Testpilot: LG Ultragear 48GQ900 – äntligen en renodlad OLED-spelskärm på 48 tum

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: LG Ultragear 48GQ900 – äntligen en renodlad OLED-spelskärm på 48 tum

LG har förstått att vi PC-spelare gillar OLED och gör äntligen en renodlad skrivbordsvariant med 48-tums OLED-panel, något som vanligtvis huserar i deras TV-modeller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ABSL då? Det är den funktionen som störde mig mest för både datoranvnänding o filmtittning som jag var tvungen att gå in i servicemenyn för att stänga av. Alltså att om teven visar vad den tycker är statiskt alternativt för mörk o statisk bild i mer i en minut så dimmar den, vilken kan gör att vanligt datoranvändande kan skifta i bild, eller bara att mörka filmer kan bli så gott som kolsvarta om det inte händer alltför mycket.

Permalänk
Medlem

Vad är detta med att de ska vara stora som tv apparater?
Kan ni inte bara klämma ur er en 27" ish stor OLED som kör 1440?
Hur ser det ut när teknikavdelningen utvecklar, frågar man någon kund alls eller sitter det någon tjomme i kostym och säger till dem vad de ska bygga? Säger marknadsavdelningen: "grabbar det är ett sjukt hål runt 48" som vi måste fylla. Det är uppenbart för litet för en TV och för stort för en monitor but what they hey - KÖR!"

Permalänk
Medlem

Så här stort är 48" jämfört med en 27"-skärm. Ifall någon undrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Kan ni inte bara klämma ur er en 27" ish stor OLED som kör 1440?

Det är ju precis det de gör nu.
https://www.lg.com/us/monitors/lg-27gr95qe-b

Citat:

Hur ser det ut när teknikavdelningen utvecklar, frågar man någon kund alls eller sitter det någon tjomme i kostym och säger till dem vad de ska bygga? Säger marknadsavdelningen: "grabbar det är ett sjukt hål runt 48" som vi måste fylla. Det är uppenbart för litet för en TV och för stort för en monitor but what they hey - KÖR!"

Det är ingen fråga för marknadsavdelningen... Det funkar inte riktigt så att man hipp som happ kan önska sig en panel i valfri storlek.

Det är produktionsteknisk fråga där tillverkning har varit riktad mot tv-size stora paneler. Men nu har tiden mognat för ett större urval av storlekar, som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Den är trevlig men det är minst sagt provocerande att de inte lyckas bygga in strömadaptern i skärmen när den drar loss på över 10 000:-

Permalänk
Medlem

Rent pinsamt att denna inte har åtminstonde 144hz. Som alla andra år innan nu: Får vänta på nästa års modell.

Ganska tydligt att LG mjölkar marknaden med en liten ändring varje år.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Den är trevlig men det är minst sagt provocerande att de inte lyckas bygga in strömadaptern i skärmen när den drar loss på över 10 000:-

Varför vill man så gärna ha strömadaptern inbyggd i skärmen?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Kilroy:

Varför vill man så gärna ha strömadaptern inbyggd i skärmen?

Enklare att kabelhålla om det är en ensam liten kabel som kommer ur enheten, kontra en stor kloss som ska försökas gömmas undan. Beroende på hur mycket eller lite man bryr sig kring hur skrivbordshönan ser ut är det allt ifrån ett icke-problem upp till en potentiell deal-breaker.

För egen del har jag monterat ett hyllplan under själva skrivbordet just för att få bort dessa saker från syn, underlättar även dammsugningen när man inte behöver trassla med massa kablar eller liknande då alla kablar som ändå ska ned till eluttaget "flyter" ovanför listhöjd.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

En bildskärm på 48"!? Tillåt mig att vara skeptisk, hur stort datorbord måste man inte ha då? Man kan ju definitvt inte sitta en meter ifrån, som jag gör. Man måste väl sitta halvvägs ut i rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

En bildskärm på 48"!? Tillåt mig att vara skeptisk, hur stort datorbord måste man inte ha då? Man kan ju definitvt inte sitta en meter ifrån, som jag gör. Man måste väl sitta halvvägs ut i rummet.

För min egen del så går gränsen på 32 tum om jag använder mus och tangentbord. 42 passar perfekt om du lutar dig bakåt med en kontroll i handen. men 48 tum ser jag verkligen ingen användning för på skrivbordet, alldeles för stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

En bildskärm på 48"!? Tillåt mig att vara skeptisk, hur stort datorbord måste man inte ha då? Man kan ju definitvt inte sitta en meter ifrån, som jag gör. Man måste väl sitta halvvägs ut i rummet.

