Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

12 kommer garanterat.

Frågan är ju mer när. Känns ju konstigt att dom inte ens nämner det någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Min funkar. Saknar bara framerate switching.

man får hoppas utvecklarna bakom streaming tjänsterna också implementerar det, nvidia har idag det aktiverat, se tex Plex och Kodi där det fungerar utan problem.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Jag har en Shield men saknar Telenor stream appen för att använda den enheten. Riktigt illa att man inte kan få den till Shielden..

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

man får hoppas utvecklarna bakom streaming tjänsterna också implementerar det, nvidia har idag det aktiverat, se tex Plex och Kodi där det fungerar utan problem.

Det är inte aktivt. Man får ju köra beta grejen och byta varje gång. På Apple TV sker ju detta automatiskt om man väljer att aktivera den inställningen. Kör man inte Plex/Kodi så måste man ju manuellt aktivera varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Det är inte aktivt. Man får ju köra beta grejen och byta varje gång. På Apple TV sker ju detta automatiskt om man väljer att aktivera den inställningen. Kör man inte Plex/Kodi så måste man ju manuellt aktivera varje gång.

exakt, därför att Plex/Kodi utnyttjar Shields match framerate funktion vilket de lata utvecklarna hos streaming tjänsterna inte klarar av att fixa.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

exakt, därför att Plex/Kodi utnyttjar Shields match framerate funktion vilket de lata utvecklarna hos streaming tjänsterna inte klarar av att fixa.

Dom bryr sig kanske inte om shield. Funktionen finns ju utan att apparna ska lösa det själva. Så känns ju mer effektivt om Nvidia löser det än att alla streamingmetoder tjänster löser det inviduellt. På Apple TV är det ju en inställning i boxen. Streamingmetoder apparna löser det inte själva där heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Det är inte aktivt. Man får ju köra beta grejen och byta varje gång. På Apple TV sker ju detta automatiskt om man väljer att aktivera den inställningen. Kör man inte Plex/Kodi så måste man ju manuellt aktivera varje gång.

Mycket därför jag bytte till ATV, auto SDR/HDR med... och allt bara funkar, och bättre utbud på sv appar... men har väl blivit bättre på shield nu va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Mycket därför jag bytte till ATV, auto SDR/HDR med... och allt bara funkar, och bättre utbud på sv appar... men har väl blivit bättre på shield nu va?

Jag har både, har i stort sett alla streamingmetoder appar som finns. Saknar inte någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Jag har både, har i stort sett alla streamingmetoder appar som finns. Saknar inte någon.

Bra, då har det bättrats lite
På atv funkar autoHZ och SDR/HDR per automatik nu med
Men föredrar dator inkopplat när det är ytube, och spotify... lyrics finns det inte på atv... rätt kasst ändå... men kanske kommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Dom bryr sig kanske inte om shield. Funktionen finns ju utan att apparna ska lösa det själva. Så känns ju mer effektivt om Nvidia löser det än att alla streamingmetoder tjänster löser det inviduellt. På Apple TV är det ju en inställning i boxen. Streamingmetoder apparna löser det inte själva där heller.

Det är en global inställning i Apple TV men den inställningen fungerar enbart ifall appen har implementerat stöd för det. Har inte appen stöd för frame rate matching eller dynamic range matching så gör inte inställningen något.

Senaste appen som bekräftar detta är Youtube på Apple TV, vilken inte hade stöd för funktionen förrän tills ett litet tag tillbaka (månader). Uppdateringen gjorde att majoriteten av alla filmer på Youtube bytte frame rate och dynamic range, vilket resulterade i svart skärm någon sekund. För folk utan Premium så hände detta dessutom vid varje reklampaus. Youtube har nu tagit bort stödet för frame rate matching pga. klagomål från användarna, men behöll matching av dynamic range så att HDR blir rätt.

