Prisjakt: "Bluffreor vanliga trots ny lag"

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det var knappast någon som förväntade sig att lagändringen skulle få totalt genomslag och fullständig efterföljsamhet över en natt utan att avsikten är att åstadkomma förändring över lite längre tid.

Att då försöka utvärdera lagändringens utfall mindre än tre månader efter att den trätt i kraft är rätt enfaldigt.

Håller helt med om att det känns lite tidigt att utvärdera lagen nu, dock tycker jag att lagen i sig inte gick så långt som det hade behövts. Att sätta gränsen till 30 dagar innan var ju verkligen något som bara bjöd in till att höja priserna 31 dagar innan, om det hade varit lägsta priset senaste året, eller ännu hellre sen dom fick in varan i sortimentet, som måste redovisas så kanske det hade varit intressantare. Nu vet jag inte riktigt vad påföljderna är för att bryta lagen men om det inte är procent av företagets vinst så kommer det bara räknas som "cost of doing business"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Buulaa:

Jag tycker det är en aning missvisande att jämföra bedrägeri/falsk marknadsföring med att ha absolut ingen koll eller absolut ingen avsikt att ha koll på pris/tillgång på en vara.

Priset höjs för att det finns personer som är villiga att sluta ihop affär vid den prispunkten, det behöver inte vara mer komplicerat än så.

Tror inte det är så speciellt kontroversiellt med fluxerande priser och vid perioder där man förväntar sig att produkler flyger av hyllan kan man argumentera priser med kontext.

Du har tillgång till full transparens angående tillgång och pris så du har full förmåga att avgöra när en produkt faller inom dina parametrar.

Om grundläggande sunt förnuft löser dilemmat har man absolut ingen ursäkt till att ställa krav på att marknaden ska anpassa sig efter personlig preferens.

Att priser rör på sig efter konsumenters beteenden är bara naturligt, tänk på att du inte endast tävlar/förhandlar mot butiker i mellan men även andra konsumenter för lager, speciellt under julklappshandel.

Problemet består i att butiker påstår sig ha sänkt priser när de faktiskt inte gjort det, inte att priser fluktuerar.

Problemet är alltså om en butik skriver ett pris som:

REAPRIS: 1999 kr
Ordinarie pris: 2999 kr

När varan aldrig kostat 2999 kr, eller bara kostat 2999 kr någon enstaka dag bara för att priset ska se bättre ut. Det är sådant som är bedrägligt, och det som den här artikeln handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Problemet består i att butiker påstår sig ha sänkt priser när de faktiskt inte gjort det, inte att priser fluktuerar.

Problemet är alltså om en butik skriver ett pris som:

REAPRIS: 1999 kr
Ordinarie pris: 2999 kr

När varan aldrig kostat 2999 kr, eller bara kostat 2999 kr någon enstaka dag bara för att priset ska se bättre ut. Det är sådant som är bedrägligt, och det som den här artikeln handlar om.

Som konsument: skit i vad påstått tidigare pris varit. Är varan värd 199 kronor för dig, köp! Om inte, köp inte.

Fan det är ju det som bidrar till världens förfall att folk MÅSTE köpa för att det står 95% rabatt oavsett vad det är för mög.

lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Som konsument: skit i vad påstått tidigare pris varit. Är varan värd 199 kronor för dig, köp! Om inte, köp inte.

Fan det är ju det som bidrar till världens förfall att folk MÅSTE köpa för att det står 95% rabatt oavsett vad det är för mög.

lol

Så du ser inget som helst fel i att det står 95% rabatt, men priset har varit ungefär lika 95% av tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Som konsument: skit i vad påstått tidigare pris varit. Är varan värd 199 kronor för dig, köp! Om inte, köp inte.

Fan det är ju det som bidrar till världens förfall att folk MÅSTE köpa för att det står 95% rabatt oavsett vad det är för mög.

lol

Att en butik sätter skyhögt pris är det ingen som klagat på, det förstår du säkert också.
Det är detsamma som att lura kunderna om en butik påstår att de haft det pris som de jämför med när de realiserar varan fastän de aldrig haft det priset innan eller hade det för x antal månader sedan. Realisation ska ju grundas på ett pris som butiken i fråga har haft i närtid, varken vad de började sälja varan för eller, ännu mer bedrägligt, vad producenten satt som "rekommenderat pris".

Lagarna och reglerna har vi för att skydda konsumenterna från att bli lurade, och så sitter några här i tråden och tycker att det ska vara vilda västern med prissättning för att konsumenter ska ta sitt eget ansvar. Undrar hur glada de blir om jag skulle lura av deras föräldrar/barn/respektive på pengar genom att påstå något men inte vara sanningsenlig. De kanske får skylla sig själva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Att en butik sätter skyhögt pris är det ingen som klagat på, det förstår du säkert också.
Det är detsamma som att lura kunderna om en butik påstår att de haft det pris som de jämför med när de realiserar varan fastän de aldrig haft det priset innan eller hade det för x antal månader sedan. Realisation ska ju grundas på ett pris som butiken i fråga har haft i närtid, varken vad de började sälja varan för eller, ännu mer bedrägligt, vad producenten satt som "rekommenderat pris".