Klassiskt argument från den gamla skolan.
Nu med högre upplösning som 4K, 8K är 50cm ifrån 48" inga problem.
Dessutom sätter många upp sina >40" på väggen, ovanför skrivbordet.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Niolator:

En bildskärm på 48"!? Tillåt mig att vara skeptisk, hur stort datorbord måste man inte ha då? Man kan ju definitvt inte sitta en meter ifrån, som jag gör. Man måste väl sitta halvvägs ut i rummet.

Skrivet av Hasson39:

För min egen del så går gränsen på 32 tum om jag använder mus och tangentbord. 42 passar perfekt om du lutar dig bakåt med en kontroll i handen. men 48 tum ser jag verkligen ingen användning för på skrivbordet, alldeles för stort.

Sitter idag på en 48" JZ1000 OLED (4K UHD) från Panasonic som datorskärm, skrivbordet jag använder är 80×160cm, tänkte därmed jag kanske kan svara på denna fråga lite lätt.

I vanligt skrivbordsläge är detta fantastiskt, behöver inte använda skalning över huvud taget, utan det blir snarlikt som att ha fyra stycken 24"~ i kvadrat utan massa kanter mellan skärmarna. Fungerar riktigt bra för egen del nu med studier där man kan ha anteckningar, böcker och föreläsningar öppet samtidigt utan problem.

För spelande är det inget annat än makalöst när det kommer till (MMO)RPG, strategi eller sim-spel som Anno/Cities Skylines. Däremot för mer snabbryckande titlar som exempelvis Battlefield är det lite väl om man ska vara ärlig, i dessa fall kör jag med fönsterläge och upplösningen 2560x1440p – blir väldigt snarlikt en vanlig 27" skärm då faktiskt.

Att använda en 42 - 48"-skärm är helt klart inte för alla, vet att vissa kompisar som varit här blir nästan snurriga och tycker det är alldeles för stort – speciellt de som är vana vid 24"-paneler och mer e-sportiga spel. Medan jag har andra vänner o bekanta som tycker som mig själv, att inlevelsen är oslagbar och nu går själv i tankarna om att uppgradera.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Klassiskt argument från den gamla skolan.
Nu med högre upplösning som 4K, 8K är 50cm ifrån 48" inga problem.
Dessutom sätter många upp sina >40" på väggen, ovanför skrivbordet.

Det stämmer nog. Håller man på med Amiga tillhör man definitivt den gamla skolan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Det stämmer nog. Håller man på med Amiga tillhör man definitivt den gamla skolan.

Jag borde anat det, men tanke på din profilbild

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Enklare att kabelhålla om det är en ensam liten kabel som kommer ur enheten, kontra en stor kloss som ska försökas gömmas undan. Beroende på hur mycket eller lite man bryr sig kring hur skrivbordshönan ser ut är det allt ifrån ett icke-problem upp till en potentiell deal-breaker.

Ah, ja, det kan ju vara en fördel.
Själv är jag allmänt väldigt inne på att jag gillar att så få saker som möjligt är inbyggda så att det är lätt att byta eller fixa om något går sönder.

Permalänk
Medlem
  • 42"

  • 4K (16:9)

  • OLED

  • 1000R (eller mindre)

  • >120 Hz

DÅ byter jag ut min Neo G9 direkt.
Det börjar verkligen närma sig!

Permalänk
Medlem

"Äntligen" kommer ytterligare en OLED för skrivbordet som är 8000 ggr för stor.

Visa signatur

CPU/Kylare: AMD Ryzen 7 7800X3D/Thermalright Phantom Spirit 120 Evo
Chassi/PSU: Fractal Design Define R6/Corsair HX1000 1000W
MB/RAM: Asus ROG Strix B650E-F Gaming/Kingston Fury Beast 32GB DDR5
GPU: ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C2 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor

Permalänk
Medlem

Den får plats på mitt databord med en cm i marginal har en ASUS 43" nu men en 48" känns lite stor för mig nu kanske i framtiden
En intressant skärm snart är tv tid förbi alla använder skärmar istället

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Klassiskt argument från den gamla skolan.
Nu med högre upplösning som 4K, 8K är 50cm ifrån 48" inga problem.
Dessutom sätter många upp sina >40" på väggen, ovanför skrivbordet.

