Söndagsmatiné: Windows-miniräknarens dolda superkrafter

Permalänk
Melding Plague

Söndagsmatiné: Windows-miniräknarens dolda superkrafter

De fyra räknesätten är bara en liten del av vad Kalkylatorn är kapabel till, något som täcks i veckans videotips.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att man får inte använda mini räknaren på tentor så jag tror jag inte att Jag får använda knepen 😢

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera även desmos.com en online kalkylator. T.ex. https://www.desmos.com/calculator
Finns flera verktyg från denna sida. Speciellt bra om du vill dela med dig kalkyler som också stödjer anteckning.

Permalänk

Nya funktioner har tillkommit. Men jag brukar alltid googla på det jag vill göra och man kommer då till en smidig sida. Så jag använder faktisk den inbyggda miniräknare väldigt lite nu för tiden..

Mer intressant tycker jag annars historien om Apple miniräknare är, där Steve Jobs är besatt av att det enligt honom ska vara perfekt. Detta till den grad att ingen på Apple ännu har klarat av att göra en miniräknare till iPaden: https://www.youtube.com/watch?v=WK_AtW66XI0

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju sött och så, men för att det skall vara riktigt användbart vill man väl ha någon form av interaktivt terminalläge?

Permalänk
Medlem

Ingenting slår en TI-83 plus eller bättre. Man är så inkörd på var man kan hitta allt och det är så effektivt.

Annars är ju Matlab alltid trevligt. Många gånger har man svurit i Excel hur svårt det är att göra bra plottar jämfört med att köra matlabscript

Permalänk
Medlem

Windows-räknaren är ju helt värdelös. Prova tex roten ur 2. Det skriver den ut med 32 siffrors noggrannhet, men kom igen... Eller något så enkelt som 1/3... Hallå - en miniräknare blir inte bättre för att den kan visa många siffror, snarare tvärtom, det visar att tillverkaren inte förstått vad man använder en räknare till. Viktigaste med en räknare för min del? Att den har ställbart antal decimaler och visar exponenten med upplösningen 3 (tusen, mega, milli osv.)

Kanske har missat att det går att göra inställningarna i den här räknaren, men jag hittar det inte.

RPN vore inte helt fel heller, men förstår att det är udda för de flesta. Finns bra appar för telefonen som tur är så man slipper hålla reda på dosan. Jag kör RealCalc.

Permalänk
Medlem

Vetat att den har en hel del funktioner, men kanske inte riktigt så många.
Sen har det nog ändrats mellan olika Windows-versioner och funktionsuppdateringar, där nya funktioner lagts till där.

Egentligen finns det rätt många saker i Windows och de program som ingår som inte så många känner till.

När det gäller räknarfunktioner har jag ytterst sällan behövt använda mer avancerade sådana än de mest grundläggande.
Under gymnasiet (Natur), för drygt 20 år sen, var det krav på grafräknare för flera av kurserna och då användes den flitigt under en begränsad tid. På högskolan sen var det bara någon enstaka kurs där det kunde vara bra med räknare, men för det mesta skulle det räknas för hand och räknare var inte ens tillåtet. Nyttan av sådan skulle ändå varit rätt begränsad för en stor andel av kurserna.

På sistone har jag mest använt kalkylatorn för att omvandla fram och tillbaka mellan decimal och hexadecimal, går snabbare och enklare så än att behöva fundera vad det kan vara. Även om man många gånger skulle kunna räkna ut det i huvudet så sparar man viss mental kapacitet till annat genom att slippa tänka på det. Sen kommer ju dock en del värden direkt ändå, likt multiplikationstabellen även om den senare ju sitter betydligt bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Ingenting slår en TI-83 plus eller bättre. Man är så inkörd på var man kan hitta allt och det är så effektivt.

Annars är ju Matlab alltid trevligt. Många gånger har man svurit i Excel hur svårt det är att göra bra plottar jämfört med att köra matlabscript

Nu har jag inte bättre, men TI-85 fungerar än idag 30 år senare.

Permalänk
Medlem

Det vore najs att ha W11 miniräknaren på telefonen där man skulle behöva den när man lagar mat.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av ELF:

Det vore najs att ha W11 miniräknaren på telefonen där man skulle behöva den när man lagar mat.

Vad i hela helsefyr lagar du som kräver en grafräknare?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Printscreen:

Vad i hela helsefyr lagar du som kräver en grafräknare?

Det är ju superviktigt med mat-ematik i köket! Utan grafräknare blir det betydligt svårare att beräkna skärningspunkt för såsen, maxpunkt för temperatur och om du har soppa nog att fylla en kon med oändlig mantelarea.

Permalänk
Avstängd

Kalkylatorn används flitigt, inte bara för att räkna ut enkla saker utan också för att "översätta" mellan hex och heltal och så. För mer avancerade saker finns ju https://www.wolframalpha.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonkius:

Windows-räknaren är ju helt värdelös. Prova tex roten ur 2. Det skriver den ut med 32 siffrors noggrannhet, men kom igen... Eller något så enkelt som 1/3... Hallå - en miniräknare blir inte bättre för att den kan visa många siffror, snarare tvärtom, det visar att tillverkaren inte förstått vad man använder en räknare till. Viktigaste med en räknare för min del? Att den har ställbart antal decimaler och visar exponenten med upplösningen 3 (tusen, mega, milli osv.)