Kort och gott: Det är upp till varje enskilda app att ha stöd för funktionen på Apple TV. Alla streamingappar har helt enkelt lagt in stöd för det (förutom Youtube).

Ändrade något ord
Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det är en global inställning i Apple TV men den inställningen fungerar enbart ifall appen har implementerat stöd för det. Har inte appen stöd för frame rate matching eller dynamic range matching så gör inte inställningen något.

Senaste appen som bekräftar detta är Youtube på Apple TV, vilken inte hade stöd för funktionen förrän tills ett litet tag tillbaka (månader). Det gjorde att majoriteten av alla filmer på Youtube bytte frame rate och dynamic range, vilket resulterade i svart skärm någon sekund. För folk utan Premium så hände detta dessutom vid varje reklampaus. Youtube har nu tagit bort stödet för frame rate matching pga. klagomål från användarna, men behöll matching av dynamic range så att HDR blir rätt.

Kort och gott: Det är upp till varje enskilda app att ha stöd för funktionen på Apple TV. Alla streamingappar har helt enkelt lagt in stöd för det (förutom Youtube).

Men på shield kan du ju få det på i stort sett alla appar om man manuellt aktiverar det för varje film. Betyder inte det att alla streaming appar redan har det? Eller är det en annan funktion?

Så det var därför det alltid blev svart innan och efter reklamen. Min stereo klickade alltid som tusan när youtube svartnade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Men på shield kan du ju få det på i stort sett alla appar om man manuellt aktiverar det för varje film. Betyder inte det att alla streaming appar redan har det? Eller är det en annan funktion?

Så det var därför det alltid blev svart innan och efter reklamen. Min stereo klickade alltid som tusan när youtube svartnade.

nja funkar inte som det ska, tax Prime Video där får man felmeddelande.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

nja funkar inte som det ska, tax Prime Video där får man felmeddelande.

Ja dom sa det. Så testade igår och det funkade i prime. Fick felkoden men den kunde jag trycka bort och sedan hade jag rätt framerate. Men oavsett så har ju redan netflix/cmore/discovery+/hbo det. Så borde ju inte vara så svårt att lägga till samma funktion som atv har 🤷🏼‍♂️

Permalänk
Medlem

Uppdatering 9.1.1 ute

Permalänk
Medlem

Vad jag gillar med 9.1.1: Äntligen kan jag ändra på ljudet på min Samsung HW-K960 soundbar med Shield'ens fjärrkontroll! Detta slutade ju att fungera för mig i och med uppdateringen til 9.0.0 och även 9.0.1...

Visa signatur

Dator: Asus Strix Gaming Z270E 32GB HyperX DDR4 minne (2x16GB) Intel® Core™ i7 7700K, 512 GB Samsung SSD NVMe, 2xWD Black 6TB, ASUS Strix Geforce GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jag har jättemycket problem med kontrollerna och fjärr. Fick följande råd av supporten och tänkre skriva det här så att det kanske kan hjälpa någon annan i framtiden

Skrivet av NVIDIAs support:

You can reset your SHIELD Controller by holding the Voice Search (NVIDIA logo) button for at least fifteen seconds.
Once done, go to settings-->apps-->Android TV remote services and clear data and cache.

You can reset your SHIELD Remote by removing the battery tray completely from the SHIELD Remote and then reinserting it fully.
Once done, go to settings-->apps-->Android TV remote services and clear data and cache.

Permalänk
Medlem

En fundering kring Shield PRO. Funkar det att koppla en USB blu ray spelare och köra skivor från den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OscarSe:

En fundering kring Shield PRO. Funkar det att koppla en USB blu ray spelare och köra skivor från den?

Förmodligen inte.
Det är bara att köpa en vanlig bluray spelare istället.
Shield kan spela upp iso via kodi istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Förmodligen inte.
Det är bara att köpa en vanlig bluray spelare istället.
Shield kan spela upp iso via kodi istället.