Och tvärt emot vad många verkar tro så måste man heller inte sitta med webbläsaren i fullskärm. Jag kör (48" på väggen bakom skrivbord) oftast webbläsare och annat i mindre fönster, kanske runt 2560x1440-storlek eller så. FPS-spel kör jag i regel i ultrawide 3840x1620 - underbart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Klassiskt argument från den gamla skolan.
Nu med högre upplösning som 4K, 8K är 50cm ifrån 48" inga problem.
Dessutom sätter många upp sina >40" på väggen, ovanför skrivbordet.

Säg att du sitter 70-80cm från en 48" skärm.
Ser du ytterkanter UTAN att hela tiden vrida huvudet?

Jag har kraftigt nedsatt syn och gör det inte men för en person med bra ögon så undrar jag ändå om man ser hela skärmen utan att vrida. För det lär knappast vara bra att i längden att hela tiden vrida huvudet. Tänkte på att om man kör FPS och det kommer någon motståndare springandes från sidan.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Säg att du sitter 70-80cm från en 48" skärm.
Ser du ytterkanter UTAN att hela tiden vrida huvudet?

Jag har kraftigt nedsatt syn och gör det inte men för en person med bra ögon så undrar jag ändå om man ser hela skärmen utan att vrida. För det lär knappast vara bra att i längden att hela tiden vrida huvudet. Tänkte på att om man kör FPS och det kommer någon motståndare springandes från sidan.

Det är väl personligt. Jag spelar FPS med ultrawide 34" 3440x1440 ( skulle gärna använda större skärm om ekonomin tillät)och ser mycket bättre och mer av spelet än de som spelar vanligt 16:9
Det är knappast så att spelet har en viktig sekvens i något av hörnen.

Sedan har människan periferiseende som sträcker sig 110 grader. Men fokuserat måste du alltid vrida lite på huvudet...
Vad är det sedan som gör det farligt att vrida 2-3cm på huvudet?
Det är mer "farligt" att sitta statiskt still hela tiden med en låst nacke.
Jag kan rada upp exemplar som jag tycker motsäger den gamla skolan om stora skärmar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Peripheral_vision#/media/File:P...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Den får plats på mitt databord med en cm i marginal har en ASUS 43" nu men en 48" känns lite stor för mig nu kanske i framtiden
En intressant skärm snart är tv tid förbi alla använder skärmar istället

Kanske, om nu inte "vanliga TV" blir mer lika datorskärmar. Vissa modeller börjar väl närma sig men det är långt från alla som är on par med en monitor om man kopplar in en PC, vilket @Laxpudding tagit upp i sina artiklar.
Förr kunde man ju köpa TV kort till datorn.
Så varför inte sätta in en TV modul i datormontorerna, sure det finns väl USB TV att plugga in i monitorn om man vill det.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Kanske, om nu inte "vanliga TV" blir mer lika datorskärmar. Vissa modeller börjar väl närma sig men det är långt från alla som är on par med en monitor om man kopplar in en PC, vilket @Laxpudding tagit upp i sina artiklar.
Förr kunde man ju köpa TV kort till datorn.
Så varför inte sätta in en TV modul i datormontorerna, sure det finns väl USB TV att plugga in i monitorn om man vill det.

Känns väldigt förlegat att sätta in ett tv-kort i en monitor när de flesta kanaler går att streama idag.
Jag har inte sett på linjär-tv på över 5 år nu, och kommer inte gå tillbaka.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Bildexpert 📺

Finns nog ingen poäng i att stoppa in en TV-mottagare i någon skärm på 20-talet. Det fanns en del sådana produkter på 90- och 00-talet men då var det rätt enkelt eftersom merparten länder främst körde analog PAL, NTSC eller SECAM. En produkt kunde då täcka in majoriteten globala användarna i de länder produkten såldes i.

Idag är det femtioelva varianter för hur man får in linjär-TV i sitt hem och det verkar det som endast en mindre andel av svenskarna kör sin TV via den mottagare som är inbyggd. Dessutom är fiber med IPTV och liknande slutna lösningar ofta kopplade till en obligatorisk extern box som snackar HDMI. Det är också olika från land till land med olika certifieringar för hur exempelvis DVB-T2-mottagare ska fungera.

