Philips 706/806 OLED med HDMI 2.1 och 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Aah, 55orna är helt klart bättre på uniformity.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Kanske lite väl stor men det är ju ens egen smak som avgör det. Monitor Mode verkar iaf ge 4k 120hz med VRR utan problem om det var det du syftade på.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Kanske lite väl stor men det är ju ens egen smak som avgör det. Monitor Mode verkar iaf ge 4k 120hz med VRR utan problem om det var det du syftade på.

Gjorde en edit på min förra post.
Jo 42 känns ok som skärm för mig, 48 tror jag att jag skulle kunna leva med, spelar inte så mycket snabba FPS som utan är mer för film samt "långsamma" spel. 120Hz är väl inte ett måste men kanske märks ändå i spel som D2R osv.

Permalänk
Skrivet av Absinthe66:

Citerar mig själv.
Här är fler som har samma problem.

https://www.reddit.com/r/AndroidTV/comments/g5vo4e/android_tv...

Börjar undrar om det eventuellt kan vara IR på min robotdammsugare som startar den

Om någon har samma problem så har jag kommit fram till att det är min deebot T8 AIVI som starar och spelar på tvn.

Permalänk
Medlem

Med stor chans så blir det att införskaffa en 65" 706 version av denna apparat. Är det någon här som har en ISF kalibrerad TV och kan säga om det är värt att välja det vid köp eller om dessa är "bra nog" ur kartong?

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av charmless:

Med stor chans så blir det att införskaffa en 65" 706 version av denna apparat. Är det någon här som har en ISF kalibrerad TV och kan säga om det är värt att välja det vid köp eller om dessa är "bra nog" ur kartong?

ISF är rätt bra ut kartong, fattas lite blått i vitbalansen som man lätt fixar själv genom att höja med 6-9 steg. Gör man det är man nog ~90% av en full kalibrering så jag personligen hade inte gjort det. Runt 80-100 i OLED Light är ungefär 100 nits om man vill hålla sig i dem regionerna, annars rekommenderar jag Light Boost på Min. också.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av charmless:

Med stor chans så blir det att införskaffa en 65" 706 version av denna apparat. Är det någon här som har en ISF kalibrerad TV och kan säga om det är värt att välja det vid köp eller om dessa är "bra nog" ur kartong?

Alla TV idag har någon form av film-läge eller liknande som "mindre fel" och dessa kan man lista ut själv med lite efterforskning. Men de är sällan färgkorrekta och kan ha andra kompromisser aktiverade.

Poängen med en förkalibrering av TV är att du får med en rapport med en uppsättning inställningar som gör att TV:n ska vara färgkorrekt. Detta kan man bygga vidare på själv för att få exempelvis en ljusstarkare bild utan att färgerna blir fel.

Då gäller det att det är kalibrerat på riktigt och att en rapport följer med med vilka inställningar som är gjorda. Ifall inte det kommer med ska du inte betala för tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Alla TV idag har någon form av film-läge eller liknande som "mindre fel" och dessa kan man lista ut själv med lite efterforskning. Men de är sällan färgkorrekta och kan ha andra kompromisser aktiverade.

Poängen med en förkalibrering av TV är att du får med en rapport med en uppsättning inställningar som gör att TV:n ska vara färgkorrekt. Detta kan man bygga vidare på själv för att få exempelvis en ljusstarkare bild utan att färgerna blir fel.

Då gäller det att det är kalibrerat på riktigt och att en rapport följer med med vilka inställningar som är gjorda. Ifall inte det kommer med ska du inte betala för tjänsten.

Aye! Det är Mediamarkts kalibrering jag funderar på, så det är "riktig" kalibrering med rapport och hela kalaset.
Men det är alltså inte helt akut att ha den om det inte skulle finnas några kalibrerade på lager och man inte orkar vänta, då det är rätt ok ur kartong som jag tolkar det?

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av charmless:

Aye! Det är Mediamarkts kalibrering jag funderar på, så det är "riktig" kalibrering med rapport och hela kalaset.
Men det är alltså inte helt akut att ha den om det inte skulle finnas några kalibrerade på lager och man inte orkar vänta, då det är rätt ok ur kartong som jag tolkar det?

