickade kopior på ID-kort utfärdade av Migrationsverket samt Skatteverket. Det gick på mindre än 2 veckor från första kontakten tills alla blanketter var ifyllda returnerade och Bank-ID kunde användas. Flera av storbankerna nekade helt eller förhalade processen med flera månader.

Det är inte Skatteverkets ID du tänker på? Fick snällt förklarat för oss på polisstationen att Polismyndigheten får inte kan inte utfärda Nationellt-ID till icke svenska medborgare.

Aha, nu blandar jag ihop termerna här. Jag tänkte inte på det faktiska "nationellt ID-kort. Jag läste det som "ett nationellt ID-kort". Vi skaffade ID-kort direkt från Nordea som var "giltigt som ett nationellt ID" direkt när vi flyttade till Sverige. Numera har hon ju körkort och allt här i Sverige, så det kortet har vi inte kvar så att jag kan kolla närmare.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Opatagio:

Har varit i kontakt med LF både på regional nivå och deras huvudkontor. De var en av bankerna som förhalade processen och godtog ej Skatteverkets ID eller utländskt utfärdat pass som giltig ID-handling inför ansökan på Bank-ID. Flera besök på bankkontor som slutar i en fullständig utredning på mig (som inte ansöker BankID) med begäran på alla anställningsavtal minst 5 år tillbaka i tiden, kontoudrag, mina utländska förehavanden. Vågar gå så långt att säga att dom var värst av de banker vi krånglade med.

Jag säger inte något om LF eller huruvida det går att få BankID smidigt utan Pass. Jag säger att jag tycker förfarandet kring Pass/ID-kort med NFC-blipp känns tryggt och smidigt för mig där det fungerar.

Kan vi inte säkerställa att BankID faktiskt tillhör en viss person så faller hela systemet och då får vi väl gå tillbaka till skrapkort eller något.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag säger inte något om LF eller huruvida det går att få BankID smidigt utan Pass. Jag säger att jag tycker förfarandet kring Pass/ID-kort med NFC-blipp känns tryggt och smidigt för mig där det fungerar.

Kan vi inte säkerställa att BankID faktiskt tillhör en viss person så faller hela systemet och då får vi väl gå tillbaka till skrapkort eller något.

Den tekniska lösningen att blippa ett pass eller godkänt id-kort med biometriska data är förstås smidig. Problemet är bara att man inte tänkt tanken helt klart då det finns en ganska stor del invånare (med permanent uppehållstillstånd, personnemmer, jobb m.m) som inte är svenskar. Ett nytt tyskt pass med biometriska data accepteras alltså inte! Trots att man identifierat sig med pass vid uthämtning av personlig kod.
Sedan torde även detta system kunna missbrukas om man har fysisk tillgång till någon annans pass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaskmapp:

Den tekniska lösningen att blippa ett pass eller godkänt id-kort med biometriska data är förstås smidig. Problemet är bara att man inte tänkt tanken helt klart då det finns en ganska stor del invånare (med permanent uppehållstillstånd, personnemmer, jobb m.m) som inte är svenskar. Ett nytt tyskt pass med biometriska data accepteras alltså inte! Trots att man identifierat sig med pass vid uthämtning av personlig kod.
Sedan torde även detta system kunna missbrukas om man har fysisk tillgång till någon annans pass?

Men PostNord har inte identifierat ungen, de har bara kollat om deras handlingar namn matchar utskickets namn. Går inte att koppla till personnummer.

Skatteverkets id-kort kommer få biometri också, men går bra att använda fysiskt fram till dess.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Men PostNord har inte identifierat ungen, de har bara kollat om deras handlingar namn matchar utskickets namn. Går inte att koppla till personnummer.

Skatteverkets id-kort kommer få biometri också, men går bra att använda fysiskt fram till dess.

Problemet är fortfarande att bara svenskar med svenskt pass eller nationellt ID-kort (som är förbehållet svenska medborgare) kan identifiera sig för att få mobilt bank-ID. Man underkänner alla andra identitetshandlingar, även biometriska id-handlingar från andra EU-länder. När man ansöker om uppehållstillstånd blir man genomlyst och får sedan ett svenskt personnummer. Men någon godkänd ID-handling som är kopplad till ditt personnummer kan inte fås.

Permalänk
Medlem

Ja och det kommer vara så för bankid är helt svenskt och privatägt. Det ställningstagande de svenska bankerna valt kommer alltså kvarstå och kravet på svenskt medborgarskap för en "tilläggstjänst" för bankärenden kommer nog inte försvinna.

Bankdirektiv på EU nivå säger bara tillgång till konton och betalsätt vilket är konto och kort, det säger inte att man har rätt till alla tjänster helt fritt.

Då HD nyligen dömde att banker har ännu större ansvar vid Bank-ID användning så kommer bankerna troligtvis strama åt ännu mer för tillgång till Bank-ID.

Kontentan är alltså att familjen måste skaffa personnummer eller så får dom leva utan bank-id tyvärr.
Det du säger är ett personnummer är inte ett riktigt personnummer, det är ett samordningsnummer eller någon specialblandning av samordningsnummer och personnummer där man har födelsedatum men de fyra sista existerar inte riktigt. Minns inte exakt vad det heter men har sett det ett par gånger.