Datorn stängs av och startas om vid belastning

Permalänk
Medlem

Datorn stängs av och startas om vid belastning

Hej,
Jag har fått ett ökande problem som ger uttryck i att datorn stängs av (startar om) när jag spelar.

Jag har övervakat temperaturerna och de ligger runt 75-80 för GPUn, CPU=40-50, moderkort=35
Formaterat om w10.

Jag har haft liknande problem historiskt med en annan setup och då var det grafikkortet som var felet.
Därför har jag nu provat ett nytt (beg) grafikkort och datorn funkar fint.
MEN, när jag sätter i mitt gamla (trasiga?) grafikkort i en annan dator ( i stort sett samma spec som min) så funkar den datorn också bra...

Det för mig till tankarna att kanske är det så att PSUn är kass, och att det lirar bra med test-grafikkortet men inte med mitt

Mitt grafikkort är ett 1070, testkortet är ett 1060.

Tankar?

Permalänk
Medlem

det låter som en rimlig hypotes att psu'n börjar ge sig. Vad har du för märke + watt på psun?
edit:
du kan testa att underclocka ditt 1070 så den drar mindre ström för att se om det kanske är orsaken

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Jag tror också det är nätaggregatet. Temperaturerna är helt klart rimliga så bör inte bero på det. En sjukt prisvärd PSU just nu är RM750. Vad har du för PSU idag?

https://www.inet.se/produkt/6904594/corsair-rm750-750w-2019

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

haft liknande problem innan, kylningen på cpun var det en gång, minnet en annan. har du två ram stickor prova plocka bort ena. finns många tools för att felsöka minnen. får du blåskärm kan du ju plocka felkoden och googla

Permalänk
Medlem

Hej,
Det var nätagget som va kasst, efter 14 år gav det upp

Permalänk
Medlem

Det tekniska som händer är att +12V railen ger sig och matar lägre spänning ju högre belastning man får. Brytpunkten brukar vara någonstans vid +10.5V .

Ja 14 år är en bomb oavsett märke ':)