Det var just det jag ville slippa. Ännu en apparat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OscarSe:

En fundering kring Shield PRO. Funkar det att koppla en USB blu ray spelare och köra skivor från den?

Skrivet av Bozzeta:

Förmodligen inte.
Det är bara att köpa en vanlig bluray spelare istället.
Shield kan spela upp iso via kodi istället.

Som skrivit.
Dock så finns det inställningar för Blu-ray i kodi på schelden vad jag minns 🤔.
Men som sagt. Det är säkrare att köra en riktig Blu-ray spelare istället, då vet man att det funkar med det man vill ha stöd för som hdr, 4k ock annat 🙂

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Uppdatering 9.1.1 ute

Shield Pro har ju blivit ännu sämre med 9.1.1. Låser sig så har slutat tittat på fotbolls VM från Shield då den först hackar och sedan låser sig innan matchen är färdig. Skulle aldrig rekommendera Shield till någon jag tycker om. Även om det kanske beror på att jag aldrig tittar på fotboll direkt utan kör när matchen gått en stund så jag kan hoppa över alla teaterkonsten, maskningar och fusk. Är ju spela fotboll jag vill titta på.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Shield Pro har ju blivit ännu sämre med 9.1.1. Skulle aldrig rekommendera Shield till någon jag tycker om.

Jag skulle aldrig rekommendera nån att uppdatera sin Shield, jag kör fortfarande 8.2.3 på min, funkar ypperligt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag har 3st Shield Pro som används till lite allt möjligt inkl IPTV, Plex osv, alla uppdaterade till senaste 9.1.1, fungerar utmärkt.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Shield Pro har ju blivit ännu sämre med 9.1.1. Låser sig så har slutat tittat på fotbolls VM från Shield då den först hackar och sedan låser sig innan matchen är färdig. Skulle aldrig rekommendera Shield till någon jag tycker om. Även om det kanske beror på att jag aldrig tittar på fotboll direkt utan kör när matchen gått en stund så jag kan hoppa över alla teaterkonsten, maskningar och fusk. Är ju spela fotboll jag vill titta på.

Är det Cmore eller?
Har absolut noll problem med Cmore faktiskt.
Kan det vara så att du använder wifi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Är det Cmore eller?
Har absolut noll problem med Cmore faktiskt.
Kan det vara så att du använder wifi?

SVT och nätverkskabel.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Använder senaste uppdateringen i min Shield Pro, har inte märkt av några problem eller begränsningar. Jag har min Shield Pro inkopplad via nätverkskabel men har också testat att köra via wifi och det har fungerat bra. Streamar då 4k hdr filmer

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Jag skulle aldrig rekommendera nån att uppdatera sin Shield, jag kör fortfarande 8.2.3 på min, funkar ypperligt.

Samma här, ser verkligen noll anledning att uppa då min Shield funkar så pass klockrent som den är.
Enda jag kanske saknar är hårdvara i form av AV1-support för att få HDR på Youtube, mer RAM o kanske HDMI 2.1 för den dagen jag skaffar ny TV.

Permalänk
Medlem

Det är dags för Nvidia att släppa en ny version. Dom kan ta mina pengar i förskott.
Dessa uppdateringar har inte gjort min tub snabbare, men klarar sig ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Det är dags för Nvidia att släppa en ny version. Dom kan ta mina pengar i förskott.
Dessa uppdateringar har inte gjort min tub snabbare, men klarar sig ett tag till.

Det enda jag saknar är auto framerate, auto resolution och fungerande CEC egentligen, annars är jag nöjd med nuvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det enda jag saknar är auto framerate, auto resolution och fungerande CEC egentligen, annars är jag nöjd med nuvarande.

Inget jag saknar med Kodi installerat och CEC kör jag inte med på nån enhet eftersom det buggar ur titt som tätt på grund av olika tillverkares implementering, standardiseringen behöver skärpas upp rejält.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.