Kanske har missat att det går att göra inställningarna i den här räknaren, men jag hittar det inte.

RPN vore inte helt fel heller, men förstår att det är udda för de flesta. Finns bra appar för telefonen som tur är så man slipper hålla reda på dosan. Jag kör RealCalc.

Själv tycker jag den också skall ge vettigt svar på roten ur '-1' utan error och ge komplex eller polär svar istället (dvs. 0+i1, i eller 1 |_90 grader beroende på visningsmode) även om man matar in reella värden - också stöd för komplext i y^x, cos, sin, tan och dess inverser, hyperboliska funktioner och dess inverser, logaritmer och exponenter!.

Jag 'smittar' ned nästan 'allt' i datorväg med "Free42" - mycket för att jag är inkörd på dess fysiska motsvarighet som är hp42s sedan slutet av 1980-talet - den löser 99.9% av alla vardagsproblem inklusive att hantera komplexa tal i växelströms-ellära och transmissions-teori, räkna komplexa impedanser etc. vilket var väldigt behändig när man satt med RF-nätverksanalysatorn och mätvärdena var i "R+jX" form - av de mest använda knapparna utöver de vanliga 4 för min del är numera LOG och 10^x när man växlar mellan effektkvoter och effekt och dB och dBm när man räknar på länkbudgetar.

En viktig egenskap om vi pratat fysisk miniräknare är att den inte är stor, tjock och tung som grafräknarna är idag, och att batterierna håller +3 år även vid flitig användning - vitsen med en fysisk miniräknare är att de fungerar direkt och har allt lagrat i sina register kvar även om den har varit i skrivbordslådan i 3 år sedan föra användningen - alla som har 1980-1990-tals räknare vet att det är ingen omöjlighet att få till, där läckströmmen i µA och nA-området i sleep-mode skulle kunna hålla minnena i räknare med datat kvar långt över 100 år - utan det är batteriets egna åldrande som bestämmer den praktiska livstiden. Det fins HP12C (mer känd som finanskalkylatorn och som är rätt oanvändbar för tekniker/ingenjörer) som kört mer än decennium på samma uppsättning batterier som kom med förpackningen för miniräknaren när den köptes.

Och för sådana saker som grafer mm. så använder man andra verktyg för det när det är så dags.

När det gäller avrundningfelens konsekvens och tex. skillnaden om räknare arbetar decimalt eller binärt internt går att fördjupa sig mycket - äldre miniräknare räknade nämligen decimalt och tex. 0.1 blir exakt medans med binärt (standard float-libbar) i modernare räknare och appar så kan 0.1 inte lagras binärt exakt då det blir alltid fraktion kvar och man har en massa filter (avrundningar) för att dölja detta som "0.099999999...." när det sedan skall visas i standardfallen men felen som med detta införs kan få vissa iterativa program att visa fel gentemot den decimala versionen för att felen ackumuleras.

Free42 finns både i en float och i decimal mode.

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Det är ju sött och så, men för att det skall vara riktigt användbart vill man väl ha någon form av interaktivt terminalläge?

Speedcrunch är bäst om du vill ha sådana funktioner.
https://heldercorreia.bitbucket.io/speedcrunch/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Patrik356b:

Speedcrunch är bäst om du vill ha sådana funktioner.
https://heldercorreia.bitbucket.io/speedcrunch/

Nu börjar det likna något, men den får gärna kunna rita lite också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Vad i hela helsefyr lagar du som kräver en grafräknare?

Skrivet av Wittwang:

Det är ju superviktigt med mat-ematik i köket! Utan grafräknare blir det betydligt svårare att beräkna skärningspunkt för såsen, maxpunkt för temperatur och om du har soppa nog att fylla en kon med oändlig mantelarea.

Jag menar ju så klart i sådana fall när man ex behöver räkna ut hur många deciliter 3,75 alnar rågmjöl är när det är fullmåne ute den 23 april klockan 16:33.
Då skulle konverterings funktionerna vara bra att ha tillgängliga istället för att söka på det.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Nu börjar det likna något, men den får gärna kunna rita lite också.

Numworks demo?
Grafräknare i webbläsaren med stöd för Python.
https://www.numworks.com/simulator/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Patrik356b:

Numworks demo?
Grafräknare i webbläsaren med stöd för Python.
https://www.numworks.com/simulator/

Jag gillar fysiska grafräknare, men när man har en dator till förfogande känns det som att man skulle kunna hitta på ett effektivare användargränssnitt. Matlab/octave löser det bra (alla möjliga funktioner är tillgängliga, man kan definiera egna funktioner och variabler, det finns historik över vad man har gjort och man kan visualisera data på olika sätt) men de är stora och tungrodda. Math.js är ett rätt imponerande alternativ (se även Math Notepad) men de skulle kunna poleras ännu mera.