Youtube accelerering och Geforce 1060

Permalänk
Medlem

Youtube accelerering och Geforce 1060

Hej Sweclockers grafikkortsexperter!

Jag har en HTPC med en gammal AMD Llano A8 X4 vars integrerade grafik heter Radeon HD6550D.

Den gillar inte Youtube i 1080P60, alltså 60FPS. 720P60 går nätt och jämnt med bara små hack.

Men skulle den klara Youtube bättre med ett Geforce 1060? Jag får ett sådant över när jag uppgraderar min gamla dator nu i dagarna.

Jag är inte riktigt på det klara med hur grafikkortsaccelerering funkar på youtube, är processorn helt enkelt för långsam eller kommer det funka bättre?

Någon som har koll på det här?

Eller borde jag kanske postat i en annan forumdel?

Permalänk
Medlem

Bästa är väl att helt enkelt prova?

Vet att jag försökte göra en gammal datorn kapabel till videouppspelning med hjälp av grafikkortet för länge sen, men det var nått gammalt quadro-kort och det slutade med att ja skaffade en bättre maskin för jag fick bara huvudvärk.

Men provar du så får du ett snabbt svar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Bästa är väl att helt enkelt prova?

Vet att jag försökte göra en gammal datorn kapabel till videouppspelning med hjälp av grafikkortet för länge sen, men det var nått gammalt quadro-kort och det slutade med att ja skaffade en bättre maskin för jag fick bara huvudvärk.

Men provar du så får du ett snabbt svar.

Inte så snabbt, jag måste ju plocka isär den gamla datorn, plocka ut HTPCn med massa sladdar som är lite för korta egentligen så det är ett jävla jobb att få ut den.

Fixa en adapterkabel från nätagget då jag inte tror det har en som passar osv.

Så ja, att prova är definitivt ett alternativ, men det är rätt mycket jobb som behövs och det vore väldigt onödigt om jag helt enkelt kan fråga någon så jag vet om det funkar eller inte.

Permalänk
Medlem

En gissning är att uppspelningen är ryckig för att youtube numera använder VP9. Prova att ladda ner h264ify, finns till både Chrome och Firefox, då används h264 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

En gissning är att uppspelningen är rycking för att youtube numera använder VP9. Prova att ladda ner h264ify, finns till både Chrome och Firefox, då används h264 istället.

Bra idé!
Jag hade faktiskt inte tänkt på att göra det själv, det hjälpte en del, 720P60 flyter på bättre än innan men 1080P60 är fortfarande alldeles för tung, alla 4 CPU-kärnor är maxade och kanske hälften av alla frames droppas, men det hjälpte lite iaf!