Vilket fortfarande fungerar för TV-apparater där det säljs en 1,5–2 miljoner bara norden varje år. Då kan tillverkarna anpassa och certifiera digitalmottagare i varje land trots att troligtvis mindre än hälften av köparna använder den inbyggda motagaren. Ur tillverkarens synpunkt blir det där bara onödiga kostnader för specialskärmar i små upplagor.

Dessutom är det helt andra mönster på 20-talet för hur man konsumerar "TV". Bara här på Swec är det enligt pollen 70% som inte tittar på linjär-TV längre.

Vad som är en "TV" är idag ett flytande begrepp. "TV" är inte längre som på Lennart Hylands tid. Fråga någon under 40: de flesta vet ju inte vem Lennart Hyland var.

Permalänk
Medlem

Saknar inte linjär tv heller, ser på strömmat material.
Däremot så tycker jag streaming apparna i TVn är bättre än att streama från en webbläsare. Så om smarttv aparna franns i datorn/monitorn hade det varit ett +

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Det är väl personligt. Jag spelar FPS med ultrawide 34" 3440x1440 ( skulle gärna använda större skärm om ekonomin tillät)och ser mycket bättre och mer av spelet än de som spelar vanligt 16:9
Det är knappast så att spelet har en viktig sekvens i något av hörnen.

Sedan har människan periferiseende som sträcker sig 110 grader. Men fokuserat måste du alltid vrida lite på huvudet...
Vad är det sedan som gör det farligt att vrida 2-3cm på huvudet?
Det är mer "farligt" att sitta statiskt still hela tiden med en låst nacke.
Jag kan rada upp exemplar som jag tycker motsäger den gamla skolan om stora skärmar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Peripheral_vision#/media/File:P...

Det är en ergonomisk mardröm, testade att ha en 42" 4k att arbeta på, gick inte att ha aktivt arbetsmaterial i överkant eller övre-ytterkanterna och sitta och glo i en excel-cell uppe i nått hörn, fick ont i nacken och slutade med att jag centrerade det mesta och vitsen med så stor arbetsskärm var död. Ultrawide eller dubbla 27" i vinkel är helt okej, vridningar i sidled är skonsammare, och kan göras med kroppen eller stolen, flyta blicken och nacken upp och ner däremot.

Har inte hittat personlig sweetspot för 4k men skulle tro någonstans runt 35" på normalt arbetsavstånd, det ger dock mindre pixlar arbetsyta på bredden än 2x2560 skärmar så mja dom får nog vara kvar.
För spel är ju en helt annan historia, sällan man behöver sitta och titta upp i ett hörn då.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

Efter att min skärm pajat kollar jag efter ersättare. Den här skulle möjligen kunna vara ett alternativ, men håller med artikelförfattaren att det är provocerande att priset är högre än för en 48" TV. Men frågan som uppstår: vilken av LG:s 48" TV-modeller bör man i så fall välja?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av bubbelbabbel:

Efter att min skärm pajat kollar jag efter ersättare. Den här skulle möjligen kunna vara ett alternativ, men håller med artikelförfattaren att det är provocerande att priset är högre än för en 48" TV. Men frågan som uppstår: vilken av LG:s 48" TV-modeller bör man i så fall välja?

Den som matchar ditt behov:

A: Max 60 Hz. Lite ljussvagare
B: 2 st HDMI som klarar 4K/120. Lite ljussvagare. Finns dock inte i 48 tum
C: 4 st HDMI som klarar 4K/120. Normalmodellen och finns i 42 tum. Garanterat minst FOMO.
G: 4 st HDMI som klarar 4K/120. Platt och tunn med integrerat väggfäste, ej stativ för bord.

Alpha-processorn har ingen betydelse för bildskärmsbruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den som matchar ditt behov:

A: Max 60 Hz. Lite ljussvagare
B: 2 st HDMI som klarar 4K/120. Lite ljussvagare. Finns dock inte i 48 tum
C: 4 st HDMI som klarar 4K/120. Normalmodellen och finns i 42 tum. Garanterat minst FOMO.
G: 4 st HDMI som klarar 4K/120. Platt och tunn med integrerat väggfäste, ej stativ för bord.

Alpha-processorn har ingen betydelse för bildskärmsbruk.

Merci!
Kikar på C-modellen nu. Hur avkodar jag de två siffror och bokstäver som står efter C?
Till exempel: OLED48C17LB eller OLED48C29LB?

Se här för ytterligare exempel.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021