Ur kartong är det rätt galet godtyckligt på ett sätt som nästan bara Philips kan göra. Det är fel, så mycket kan man konstatera. Personlig-läget eller Filmmaker mode (om det finns på 706:n) kommer vara mindre fel, men fortfarande inte rätt på det som en kalibrering gör. Minnet säger mig också att filmmaker mode hade flera andra rätt långt dragna begränsningar som gjorde det olämpligt överlag.

Dolby Vision generellt hos alla tillverkare tenderar också att vara mindre problematiskt ifråga om hur färgerna ser ut. Det är framför allt RGB gain/offset (som heter något annat på Philips) för vitbalans som är den kritiska delen av en kalibrering som man endast når med mätutrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av charmless:

Aye! Det är Mediamarkts kalibrering jag funderar på, så det är "riktig" kalibrering med rapport och hela kalaset.
Men det är alltså inte helt akut att ha den om det inte skulle finnas några kalibrerade på lager och man inte orkar vänta, då det är rätt ok ur kartong som jag tolkar det?

Det är ok men färgomfånget är lite strypt och vitbalansen är för gul, båda går att "fixa" själv rätt lätt och gör man det har man en bra bild. Återigen, att fixa vitbalansen görs ganska lätt genom att lägga till lite blått. Färgomfånget är lite mer knepigare, antingen lite blekare färger eller överdrivna färger är det man har att välja på. En full kalibrering kanske fixar både helt perfekt, vad vet jag, men med lite tweaks kan man få det rätt bra utan en kalibrering. Jag blev iaf nöjd!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Well, det blev en 65” 706 med ISF-kalibrering.
Har hunnit spela en del PS5 och det är verkligen en dröm att se färgerna spela mot väggen när man drar runt på gatorna i Cyberpunk. Gick från en LG oled 930v som väl är första gen oled så skillnaden var otroligt märkbar. Tråkigt är bara att breakout boxen till PSVR inte skickar vidare HDMI 2.1 så får inte allt roligt som VRR och sånt hos PS5 utan att byta kabel.

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk

Tjena! Vad tror ni om prisutvecklingen på OLED i stort och 706an specifikt? Vi minns att Plasma 50" landa på runt 5000.- till sist och man nog se 706an (55") som en god ersättare i klassen.

Idag är den nere på ~8000.-
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5729561#statistics

Och jag tycker det gått rätt fort på prisfallet de sista åren men kan man även vänta sig 6000.- inom ett halvår / år?

En fråga till, jag har sett en del OLEDS med inbränningar på blocket, finns det risk även på nya modeller om dom går mycket? Det kanske inte ens går att bränna in om man kör i ett kalibrerat medel-läge? Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

Skulle säga att de 706 du ser nu är de sista i lager då den är utgående. Knep en av de sista på MM och inga nya är på väg in.

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cableguy_21:

Tjena! Vad tror ni om prisutvecklingen på OLED i stort och 706an specifikt? Vi minns att Plasma 50" landa på runt 5000.- till sist och man nog se 706an (55") som en god ersättare i klassen.

Idag är den nere på ~8000.-
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5729561#statistics

Och jag tycker det gått rätt fort på prisfallet de sista åren men kan man även vänta sig 6000.- inom ett halvår / år?

En fråga till, jag har sett en del OLEDS med inbränningar på blocket, finns det risk även på nya modeller om dom går mycket? Det kanske inte ens går att bränna in om man kör i ett kalibrerat medel-läge? Tacksam för tips!

Tror det är nästan garanterat att 706 är borta helt från marknaden innan BF. Tycker man har sett att lagren har torkat upp en del på sommaren, vilket är vanligt då det är nu 2022 modellerna börjar krypa ner i pris lagom till BF.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Återupplivar denna lite.

Jag upplever att det hackar lite när jag ser på sport (hockey och fotboll). Detta både om det sker via streamingtjänst (viaplay och cmore)eller via reguljär tv.

Jag har försökt ändra bildinställningar och upplever att jag provat ändra allt som bör ha med detta att göra. Brukar normalt använda filmmaker-mode med alla ”förbättringar” avstängda. Har sedan provat alla olika rörelselägen. Vissa fungerar bättre och vissa sämre. Men inget av den är lika bra som min 12 år gamla plasma-tv för 6000kr.
Trodde denna skulle springa 8:or runt den tv:n.