Lagarna och reglerna har vi för att skydda konsumenterna från att bli lurade, och så sitter några här i tråden och tycker att det ska vara vilda västern med prissättning för att konsumenter ska ta sitt eget ansvar. Undrar hur glada de blir om jag skulle lura av deras föräldrar/barn/respektive på pengar genom att påstå något men inte vara sanningsenlig. De kanske får skylla sig själva?

Min åsikt är att man bör skrota ett överstryket "ordinarie pris" helt hållet. Skriv vad den kostar, punkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Min åsikt är att man bör skrota ett överstryket "ordinarie pris" helt hållet. Skriv vad den kostar, punkt!

Att skrota reor helt är ju ett sätt att få bukt med problemet, men är det verkligen en bra lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_hyperx-cloud-ii-wireles...

Riktig klassiker på lurendrejeri. Finns inte ens historik på prisjakt att den butiken tagit det beloppet tidigare. Antingen lyckas butikerna lura prisjakts historik eller så är prisjakt otroligt dåligt på detta. Kanske snarare bägge. Kan man kräva butiken på dokumentation att priset varit det de hävdar?

Låg på 1699:- senast i somras.

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Att skrota reor helt är ju ett sätt att få bukt med problemet, men är det verkligen en bra lösning?

Jag ser inga problem med att leverantören sänker sina priser, men det spelar ingen roll vad de anser att de sålde varan för tidigare.

Oftast är det ju helt orelevant om åhlens har sålt nintendo switch för 3500 kronor i flera månader och sedan bam säljer för 3000, när den allti kostat 2900 på webbhallen.

Däremot får åhlens ju gärna sänka priset till 3000, men ingen mening med att "skryta" om att de sänkt 500:- när de fortfarande är dyrt.

Påhittade siffror i exemplet, men principen är rätt.

Måste ju inte vara en utalad rea för att korrigera priser nedåt

Permalänk
Medlem

Har alltid varit så på stora rea kampanjer att företagen lurar folk, inget nytt! Det värst är att Alla gör det.

Dock är jag förvånad att Webhallen är bland dom värsta.

Tycker synd att Webhallen blivit så dåliga och giriga att de lurar sina kunder med bluff reaor och direkta lögner, är det nya.

Har varit medlem hos dom i i nästan 18 år. Men nu blir det slut.

Att man inte värnar om sin kunder är tydligt trend bland handlarna. Nu gäller det att roffa åt sig så mycket det bara går!

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Inaktiv

Håller med de som försvarar konsumenter och lagen. Även om jag själv inte är berörd av detta då jag djupdyker i prishistoriken så har jag full förståelse för att varenda människa inte alltid kan göra det. Det går inte förneka att det är tidskrävande att faktiskt gå igenom varenda sak man ska köpa. Jag anser inte att företag ska ha rätt att driva stor marknadsföring för falska reor. Speciellt inte i ett samhälle där konsumtion är negativt för miljön (även fast det anses så positivt för ekonomin).

Som någon nämnde borde inte bara lägsta priset de senaste 30 dagarna före prissänkningen framgå utan gärna lägsta priset det senaste året före prissänkningen eller ännu bättre från säljstart. Det hade varit väldigt bra.

Förtydligande.
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Som någon nämnde borde inte bara lägsta priset de sista 30 dagarna framgå utan gärna lägsta priset det senaste året eller från säljstart. Det hade varit väldigt bra.

Det är inte senaste 30 dagarna, utan lägsta priset under 30 dagar före prissänkningen. Om det nuvarande priset sattes i början av november är det alltså lägsta priset under oktober (grovt räknat) som ska anges.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Det är inte senaste 30 dagarna, utan lägsta priset under 30 dagar före prissänkningen. Om det nuvarande priset sattes i början av november är det alltså lägsta priset under oktober (grovt räknat) som ska anges.

Det var det jag menade. Antog att man förstod det när det är reor vi diskuterar. Kanske borde vara tydligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Det var det jag menade. Antog att man förstod det när det är reor vi diskuterar. Kanske borde vara tydligare.

Det är många som tror att det är senaste 30 dagarna, och din formulering pekade åt det hållet, så jag ville förtydliga.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Här kan man bli en smula misstänksam
https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/samsung-qe85qn9...

Eller har den där, verkligen haft ett pris a nästan 100k? Då skulle jag vara en smula sur, om jag hade köpt den för ursprungspriset.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6016554#statistics

Den har kostat 100K innan

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk

Jag handlar det som jag vill ha / måste ha / villhöver oavsett vecka, inte så att jag sitter och väntar på att BlackWeek eller mellandagsrean ska hoppa igång, Jag handlade dock under BF iår, det blev så när jag kände villhöverbehov av att ha en curvad gamingskärm

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|