Hittar inget sportläge på tv:n. Är det något av de andra jag bör använda istället? Bilden är mycket bra i övrigt men det är de små rycken jag inte tål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ol-korv:

Återupplivar denna lite.

Jag upplever att det hackar lite när jag ser på sport (hockey och fotboll). Detta både om det sker via streamingtjänst (viaplay och cmore)eller via reguljär tv.

Jag har försökt ändra bildinställningar och upplever att jag provat ändra allt som bör ha med detta att göra. Brukar normalt använda filmmaker-mode med alla ”förbättringar” avstängda. Har sedan provat alla olika rörelselägen. Vissa fungerar bättre och vissa sämre. Men inget av den är lika bra som min 12 år gamla plasma-tv för 6000kr.
Trodde denna skulle springa 8:or runt den tv:n.

Hittar inget sportläge på tv:n. Är det något av de andra jag bör använda istället? Bilden är mycket bra i övrigt men det är de små rycken jag inte tål.

Det är skumt, upplever inte det med min 706. Vissa problem har uppstått för folk som uppgraderat mjukvaran, kan komma buggar i samband med det. Det löses nästan alltid med att reseta TV och börja om processen. Tar inte så lång tid heller så det är värt att testa.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Det är skumt, upplever inte det med min 706. Vissa problem har uppstått för folk som uppgraderat mjukvaran, kan komma buggar i samband med det. Det löses nästan alltid med att reseta TV och börja om processen. Tar inte så lång tid heller så det är värt att testa.

Får testa det och återkomma. Tack för tipset

Permalänk
Skrivet av Papa_Bear89:

God Jul! 🎅🏻 Ok, då har jag en relevant fråga nu när mellanrean har börjat. De modeller (och nuvarande billigaste priser) jag är ute efter är som följer:

706: 13 990 kr

806: 17 990 kr

856: 16 990 kr

Jag vill helst ha 856 pga. bordsstativet. Om inte är 806:ans fyrsidiga Ambilight och bättre kontroll att föredra över 706:an. Dock är min budget runt 13 000 kr och i nuläget är det endast 706:an som ligger i det spannet.

Min fråga: Är det ens troligt att 856 eller 806 hamnar i det spannet eller ska jag bara köra på 706?

Sen undrar jag bara ifall det är bäst att vänta in i det sista innan mellanrean försvinner att köpa i hoppet att priset sjunker lite till eller är det bara att slå till nu?

Jag köpte min 706 förra året och köpte ett separat bordsstativ till den. Jag är väldigt nöjd med min! Var även inne på 806 och 856 som du men det slutade i 706 och jag har faktiskt inte ångrat mig! En bättre kontroll tycker inte jag motiverar det högre priset och det bordstativet jag köpte har fungerat väldigt bra för mig. Kör på 706!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Det är skumt, upplever inte det med min 706. Vissa problem har uppstått för folk som uppgraderat mjukvaran, kan komma buggar i samband med det. Det löses nästan alltid med att reseta TV och börja om processen. Tar inte så lång tid heller så det är värt att testa.

Jag har provat installera om tvn men problemen kvarstår. Jag vet inte om det är det vissa kallar ”stutter” jag upplever. Tycker det är riktigt irriterande på en ny och dyr tv.

Jag tror att nästa steg i felsökningen får bli att koppla in min chromecast tv och se om det blir bättre än det inbyggda androidsystemet i tvn.

Vilka inställningar använder ni för att se på fotboll. Den stora anledningen till att jag kör en oled var för att de skulle vara så bra till sport enligt recensioner…

Har även upplevt att det i serier via streamingtjänst blir mindre artefakter på bilden vid ljusa partier. Upplever att det mest är vid exempelvis ”bokeheffekt” i bakgrunder där man har ett ansikte i förgrunden. Det är som när man förr i tiden försökte ställa upp skärpan på foton. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det. Någon som känner igen sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ol-korv:

Jag har provat installera om tvn men problemen kvarstår. Jag vet inte om det är det vissa kallar ”stutter” jag upplever. Tycker det är riktigt irriterande på en ny och dyr tv.

Jag tror att nästa steg i felsökningen får bli att koppla in min chromecast tv och se om det blir bättre än det inbyggda androidsystemet i tvn.

Vilka inställningar använder ni för att se på fotboll. Den stora anledningen till att jag kör en oled var för att de skulle vara så bra till sport enligt recensioner…

Har även upplevt att det i serier via streamingtjänst blir mindre artefakter på bilden vid ljusa partier. Upplever att det mest är vid exempelvis ”bokeheffekt” i bakgrunder där man har ett ansikte i förgrunden. Det är som när man förr i tiden försökte ställa upp skärpan på foton. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det. Någon som känner igen sig?

Kollat mycket på VM senaste dagarna och har inte upplevt stutter men ska kolla noga ikväll ändå.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Kollat mycket på VM senaste dagarna och har inte upplevt stutter men ska kolla noga ikväll ändå.

Ser du via streamingtjänst eller via reguljära tvn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ol-korv:

Ser du via streamingtjänst eller via reguljära tvn?

Streaming men hade parabol innan sommaren och det såg lika bra ut vill jag minnas.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Streaming men hade parabol innan sommaren och det såg lika bra ut vill jag minnas.

Jag har använt det inbyggda systemet för android tv. Nu ikväll har jag testat med att bara casta från telefonen till den inbyggda chromecasten i tvn och då fungerar det som det ska. Får bra bild och bra flyt. Det är alltså något problem med de inbyggda apparna i tvn… Det kanske är så att de är låsta på något vis till att spela material med en viss hz?

Jag har inte hunnit prova med ett separat system men ska göra det. Återkommer med resultat då jag gissar på att många andra kan ha detta problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ol-korv:

Jag har använt det inbyggda systemet för android tv. Nu ikväll har jag testat med att bara casta från telefonen till den inbyggda chromecasten i tvn och då fungerar det som det ska. Får bra bild och bra flyt. Det är alltså något problem med de inbyggda apparna i tvn… Det kanske är så att de är låsta på något vis till att spela material med en viss hz?

Jag har inte hunnit prova med ett separat system men ska göra det. Återkommer med resultat då jag gissar på att många andra kan ha detta problem.

Intressant. Kör ju via Apple TVn så kanske är därför jag inte har stött på det. TV sändningarna går ju i 50hz här och jag vill minnas att Philips brukar sköta det utan strul.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall interpoleringen används kan det skapa extra ryck och hack

Permalänk
Medlem
Skrivet av ol-korv:

Jag har använt det inbyggda systemet för android tv. Nu ikväll har jag testat med att bara casta från telefonen till den inbyggda chromecasten i tvn och då fungerar det som det ska. Får bra bild och bra flyt. Det är alltså något problem med de inbyggda apparna i tvn… Det kanske är så att de är låsta på något vis till att spela material med en viss hz?

Jag har inte hunnit prova med ett separat system men ska göra det. Återkommer med resultat då jag gissar på att många andra kan ha detta problem.

Kör du kabel eller trådlöst?

Annars kolla igenom dina inställningar. Laxpudding har en bra recension av Philips 806 i Hemmabiotidningen som går att använda som mall till bildinställningar. Ladda ner som pdf fil. Jag använde mig av den och blev nöjd.

Permalänk

Ser att en firmware uppdatering finns från 2022-10-27. När jag försöker uppdatera via internet på TV:n så säger den att jag redan har senaste uppdateringen, vilket inte stämmer (jämfört versionnumret). Försöker även via USB, men lyckas inte.

Nån som vet hur man löser det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Ser att en firmware uppdatering finns från 2022-10-27. När jag försöker uppdatera via internet på TV:n så säger den att jag redan har senaste uppdateringen, vilket inte stämmer (jämfört versionnumret). Försöker även via USB, men lyckas inte.

Nån som vet hur man löser det?

Testa att döpa om filen till autorun.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Testa att döpa om filen till autorun.

Tack, ska prova detta.

Permalänk
Medlem

Upplever lite delay på ljudet från soundbar när jag kör spel från datorn via HDMI, någon med en idé om en quick fix?

PC HDMI (3060ti) > TV HDMI 3. Kabeln är 15m lång (https://www.monoprice.eu/products/monoprice-8k-slimrun-av-ult...) om detta kan spela in. Utvidgar skrivbordet till skärm 3 (TV) och kör Steam big picture.

TV Earc > Soundbar (jbl 9.1) Earc.

Upplever ej delay från TV-högtalarna.